Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M COUPE -99
1, 2, 3 ... 35, 36, 37   >>
31 besök idag (159110 totalt)
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare




Hej här har ni min lilla gröna bumse som efter ca 18 månader på pallbockar äntligen rullar igen

I julas så var läget så här





I dags läget är följande modifieringar gjorda

Verdi stakar och JE kolvar




aluminiumsvänghjul




KW variant 3 chassie


bakre bärarmsbussningar


Bussningen i diffkåpan som fäster i karossen (lagom stumt)


Sparco stolar och halvbur


Nya sidokjolar


bromskivor från bmw csl och brembo 6-kolvsok fram / 4kolvsok bak vilket är lite overkill igentligen men det ser ju tufft ut I vinter så ska jag byta till mindre skivor å ok så jag kan montera mindre å lättare hjul

Nu har bilen rullat ca 200 mil sedan jag skruvat ihop motorn/bilen tanken var att den skulle vara mer modifierad ex kamaxlar,unichip lättare avgassystem (orginal väger 50kg )
kolfiberhuv(orginal43kg)
plastrutor men man kan ju inte göra allt på en gång och det finns alltid en risk att man tröttnar om bilen står ner skruvad hela tiden.
Meningen med allt är att ha en bil som gå köra med året runt samtidigt kunna ligga ute på banan varv efter varv utan att något går sönder, tanken är åså att vara med å köra roadsport A när jag bara får tummen ur att fixa vagnbok
Det blir ingen vinnar bil men en förbaskat rolig bruksracer

_________________
Jan Ekehage
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 411



Kul busbil!

Ciao,

Johannes E.

_________________
Johannes Ericson
///M
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 411



ooops, dubbel post.

_________________
Johannes Ericson
///M
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



kul att se att bilen står på hjulen igen, Janne! thumbs up

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294



Hej Janne!

Läckert! thumbs up

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Hej Anders det är riktigt skönt faktiskt efter allt strul men jag var dum nog och åkte till besiktningen med alla grejer monterade. Nu måste jag återställa bilen till orginal skick och registreringsbesikta billen innan den 22/7 annars får jag körförbud. Jag vet om reglerna för helbilsgodkännda bilar men hoppades på tur

NP jag vill ha din motor Saab snurra i en Z3 coupe kan inte bli mer kaxigt

_________________
Jan Ekehage
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 705



Hej! Snygg bil...jag har alltid varit svag för gröna bilar...

Motorblocket på bilderna är det lackat eller ren alu...? ser superfräscht ut iallfall... thumbs up

_________________
Petri Sanaksenaho
Mercedes C36 AMG 1995
Citera
Z3M-Johan
Südschweden
Här sen Maj 2004
Inlägg: 15



Najs Janne! När går du loss på min?? thumbs up

_________________
Johan Magnusson
http://www.johanmagnusson.tk
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Så vackert =) Måste säga att nuvarande konfiguration var nog så hårresande att läsa

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



JanneZ3 skrev:
Hej Anders det är riktigt skönt faktiskt efter allt strul men jag var dum nog och åkte till besiktningen med alla grejer monterade. Nu måste jag återställa bilen till orginal skick och registreringsbesikta billen innan den 22/7 annars får jag körförbud. Jag vet om reglerna för helbilsgodkännda bilar men hoppades på tur


mm Per skvallrade lite om det där, fy FAN så jobbigt, hu jag lider med dig.... (du kan ju trösta dig med att Per inte ens får köra nån bil alls längre.... )

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 503



Trevligt att se den röra på sig! Hänger du med på lite "kompis" körning till helgen på Gelleråsen får du höra av dig! Passa på att kör medans du får....... PM:a mig om du hänger på. / John

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

JanneZ3 skrev:
Nu måste jag återställa bilen till orginal skick och registreringsbesikta billen innan den 22/7 annars får jag körförbud.


Ball bil i annorlunda färg!

Hmmm....

