Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2974 besök totalt |
Alpina B8 på banan.
Skulle vilja ha er uppfattning om vad ni tycker om en Alpina B8 som banracingbil/clubb-racing? Håller den? Hur är det med oljetråget, blir det för mycket skvalp? Kan man med gott samvete ta ut en sådan bil på banan? ![]() ![]() _________________ Håkan othberg |
||||||
Lite mer info kan vara nödvändig.
Alla på Rejsa är av någon konstig anledning inga BMW fanatiker ![]() BMW Alpina B8 ![]() Det blir säkert betydligt bättre respons om du frågar på http://www.autopower.se _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Testar där med men tycker nog att Rejsa är ett bättre forum vad gäller banåkning. ![]() Mer info, ja jag letar efter en BMW eller liknande bil som jag uteslutande ska ha att köra på banan med. B8:an har en härlig motor men frågan är om den håller och måste man, eller kan man modifiera olje tråget? Har tittat lite efter en M3:a från -96 och upp men Alpinan är ju också en härlig bil. _________________ Håkan othberg |
||||||
Vad är din nivå av "banracingbil/clubb-racing"?
En bil som duger(kanske helt utmärkt?) att köra några varv med och samtidigt en skön resa på vägen till och från banan eller en hopplöst härke som man behöver hörselproppar och kiropraktor som standardtillbehör i? Har ju absolut ingen koll på BMW men duger inte chassit så går det väl alltid byta? Det dräller väl av delar till den där 3-serien.. Ganska tung antar jag? Alpina, är inte dom "ganska" komfortinriktade? Eller tänker jag på någon annan sån där tysktrimmare nu? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Nu är jag i första hand inriktningen clubb-racing. Är medveten om att den är alldeles för mjuk om man ska köra på banan så det är väll det första man måste tänka på. Vad gäller vikt så är det väll lite mera utrustning i dessa kontra M3 men om du tänker på motorn så skiljer det inte så många kilon (vad jag har hört). ![]() _________________ Håkan othberg |
||||||
Clubracing som i BMW-CUP eller som bankörning? Tror Eric menar att det kanske är onödigt att köpa en Alpina med mycket extra för att sedan slänga ut det. En alpina motor om du sedan vill ha effekten kanske är billigare? Eller kanske rent av att trimma en M3:a? Dom är ju inte direkt ovanliga att köra bana/tävla med... _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Sorry, var nog lite otydlig. ![]() Inte tävla med, bara köra på och till och från banan med. Skulle det även gå att åka och köpa några liter mjölk med den så är det bra. ![]() Känner lite som du skrev "onödigt att köpa en Alpina med mycket extra för att sedan slänga ut det" är därför jag vill ha era synpunkter på det. Kan väll tillägga att jag varit och tittat på några m3:or men när de har varit i lite väl bra skick så känner man att det kanske inte är riktigt rätt att börja riva ut inredningen i dom. ![]() _________________ Håkan othberg |
||||||
Måste nog vara tråkig och tycka;
Alpinan hör hemma på motorvägen eller kurvig landsväg. Bankrånarslutväxel, svindyra reservdelar (glöm att hitta begagnat) samt att Alpinor ofta är i ett betydligt bättre skick än M3:or tycker jag gör dem lite olämpliga att köpa som en rejsbil. En lagom bruksig M3 e36 är nog betyligt roligare, bättre och mer ekonomiskt som svängjärn. M3:ans originalchassi är heller inte helt åt skogen på banan, Alpinan:s är mer avstämt åt att jaga AMG Mercor på Autobahn. Jag & brorsan har två B6 3.5 som är jättekul glassätarbilar men på en racerbana är dem inte det optimala valet. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||||
Alpinan behöver inte ha sämre förutsättningar än en M3:a. Motorn är iaf kortare vilket ger möjlighet till bättre viktfördelning. E36:an är dock en rätt stor och tung bil vilket ger lite dåliga förutsättningar till låga driftskostnader. Samt att den är lite dyr ifall någontig skulle hända.
En lagom skrotig tidig e36 m3 känns som det naturliga valet för seriöst banbruk. Fast ska det vara e36 karossen vill man ju ha en B8 touring! Riktigt ball bil _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Behövs inget PM här inte. ![]() Nu har jag iofs inte kört B8 varken på bana eller landsväg, men det känns som att det vore lite synd att skaffa sig en sådan unik bil till enbart bankörning. Man är nog tämligen snabbt vid det stadiet att man börjar riva ut inredning och monterar bur, annat chassi osv. B8:an har fö och lite udda bromsar från Lucas vilket jag misstänker ställer till det lite om man vill ha bättre belägg. Jag skulle nog iaf få lite dåligt samvete om jag gjorde något sådant. ![]() Jag ska dock villigt erkänna att jag lekt med tanken att bygga banbil av en B8. Om man skulle råka snubbla över en slutkörd alt. smälld bil för en rimlig peng så skulle man ju kunna bygga sig en gatlegal E36 GTR. ![]() Men som sagt, en billig E36 M3 är nog ett både bättre och billigare alternativ att bygga på. Den är ju trots allt byggd i 85.000 ex eller något sådant. Jämfört med 221 st B8:or. _________________ Anders Dauner |
||||||
Exact min tanke med, en e36 GTR. ![]() Skulle vara kul, men som du skrev så gäller det att hitta en i dåligt skick. Då gör man ju en god gärning. ![]() _________________ Håkan othberg |
||||||
Motorn kanske är kortare men den sitter väl bra mycket längre fram? Bredare sprängkåpan passar väl inte i den smala kardantunneln = framflyttad motor. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Alpina har alltid varit bra på att massera karosser... ![]() ![]() Huruvida så är fallet med B8 får vara osagt, men på en E30 är viktfördelningen bättre med V8an än med lilla sexan... ![]() |
||||||
Nu vet jag förvisso inte exakt vad som är ändrat men man har inte bara hängt in motorn rakt upp och ner. BMW modifierade karosserna på 42(!) punkter i motorrummet innan man levererade dom till Alpina. Så det är mycket möjligt att motorn inte sitter så jättelångt fram. _________________ Anders Dauner |
||||||
BLAST! Back to the lab.. > ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
I've looked at the B8 as track car as well. One of the main disadvantages is that Alpina made a special oilpan for the B8 to fit the V8 engine in the E36 chassis. That oilpan is very shallow which means the risk of engine failure is quite high when running the car on R-tires on track.
_________________ Kees van Holland 997 GT3 några BMW-Alpina |
||||||
Jag vet att det kan bli problem med oljan, var därför jag skrev om det i första innlägget. Frågan kvarstår, går det att bygga om och finns det platts till att bygga om det? ![]() _________________ Håkan othberg |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2974 besök totalt |