Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nu sitter det nya Kryokylda skivor & PFC 01 belägg på
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5152 totalt)
F.S
Småland
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Nu sitter det nya Kryokylda skivor & PFC 01 belägg på M3:an & har precis kört in dom..känns helt klart rätt..det e lätt det bästa jag provat & det är en hel del.. thumbs up till "Peansweden" & Per för all hjälp osv...

Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Vågar man fråga vad du fått betala för kalaset?

Småland
Här sen Feb 2003

Trådstartare
vi hjälper varandra lite just nu med tester osv så detta är test men kan lova att det e värt vart enda öre...här behövs det inte byta till större ok & skivor..köper man rätt saker så funkar det kanon..ska köra långtest på Anderstorp i helgen så det ska bli intressant..men som sagt..det känns super redan & jag ÄR kritisk

Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Fredric ///M3E30-90 skrev:
... & jag ÄR kritisk

Jag väntar med spänning på utvärderingen (läs jämförelsen), mitt köp är pausat till nästa vecka i väntan på resultat av helgens test. Så testa väl

/Gunnar

F.S
Småland
Här sen Feb 2003

Trådstartare
jag lovar..det blir låååånga anderstorp åxå som det ser ut med många inbromsningar från 210-215 km/h

Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
krabi

Här sen Dec 2002

EXTRA! Sveriges största frågetecken kan nu skådas i Avesta kommun. EXTRA!

(förklarar det hur mycket jag förstår?)
Belägg vet jag ju självklart vad det är, men kryokylda skivor?
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

krabu skrev:

Skivorna är gjorda i kryptonit!

Mantorp
Här sen Nov 2002

Frazze skrev:
krabu skrev:

Skivorna är gjorda i kryptonit!

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Man kyler ner skivorna kraftigt enligt en exakt process vilket gör att de blir tåligare (mot att slå sig? mot sprickor? minns inte 100% här...) Det är inte mumbojumbo utan en känd erkänd process.

Halmstad
Här sen Mar 2003

Här sen Nov 2002

Fredrik hann före med infon... thumbs up

PEAN är svensk representant för Diversified Cryogenics, men håller parallellt på med att utprova en egen behandling i Sverige. Testbilar finns bl.a. i STCC, SLC och ERF. Som Fredric skriver ska han testa kryoskivor med PFC01-belägg och en annan M3 E30 ska testa PFC97 med obehandlade skivor. Ska bli spännande att jämföra resultatet!
I USA är kryobehandling stort och det utförs även på t.ex. motordelar.

Citera
Mange Petersson

Här sen Nov 2002

Kör med samma grejer på min Impreza. Är mer än nöjd.
Körde en hel dag på Mantorp utan att känna att bromsarna tappade något.
Vart varenda krona.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Va fräckt!
För mig som lekman låter det verkligen som hokuspockus men om det fungerar så...

Mvh /Micke

Uppsala
Här sen Feb 2003

Hmm...som jourhavande skeptiker så kan jag säga att kryobehandling av skivor är "känd erkänd process" bara hos (små)företag som behandlar och stackare som ger sina pengar för att få dom behandlade.

Jag visste inte vad det handlade om så jag lusläste deras motivering för föbättringen och sedan ringde min kompis Peter som läser teknisk fysik (inriktning materialvetenskap) vid Uppsala universitet. Han garvade friskt åt motiveringen och "mumbo-jumbo-fysiken" på hemsidan och sa att det blir lite svårt för materialet att genomgå fasbyte då molekulärrörelse nästan avstannar vid så låga temperaturer. Det är också lite oroväckande att ingen av stora bromstillverkare använder sig av processen utan det är mest småföretag som "fryser ner" skivor för privatpersoner och det finns inga uppmätta förbättringar utan mest anekdotbevis av typen "vi körde vår rejs-Polo förra året och då slet vi ut tre skivor och det här året slet vi ut bara en frusen skiva".

Till skillnad från EBC Greenshit, Vakuumdämpare och Slick 50 så påverkar denna "behandling" i alla fall inte bromsförmågan negativt (även om det är väldigt tveksamt att det på något sätt påverkar slitagestyrkan positivt så man får se det som en mildare form av bonnfångeri...

Vallentuna
Här sen Mar 2003

Måste tyvärr instämma i mumbojumbon.. Jag nämde detta för min fästmö som doktorerar i metallurgi, hon så väldigt frågande ut och undrar vad detta var för strunt. Har själv studerat ämnet professionellt och kan inte se någon vits med att kyla redan kall metall. Det blir som att frysa ner is lite mera??, om ni förstår vad jag menar( det händer inte mkt). Jag lovar att få ett utlåtande från personal som forskar i ämnet ( på KTH) om det kan lugna någon.
Kul dock om någon kan tjäna mkt pengar på detta. Men som man säger ' Allting göra att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt' ( på vers..)

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Att det skulle vara fråga om något bonnfångeri eller mumbojumbo vill jag inte direkt hålla med om även om processen kan verka lustig och svår att förklara (är själv ingen metallurg). Vi bedriver en mkt seriös verksamhet och därför görs (och har gjorts) en hel del tester innan vi kommer att marknadsföra detta fullt ut.
Man ska ha klart för sig att resultatet av en behandling varierar, men i ca 80% av applikationerna så har kryo en märkbar förbättring just vad gäller motstånd mot nötning/skevhet/sprickbilning. Jag har bl.a. vetenskapliga artiklar (Dr Randall Barron/Louisiana Tech University) som påvisar förbättringar och som jag gärna skickar en kopia av, om någon är intresserad.
Annars går det utmärkt att kontakta Bengt eller Markus Lundström som tävlar i Camaro Cup och som har testat kryoskivor under säsongen 2002 med förbättrad livslängd som resultat (de är inte sponsrade eller 'mutade' ).
Anledningen till att bromstillverkarna ännu inte kryobehandlar sina delar 'från fabrik' tror jag beror på att de ur ett ekonomiskt perspektiv hellre vill sälja fler delar än att slutkunden ska få en produkt som håller längre.

Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Hejsan,

Vill inte göra någon ledsen eller förstöra buissness på ngt sätt. Vill dock absolut att du mailar denna artikel. Finns det mera vetenskapligt material så vill jag gärna lägga vantarna på det också. Jag är fullt öppen för information, har dock kunskap i ämnet och är därför mkt tveksam. Som jag aviserade tidigare skall jag återkomma med en vetenskaplig kommentar.

PS mailaddress finns i meddelandet.

joakim

Uppsala
Här sen Feb 2003

Stacke skrev:
Att det skulle vara fråga om något bonnfångeri eller mumbojumbo vill jag inte direkt hålla med om även om processen kan verka lustig och svår att förklara (är själv ingen metallurg). Vi bedriver en mkt seriös verksamhet och därför görs (och har gjorts) en hel del tester innan vi kommer att marknadsföra detta fullt ut.
Man ska ha klart för sig att resultatet av en behandling varierar, men i ca 80% av applikationerna så har kryo en märkbar förbättring just vad gäller motstånd mot nötning/skevhet/sprickbilning. Jag har bl.a. vetenskapliga artiklar (Dr Randall Barron/Louisiana Tech University) som påvisar förbättringar och som jag gärna skickar en kopia av, om någon är intresserad.
Annars går det utmärkt att kontakta Bengt eller Markus Lundström som tävlar i Camaro Cup och som har testat kryoskivor under säsongen 2002 med förbättrad livslängd som resultat (de är inte sponsrade eller 'mutade' ).
Anledningen till att bromstillverkarna ännu inte kryobehandlar sina delar 'från fabrik' tror jag beror på att de ur ett ekonomiskt perspektiv hellre vill sälja fler delar än att slutkunden ska få en produkt som håller längre.

Min granne Hasse har "vakuumljuddämpare" som påstås ge effektökning jämfört med ett rakt rör. Han svär också att det funkar och stödjer sig på högst vetenskapliga tester med avskuren PET-flaska och vatten som rinner snabbare ur den när man snurrar den Jag är väldigt öppen för all vetenskapliga fakta men jag har pratat med folk som forskar inom materialvetenskap "hands on" och dom garvar öppet åt detta. Dr Randall Barron påstår i sina papper att förbättringen sker via "release of internal stresses", men bonnfångarna påstår att förbättringen sker via "fasomvandling"... hur ska dom nu ha det? Vidare, Barron anger också att uppmätta effekter uppnås bara tillsammas med vanlig härdning, dvs. detaljer hettas först upp för att sedan kylas, dock till lägre temperaturer än vanligt.

Dessvärre, en Goggle sökning på "Dr Randall Barron" lämnar inga artiklar skrivna av doktorn själv utan en rad mer eller mindre omarbetade artiklar på hemsidor knutna till diverse företag som verkar livnära sig på processen.

Dessvärre så är kära doktorn enda källa till påvisat effekt.

Summa av kardemumman:

...tänkte säga något riktigt dräpande men nöjer mig med att bara påpeka att jag är minst sagt kritisk. Att tillverkare inte använder detta för att det är för dyrt är jag skeptiskt mot, det finns många fall där ökat hårdhet skulle välkomnas med öppna händer ökade kostnader till trotts (tänker mest på flygindustri, motorsport på högre nivå än "Camaro Cup" osv.

Horda
Här sen Nov 2002

joakim_adolfson skrev:
kan inte se någon vits med att kyla redan kall metall. Det blir som att frysa ner is lite mera??, om ni förstår vad jag menar( det händer inte mkt).

Kan det inte va så då att dom fryser ner en varm bromsskiva? När man härdar saker gör man ju på nåt liknande sätt fast bara ner till normal tempratur.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Nån metallurg är jag inte och ingen brottmekaniker heller, men ett halvt sannolikt försök till förklaring till att kraftig nedkylning (hoppas att -300 grader avser farenheit, annars tar jag tillbaka allt) eventuellt har effekt tänkte jag presentera ändå för att balansera diskussionen även om det inte inbegriper "fasomvandling".

Gjutgods är sprött material med lägre draghållfasthet än tryckhållfasthet, detta beror enligt vad jag förstår på att det är uppbyggt av förhållandevis grova kristaller som är sammanbundna lite punktvis där en del punkter är tryckta och en del är dragna. Vid nedfrysning blir åtminstone järn sprödare av nån anledning och om det gäller på mikro-nivå så skulle kanske de dragna kristall-kontakterna brytas. Gjutgodset bilr därmed lite sämre "hoplimmat", vilket borde visa sig som sänkt skjuvhållfasthet, men brottmekaniskt finns det en vits eftersom om en propagerande spricka träffar på punkter som är satta i inre dragspänning och denna övervinns, så lösgörs lagrad energi som hjälper sprickan att fortsätta propagera.

Förklaringen bygger på att en rotor är uppbyggd av en komposit av korn och korngränser och brottmekaniken är central. Har förresten för mig att korngränserna är amorfa.

Kryo-behandlig skulle isåfall bygga på att man "bryter sönder" gjutgodsets (kompositens) struktur. Hittar ingen trolig förklaring för andra material.

Sen värmebehandlas materialet. Om detta är tillräckligt för att återsintra kristallerna står ju inte, men isåfall vore det väl vara samma som vanlig härdning, eller?

Jag är inte sponsrad av Hr Stacke (tyvärr), även om jag uppskattar servicenivån. Tror dessutom inte ett dugg på ev metallurgiska förklaringar.

Jag är mer intresserad av att testa mina halvt hemmagjorda och endast halvt tänkbara förklaringar på ett kunnigt och kritiskt forum.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Så vad skulle en såndär kryptonit-tjofräs-bromsskiva till min bil kosta då??
Ge prisex på 1 framskiva till en M3 -87. Går bra att maila privat också.

1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5152 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande