| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var köpa "Coiloverombyggnadssats" billigt?
|
7005 besök totalt |
Jag köpte ett kit av Andreas Lidström här på forumet. Han hade satt ihop ett kit med hylsor, fjädrar och hjälpfjädrar. De prylarna kom från England om jag inte missminner mig, men det finns ju många som säljer liknande prylar.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
Menade du bokstavligen att du limmade ihop det? _________________ Morten Bouvin |
||||||
Japp, hurså? Det är ihoplimmat med väldigt stark epoxylim. Limfogen klarar av >10 ton i skjuvningsbelastning så jag tror inte att det är något problem med limningen... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
vi limmar mycket i jobbet.
Loctite har produkter som klarar av 40N/mm2 i skjuvbelastning. Dock får man ha lite koll på toleranser osv... |
||||||
Få se nu...limyta på ovanstående dämpare är ungef. som en A4. A4 är ungef. 200 x 290mm = cca. 58000mm^2 area 58000mm^2 x 40N = 2.3 Mega Newton, dvs. tryck på 232 ton ... Så en A4 limmad enligt detta klarar teoretiskt sett 232 ton belastning innan den ger sig. Jag använde väldigt väldigt väldigt konservativa siffror och kom på att förband klarar av minst tio gånger mer än vad den någonsin kommer att utsättas för. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
vad ska man ha för tolleranser? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
|
Jepp, i teorin.
Nu ska man nog inte räkna med det som hemmapulare. Det ställer extremt höga krav på toleranser (liten presspassning, vågformad yta osv) för att den bärkraften skall uppstå. det är knappast något man får till hemma i garaget, men om man är noggrann borde man iaf kanske kunna uppnå sisådär 5-10 ton på en A4sida? Det är många faktorer som ska vara rätt (temperatur, tjocklek på limmet osv) så det bästa är nog om man ringer supporten och förklarar hur det är. |
||||||
Jag vet faktiskt inte då jag inte sitter på den avdelningen som sysslar med det. Vi hade en snubbe från Loctite på jobbet här om dagen som berättade om lite av deras produkter (oj oj oj vad mycket reklam jag gör nu ) och han nämnde att Scania numera limmade vissa drev på axlar i växellådorna med denna tekniken.
Limmet ströks på väldigt tunnt med hjälp av en skumgummiroller på axeln. Tjockleken kan inte ha varit mer än någon tiondel, det var bara precis att ytan blev fuktad. Därefter pressades drevet på och ytan var svagt konisk. Med svagt konisk misstänker jag att han avsåg tusendelar...
Vi har också någon produkt som sätts fast på liknande sätt, men inte med lika höga krav på skjuvkraft. Som sagt, bäst är nog att ringa tillverkarens supportavdelning och förklara vad man ska limma. Själv har jag blivit mycket mer positiv till limtekniken, men inser också att det ställer rätt höga krav på den som gör jobbet
Dolt budskap KÖP LOCTITE KÖP LOCTITE KÖP LOCTITE KÖP LOCTITE KÖP LOCTITE KÖP LOCTITE KÖP LOCTITE KÖP LOCTITE KÖP LOCTITE KÖP LOCTITE KÖP LOCTITE |
||||||
Message received and understood. over and out. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Stötdämparkroppen är uppstagat med en tjock hylsa. Och utsäts inte för stötbelastning då den är dämpad med fjädern. Så jag tror att den ska kunna klara av det...vi får se. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Inga frågor är dumma här på rejsa. Vet inte vilket av kitten du menar. Men i det kittet jag håller på att ta fram så ingår övre fjädertallriken också. Jag kan förståss leverera med fjäder. Men eftersom jag ännu inte har någon bra leveratör av fjädrar till rätt priser kan du nog köpa lika billigt själv. Men jag ska jobba lite på fjäderbiten.
Jag börjar leverera kitten i början av november om så önskas. Mvh |
||||||
Det kan man säga. Det tackar vi active24 för. Svergies kundvänligaste företag.
Fast jag har en annan sida med lite grejer på. www.millway.se |
||||||
|
Re: coilovers
Jag har bakre på beställning också. Men jag har inte fått någon leveranstid på dom än. Men det ska nog finnas för leverans innan jul iallafall. Jag kommer beställa hem ett gäng racingfjädrar i höst också. |
||||||
Vad är det för typ av epoxy lim du använt? Märke o typ? /Henrik |
||||||
Jag undrar samma sak med. Sen undrar jag om det är bra att svetsa på stötdämparen? på www.millway.se står det att det medföljer en bricka som man ska svetsa på dämparen? Kan man inte svetsa en bricka på toppen av den gängade hylsan och låta den vila mot stötdämparens cylinders top/lock ( lite svårt att förklara med ord känner jag )?
Jag provar med en dålig paintbrush bild. vi säger att dämparen är gul och hylsan är svart och kolven är grå.
_________________ Johannes K |
||||||
|
Benen på BMW har lösa patrondämpare som man kan plocka ur. Svetsar man med för hög genombränning finns det risk för att materialet rör sig inne i fjäderbenet och dämparen blir svår att få i. Går naturligtvis att slipa bort men är lite knöligt eftersom det sitter 100-150 mm ner i röret. Läge att vara lite försiktig med svetsningen på bägge hållen, dels för hållbarheten och dels för stötdämparens inpassning. Bättre att svetsa för mkt och slipa en stund, än att svetsa för lite och tallriken släpper.
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Var köpa "Coiloverombyggnadssats" billigt?
|
7005 besök totalt |