Finns det verkligen inget annat sätt? Verkar ju otroligt omständigt att göra detta varje år.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



JanneZ3 skrev:
Nu måste jag återställa bilen till orginal skick och registreringsbesikta billen innan den 22/7 annars får jag körförbud. Jag vet om reglerna för helbilsgodkännda bilar men hoppades på tur

Detta är ingen höjdare, råkar ut för detta också ungefär en gång per år numera (årets återställning av bilen är precis avklarad ) Var det bara dämpare, bågen & stolar dom inte gillade eller blev det ännu mer jobb

_________________
Peter Karlsson
Citera
Emm
Stockholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 63

Namndispens
Namndispens

Hej Janne

Kan du berätta lite mer om varför du valde Verdi-stakar och JE-kolvar? Är det bara en säkerhetsåtgärd för att du kommer att belasta motorn (i originalutförande) så pass mycket under bankörning, eller är det för att du också har ökat effektuttaget? Vad har du i så fall gjort förutom bytt avgassystem (från kattarna och bak, eller ända från grenröret)? Jag har själv ett lite snarlikt trimprojekt (se gärna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8026 ) och är därför lite nyfiken... Har du gjort allting själv på bilen, eller är det Manuel på MH-GTR som hjälpt till?

Vad gäller ombesiktningen tror jag inte de kan ha varit så noggranna att de klankar ned på sådant som inte syns utan demontering, d.v.s. förändringar inne i motorn eller byten av olika bussningar, utan det är nog det mest uppenbara som bromsar och stolar som de slår ned på, så förhoppningsvis skall inte *allt* jobb vara ogjort. Jag kommer själv att sätta i Recaro Pole Position, men räknar med att få byta tillbaka till originalstolarna vid besiktning (kommer dock att försöka i detta utförande först, då jag kommer att behålla original trepunktsbälten och inte köra 4/5/6-punktsbälten, och allting annat *ser* original ut :-).

Mvh Mark

_________________
Mark W.
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
OJ vad många som skrivit, tack ock bock

Petri
orginalblock som är blästrat och lackerat.

Anders
Jobbade hela natten till idag så nu är bilen orginal



Ska besikta den imån igen, sen blir det stress meka för jag ska vara på Falkenberg 15,00 på fredag
jag fick anmärkningar på bromsar,fjärdrar,stötdämpare,hjul,ratt,stolar och bur + en djäkla föreläsning om regler för helbilsgodkända bilar

Men i morgon ska den reggas med bur iallafall så den slapp jag plocka ur thumbs up

_________________
Jan Ekehage
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

JanneZ3 skrev:
Men i morgon ska den reggas med bur iallafall så den slapp jag plocka ur thumbs up


Du får ta modden steg för steg, år för år...

Lycka till!

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Hej Mark

Gillar din bil, många mods utan att det syns thumbs up

Kolvarna är 50gr lättare st än orginal kolvarna ca 10% + att dom är designade för högre komp ca13,5 mot 11,5 orginal. Fast det var ett djäkla strul kolvarna blev fel 3 gånger, sista gången var allt rätt utom kolvbulten som var 1mm större i diameter än orginal Så då beställde jag nya vevstakar istället,vågade inte skicka kolvarna en gång till eller att "bussa" om orginal vevstakarna för den nya kolvbulten då jag bedömde att det inte skulle hålla i längden.

Så nu är iallafall bottendelen "skottsäker" allt balanserat å viktat,ARP muttrar å skruvar. tog en vecka för mig att skruva ihop den med allt kontroll mätande

Avgassystemet är orginal förutom grenröret som är supersprint. men jag skulle igentligen använt orginalgrenröret men det sitter monterat just nu på min andra Z3:a (2,8coupe)
Har pratat med andra som monterat supersprintgrenrör på 3,2 och i bästa fall har det gett 7hk på toppen men sämre vrid på lägre varv. utförandet på mitt supersprintgrenrör var inte för kul heller



Jag har köpt en del saker genom Manuel, svänghjulet han har ritat verkar hålla iallafall.

_________________
Jan Ekehage
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



JanneZ3 skrev:
Ska besikta den imån igen, sen blir det stress meka för jag ska vara på Falkenberg 15,00 på fredag
jag fick anmärkningar på bromsar,fjärdrar,stötdämpare,hjul,ratt,stolar och bur + en djäkla föreläsning om regler för helbilsgodkända bilar

Men i morgon ska den reggas med bur iallafall så den slapp jag plocka ur thumbs up


Då blir det bara att plocka på allt igen till Gelleråsen på Söndag!?

Daniel Gudmundsson

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Söndag är lungt för jag ska köra på Falkenberg på fredag med ringrunners.Tar faktiskt inte så lång tid som man kan tro att byta tillbaks allt.

_________________
Jan Ekehage
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 962


Trådstartare
Då var bilen regbesiktad med bur

_________________
Jan Ekehage
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



thumbs up grattis!

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3M COUPE -99
1, 2, 3 ... 35, 36, 37   >>
31 besök idag (159110 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande