Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5716 besök totalt |
Bur och besiktning
Har funderat længe på hur jag sak losa problemet med bur i bilen. Eftersom en bur kræver regbesiktning, och om jag minns rætt omfattar den regbesiktningen HELA bilen, så får jag problem.... Bromsarna ær fel. Motorsetupen ær fel. Bromsproblemet ær væl i sig inget storre problem, det ær inte sååå dyrt att kopa en uppsættning originalbromsar, vilket jag ændå har planer på for att kunna kora lite sjois tilsammans med dom dær 15" rallydæcken som har vilat sig i garaget ett par år ![]() Motorsetupen ær ett storre problem, ær dom petiga på besiktningen så åker jag dit på att byta insug, spridare, grenror och turbo samt programvara for originalturbo-ingen av som grejorna har jag kvar, och æven om jag hade det vet jag inte om jag skulle orka skifta allting, i synnerhet som jag ær osæker på hur original programvara skulle funka ihop med kammarna jag har-skenar avgasværdena nær man kor original program ihop med kammar med både hogre lyft och længre oppning??? Whatever. Jag kom på en annan losning: Vad sæger "vanliga" besiktningen om man har en skruvbåge och plockar ur diagonalstaget som går i huvudbågen samt diagonalstaget som sitter i stottorna bak, samt sætter i baksæte vid besiktningen, ær det nån som provat besikta så? Man sparar alltså sjælva buren men plockar ur alla strævor, kan det vara godkænt? Jag vet att det bæsta ær att fråga besiktningen direkt, men om det ær nån som kort så och inte besiktar i Hærnosand så vet jag vad dom kan tænkas sæga i andra stæder. (Ja, jag vet att det ær jobbigt att læsa text skrivet på Norskt tangenbord ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Regbesiktning för mindre ändring drabbar väl inte hela bilen (eller är det en vanlig missuppfattning)?
Var glad att bilen inte är helbilsgodkänd, för då går det tydligen inte att regbesikta småändringar enligt tekniska suppporten för 10 minuter sedan. Det blir att skruva i och ur buren inför varje besiktning för min del. |
||||
Det ær væl lite flytande beroende på bil, men runt -96, -97 nångång susar det bakifrån huvudet....? _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Hmmm...man kanske ska ringa tekniska supporten nær man kommer hem. Vad gæller ændringar på helbilsgodkænda bilar lyckades ju Janne Z3 regbesikta sin Z3a med bur, om æn med vissa problem. (Byta tillbaka solar och bromsar vill jag minnas rækte, men det går ju att læsa innantill i hans tråd om man ids soka) _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Kravet infördes 980101, men en del tillverkare tjuvstartade. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Vad jag har förstått så är det inte buren som man lägger vikten vid utan att man tar bort baksätet som medför att bilen måste omregisteras (båda sakerna är kanske grund för omregistering). När jag försökte göra omregistering av bilen på grund av detta gick man igenom all data igen. Min bil är från 87 dvs inte helbilsgodkänd.
De kontrollpunkter som jag fick anmärking på kanske kan vara av intresse då de rör de flesa "rejsa bilarna". *Förarstol utbytt, ej typgodkänd *Passagerarstol utbytt, ej typgodkänd *Bältesinfästning på förar och passagerar sidan ej godkänd. *Ratt utbytt, ej godkänd *Spårvidd fram och bak ändrad Sedan kan ju som tidigare nämnt bromsar tillkomma. _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag kanske skall fråga lite efter att jag fått den godkänd i den vanliga besiktningen (utan bur). Dämparna och huvlåsen hade inte heller skadat att få inskrivna i regbeviset... |
||||
Letade efter Jannes tråd nu för att kolla lite mera ingående-men det verkar som att han har tagit bort tråden helt och hållet!?? Lite synd isf, då det var en av mina personliga favorittrådar under "våra race och banåkarbilar" ![]() Jaja, man får hoppas att den som avhandlar 911 blir lika underhållande att läsa. _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Är det denna du tänker på? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Jajamän!
Jag som sökte och sökte utan att hitta den ![]() Måste ha stavat fel på "Janne" typ "Jane" ![]() ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Njae...motorn är ju inte bytt, utan bara "uppgraderad" med annat insug, kammar, turbo, spridare, grenrör och vevstakar. Sen vet jag inte ens om det hade varit tillräkligt om jag hade bytt motor-det ska väl till att man "väsentligt ändrar" bilens ursprungliga uppbyggnad med tex ändring från fram till bakhjulsdrift eller liknande för att kunna rega om den som ombyggt fordon? Även om det skulle vara tillräkligt med mina modifieringar så skulle jag nog torska på för hög vikt/effektförhållande.... ![]() ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
OM man har en bil som bara är godkänd för 1 passagerare (Alla Porsche 924 och 944) är det då OK att sätta i halvbur utan reg.besiktning ?
Spelar det nån roll om buren är av tyrpen som bara skruvas i befintliga hål eller behöver svetsplattor (förutom att en ren skruvbur är lätt att plocka ur om det kniper ![]() Jag har redan plockat bort baksätet och bakre bälten vilket dom inte hade åsikter om (vilket är logiskt med tanke på att det inte längre får åka passagerare där bak enl. nån ny tillämpning av lagen om antal passagerare) När det gäller stolar fick jag inga klagomål på mina Recaro. Jag såg iofs till att behålla original underede och därmed original bältesfästespunkter vilket kanske underlättade. Stolarna är ju också i princip lika med de stolar som siytter original i t.ex 968 CS. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||
Har man en bur som sticker framför sätena så man riskerar att slå i den så lär de dock bli betydligt mera krävande. Så med största sannolikhet så kommer du igenom besiktningen utan att regbesikta om den men det finns en liten risk att de krånglar. Fast då är det ju bara att regbesikta eller skruva loss den. Inget som är varken konstigt eller svårt. Köp nu en bur ![]() //Göran _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Frågar mest för att ta reda på hur stor vits det är att våga fråga stationschefen... |
||||
Regb,besiktigade min/våran bil idag.. kom precis hem därifrån nu och bilen gick igenom utan några problem som helst och vi har ju satt i en helbur, bortaget baksäte och bälten. bytt stolar, fast orginal stolsunderrede bytt ratt, annan dimension på fälgar Verkar ju som om du får komma hit och besiktiga bilen helt enklelt jika, _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
Menar du att du inte skulle få din bil regbesiktad med bur pga helbilsgodkännandet? Måste säga att jag är något förvirrad över den diskussion som pågår i en annan tråd kring MGCC KM, säkerhetsutrustning och registrering. Vad är problemet ? Man kör inte fortare bara för att det står på ett papper att bilen har bur, därmot kör man säkrare... Det känns som om någon missförstått att det är klubbracing som pågår. Personligen anser jag att man ska kräva bur i alla bilar men ge f-n i om den står i några papper, det är den enda sunda, säkra och vettiga lösningen. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
JanneZ3 lyckades men jag är lite osäker på om jag ska våga fråga (vill ju inte behöva ändra allt som normalt slinker igenom...). |
||||
Hej hej
Det verkar som man inte kan sätta bur i en helbilsgodkänd bil, om det ni inte finns som orginaltillbehör så som det finns hos tex porsche å ferrari. Så jag hade nog en osannolik tur när jag fick min reggad med bur + att han ändrade hjuldimensionerna. För jag hade lite bredare däck på vid regbesiktningen, vet inte säkert men jag tror inte z3 mcoupe får ha 235 fram och 255 bak enligt helbilsgodkännandet. Ska kolla upp idag vilka dimensioner den är typad med. om man ska gå efter reglerna nu så är inte min bil helbilsgodkänd längre, undrar om man kan få bort helbilsgodkännandet nu om det nu visar sig att bilprovningen brytit mot reglerna ![]() ![]() _________________ Jan Ekehage ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5716 besök totalt |