Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 21765 besök totalt |
Inte skulle vi hålla igen?!? ![]() ![]() ![]() P.S Folkrace brukade man ha någon liten oljeläcka för att slippa sälja sin bil. D.S _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||||||||
![]() Ska det mätas så kan man ju använda det på många olika sätt: 1 Hjälpa till att gissa realistisk effekt vid tveksamma fall (finns ju stöd för det idag) 2 Klassa bilar i rätt klass (men fortfarande samma gränser) 3 Ta fram tidsfaktorer så alla kör i samma klass vid tidsträning. Personligen tror jag mest på 1 + 2 vid första tävlingen för säsongen (kan ju hjälpa de som inte inte kan mäta själv). 3 skulle ge en soppa och ta bort möjligheterna att "optimera mot ett reglemente" förutom att lättast vinner (som vanligt med fast vikt/effekt). Man kanske ska vara lite försiktig med vad man önskar ![]() En liten undran, vad skulle hända om man vid en mätning på samtliga bilar finner att ingen bil kommer i upp till angiven effekt (tex bara ett fåtal kommer i närheten och majoriteten ligger 5-20% under pga slitna motorer)? En mätning på valfritt KM under nästa år kan ju kanske tysta diskussionen rätt rejält... |
||||||||||||||
Mäta
Hej Niklas Tanken kunde vara att alla kör i rätt klass efter effekt / vikt förhållandet Man kan då även tänka sig att köra med en modifierad motor som inte är maximalt trimmad vilket i dag inte är möjligt om du vill ligga på topp i din klass dvs om du har 6hk / kilo med moddad motor så kan du kanske ändå köra i Roadsport B medan beräkningseffekten visar Roadsport A / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||||||||
Re: Mäta
Såhär skrev jag i mars 2005.
_________________ Pär Hylander |
||||||||||||||
Såhär spånade vi i sept 2005. Då var specialbyggd anordning på tapeten, men en "driftbox" har nog all nödvändig mätkapacitet om bearbetning och analys tillåts göras offline.
om man nu misstänker att det hålld igen under mätningen så kan olika åtgärder kanske knuffa det i rätt riktning. T.ex kan ju utvalda ekipage (dom snabbaste?) har mätutrusningen med hela passet, eller kanske funktionär kan medfölja under testet och verifiera att det trampas full?
_________________ Pär Hylander |
||||||||||||||
Re: Mäta
Mäter man alla så får du ju samma möjligheter med omodifierad motor. Du mäter fram vilken vikt du skall ha för dagen (dagskondition på motorn mm). Det blir garanterat inte mindre pill och jox med att mäta fram effekten (det kommer inte att förenkla tävlingsproceduren, kommer besiktningen i MGCC KM att klaras på 30 minuter tex?). Men att mäta effekten kan vara ett väl behövligt tillskott i tävlingsledningens arsenal att ta till då det lagts en protest. |
||||||||||||||
Funderde lite på detta och jag tror inte längre på att hålla på med drift-boxar och ta fram effekten, risken att är att vi får klasser som blir dyra där inriktningen går mot att optimera och trimma mot specifik vikt/effekt gräns mätinstrument.
Men om man kunde använda en drift-box el motsvarande för att se till att ledarbilarna håller sig på mattan när det gäller trim och inte drar i väg så tror jag mycket är vunnet. Sammanfattat ledarbilarna åker med drift-boxar och kollas hårt. ![]() Blir också enkare för arrangören att hantera tror jag. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||||||
Driftbox
Hej Driftboxens egenskaper var kanske tänkt just till att "hålla efter". Kan tänka mig att även förare längre ned i resultatlistor har otillåtna effekthöjande modifieringar på sina åkdon. Räserförare är väl inte sämre än vanligt folk som resonerar, kan den så kan jag. / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||||||||||
Nu är väl inte mina åsikter värda så mycket, men:
- -5% för buren - protest får bara göras i anmäld klass. Sedan tycker jag att reglementet fungerar bra, det är ju bara att titta i resultatlistan. Moral är viktigt, kontroll kan ske en gång, kanske i början på säsongen, sedan kan stickprov göras under säsongen. Ta det är med besiktning t ex, om jag sätter i plastrutor och åker till en station, då är det mycket möjligt att den inte blir godkänd. Hade jag åkt till en annan station eller till någon station där man känner tilll "rejsers" så blir den godkänd. Som sagt, behåll reglerna, det funger utmärkt. Låt oss slippa sk poliser som springer omkring och snokar. Pär H och även Josen tror jag har varit inne på att vi håller på med klubbmästerskap, låt det vara ett klubbmästerskap, låt oss grilla korv, hamburgare istället för att grilla varandra med en massa regler och krångelskap. Låt oss ha kul tillsammans, det måste ju vara MGCC:s mening. Är det en bil som är för bra, låt oss säger 2 eller 3 sekunder snabbare, låt den bilen få köra i nästa högre klass. Mer utvecklade för den föraren än ligga och varva alla. Skall inte vara som det är nu, när folk ringer hem till personer och skäller, eller åskådare som ringer upp och anmärker på någons bil, att den borde ha gått i en annan klass. Man brukar säga, att den som skriker mest, har mest att dölja. Jag ser fram emot Namborns förslag att anordna en testdag innan säsongen börjar. Antingen på Sturup eller Knutstorp, där vi tillsammans kan testa. Dessutom att vi hyr in någon duktig person på väghållning. Hade varit en utmärkt dag för vagnboksbesiktning och genomgång av våra bilar. Samt även bjuda funktionärer att åka med eller köra! Tack för mig! / ![]() _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||||||||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||||||||
Man kanske kan slumpa fram vilka i startfältet som ska köra med driftbox inför vaje rejs? Då behöver ingen känna sig utpekad som misstänkt fuskare mvh Johan Lekås _________________ Johan Lekås |
||||||||||||||
Det behöver ju inte vara en nackdel att köra med Driftbox i bilen.
I och för sig är ju loggningen begränsad, men man får ju ut lite data. /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||||||||
Precis - Jag tror att det går att lösa på frivillig väg, till att börja med - och till slut faller alla för grupptrycket. Jag skulle t.ex. väldigt gärna testa bilen med en sån där mojäng. ![]() _________________ -- |
||||||||||||||
Kanske glömdes t.ex. luftmotstånd bort i ovanstående beräkning? Eller så är min bil väldigt slö ![]() ![]() Det här är avsnittet efter första chikanen fram till chikanen innan första busshållplatsen. Jag kör full gas i trean till sådär 7200 rpm, gör en inte alltför snabb växling till fyran och fullt pådrag till runt 7200 rpm igen. Tyvärr visas ingen skala för accelerationen (svarta grafen), men jag kan se i analysprogrammet att accelerationen vid utgången från chikanen går från 0,25 g / 80 km/h ner till 0,19 g / 110 km/h innan växlingen. Sedan går kurvan från 0,19 g / 110 km/h till 0,13 g / 140 km/h i fyran. Sedan får man nog också ta med i beräkningen att bilen går inte rakt fram förrän några meter före 100 m markeringen, det måste hämma accelerationen. Man kan roa sig med att jämföra med Automobils "A Test" i 8.06 där de kör nya Miatan. Deras accelerationsgraf går från kanske 0,37 g vid 80 km/h ner till 0,15 g vid 140 km/h för en bil med 7,50 kg/hk, så det är ju någorlunda jämförbara resultat. Raksträckan på Ljungbyhed verkar vara ganska plan, enligt DriftBox:en så skiljer det 50-60 cm i höjd över havet sett över hela sträckan. Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - MX-5 RF - BMW i4 M50 |
||||||||||||||
Du menar alltså att det inte finns nån färdig effektparameter i driftboxens mjukvara som kan visas i en kurva. Då låter det ju som om DL1an är ett bättre val (samma funktion i detta avseende men annan mjukvara som ger nyttoeffekt som graf)... Men oavsett mätmetod så måste nån bestämma vad som är rimlig nyttoeffekt vid en viss hastighet för några olika biltyper (oops, ett nytt område för godtycke och luddighet ![]() Men man kan ju ta fram kurvor för några "typbilar" på avsedd bana (Helst såna med känd motoreffekt). |
||||||||||||||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||||||||
Hej Po!
Det man kan se när man beräknar effekten ur en uppmätt acceleration är ju precis som ni säger bara den effekt som blir över efter förluster i drivlina, rullmotstånd och luftmotstånd. Ett enklet (men troligtvis tillräckligt bra) sätt att skatta hur mkt effekt som går åt till att motverka dessa krafter är att logga (negativa)accelerationen från högsta intressanta hastighet. Dvs köra i tex 100kmh (en vindstilla dag på plant underlag) varefter man låter bilen rulla fritt med kopplingen nedtryckt till den stannar. Ur den loggningen kan man sedan för varje hastighet mellan 100 och 0kmh beräkna hur mkt effekt som går åt för att hålla konstant hastighet. Sen är det bara att för varje hastighet addera effekten uträknad från accelerationen och effekten uträknad från retardationen, och man får en skattning av effekten på svänghjulet. Lätt som en plätt :o) Sen om det är ngt som det finns tid för på ett KM är ju en annan sak... ;o) Mvh Peter Aulin _________________ Peter Aulin |
||||||||||||||
Det är inte krångligt, men många av er krånglar till genom att försöka räkna fram en effekt.
![]() Det är ju inte effekt vi är intresserad av, inte vikt heller, och inte vikt/effekt. Det är ju accelerationsförmåga!!! Pang på, inga krångliga omvägar! ![]() P-o graf är ju lysande, vi definerar om klassningen till att kurvans lutning för vara max si och så i förhållande till hastigheten. Behövs inga vågar, behövs inga bromsbänkar, behövs inga krångliga beräkningsmodeller, behövs inga krångliga reglementskrivningar, inga tveksamheter om smygtrim eller konservativa effektuppgifter från tillverkaren. om vi antar att grafen som P-o visade är en maxoptimerad C-bil med oändligt antal växlar (så att motorn alltid går på bästa varvtal) så innebär det att när man testar en bil med den mätmojängen så får man inte ngnstans (växlingstransienter undantaget) har en brantare lutning på kurvan för att klassa i C. _________________ Pär Hylander |
||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 21765 besök totalt |