Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMW Sport Club på Gelleråsen 7/10: Banträff och Årsmöte
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
17873 besök totalt
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Nisse,

Det är upp till var och en att bestämma vad som passar.
Hur roligt var det på Autostradale senast när arrangören lämnade avkörda bilar åt sitt öde, och bad dessa fixa bärgare själva ?
Vad gäller vid en ev. Olycka med Autostradale ? Finns det någon hjälp tillgänglig, eller ska personen själv ringa efter denna ?
Vad tycker SBF om att du som licensierad förare kör på ett icke SBF-arrangemang ?
Det finns frågor man kan ställa, och beroende på sitt eget svar på dessa väljer man själv arrangemanget som passar.

"Pay n' drive" är ett koncept som har föreslagits tidigare, dvs betala en större slant i träffavgift, och därmed fokusera enbart på att köra då samtliga tjänster hyrs in.
Det är upp till medlemmarna att bestämma vad som passar.

Att ha fler bilmärken representerade är alltid skoj.
Även en märkesklubb som BMW SC har öppnat upp för inbjudna licensierade medlemmar från andra klubbar.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



En anledning ytterligare till att vara SBF ansluten och ha ett högt säkerhetstänkande är att vissa försäkringsbolag tillåter våra bankörningar och ersätter skador på bilen.
Är väl inte troligt att de i tråden så omtalade "hawaii" arrangemangen omfattas av f-bolagens välvilja...?

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540



Jag tycker idén med bangruppsindelningen (Mantorpsgruppen, Anderstorpsgruppen, Knutstorpsgruppen) var bra thumbs up Då blir det förmodlingen bättre förankring och engagemang i varje enskild grupp och banträff. Och vi får ett inslag av konkurrens mellan arrangemangen vilket stimulerar

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Några snabba kommentarer innan jag sannolikt blir utan internet i några dagar.

Måns: Det är lovvärt att motivera med olika projektgrupper för varje bana. Nackdelen är att då måste varje grupp uppfinna hjulet på nytt. Det är alltid svårt att veta hur man skall göra första gången( ) Det blir inte riktigt som man tänkt sig och grejorna är inte riktigt där man trodde de skulle vara och reaktionerna från deltagaren kräver kanske insatser man först efter 3:e, 4:e gången förstår att hon/han vill ha. Nudge, nudge....

Rolf: Jag har med min motion inte för avsikt att pissa på lägerbrasan. Istället vill jag flagga för det oundvikliga om den negativa trenden håller i sig. För om de hjälpande händerna inte blir fler går föreningen under. Utan gata blir det ingen Cup - enligt den konstruktion som finns idag. Jämfört med andra serier är deltagande i Cup:en mycket prisvärt. Men detta pris upprätthållas förstås inte genom ren vilja. Det kommer istället av t.ex. egna flaggvakter(gatförare). Finns inte denna förutsättning går priset upp...

Gaute: Jag tycker inte att din beskrivning av hur körningarna i BMWSC går till är representativ. Det är fullt möjligt att köra om när man vill på båda sidor(jämfört med t.ex. ringen). För att insteget för nytillkomna inte skall vara så stort rekommenderas dock att man gör på vissa vis. Gatbilskörningen är inte heller till för "kvasiracers" med trimmade E30-M eller CSL:er. Den är till för alla. Anledningarna till detta är flera. För det första är det endast med deltagare i automatväxlade 5-serie Toruings med barnstolen fortfarande fastspänd som vi är tillräckligt många för att bära kostnaderna.För det andra så finns Cup:en för de som vill åka på gränsen till vidhäftningsförmågan. Mao är gatbilskörningen i första hand tänkt för de som vill lära känna sin bil, avrosta då och då etc.
Vad gäller halkkörning så delar jag (som du vet) i övrigt din uppfattning. (om detta skickar jag dig PM när jag hittat rätt tråd.)



Sammanfattningsvis vill jag påpeka att den "byråkrati" som finns behövs. Den som vill anordna en träff enligt en annan ordning är välkommen att bjuda in till en sådan. Men för den som skriver sitt namn på ansökan om tävlingstillstånd är reglerna en nödvändighet. Då minimeras den personliga risken den människan tar till acceptabla nivåer. Då kommer den personen "endast" behöva visa för polis och försäkringsbolag att man följde reglerna för att undgå personligt skadeståndsansvar och straffansvar. Detta är realiteten. Den som tror något annat bedrar sig själv. För det är nämligen inte självklart att man tar sin skadade bil eller skadade kropp med samma glada och käcka inställning som man hade vid förargenomgången. Människor kan förändras ganska snabbt. I värsta fall är det inte heller deltagaren utan en efterlevande som gör gällande en skadeståndstalan. Jag tror nämligen tyvärr inte att frågan är "om" utan "när" någon förolyckas. Något som säkert skulle slå med förödande kraft mot all gatbilskörning men definitivt mot den som anordnat träffen.
Reminder: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17214&postdays=0&postor . . . .

Den som anordnar Hawaii-träffar förstår troligen inte vad han eller hon utsätter sig för.
(Med denna parallell menar jag inte att att träffen i den hänvisade tråden var en hawaii-träff.)


Mot bakgrund av ovan är det alltså rimligt att den som kommer till en banträff ser sig som inbjuden till en fest där värden bestämmer om man får eller inte får dansa på borden och kasta tv:n i poolen.

Sammanfattningsvis: Idéer har BMWSC aldrig lidit brist på. Problemet är i det här läget (precis som tidigare) inte organisatoriskt, det är en fråga om arbetsresurser.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Hobbe skrev:
Nisse,

Det är upp till var och en att bestämma vad som passar.
Hur roligt var det på Autostradale senast när arrangören lämnade avkörda bilar åt sitt öde, och bad dessa fixa bärgare själva ?
Vad gäller vid en ev. Olycka med Autostradale ? Finns det någon hjälp tillgänglig, eller ska personen själv ringa efter denna ?
Vad tycker SBF om att du som licensierad förare kör på ett icke SBF-arrangemang ?
Det finns frågor man kan ställa, och beroende på sitt eget svar på dessa väljer man själv arrangemanget som passar.

"Pay n' drive" är ett koncept som har föreslagits tidigare, dvs betala en större slant i träffavgift, och därmed fokusera enbart på att köra då samtliga tjänster hyrs in.
Det är upp till medlemmarna att bestämma vad som passar.

Att ha fler bilmärken representerade är alltid skoj.
Även en märkesklubb som BMW SC har öppnat upp för inbjudna licensierade medlemmar från andra klubbar.

Hej Hobbe!

Ja det var ju tråkigt att en bil blev lämnad på den där träffen. Jag tycker väl att de kunde ha hjälpt till lite mer än vad de gjorde då. Men vi vet ju vad som gäller. Kör och ha kul. Får du problem så fixa det själv! En drag bil borde dock alltid finnas på plats, vilket det brukar göra förutom vid detta tillfälle.

Varför måste man betala en större avgift? Jag har varit med min kompis på ett par Porsche träffar. Där betalar man 300kr och behöver inte stå flaggvakt vad jag vet! Är de så många fler i den klubben eller vad är skillnaden?

Det skulle vara kul om vi gick ihop med TPC och ett par andra klubbar just för gatbilsträffar. Kör på det! (om nu de andra i klubben tycker så med)

Varför skulle jag inte få köra på vilken träff jag vill, bara för att jag har licens?? Är det nått mer jag missat nu?

Mvh Nisse

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
BTG skrev:

Måns: Det är lovvärt att motivera med olika projektgrupper för varje bana. Nackdelen är att då måste varje grupp uppfinna hjulet på nytt. Det är alltid svårt att veta hur man skall göra första gången( ) Det blir inte riktigt som man tänkt sig och grejorna är inte riktigt där man trodde de skulle vara och reaktionerna från deltagaren kräver kanske insatser man först efter 3:e, 4:e gången förstår att hon/han vill ha. Nudge, nudge....


Självklart uppnår vi snabbast högsta möjliga organisatoriska standard med en liten kärntrupp som arrangerar samtliga banträffar.
Tyvärr är det ju här problemet ligger. Kärntruppen bränner ut sina ideella krafter.
om vi däremot använder ett större antal medlemmar som med all tydlighet har anmält sitt intresse för att hjälpa till så kan dessa medlemmar snabbt komma in arrangörsrollen om det finns en mentor/altmeister representerad i varje arrangörsgrupp.
Resultatet blir även en allt större insikt bland medlemmarna i vad som krävs för ett arrangemang, och varför vi möjligen upplevs som strikta tyska mini-führers
Jag kan rabbla upp ett antal kandidater till mentor/altmeister-rollen i varje arrangörsgrupp.
Det finns en stort antal beprövade arrangörer i vår klubb som kan ta ett ansvar för resp. arrangörsgrupp.
Allt går att lösa.



Nisse,

Porscheklubben har ett stort antal medlemmar, och lär ha en rejäl slant i klubbkassan.
Vi är inte i den situationen....men nästan. Kom till Årsmötet så får du veta mer.

När läste du senast RA ?
Det är varje licensierad förares ansvar.
om man nu väljer att vara licensierad.

Vi har alltid ögon, och öron öppna för samarbete med klubbar.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Hobbe skrev:

Nisse,

Porscheklubben har ett stort antal medlemmar, och lär ha en rejäl slant i klubbkassan.
Vi är inte i den situationen....men nästan. Kom till Årsmötet så får du veta mer.

När läste du senast RA ?
Det är varje licensierad förares ansvar.
om man nu väljer att vara licensierad.

Vi har alltid ögon, och öron öppna för samarbete med klubbar.

Det enda jag kan hitta i RA är att det är straffbart att vara med i tävlingar som inte är anordnade av SBF. Men dessa träffar är ju inga tävlingar, så jag ser inga hinder.


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Nisse977 skrev:
Hobbe skrev:

Nisse,

Porscheklubben har ett stort antal medlemmar, och lär ha en rejäl slant i klubbkassan.
Vi är inte i den situationen....men nästan. Kom till Årsmötet så får du veta mer.

När läste du senast RA ?
Det är varje licensierad förares ansvar.
om man nu väljer att vara licensierad.

Vi har alltid ögon, och öron öppna för samarbete med klubbar.

Det enda jag kan hitta i RA är att det är straffbart att vara med i tävlingar som inte är anordnade av SBF. Men dessa träffar är ju inga tävlingar, så jag ser inga hinder.



Du har helt rätt. Det är bara tävlingar som förare eventuellt kan bestraffas att delta i, men i praktiken inte ens det eftersom INGEN förare har blivit bestraffad för det som deltagare utan enbart dom ansvariga arrangörerna i dom ytterst få fall som har gått vidare till SBF juridiska kommitee
(dvs om arrangören inte tillhör SBF så lär det inte ens gå till Juridiska)

Som allmän info så att några missuppfattningar inte sprids.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Jag har bestämt mig för att inte åka tyvärr, lite ebb i kassan samt osäkerheten i vädret när man har nästan blanka framdäck bidrog till beslutet.

Ha det så trevligt på banan, årsmötet och middagen!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Det kommer finnas tröjor, jackor och dekaler till säsongsavslutningspriser ( dvs billigare än vanligt ...)

Var på området försäljningen sker är i nuläget oklart... men håll ögonen öppna eller fråga någon av arrangörerna vid intresse!

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 110



Men Hobbe! Du som verkade ha så god hand med vädergudarna!

Har du blivit ovän med dem nu eller?

Vi får hålla tummarna att söndagens väder kommer tidigare

_________________
Tobias Geijersson
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Geijersson,

Vädret runt själva banan kommer att vara soligt med temperaturer på 30 grader.
Det har jag fått skriftligt på från vädergudarna

_________________
BMW MC-klubben
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19103



Hoppas du fick det på stentavlor, annars är det värdelöst.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Nu är en första trupp på väg till Gelleråsen.
Vi ses där

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Jag åker om 5 min - ses där

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Tänk...blev ju en superlyckad träff, god uppslutning, lyckat årsmöte ( ja, det blir en säsong -07 också... ) lagom mycket drifting och det kördes om mycket, utan problem.....och alla verkade mycket nöjda och glada...kvällen festligheter förgyllde ju ytterligare, ser fram mot att höra lite skvaller då jag tyvärr var tvungen att avvika allt för tidigt

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Vissa ligger fortfarande och sover....
Själv kom jag hem precis.

Tack till alla för en trevlig träff, och ett positivt Årsmöte thumbs up

Grattis Arne till totalsegern i BMW Cup

Tack för allt arbete avgående styrelse har lagt ned, och ett stort välkommen till vår nya styrelse.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 1046



Hobbe skrev:
Vissa ligger fortfarande och sover....
Själv kom jag hem precis.



vaknade av att larmet gick på min bil vid fem snåret.. sprang ner för att kolla så ingen lite ligist försökte knycka bilen... men det var ingen där och antagligen falsk alarm och bilen kände sig ensam,,

MEN.... i receptionen sitter det ett gäng som fortfarande dricker öl
kan inte tänka mig att de var så pigga idag..


Tack för en otroligt lyckad avslutning på året thumbs up thumbs up

_________________
Marcus Stålheim
Vinnare BMW CUP klass special 2013
Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005
Inlägg: 264



Så hur gick det på årsmötet? Jag antar att Hobbe sitter förfullt med en sammanfattning men om man inte kan vänta på den
(Ja, jag vet enklaste sättet att vara uppdaterad är att vara med, så inga sådana trackningar nu, jag är själv ganska sur över att missat det hela men jag hade viktigare grejor att göra som inte gick flytta)

_________________
Jimmy Karlsson

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538


Trådstartare
Årsmötet var välbesökt. En knökfull kafeteria.
Samtliga styrelseposter är tillsatta.
Numera har även valberedningen full styrka.
Medlemmarna röstade nej till inlämnad motion.

Ett antal medlemmar har redan anmält sitt intresse för kommande arrangörsgrupper.
En grupp per banträff.

Mer information med presentation av vår nya styrelse kommer så småningom.

Ca 65 personer deltog även i avslutningsfesten senare under kvällen.
God mat, trevligt sällskap, och vår årliga prisutdelning.
Vissa hänger nog fortfarande vid baren

Preliminära banträffar 2007:
Mantorp
Gelleråsen
Kinnekulle
Ring Knutstorp
Anderstorp

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Frejkan
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 56



Tack alla för ett trevligt sista banmöte för året. Första gången för mig med så pass blöt bana och det gav mersmak .

_________________
Fredrik Nyblad

Har just nu:
Austin Cooper -67
Jeep Cherokee -95

Har plågat på bana:
Mini Cooper S -04
Porsche 944 TURBO -86

www.klassiker.nu
Citera
Allmänt banåkaforum
BMW Sport Club på Gelleråsen 7/10: Banträff och Årsmöte
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
17873 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande