Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
8268 besök totalt |
Vilken bana låg här. (Jo, Dalsland Ring 66 till 73).
Kom hem från semestern i dag, och under semestern passade jag på att leta efter en före detta känd svensk bana. och hade den turen att träffa en som visste var den hade legat, och som var så vänlig att han visade oss platsen. Är det någon som kan gissa vilken bana det var som jag letade efter. ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Kommer bara på Dalslands Ring men där ska det ju finnas några meter av grusbank kvar av banan (och här ser jag ingen skogsdunge där den kan ligga).
|
||||
Jag har ingen aning, men farsan föreslår gamla Falkenbergsbanan. (Allmän väg som stängdes av vid tävling.) Naturen ser ju rätt ut, tycker jag...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Ja, det är Dalsland Ring jag letade efter, och av informationen jag fick av guiden och vad jag sett på DVD:n om Dalsland Ring så finns det rester kvar av asfalten och lite räcken i den dungen som den röda pilen pekar på. Tyvärr så tillät inte tiden en vidare utforskning av dungen om det stämmer.
![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Helt riktigt!
I den dungen är det. Som Dalsland Ring-fluktare kan jag intyga detta... ![]() Undertecknad hade ett tag planer på en utflykt dit i sällskap med rejsa-folk, men detta föll s.a.s mellan stolarna. _________________ /Mathias |
||||
Enligt vad dom säger på DVD:n "Dalsland Ring från vaggan till graven" så började problemen efter den svåra olyckan på Karlskogabanan 1970, publiken svek och 1973 kördes det bara en tävling. och sedan revs asfalten upp och området vart återigen odlingsbar mark. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Banan var väl inget under av säkerhet dessutom. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
oj, där har jag ju mer eller mindre kört förbi utan att veta något...! (har nämligen kört förbi på den lite större vägen vid industriområdet/friluftsgården för bara några veckor sen)
Tack för tipset Lennart, ska se om jag inte hinner åka förbi platsen nu i sensommar/höst och kanske kolla upp den där dungen med ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Det finns ju ytterligare en anledning/ursäkt att besöka fd dalsland ring, nämligen brudfjällsvägen(mellan Håverud och Tisselskog), sveriges roligaste väg. Jag har ca 4 km till brudfjället och kan intyga att det är en mycket
![]() ![]() _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Kan bara hålla med, den vägen var något av det häftigaste jag har åkt på. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Är man intresserad av den svenska racehistorien så är verkligen den här DVD:n om Dalsland Ring att rekommendera.
![]() http://www.racefoto.se/Dalslandringi _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Inte för att jag tvivlar på dig Mathias, men nu har jag undersökt detta själv ![]() Mycket riktigt, i dungen fanns det godis! Länk för bilder: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Sen kan man ta en sväng in i norra Bohuslän, där är i princip ALLA väger mer eller mindre roliga! _________________ Johan Rådlund |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
8268 besök totalt |