Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12685 besök totalt |
Synd att du åkte du så tidigt i går då, det blev ju kanonförhållanden senare på dagen! Tyvärr missade vi varandra, din bil var en av få svenskar som jag inte ens såg. Nåja, får bli nästa gång istället! ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Christian, jag hoppas kunna köra både lö-sö nästa helg. Vi ses kanske då. Åker du grå Clio? Edit: Det är ju faktiskt öppet torsdag kväll också!! Är det fint väder kommer jag som en avlöning! Då har man chans till lite fria varv. ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
kanon dagar för mig oxå...det var första men defenitivt inte sista gången jag är på ringen och kör...
![]() ![]() fastnade även på bild ![]() ![]() _________________ kifah Alaaradji BMW M3 competition 2011.såld BMW M3 Limo 96. estorilblå, numera i Norge Audi RS4 sedan 2006. såld BMW Z3 coupe 01. såld porsche 996 : såld |
||||
Helgsammanfattning
Kul helg! Lördagen var ju kaos, inferno, dårarnas paradis! Tog två varv på raken och fick bromspedalen att gå i botten på andra varvet... Lärorikt ![]() Söndagen bättre med mera bilåka, synd på alla olyckor bara! Undrar när de ska separera skrevraket-åkarna från bilåkarna!? Nu väntar vinter-drömmar och planering för nästa år Kul att träffa många trevliga människor! PS. Fastnade på en bild vad jag vet.... DS. ![]() //C _________________ Calle Söderblom |
||||
Bilder och länkar från helgen
Bifogar några bilder och länkar till sidor med fotografier: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 01: Hardy Haferkamp ( www.sportfotoart.de ) 02: René Graff ( www.fotograff.de ) 03: Jochen Merkle ( www.RacePicture.de ) 04: Bernd Schweigert ( www.speedmotopics.de ) / Alex Neurohr 05: Markus Kampmann ( www.nordschleifenfotos.de ) 06: Alexander Wolff ( www.ring-action.de ) 07: Marc Weichert ( www.mw-sportfoto.de ) 08: oliver Wegen ( www.ringfotograf.de ) 09: Jürgen Schell ( www.ringknipser.com ) 10: Michael Wilczynski ( www.ring-action.de ) 11: www.motofoto.tv _________________ Calle Söderblom |
||||
Härlig resa med många trevliga människor på plats och många härliga varv!
![]() ![]() De senare kunde iofs gärna fått vara några till... ![]() Lådbilen gick som en "skollad råtta", när den väl gick och det var torrt. ![]() ![]() Återkommer med lite mer info om resan så fort jag får tid! Har bett Jochen skicka över lite bilder som han tagit. Bl a lär han ha lyckats knäppa mig och Lådbilen på lätt ställ i Wehrseifen. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Jag körde ju ut på banan när vi skiljdes vid Zur Burg, när jag lastat av i tisdags. Minns att jag sa att det vore skönt att få köra 5-6 varv på raken(så långt som jag kommer på en tank). Tyvärr kom jag bara 1 1/2 varv. ![]() Det första gick riktigt hyfsade 8:18 BTG, med tanke på att jag hade helt kalla däck och det var första varvet med Lådbilen för dagen. Bilen gick bra och det såg riktigt lovande ut med nästan helt torr bana och förhållandevis lite folk på banan. Så fort jag åkte ut under Antoniusbrücke på andra varvet så började bilen gå orent igen(samma problem som jag hade i måndags). Jag tog mig ner till Breidscheid där jag svängde av banan. Några hjälpte till att skjuta igång bilen och jag försökte ta mig tillbaks till byn via landsvägen. Men då dog motorn helt. Ett par Tyskar hjälpte mig att putta bort bilen från vägen och skjutsade upp mig till byn, så att jag kunde hämta släpet. Jag stoppade en Irländare som hjälpte mig att putta igång bilen igen, så att jag kunde köra upp den på släpet. När väl bilen var pålastad och surrad var klockan redan bortåt 16 och det låg regn i luften. Så jag beslutade mig för att det fick räcka för den gång. Jag hade ju i alla fall fått köra 35 1/2 varv(varav 13 med BMW:n), så årskortet var "i hamn". ![]() Åkte bara upp till Grüne Hölle och sa hej då till de jag träffade och åt lite innan jag drog mig hemåt. Tack vare att jag kom iväg lite tidigare än jag tänkt från början så kom jag ända upp till Lübeck på kvällen och kom därför hem i vettig tid igår kväll. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Det var trevligt att träffas på Lindenhof, Peter, tur att du klarade dig från de tyska läderkillarna och kom hem säkert. Även trevligt att träffa Ängelholmsligan (John, Daniel och Tobbe), alltid lika kul att stöta på folk hemifrån på ringen!
