Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Höstresa 30/9-3/10
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12685 besök totalt
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Man får säga vad man vill om dessa storhelger och dess kaos, men det är j-ligt svårt att åka därifrån!!
Det tar emot, så att säga.

Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Qvisfr skrev:
Man får säga vad man vill om dessa storhelger och dess kaos, men det är j-ligt svårt att åka därifrån!!

Synd att du åkte du så tidigt i går då, det blev ju kanonförhållanden senare på dagen! Tyvärr missade vi varandra, din bil var en av få svenskar som jag inte ens såg. Nåja, får bli nästa gång istället!

Lidköping
Här sen Aug 2005

Christian Eick skrev:
Qvisfr skrev:

Synd att du åkte du så tidigt i går då, det blev ju kanonförhållanden senare på dagen! Tyvärr missade vi varandra, din bil var en av få svenskar som jag inte ens såg. Nåja, får bli nästa gång istället!

Christian, jag hoppas kunna köra både lö-sö nästa helg. Vi ses kanske då. Åker du grå Clio?

Edit: Det är ju faktiskt öppet torsdag kväll också!! Är det fint väder kommer jag som en avlöning! Då har man chans till lite fria varv.

Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003

Detta var en fantastisk resa

Jag vill tacka alla berörda för både medåkning, tips samt rövarhistorier

Rikard

Sumpan
Här sen Jun 2005

kanon dagar för mig oxå...det var första men defenitivt inte sista gången jag är på ringen och kör... thumbs up thumbs up
fastnade även på bild

Audi RS4 sedan 2006. såld
BMW Z3 coupe 01. såld
porsche 996 : såld
Citera
Svala Snubben
Sthlm
Här sen Aug 2005

Helgsammanfattning

Kul helg!

Lördagen var ju kaos, inferno, dårarnas paradis! Tog två varv på raken och fick bromspedalen att gå i botten på andra varvet... Lärorikt

Söndagen bättre med mera bilåka, synd på alla olyckor bara! Undrar när de ska separera skrevraket-åkarna från bilåkarna!?

Nu väntar vinter-drömmar och planering för nästa år

Kul att träffa många trevliga människor!

PS. Fastnade på en bild vad jag vet.... DS.

//C

Sthlm
Här sen Aug 2005

Bilder och länkar från helgen

Bifogar några bilder och länkar till sidor med fotografier:

01: Hardy Haferkamp ( www.sportfotoart.de )
02: René Graff ( www.fotograff.de )
03: Jochen Merkle ( www.RacePicture.de )
04: Bernd Schweigert ( www.speedmotopics.de ) / Alex Neurohr
05: Markus Kampmann ( www.nordschleifenfotos.de )
06: Alexander Wolff ( www.ring-action.de )
07: Marc Weichert ( www.mw-sportfoto.de )
08: oliver Wegen ( www.ringfotograf.de )
09: Jürgen Schell ( www.ringknipser.com )
10: Michael Wilczynski ( www.ring-action.de )
11: www.motofoto.tv

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Härlig resa med många trevliga människor på plats och många härliga varv! thumbs up
De senare kunde iofs gärna fått vara några till...
Lådbilen gick som en "skollad råtta", när den väl gick och det var torrt. thumbs up
Återkommer med lite mer info om resan så fort jag får tid!
Har bett Jochen skicka över lite bilder som han tagit.
Bl a lär han ha lyckats knäppa mig och Lådbilen på lätt ställ i Wehrseifen.

qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Jag ser att höstlöven fastnat i fronten!!

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Christian Eick skrev:
Kort rapport från idag 3 oktober:

Kom dit kl. 10:30 och möttes av en regnvåt bana, mörk himmel och låga slöjmoln. Klämde några varv och när jag kom ner mot Pflanzgarten I och såg en f.d. jättefin 964 RS mosad mot räcket tänkte jag att det kanske blir lika kaotiskt som i söndags...

Men som tur var blev det helt annorlunda, en helt annan disciplin på förarna idag och inte alls lika mycket folk borgade för gott före! När det sedan började torka upp framåt 15-rycket var lyckan gjord eftersom en del redan åkt hem. Hann med 15 varv trots matpaus, lite småprat med Peeter, lite tittande vid Pflanzgarten etc . De sista varven var t.o.m. nästintill folktomma, underbart!

Jag körde ju ut på banan när vi skiljdes vid Zur Burg, när jag lastat av i tisdags.
Minns att jag sa att det vore skönt att få köra 5-6 varv på raken(så långt som jag kommer på en tank).
Tyvärr kom jag bara 1 1/2 varv.
Det första gick riktigt hyfsade 8:18 BTG, med tanke på att jag hade helt kalla däck och det var första varvet med Lådbilen för dagen.
Bilen gick bra och det såg riktigt lovande ut med nästan helt torr bana och förhållandevis lite folk på banan.
Så fort jag åkte ut under Antoniusbrücke på andra varvet så började bilen gå orent igen(samma problem som jag hade i måndags). Jag tog mig ner till Breidscheid där jag svängde av banan.
Några hjälpte till att skjuta igång bilen och jag försökte ta mig tillbaks till byn via landsvägen.
Men då dog motorn helt.
Ett par Tyskar hjälpte mig att putta bort bilen från vägen och skjutsade upp mig till byn, så att jag kunde hämta släpet.
Jag stoppade en Irländare som hjälpte mig att putta igång bilen igen, så att jag kunde köra upp den på släpet. När väl bilen var pålastad och surrad var klockan redan bortåt 16 och det låg regn i luften.
Så jag beslutade mig för att det fick räcka för den gång.
Jag hade ju i alla fall fått köra 35 1/2 varv(varav 13 med BMW:n), så årskortet var "i hamn".
Åkte bara upp till Grüne Hölle och sa hej då till de jag träffade och åt lite innan jag drog mig hemåt.
Tack vare att jag kom iväg lite tidigare än jag tänkt från början så kom jag ända upp till Lübeck på kvällen och kom därför hem i vettig tid igår kväll.

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hittade en bild på dragbilen också!

BMWTobbe

Här sen Aug 2003

Det var trevligt att träffas på Lindenhof, Peter, tur att du klarade dig från de tyska läderkillarna och kom hem säkert. Även trevligt att träffa Ängelholmsligan (John, Daniel och Tobbe), alltid lika kul att stöta på folk hemifrån på ringen!

Tyvärr trivdes jag inte riktigt med bilen på banan. På grund av att mitt körkort har varit indraget och en massa annat jobbigt har hänt i sommar, så var det i princip min banpremiär för året så bilen var väl inte riktigt intrimmad. Måste dock säga att min M3 E30 känns mer stabil än så länge, har haft högre hastighet ner i fuchsröhre med den än med e36'an och e30'n är lugnare i hög fart.

Har suttit och letat igenom i princip alla fotografernas sidor efter bild på min bil, men icke (precis som vanligt fastnar jag inte på bild)...
Citera
Anders.C
strängnäs
Här sen Jun 2004

Hallå
har kommit hem efter min bästa upplevelse någonsin
fy f**n va kul det va
gt3an gick som ett spjut, började med ett 10,30 varv på söndan, körde då om en turistbuss å tänkte var har jag hamnat på för ställe men sen flöt det på
På tisdans sista varv satte jag 8.24 helt galet
tack alla som hjälp mej med spårval samt all info om ringen
ska dit i påsk igen sen igen å igen

ses anders c

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ni som var nere i helgen och är intresserade av att köpa fina bilder tagna på er bil längs nordslingan kan maila Jochen på:
frozenspeed@gmail.com
Han är en mycket duktig fotograf som var nere sönd, månd och tisdag och fotograferade.
Beskriv er bil(fabrikat, modell, färg och registreringsnr), så skickar han bilder om han lyckats fånga er bil.
Det kan dock ta ett tag, han har ju några bilder att gå igenom...

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Kul att läsa om allt, särskilt kul att läsa om de som varit där en första gång Man känner igen sig, första gången var verkligen speciel.

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Anders.C skrev:
Hallå
har kommit hem efter min bästa upplevelse någonsin
fy f**n va kul det va
gt3an gick som ett spjut, började med ett 10,30 varv på söndan, körde då om en turistbuss å tänkte var har jag hamnat på för ställe men sen flöt det på
På tisdans sista varv satte jag 8.24 helt galet
tack alla som hjälp mej med spårval samt all info om ringen
ska dit i påsk igen sen igen å igen

ses anders c

Tror inte det finns någon mer beroendeframkallande drog!
Det var 19:e resan för mig...

Låter som att du lärde dig hitta runt riktigt duktigt! thumbs up
Det är få som klarar av det första gången!

Var det föresten du eller Christer L som körde efter Thorsten M vid 12.30-tiden i måndags och släppte om mig i Karusellen?
Såg bara att det var en röd svensk GT3:a.

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Peeter, hur gick BMW:n på Ringen? Du har väl varit lite missnöjd med understyrningen om jag inte minns helt fel. Slog du tiden du hade med Passaten?

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Nisse Classon skrev:
Peeter, hur gick BMW:n på Ringen? Du har väl varit lite missnöjd med understyrningen om jag inte minns helt fel. Slog du tiden du hade med Passaten?

Den frågan finns faktiskt även på mina läppar.

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nisse Classon skrev:

Nu körde jag BMW:n mest när det var blött eller fuktigt på banan och då körde jag dessutom med DSC:n inkopplad för att det var väldigt halt med allt VLN-racegummi på banan.
och jag ville gärna ha en dragbil att köra hem i också.
På tisdag em när det började torka upp så kopplade jag ur DSC:n och då körde jag två varv efter varandra på 9:05:50 resp 9:04:00.
Så svaret är nej, på frågan om jag körde snabbare med BMW:n än Passaten!
Passaten körde jag ju på 9:00:25 BTG.

Saken är den att jag monterade på helt nya däck på BMW:n precis innan jag åkte ner, för jag upptäckte dagarna innan att tygcorden var framme hela varvet runt på "skuldran" på insidan av båda bakdäcken.
Det konstiga var att jag hade mycket jämnt med gummi(2-3 mm) kvar på hela slitytan.
På däcksverkstan påstod dom att det är en typisk BMW-egenhet att slita slut på bakdäckens inre skuldror! thumbs down
De däck jag fick tag på i all hast var Fulda Expecia(eller något liknande namn) 235/40/18 istf de Michelin Pilot Sport 225/40/18 som satt på bilen tidigare.
Nackdelen med helt nya gatdäck, när man "kör lite aktivt", är att man inte får den där krispiga känslan.
De höga gummiklackarna rör sig och bilen känns "jullrig".
Det gör att jag inte känner 100 %-igt förtroende och vågar köra så fort.
Innan jag åkte ner så hade jag räknat med att jag borde kunna köra runt 8:50 BTG.
Men det skulle nog krävas bättre däck och mindre trafik och en helt torr bana för att ta mig dit.
Även bromsarna kändes lite knepiga i vissa situationer.
Jag hade ju monterat PF-belägg runt om innan jag åkte ner och de funkade nog bra.
Men jag vet inte om det är ABS:n som får fnatt när det är ojämnheter i banan och att man därför inte tycker att bromsarna tar ordentligt?
Sedan visade det sig att BMW:n är högt utväxlad och gör över 100 km/h på tvåan och över 160 km/h på trean.
och orken/vridet kommer först högre upp i varvtalsregistret.
Det förde med sig att jag fick gå ner på tvåan ibland.
T ex inför högern upp till T13 och genom Wehrseifen.
Men även när det var en del trafik, vid t ex AF, Bergwerk etc, fick jag ibland peta i tvåan.
Från Klostertal-hårnålen kunde jag köra på trean hela vägen genom Karusellen, Hohe Acht, Wipperman, Brünnchen, Eiskurve och petade inte i fyran förrän i backen ner mot Pflanzgarten 1.
Så det var lite ovant med en så högt(eller heter det lågt? Lär mig aldrig!) växlad bil!

EDIT: Understyrningen led jag inte så märkbart av. Så på det sättet funkade BMW:n bra!
Det är ju eg bara i "idiothårnålar" i konbanor som jag lider av kraftig understyrning.
Nisse, hörde att du ev skall ner med Passat istället för med Golfen nästa gång!

qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Göte RS6 Sjögren skrev:
Kul att läsa om allt, särskilt kul att läsa om de som varit där en första gång Man känner igen sig, första gången var verkligen speciel.

Det var som nån sa därnere när de hörde att det var nåns första resa:

" det blir din dyraste resa nånsin!!!!"

..och det är ju sant för man kommmer ju bara tillbaka o tillbaka, tillbaka........

Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

För honom gäller visst inget kameraförbud.

Nürburgring
Höstresa 30/9-3/10
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
12685 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande