Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 17873 besök totalt |
Nisse,
Det är upp till var och en att bestämma vad som passar. Hur roligt var det på Autostradale senast när arrangören lämnade avkörda bilar åt sitt öde, och bad dessa fixa bärgare själva ? Vad gäller vid en ev. Olycka med Autostradale ? Finns det någon hjälp tillgänglig, eller ska personen själv ringa efter denna ? Vad tycker SBF om att du som licensierad förare kör på ett icke SBF-arrangemang ? Det finns frågor man kan ställa, och beroende på sitt eget svar på dessa väljer man själv arrangemanget som passar. "Pay n' drive" är ett koncept som har föreslagits tidigare, dvs betala en större slant i träffavgift, och därmed fokusera enbart på att köra då samtliga tjänster hyrs in. Det är upp till medlemmarna att bestämma vad som passar. Att ha fler bilmärken representerade är alltid skoj. Även en märkesklubb som BMW SC har öppnat upp för inbjudna licensierade medlemmar från andra klubbar. _________________ BMW MC-klubben |
||||
En anledning ytterligare till att vara SBF ansluten och ha ett högt säkerhetstänkande är att vissa försäkringsbolag tillåter våra bankörningar och ersätter skador på bilen.
Är väl inte troligt att de i tråden så omtalade "hawaii" arrangemangen omfattas av f-bolagens välvilja...? _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Jag tycker idén med bangruppsindelningen (Mantorpsgruppen, Anderstorpsgruppen, Knutstorpsgruppen) var bra
![]() ![]() |
||||
Några snabba kommentarer innan jag sannolikt blir utan internet i några dagar.
![]() Måns: Det är lovvärt att motivera med olika projektgrupper för varje bana. Nackdelen är att då måste varje grupp uppfinna hjulet på nytt. Det är alltid svårt att veta hur man skall göra första gången( ![]() ![]() ![]() ![]() Rolf: Jag har med min motion inte för avsikt att pissa på lägerbrasan. Istället vill jag flagga för det oundvikliga om den negativa trenden håller i sig. För om de hjälpande händerna inte blir fler går föreningen under. Utan gata blir det ingen Cup - enligt den konstruktion som finns idag. Jämfört med andra serier är deltagande i Cup:en mycket prisvärt. Men detta pris upprätthållas förstås inte genom ren vilja. Det kommer istället av t.ex. egna flaggvakter(gatförare). Finns inte denna förutsättning går priset upp... Gaute: Jag tycker inte att din beskrivning av hur körningarna i BMWSC går till är representativ. Det är fullt möjligt att köra om när man vill på båda sidor(jämfört med t.ex. ringen). För att insteget för nytillkomna inte skall vara så stort rekommenderas dock att man gör på vissa vis. Gatbilskörningen är inte heller till för "kvasiracers" med trimmade E30-M eller CSL:er. Den är till för alla. Anledningarna till detta är flera. För det första är det endast med deltagare i automatväxlade 5-serie Toruings med barnstolen fortfarande fastspänd som vi är tillräckligt många för att bära kostnaderna.För det andra så finns Cup:en för de som vill åka på gränsen till vidhäftningsförmågan. Mao är gatbilskörningen i första hand tänkt för de som vill lära känna sin bil, avrosta då och då etc. Vad gäller halkkörning så delar jag (som du vet) i övrigt din uppfattning. (om detta skickar jag dig PM när jag hittat rätt tråd.) Sammanfattningsvis vill jag påpeka att den "byråkrati" som finns behövs. Den som vill anordna en träff enligt en annan ordning är välkommen att bjuda in till en sådan. Men för den som skriver sitt namn på ansökan om tävlingstillstånd är reglerna en nödvändighet. Då minimeras den personliga risken den människan tar till acceptabla nivåer. Då kommer den personen "endast" behöva visa för polis och försäkringsbolag att man följde reglerna för att undgå personligt skadeståndsansvar och straffansvar. Detta är realiteten. Den som tror något annat bedrar sig själv. För det är nämligen inte självklart att man tar sin skadade bil eller skadade kropp med samma glada och käcka inställning som man hade vid förargenomgången. Människor kan förändras ganska snabbt. I värsta fall är det inte heller deltagaren utan en efterlevande som gör gällande en skadeståndstalan. Jag tror nämligen tyvärr inte att frågan är "om" utan "när" någon förolyckas. Något som säkert skulle slå med förödande kraft mot all gatbilskörning men definitivt mot den som anordnat träffen. Reminder: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Den som anordnar Hawaii-träffar förstår troligen inte vad han eller hon utsätter sig för. ![]() (Med denna parallell menar jag inte att att träffen i den hänvisade tråden var en hawaii-träff.) Mot bakgrund av ovan är det alltså rimligt att den som kommer till en banträff ser sig som inbjuden till en fest där värden bestämmer om man får eller inte får dansa på borden och kasta tv:n i poolen. ![]() Sammanfattningsvis: Idéer har BMWSC aldrig lidit brist på. Problemet är i det här läget (precis som tidigare) inte organisatoriskt, det är en fråga om arbetsresurser. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Hej Hobbe! Ja det var ju tråkigt att en bil blev lämnad på den där träffen. Jag tycker väl att de kunde ha hjälpt till lite mer än vad de gjorde då. Men vi vet ju vad som gäller. Kör och ha kul. Får du problem så fixa det själv! En drag bil borde dock alltid finnas på plats, vilket det brukar göra förutom vid detta tillfälle. Varför måste man betala en större avgift? Jag har varit med min kompis på ett par Porsche träffar. Där betalar man 300kr och behöver inte stå flaggvakt vad jag vet! Är de så många fler i den klubben eller vad är skillnaden? Det skulle vara kul om vi gick ihop med TPC och ett par andra klubbar just för gatbilsträffar. Kör på det! (om nu de andra i klubben tycker så med) Varför skulle jag inte få köra på vilken träff jag vill, bara för att jag har licens?? Är det nått mer jag missat nu? Mvh Nisse _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Självklart uppnår vi snabbast högsta möjliga organisatoriska standard med en liten kärntrupp som arrangerar samtliga banträffar. Tyvärr är det ju här problemet ligger. Kärntruppen bränner ut sina ideella krafter. om vi däremot använder ett större antal medlemmar som med all tydlighet har anmält sitt intresse för att hjälpa till så kan dessa medlemmar snabbt komma in arrangörsrollen om det finns en mentor/altmeister representerad i varje arrangörsgrupp. Resultatet blir även en allt större insikt bland medlemmarna i vad som krävs för ett arrangemang, och varför vi möjligen upplevs som strikta tyska mini-führers ![]() Jag kan rabbla upp ett antal kandidater till mentor/altmeister-rollen i varje arrangörsgrupp. Det finns en stort antal beprövade arrangörer i vår klubb som kan ta ett ansvar för resp. arrangörsgrupp. Allt går att lösa. Nisse, Porscheklubben har ett stort antal medlemmar, och lär ha en rejäl slant i klubbkassan. Vi är inte i den situationen....men nästan. Kom till Årsmötet så får du veta mer. När läste du senast RA ? Det är varje licensierad förares ansvar. om man nu väljer att vara licensierad. Vi har alltid ögon, och öron öppna för samarbete med klubbar. _________________ BMW MC-klubben |
||||
Det enda jag kan hitta i RA är att det är straffbart att vara med i tävlingar som inte är anordnade av SBF. Men dessa träffar är ju inga tävlingar, så jag ser inga hinder. ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Du har helt rätt. Det är bara tävlingar som förare eventuellt kan bestraffas att delta i, men i praktiken inte ens det eftersom INGEN förare har blivit bestraffad för det som deltagare utan enbart dom ansvariga arrangörerna i dom ytterst få fall som har gått vidare till SBF juridiska kommitee (dvs om arrangören inte tillhör SBF så lär det inte ens gå till Juridiska) Som allmän info så att några missuppfattningar inte sprids. |
||||
Jag har bestämt mig för att inte åka tyvärr, lite ebb i kassan samt osäkerheten i vädret när man har nästan blanka framdäck bidrog till beslutet.
![]() Ha det så trevligt på banan, årsmötet och middagen! ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Det kommer finnas tröjor, jackor och dekaler till säsongsavslutningspriser ( dvs billigare än vanligt ...)
Var på området försäljningen sker är i nuläget oklart... ![]() ![]() _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
Tänk...blev ju en superlyckad träff, god uppslutning, lyckat årsmöte ( ja, det blir en säsong -07 också...
![]() ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Vissa ligger fortfarande och sover....
![]() Själv kom jag hem precis. Tack till alla för en trevlig träff, och ett positivt Årsmöte ![]() Grattis Arne till totalsegern i BMW Cup ![]() Tack för allt arbete avgående styrelse har lagt ned, och ett stort välkommen till vår nya styrelse. _________________ BMW MC-klubben |
||||
vaknade av att larmet gick på min bil vid fem snåret.. sprang ner för att kolla så ingen lite ligist försökte knycka bilen... men det var ingen där och antagligen falsk alarm och bilen kände sig ensam,, ![]() MEN.... i receptionen sitter det ett gäng som fortfarande dricker öl ![]() ![]() ![]() ![]() kan inte tänka mig att de var så pigga idag.. ![]() Tack för en otroligt lyckad avslutning på året ![]() ![]() _________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
Så hur gick det på årsmötet? Jag antar att Hobbe sitter förfullt med en sammanfattning men om man inte kan vänta på den
![]() (Ja, jag vet enklaste sättet att vara uppdaterad är att vara med, så inga sådana trackningar nu, jag är själv ganska sur över att missat det hela men jag hade viktigare grejor att göra som inte gick flytta) _________________ Jimmy Karlsson BMW M3 -87 i delar ett litet tag till... Porsche 996 turbo |
||||
Årsmötet var välbesökt. En knökfull kafeteria.
Samtliga styrelseposter är tillsatta. Numera har även valberedningen full styrka. Medlemmarna röstade nej till inlämnad motion. Ett antal medlemmar har redan anmält sitt intresse för kommande arrangörsgrupper. En grupp per banträff. Mer information med presentation av vår nya styrelse kommer så småningom. Ca 65 personer deltog även i avslutningsfesten senare under kvällen. God mat, trevligt sällskap, och vår årliga prisutdelning. Vissa hänger nog fortfarande vid baren ![]() Preliminära banträffar 2007: Mantorp Gelleråsen Kinnekulle Ring Knutstorp Anderstorp _________________ BMW MC-klubben |
||||
Tack alla för ett trevligt sista banmöte för året. Första gången för mig med så pass blöt bana och det gav mersmak
![]() _________________ Fredrik Nyblad Har just nu: Austin Cooper -67 Jeep Cherokee -95 Har plågat på bana: Mini Cooper S -04 Porsche 944 TURBO -86 www.klassiker.nu |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 17873 besök totalt |