Tyvärr trivdes jag inte riktigt med bilen på banan. På grund av att mitt körkort har varit indraget och en massa annat jobbigt har hänt i sommar, så var det i princip min banpremiär för året så bilen var väl inte riktigt intrimmad. Måste dock säga att min M3 E30 känns mer stabil än så länge, har haft högre hastighet ner i fuchsröhre med den än med e36'an och e30'n är lugnare i hög fart. Har suttit och letat igenom i princip alla fotografernas sidor efter bild på min bil, men icke (precis som vanligt fastnar jag inte på bild)... |
||||
Hallå
har kommit hem efter min bästa upplevelse någonsin fy f**n va kul det va gt3an gick som ett spjut, började med ett 10,30 varv på söndan, körde då om en turistbuss å tänkte var har jag hamnat på för ställe men sen flöt det på På tisdans sista varv satte jag 8.24 helt galet tack alla som hjälp mej med spårval samt all info om ringen ska dit i påsk igen sen igen å igen ![]() ses anders c _________________ Anders Calmegård |
||||
Ni som var nere i helgen och är intresserade av att köpa fina bilder tagna på er bil längs nordslingan kan maila Jochen på:
frozenspeed@gmail.com Han är en mycket duktig fotograf som var nere sönd, månd och tisdag och fotograferade. Beskriv er bil(fabrikat, modell, färg och registreringsnr), så skickar han bilder om han lyckats fånga er bil. ![]() Det kan dock ta ett tag, han har ju några bilder att gå igenom... ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Tror inte det finns någon mer beroendeframkallande drog! ![]() Det var 19:e resan för mig... ![]() Låter som att du lärde dig hitta runt riktigt duktigt! ![]() ![]() Det är få som klarar av det första gången! ![]() Var det föresten du eller Christer L som körde efter Thorsten M vid 12.30-tiden i måndags och släppte om mig i Karusellen? Såg bara att det var en röd svensk GT3:a. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Den frågan finns faktiskt även på mina läppar. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Nu körde jag BMW:n mest när det var blött eller fuktigt på banan och då körde jag dessutom med DSC:n inkopplad för att det var väldigt halt med allt VLN-racegummi på banan. ![]() och jag ville gärna ha en dragbil att köra hem i också. På tisdag em när det började torka upp så kopplade jag ur DSC:n och då körde jag två varv efter varandra på 9:05:50 resp 9:04:00. Så svaret är nej, på frågan om jag körde snabbare med BMW:n än Passaten! Passaten körde jag ju på 9:00:25 BTG. Saken är den att jag monterade på helt nya däck på BMW:n precis innan jag åkte ner, för jag upptäckte dagarna innan att tygcorden var framme hela varvet runt på "skuldran" på insidan av båda bakdäcken. Det konstiga var att jag hade mycket jämnt med gummi(2-3 mm) kvar på hela slitytan. På däcksverkstan påstod dom att det är en typisk BMW-egenhet att slita slut på bakdäckens inre skuldror! ![]() ![]() De däck jag fick tag på i all hast var Fulda Expecia(eller något liknande namn) 235/40/18 istf de Michelin Pilot Sport 225/40/18 som satt på bilen tidigare. Nackdelen med helt nya gatdäck, när man "kör lite aktivt", är att man inte får den där krispiga känslan. De höga gummiklackarna rör sig och bilen känns "jullrig". Det gör att jag inte känner 100 %-igt förtroende och vågar köra så fort. Innan jag åkte ner så hade jag räknat med att jag borde kunna köra runt 8:50 BTG. Men det skulle nog krävas bättre däck och mindre trafik och en helt torr bana för att ta mig dit. Även bromsarna kändes lite knepiga i vissa situationer. Jag hade ju monterat PF-belägg runt om innan jag åkte ner och de funkade nog bra. Men jag vet inte om det är ABS:n som får fnatt när det är ojämnheter i banan och att man därför inte tycker att bromsarna tar ordentligt? Sedan visade det sig att BMW:n är högt utväxlad och gör över 100 km/h på tvåan och över 160 km/h på trean. och orken/vridet kommer först högre upp i varvtalsregistret. Det förde med sig att jag fick gå ner på tvåan ibland. T ex inför högern upp till T13 och genom Wehrseifen. Men även när det var en del trafik, vid t ex AF, Bergwerk etc, fick jag ibland peta i tvåan. ![]() Från Klostertal-hårnålen kunde jag köra på trean hela vägen genom Karusellen, Hohe Acht, Wipperman, Brünnchen, Eiskurve och petade inte i fyran förrän i backen ner mot Pflanzgarten 1. Så det var lite ovant med en så högt(eller heter det lågt? Lär mig aldrig!) växlad bil! ![]() EDIT: Understyrningen led jag inte så märkbart av. Så på det sättet funkade BMW:n bra! Det är ju eg bara i "idiothårnålar" i konbanor som jag lider av kraftig understyrning. Nisse, hörde att du ev skall ner med Passat istället för med Golfen nästa gång! ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Det var som nån sa därnere när de hörde att det var nåns första resa: " det blir din dyraste resa nånsin!!!!" ..och det är ju sant för man kommmer ju bara tillbaka o tillbaka, tillbaka........ ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 12685 besök totalt |