Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Septem -04, superseven replika | 11418 besök totalt |
Tänkte att det var dags att presentera min bil här eftersom det blir hjulupphängningsuppdatering i vinter och därmed en hel del frågor/rådsökande på forumet från mig. Bilen har hittills mestadels använts för dragracing men ska nu anpassas för mer banåka... för den som är nyfiken så har jag kört 7.55s/145km/h på 201m med kompressor och 7.45s/155km/h med turbo. Båda med 1 bars laddtryck. Fakta: Bil: Super seven replika. Färdigställd -04. Vikt ca 700kg. Kaross: klassisk form men med aluminiumbelagd glasfiberväv i sandwichkonstruktion. Noskon och skärmar i kolfiberbelagd glasfiber (ger lite bling bling effekt samt jag slapp lacka bilen....) Ram: Egentillverkad one of a kind av 25x25x2mm stålprofiler. Kardantunneln samt "ryggplåten" är byggda som plåtbalkar av 1mm stålplåt. Motor: Volvo 850 T5 -95 med turbon ersatt av en Eaton M90 kompressor från en Jaguar XKR. Laddtryck 1 bar. ca 240hk och massor av vrid. Intercooler från en Ford Sierra Cosworth med modifierade gavlar. Egentillverkad avlastningsventil. Egentillverkat insug samt avgassystem. Orginal styrsystem (chippat). Växellåda: Getrag från äldre BMW 525. Egentillverkad adapterplatta för att matcha motor mot lådan. Spindlar fram: Volvo 140. Kuggstång: Volvo 340 Bakaxel: Volvo 740 med "slungdiff" Bromsar fram: Volvo 240 ventilerade skivor och 4-kolvs ok Bromsar bak: Volvo 740 standard Huvudcylinder: Volvo 740 (utan servo monterat...) med reduceringsventil fram (vet att detta är ajabaja men vad gör man....) Volvo orginal intrumentering i egentillverkat hus. _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Låter hur intressant som helst, speciellt motordelen med kompressor från XKR
Slår mig ner här nu och väntar på bilderna |
||
Jo, det var jag som var och svängde lite på Ljungbyhed.... är lite för mycket effekt nu egentligen, speciellt med vanliga (läs jättebilliga) gatdäck.
Bilder är nu uppladdade. Ska se om jag kan ladda upp någon under kompressorbyggnationen så att man ser "luftpumpen" lite bättre.... _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Kompressorn var så gott som ny när jag köpte den. Ska enbart ha gått i Jaguars testlabb enligt säljaren. Egentillverkad remskiva som senare visade sig "bara" ladda 0,7bar.... en ny är svarvad som ger 1.0bar Kompressorn "på plats", det är tajt... Fästet till kompressorn. Jag fick kapa bort "bakre" orginalfästet på kompressorn (gjorde ont i själen kan jag säga) och använda flänsen som fäste istället pga platsbrist. nytt grenrör var tvunget att tillverkas. Kanske inte det bästa men jag överladdar ju... egentillverkad (blir snart ett favoritord...) remspännare med delar från Biltema. Egentillverkad avlastningsventil (ungefär som dumpventil...) med 40mm innerdiameter. Denna är ett måste eftersom jag har spjället efter kompressorn _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Nu förstår jag inte vad du menar.... Bilen körs frekvent under den varmare delen av året och fungerar bra. Det projekt som får att min tid just nu är 356-bygget.... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Septem -04, superseven replika | 11418 besök totalt |