Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
rolling resistance och airresistence
1, 2   >>
3690 besök totalt
adde2k3
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Har skaffat en g-tech rr och vart ute och lekt lite=P Skulle vilja omsätta de netto-hp jag fått via g-techen till rwhp man får från en dyno, dvs räkn a bort luftmotsånd, rullmotsånd etc.

Jag fick 249 hp netto från g-techen. Denna effekt mättes vid en hastighet av 60mph.

Info:
1980 Porsche 928s
Bilen väger 1600kg.
däck fram 225/40-18
däck bak 265/35-18

märke conti sportcontact 2

cd = .445
frontal area = 21.10 square-inch
cda = 9.39
weight = 3600pounds

Hur räknar man ut det ungefärliga rullmotståndet (vid 60mph) och omsätter det till förlust i kw?

Hur räknar man ut aero-drag (vid 60mph) och omsätter i förlust i kw?

Vore skoj om nån fysikintresserad ville förbarma sig över denna fråga!!

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Luftmotståndet är:

Fd=0.5*rå*Cd*A*V^2 [N]

rå=1.23 [kg/m^2] luftens densitet
Cd din luftmotståndskoefficient
A [m^2] din frontarea
V [m/s] hastigheten

Effekten som går åt för att övervinna luftmotståndet:

Pd=Fd*V [W]

Alla enheter SI-enheter, så du får omvandla din kvadrattummar och mph:ar

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Klarar inte Gtechen av att mäta retardationseffekten när du rullar i samma hastighet (dvs frikoppla och låt hastigheten gå ned inom samma hastighetsfönster, på samma plats i samma vindförhållanden)?

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Cd kan vara okänt men du kan frihjula bilen vid två olika hastigheter100 och 120 och se hur lång tid det tar att komma ned 20 km/tim t,ex.
Göran Malmberg

Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Tack för alla svar! skrev fel, det skulle vara kvadratfot och inte kvadrattum förstås!

Hursom. Fick fram att luftmotståndet vart ~386 N. Vilket innebär 10,352 kW. 2fast4u; Perfekt!

Nu är det bara rullmotståndet kvar!

"Cd kan vara okänt men du kan frihjula bilen vid två olika hastigheter100 och 120 och se hur lång tid det tar att komma ned 20 km/tim t,ex.
Göran Malmberg" Det är ju smart, då kan man mäta alla krafter som verkar bromsande på bilen på en gång? Hur räknar man sen om det i kw?

"Klarar inte Gtechen av att mäta retardationseffekten när du rullar i samma hastighet (dvs frikoppla och låt hastigheten gå ned inom samma hastighetsfönster, på samma plats i samma vindförhållanden)?" Har bara hunnit testa lite med gtechen, vore ju onekligen väldigt praktiskt om den hade en sån funktion!

/Amatör på effektmätning

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Fr=m*g*kr
Fr är kraften som går åt att rulla skrotet.

kr=0,02 (sortlös)
m=bilvikt i kg
g=ca 9,81m/s2

Efkten som går åt att rulla bilkräket är
Pr=m*g*kr*v

v=hastighet i m/s

Pr=effekt som grå åt att rulla aset vid en spesefik hastighet. Sorten är W(watt)

EDIT:
När man nu mäter dynamiskt med en g-mätere för att få fram en effekt så spelar masströghetsmomenten en stor roll. Så med stösta sannolikhet blir reusulatet på effekten lite latjo gämnför med nadra former av effektmäting. Men är man bara intreserad av att se skilnder så spelar det ingen rull.

Här är ett exempel fast presis tvärs om, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3143

Fixhult
Här sen Apr 2004

Klarar den av att räkna fram nyttoeffekt (acceleration i g vid en viss hastighet m/s) så borde samma algoritm klara av att räkna samma sak när siffrorna har negativa värden (negativ acceleration vid en viss hastighet).
om man läser denna
http://www.gtechprosupport.com/support/FAQComp.htm
så verkar det inte vara enkelt att mäta retardationseffekt (annars hade de garanterat sagt det)...

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

med risk för att vara en neggo då

rullmotståndet är svårare att räkna ut... Luftmotståndet är lätt om man gör enligt malmbergs teknik, då luftmotståndet >> rullmotstånd o övriga motstånd vid de hastigheterna så det torde ge en rätt så bra approximation.

Problemet är att tröghetsmomentet i drivlina o framför allt hjulen som påverkar mätresultaten. Man måste då hitta på en mätmetod som gör att tröghetsmomentet blir en väldigt liten faktor. En idé skulle kanske vara att låta bilen rulla från säg runt 30 knyck ner till noll (man får ju med lite transmissionsrullfrluster då också). Själv tror jag dock inte på att ett vanligt bildäcks rullmotstånd är riktigt linjärt mot hastigheten vid låga hastigheter.

ojoj.. sen till jobbet ..lika bra det då jag höll på att flumma bort mig

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Ja rullmotståndet är inte linjärt men om man tittar på storleken på rullmotståndet så är det rätt litet så man kan anta att det är linjärt.

Tokholm
Här sen Jan 2003

fuling skrev:
Ja rullmotståndet är inte linjärt men om man tittar på storleken på rullmotståndet så är det rätt litet så man kan anta att det är linjärt.

Det där förstod jag inte; har du lust att förtydliga?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

ice skrev:
fuling skrev:

Det där förstod jag inte; har du lust att förtydliga?

skulle gissa att fuling menar att man aproximativt kan se rullmotståndet som linjärt för att underlätta för våra tröga hjärnor när vi räknar.

mao att det påverkar slutresultatet lite.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm variationer på rullmotståndsfaktorn(kr) är så pass små att man kan säga ett den är en konstant.

Sen är effekten som går åt att rulla linjär med hastigheten, om vi antar en linjär kr.
Även om nu kr inte är linjär så är effektåtgången linjär mot hastigheten.

Axa skrotet är v^2 detta gäller även vinkehastigheten på hjulen.

Luftmotsåndeteffektåtgången är v^3

Det är viktigare, mycket viktigare, att ha koll på v^2 och v^3.

Men har någon en formel, hmm den kommer vara inpirisk, för kr så tar jag imot den tacksamt.

Eslöv
Här sen Apr 2006

har funderat lite o fuling har nog lite rätt där.. eller kanske rätt attityd... att approximera den till en konstant x hastighet är en vettig lösning då dess bidrag till den övriga ekvationen är ganska liten.....

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag gjorde nyligen lite effektkuvir enabrt baserade poå vartalsloggen.. ingen accelerationemätning. funderar dock på att göra det oxå för att se hur väl det stämmer överrens.. had störningar i varvatalsmätningen vilket tvingade mig att derivera i lite större steg, men det påverakade kurvorna.. går säkert att "fila till det" i excell men jag är lite nybörjare på excell..

när jag gjorde för min lät jag rullmoståndet vara konstant över hela mätningen.. hittade en Kr som jag använde mig av.

=(1500*0,012*9,82)

så här såg det ut när jag var klar..

har du möjlighet att loggavarvtal så kan man med hjälp av accelerometern och vartal räkna fram en effekt och momentkruva

edit: satt och lajjade lite med värden.
och som exempel så ändrade sig mitt effektantal med ett fåtal hk om jag gjorde stora förändringar i rullmoståndet. >50%
men lättade jag bilen 80kg (-5%) så tappade jag nästan 10hk en minskning på 6%

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Mellanstor familjebil på 900Kg? Vilket underbara land är detta gjort, jag vill flytta.

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Mellanstor familjebil på 900Kg? Vilket underbara land är detta gjort, jag vill flytta.

Snarare vilken sekel + vilket desenjum det skrevs

Edit:
Risken finns att diagramet åvan är gjort på diagomaldäck

kr vid 180 --> ca 0,023
kr vid låga hastigheter --> ca 0,011

Jag har en gammal inpirisk formel för kr som jag kastat pga att den inte verkar stämma med dagens däck.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

MaZ skrev:

visst är det härligt..

funderade på om jag skulle ta med texten eller inte, av enkelhet gjorde jag det.. kanske var dummt.. =)
ovissheten var ett alternativ då det var värdet sig och trenden jag ville visa..

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

LuddeR:
Är effektkurvan rimlig enligt dig???
Mao stämmer den med liknade bilas.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

fuling skrev:
LuddeR:
Är effektkurvan rimlig enligt dig???
Mao stämmer den med liknade bilas.

jag satt och gjorde om den lite idag när jag hade tid över.

kom inte ihåg vad bilen vägde när jag vägde den, men lyckades dra mig till minnes med hjäp av ett en polare som var med vi vägning.

vikten är 80kg för mkt.

vilket gör att effekten sjunker knappt 10hk. Och det "känns" mer rätt. ca 140-145hk i peak

jag vet inte var effekten ska vara pådå jag pillat lite med den. jag vet en liknande bil fast med något snällare kam och snällare tändning ska lämna 135 enligt orginalspec. så det är väl rimmligt i sig.

jag räknade dock på att rullmoståndet konstant över hela registret. utväxlingen var ink däck,1,872/(1,37*3,31) så det gick rellativt fort på slutet. ändring i rullmoståndet hade gett några enstaka hk till på toppen..

kan sammanfattas : jag har ingen aning.

Citera
adde2k3
Stockholm
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Ludde mfl, Ladda ner PASS Software 2.0 (g-techprogrammet som visar alla grafer).

http://www.gtechprosupport.com/support/pass/2.0.0/GtechPass20install.e . . . .

(http://www.gtechprosupport.com/support/PASS.htm)

Ladda ner min gtp-fil:
http://www.badongo.com/file/1528974

alt

http://rapidshare.de/files/36346999/gtech.gtp

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag har laddar ner och kikat lite grafer..

vad har du för inputs i g-tecken? varvtal och kraftmätning??

om du vet utväxling för olika växlar och slutväxel skulle vi kunna prova att mäta med den utrustning jag har och jämföra lite resultat..

Citera
Racetech
1, 2   >>
3690 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande