| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilka chassimoddar - mest valuta på min bil (Golf GTI Mk1)?
|
7197 besök totalt |
Ifram ligger stötdämparen i stucken i fjäderbenet, i bak har jag för mig att man trär över en fjädertallrik direkt på stötdämparen. Jag ska kolla vilken diameter det är. Svetsar man på en gänghylsa direkt på fjäderben i fram och stötdämpare i bak isf? Finns det färdiga sådana satser att köpa eller köper man nåt hemsmide? Mvh Magnus
_________________ Magnus Sandlund |
||||||
Tjena
Det låter vettigt, men vill på nåt sett veta var jag ska börja, vilket som ger mest för pengarna så att säga. Men neg. camber är ju nyttigt för instyrningen har jag förstått. Ska man bara kapa upp det stora hålet (där topplagringen kommer upp) och ändra fästhålen för topplagringen/fjäderbenet? Bifogar en bil på hur det ser ut.
||||||
1: Ja, bra början att ta reda på vad man har. Ja du frågar du äckelsatsförsäljara om fjäderkonstanten så lär de se ut som fijollådor i de flästa fall
Eller så säger de att lämnar vi inte ut. Men jag gissar de de säger så för de inte vet
Men nu har vi 2 vägar att gå Vi räknar ut fjäderkonstante Det behövs dt=tråddiamter dm=medeldiameter nt=totalt antal lindingsvarv på fjäden, allså inräknat typ planslipade ändar. Hmm det ligger uträkingar du kan änvända här, se "fjäderkonstant" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php dm=(dy+di)/2 dy=ytterdimater på fjädern di=innerdiameter på fjädern 2: Vi testar vad fjäderkonstanten är Ställ fjäden upp. Mät höjden på fjäden. Lägg på en tjänd vikt så fjäder åker ihott en bra bit. vikt/infjädring=fjäderkonstant [kg/mm] Lägg på mer känd vikt och mät infjädringen. Lägger man på mer vikt så skall fjäderkonstanet vara konstant. Annars är det ju ingen konstant
Nu kan det vara marigt att hitta vikter. alt2 Ställ fjädern på typ en badrumsvåg. Ställ in fjädern och vågen i tex en verkstadspress. Kör ner pressen en bit så vågen rör sig tex 10kg vi kallar denna vikt m0 Mät höjden/längden på fjäden, vi kallar den L0 Kör mer pressen så vågen tex visar 20kg=m1 Mät längden på fjäden nu=L1 Kör ner pressen till 30kg=m3 , mät längden L3 Åter upprepa ett antal gånger till för säkerhets skull, allså m4,L5 och m5,L5 osv Fjäderkonatnten(k) blir k=(m1-m0)/(L0-L1) k=(m2-m0)/(Lo-L2) k=(m3-m0)/(Lo-L3) osv Gör ett hel hop mätingar, varför??? Jo för då ser man att man gjort rätt för k skall vara lika i alla fallen. En sak till nu har vi fjäderkonstanten i kg/mm. ISo-standar säger N/mm. Bara ta kg/mm gånger g(9,81) så har vi N/mm _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Jag är väldigt tacksam att alla tar sig tid och försöka hjälpa mig med detta.
Fuling, jag ska vara helt ärlig och säga att de här uträkningarna blir lite för mycket grekiska för mig... Men om man skulle lyckas mäta sig fram till ett värde på de fjädrar som sitter på bilen idag, och då ser att de fjädrar som sitter på bilen inte har rätt hårdhet. Hur hittar man då nya som är riktiga? Säljs rena racefjädrar med "känd" fjäderstyrka? Eller hur gör man för att hitta en fjäder med rätt styrka? Mvh Magnus
||||||
Nu skall du lära dig lite grekiska
dt=tråddiamter dm=medeldiameter nt=totalt antal lindingsvarv på fjäden, allså inräknat typ planslipade ändar. dm=(dy+di)/2 dy=ytterdimater på fjädern di=innerdiameter på fjädern dt, nt, dy eller/och di MÅSTE du klara av att mäta/räkna, annars blir det smick på rumpan
Sen att stoppa in värden i excelarken kan vi hjälpas åt med. Bus på fjäderasen nu.
1,9" eller 2,25" fjädar säljs på längd och fjäderkonstant. Så där är det inget problem Stegen mellan fjäderkonstenran brukar vara så man får ihopp det. Men du får ca ca 2-3 feltemafjädar för en rejsfjäder. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Att räkna måttvärden på fjädrarna ska nog gå, och får jag sedan hjälp med excelarket så är det ju lysande!
Då mäter jag lite ikväll!! Så då är man helt enkelt hänvisad till riktiga racefjädrar om man inte luskar upp någon som har mät upp sina Biltema el dylika fjädrar och vet att det är av ett motstånd som överenstämmer det jag eftersöker? Anledning till att jag har lite svårt att släppa det, är att jag både är fattig och snål , konstigt att man blev upplänning och inte smålänning.
Mvh Magnus
||||||
|
Fuling-
Då ska vi se, har varit uppe i garaget och mätt lite.
Fram: dt (tråddiameter) = 12 dy (ytterdiameter fjäder) = 140 dm (medeldiameter) = 128 nt (totalt antal lindningsvarv på fjäder) = 8 varv Bak: dt (tråddiameter) = 9,5 dy (ytterdiameter fjäder) = 102 dm (medeldiameter) = 92,5 nt (totalt antal lindningsvarv på fjäder) = 10,5 varv om det är möjligt skulle jag vilja få bilen ca 20mm lägre än nu (den ska sänka 50mm med nuvarande fjädrar) av rent kosmetiska skäl. Men går inte det så är det hela världen. Mätte även kräningshämmarna (vilket kan vara intressant framöver): Bak = 21mm Fram = 17mm Totalvikten är ca 800kg med ca 67% på framaxeln och 33% på bakaxeln. Mvh Magnus
||||||
|
Hur ser dina fjäderben ut i nedre infästningen ?
Jag borde ha hyffsat lika grejer i min kärra. Där är övre bulten eccentrisk. Och vrider man den ändrar man vinkeln på spindeln och på så sätt kan man få mycket negativ camber. Är det inte liknande på din ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Här är vad jag köpte till min E30, det passar säkert golfen också.
Alla delar kommer från www.demon-tweeks.co.uk (sidan funkar inte för mig idag) och det gick på ca 2800:- med frakt om jag inte minns fel. Då köpte jag fyra fjädrar, två hjälpfjädrar och två rör-kit. Gänghyllsorna är 2" invändigt. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||
|
Johan Rius:
Klockrent Stort utbud på fjädrar Inga problem med lösa fuvudfjädrar. MEN ca 5-7ggr så dyrt som felteme
Magnus JE: Har du tankat hem excelfilen???? om inte gör det. Prova sen att lägg in dina värden. Får du samma som jag så kommer du säga ooooooooooooooooOJ
Cédric förslag på mer camber är bra Har du inga exentriska bultar så fila hålen ovala i fjäderbenet. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Tjena Cedric! Jo det stämmer, det är nog en väldigt liknande lösning. _________________ Magnus Sandlund |
||||||
|
Johan Rius-
Det där ser ju kanon ut, dock försöker jag hålla det här projekt på strikt budget. Går det att få riktigt bra väghållning med biltema fjädrar vore det ju lite coolt på sitt sätt
Fast å andra sidan, eftersom jag säkert kommer att fortsätta utveckla med lättning, mer effekt osv, så vore det kanske fint med coilovers. Då kan man ju kompensera förändringar av dessa parametrar och "corner-weighta" osv. Jättetack för tipset, men jag ska nog börja med att kolla om jag kan hitta några fjädrar som fyller kriterierna. Mvh Magnus _________________ Magnus Sandlund |
||||||
Har du förtränkt detta?
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Fuling-
oj, missade ditt tidigare inlägg, sorry.
Nu har jag lagt in värden (hoppas jag gjorde rätt, den röda 80000 ändrade jag inte) och då fick jag fram Fram = 12,4 Bak = 9,8 Vilket kanske inte är helt optimalt?
||||||
|
om du stoppar in "1,5" där det står "nt-nv"
Detta pga att fjäder ligger imot i båda ändar, allså en del av fjäden jobbar inte. Så blir fjäderkonstanterna LITE högre. fram=15,2 bak=11,2 Jag skulle säga att bilen idag är pissmjuk, därav mitt ooooooooooooooooOJ
Var väll inte så svårt med grekiska, eller?
Ett problem som säker kommer dyka upp om vi hittar fjädarar på feltema är att fjädern kommer sitta löst när bilen är upphissad. Det går att lösa med hjälp av dropstop från feltema bestånde av vajer. Riktigt var man sätter dessa lättast vet jag inte men det finns folk som vet hur man gör. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilka chassimoddar - mest valuta på min bil (Golf GTI Mk1)?
|
7197 besök totalt |