Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1407 besök totalt |
däck på biltransportkärra
Jag har en enkelaxlad bilkärra (1300 kg) som jag behöver nya däck till. Behöver jag köpa speciella däck? Jag har funderat på 185/80/14 eller vågar jag gå på smalare? Ju mer de tar upp stötar desto bättre utan att de blir för fladdriga. _________________ Joakim Karlsson |
||||||
det vikigaste är att du inte har lägre än 93(650kg) i loadindex.
I övrigt så smalt och hög profil som möjligt ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Re: däck på biltransportkärra
Gamla skåpbilar har smala fina däck, och dessa däck klarar bra med last etc utan att krokna. Har under året på vanlig släpkärra avverkat en uppsättning standarddäck men nu verkar det fungera. 13 timmars körpass med mycket norrlandsvägar kanske är elakt... Tror vi har 175R14 _________________ Roland Johansson |
||||||
Varför ska det vara bra med det, annat än att jag kan tänka mig att det fjädrar bättre med hög profil-men verför så smalt som möjligt? _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||||
Smalt = lågt luft och rull motstånd ![]() |
||||||
![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Tack för alla svar!
7-lagersdäck alltså. Hittade detta, får höra om det är 7-lagersdäck Pirelli - City Net L6 175/80 14 T (190km/h) C8 Extra förstärkt däck för lätt lastbil. Däcket har en mycket lång livslängd. Vilket tryck brukar man köra med? _________________ Joakim Karlsson |
||||||
C8=8-lagers ![]() Det där med lager är inget du behöver tänka på. Har däcket rätt loadindex/(eller högre), så är det rätt antal lager. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1407 besök totalt |