Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3M COUPE -99 | 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 >> 33 besök senaste veckan (159650 totalt) |
Hej här har ni min lilla gröna bumse som efter ca 18 månader på pallbockar äntligen rullar igen I julas så var läget så här I dags läget är följande modifieringar gjorda Verdi stakar och JE kolvar aluminiumsvänghjul KW variant 3 chassie bakre bärarmsbussningar Bussningen i diffkåpan som fäster i karossen (lagom stumt) Sparco stolar och halvbur Nya sidokjolar bromskivor från bmw csl och brembo 6-kolvsok fram / 4kolvsok bak vilket är lite overkill igentligen men det ser ju tufft ut I vinter så ska jag byta till mindre skivor å ok så jag kan montera mindre å lättare hjul Nu har bilen rullat ca 200 mil sedan jag skruvat ihop motorn/bilen tanken var att den skulle vara mer modifierad ex kamaxlar,unichip lättare avgassystem (orginal väger 50kg ) kolfiberhuv(orginal43kg) plastrutor men man kan ju inte göra allt på en gång och det finns alltid en risk att man tröttnar om bilen står ner skruvad hela tiden. Meningen med allt är att ha en bil som gå köra med året runt samtidigt kunna ligga ute på banan varv efter varv utan att något går sönder, tanken är åså att vara med å köra roadsport A när jag bara får tummen ur att fixa vagnbok Det blir ingen vinnar bil men en förbaskat rolig bruksracer _________________ Jan Ekehage |
||
|
||
Hej Anders det är riktigt skönt faktiskt efter allt strul men jag var dum nog och åkte till besiktningen med alla grejer monterade. Nu måste jag återställa bilen till orginal skick och registreringsbesikta billen innan den 22/7 annars får jag körförbud. Jag vet om reglerna för helbilsgodkännda bilar men hoppades på tur
NP jag vill ha din motor Saab snurra i en Z3 coupe kan inte bli mer kaxigt _________________ Jan Ekehage |
||
|
||
mm Per skvallrade lite om det där, fy FAN så jobbigt, hu jag lider med dig.... (du kan ju trösta dig med att Per inte ens får köra nån bil alls längre.... ) |
||
Trevligt att se den röra på sig! Hänger du med på lite "kompis" körning till helgen på Gelleråsen får du höra av dig! Passa på att kör medans du får....... PM:a mig om du hänger på. / John
_________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||
Ball bil i annorlunda färg! Hmmm.... Finns det verkligen inget annat sätt? Verkar ju otroligt omständigt att göra detta varje år. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Detta är ingen höjdare, råkar ut för detta också ungefär en gång per år numera (årets återställning av bilen är precis avklarad ) Var det bara dämpare, bågen & stolar dom inte gillade eller blev det ännu mer jobb _________________ Peter Karlsson |
||
Hej Janne
Kan du berätta lite mer om varför du valde Verdi-stakar och JE-kolvar? Är det bara en säkerhetsåtgärd för att du kommer att belasta motorn (i originalutförande) så pass mycket under bankörning, eller är det för att du också har ökat effektuttaget? Vad har du i så fall gjort förutom bytt avgassystem (från kattarna och bak, eller ända från grenröret)? Jag har själv ett lite snarlikt trimprojekt (se gärna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Vad gäller ombesiktningen tror jag inte de kan ha varit så noggranna att de klankar ned på sådant som inte syns utan demontering, d.v.s. förändringar inne i motorn eller byten av olika bussningar, utan det är nog det mest uppenbara som bromsar och stolar som de slår ned på, så förhoppningsvis skall inte *allt* jobb vara ogjort. Jag kommer själv att sätta i Recaro Pole Position, men räknar med att få byta tillbaka till originalstolarna vid besiktning (kommer dock att försöka i detta utförande först, då jag kommer att behålla original trepunktsbälten och inte köra 4/5/6-punktsbälten, och allting annat *ser* original ut :-). Mvh Mark _________________ Mark W. |
||
OJ vad många som skrivit, tack ock bock
Petri orginalblock som är blästrat och lackerat. Anders Jobbade hela natten till idag så nu är bilen orginal Ska besikta den imån igen, sen blir det stress meka för jag ska vara på Falkenberg 15,00 på fredag jag fick anmärkningar på bromsar,fjärdrar,stötdämpare,hjul,ratt,stolar och bur + en djäkla föreläsning om regler för helbilsgodkända bilar Men i morgon ska den reggas med bur iallafall så den slapp jag plocka ur _________________ Jan Ekehage |
||
Hej Mark
Gillar din bil, många mods utan att det syns Kolvarna är 50gr lättare st än orginal kolvarna ca 10% + att dom är designade för högre komp ca13,5 mot 11,5 orginal. Fast det var ett djäkla strul kolvarna blev fel 3 gånger, sista gången var allt rätt utom kolvbulten som var 1mm större i diameter än orginal Så då beställde jag nya vevstakar istället,vågade inte skicka kolvarna en gång till eller att "bussa" om orginal vevstakarna för den nya kolvbulten då jag bedömde att det inte skulle hålla i längden. Så nu är iallafall bottendelen "skottsäker" allt balanserat å viktat,ARP muttrar å skruvar. tog en vecka för mig att skruva ihop den med allt kontroll mätande Avgassystemet är orginal förutom grenröret som är supersprint. men jag skulle igentligen använt orginalgrenröret men det sitter monterat just nu på min andra Z3:a (2,8coupe) Har pratat med andra som monterat supersprintgrenrör på 3,2 och i bästa fall har det gett 7hk på toppen men sämre vrid på lägre varv. utförandet på mitt supersprintgrenrör var inte för kul heller Jag har köpt en del saker genom Manuel, svänghjulet han har ritat verkar hålla iallafall. _________________ Jan Ekehage |
||
Då blir det bara att plocka på allt igen till Gelleråsen på Söndag!? Daniel Gudmundsson _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3M COUPE -99 | 1, 2, 3 ... 35, 36, 37 >> 33 besök senaste veckan (159650 totalt) |