Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova -75 (dags igen..) | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 5 besök senaste veckan (84107 totalt) |
Har tjuvläst här tillräckligt länge, lägger upp en tråd om min bil
( OBS äger för tillfället ingen kamera så ånga bilder är lånade, hoppas fotaraferna har överinseende med detta, annars PM:a mig så tar jag bort dem.) Lite bakgrund (ni som inte vill läsa massa livshistoria, bläddra ner nu) Köpte bilen -00. La ett år på att göra iordning den med bla. ny motor, ny lack och inredning. Blev mycket fin bil av det men, tröttnade dock på att bara glida runt med den. Motorklubben på jobbet anordnade en bandag på Gelleråsen och efter det var jag fast. Var där i två år och körde med min golf 16V och tänkte att nån gång skall jag köra här med chevan. Vintern 04-05 rev jag ner chassit på Novan och nya bussningar, fjädrar och dämpare åkte på. Så sommaren -05 stod Novan på Gelleråsen. Folk glodde och tittade och undrade var det var för knäppis som var där med en "raggarbil". Lite trist faktiskt. En av instruktörerna ville åka med första varven för att se hur bilen "uppför sig". Det slutade med att han tyckte att jag skulle ställa mig i "snabba" gruppen. Trots att jag fortfarande åkte på raggarbilsdäck med vit text, gick bilen fortare än jag nånsin kört med golfen. Bilar som man förut legat och "tampats" med , körde man nu ifrån. Lite skönt faktiskt då man blivit fnittrad åt då man kom dit. Mycket fin bild tycker jag, tagen av P.P ? sviestad -06 Chassi: Fram: Polyurethan bussningar i framvagnen, boxade undre bärarmar . Styrsnäcka från camaro, 2 1/4 varv mellan fulla utslag. Hemsvarvade aluminium bussningar mellan subframen och kaross. 1" främre kränghämmare Carrera ställbara dämpare, spons från Speedlab. Kapade fjädrar från likadan nova med AC. (samma diameter , färre varv) Bak: Bladfjädrar, orginal huvudblad resten en blandning av Van och cheva pickis. testade mig fram. Hemsvarvade nylonbussningar till bladfjädrarna 1 1/2 " sänkblock mellan blad och bakaxel, isolerade av urkapad slitbana från ett bildäck! orginal bakaxel , lammeldiff , 2.73 utväxling. VIKT (som alla undrar över) Med förare, 90pannor, halvtank 30liter,otvättad : Cross weight 50% säger inte mej så jätte mycket , låter bra , men? Motor: Byggd av Pappa Flensen special. Bla: borrad 350 till 355 4bultat block NF vev, smidda 10,25 kolvar. 272 graders kam( troligen en gammal 327 kam) standard marintoppar Bromsad till 292 hk vid ?? varv hos Tommy Flitt Går mycket snällt och fint och drar till 6500 varv. Bromsar: Fram: orginal ok och Hansen HP skivor ( Än så länge) Raybestos brutestop belägg (kompromiss funkar bra på gata och hyffsat på bana) Bak: skivor från firebird , ok från Audi A6 v8 Belägg än så länge audi orginal ( de som satt på var schyssta... ) Hjul: fälgar För tillfället kolsvarta Cragar plåtfälgar. 17*8 bak och 16*8 fram ( kostade 50 dollar st nya hos summit...!) + ett par M5 e34 fälgar för R-däcken fram, 17*8 Inredning: Baksäte från corrado Kirkey aluminium räserstol, lånad av Speedlab Man sitter som en fläskläpp... 4" varvräknare spons från Rolf Sagelv _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
|
||||||
oj oj! Jag har sneglat lite på din avatar när du postat!
Berätta nu, berätta allt!! Hur upplever du bilen? Vad hade du helst velat förbättra om du fick välja en sak? Hur funkar bakvagnen med bladfjädrarna?` Hur svarar den på inställningar av chassiet? Vad är den idag - understyrd/överstyrd/balanserad och varför? Kör du automat? 1000 frågor... |
||||||
Hade nån bild nånstans, tog kort på vågen...
Jorå det sitter automat i... inte helt optimalt förlorar väl nån sekund på varvtiderna MEN Den krånglar aldrig missar aldrig en växel snällt mot drivlinan Dessutom ere skönt när man glider på Sveavägen... Svårt att säga hur jag upplever bilen. Tycker den känns ganska balanserad tror jag. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Är analfabet på jänkebilar, men jag undrar hur svårt man får det om man vill köra manuell låda?
Finns det överhuvudtaget till alla amerikanska bilar, eller blir det specialbyggen? Som sagt, kan inte mycket, men är nyfiken, mest för att motorerna är så otroligt onödigt stora, o alldelesalldeles underbara... |
||||||
Tror man inte får svårt alls... Jag är inte nån expert heller men.. Vad menar du med svårt ? få tag i grejor? Till cheva, ford och chrysler motorerna finns det hur mycket som helst med manuella grejor. Finns ju kopplingskåpor att köpa som passar allt i både lådväg och motor (fråga Jeppson) En nyare camaro drivlina funkar nog suveränt Skulle vara s..tkul att testa med manuell låda men får vara för nu, min kombination funkar suveränt just nu _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Att få tag på grejor alltså, till vettiga priser. Jag hade en galen tanke gällande en smallblock och ett sevenchassie... |
||||||
Låter som en toppenide... Skulle nog köra med en automatlåda då, hur tråkigt det än låter. Men med det vridet du har i motorn och den vikten på bilen kommer inget att komma ikapp ändå kommer bara vara tråkigt att växla Med typ 2.73 i bakaxel kommer den göra hundra på ettan och noll till hundra på typ 4 sek ( om det greppar och det kommer du ha ännu stööre problem med med manuell låda) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Tänkte jag skulle försöka lägga in lite fler bilder på chassi och drivlina senare. (Måste bara ta korten först )
Innan snön kommer tänkte jag försöka hinna åka till sviestad igen, den 15/10 för deras bandag där. Hoppas den blir av. Skall föröka få tag i bättre belägg fram då för att testa och även försöka bygga klart bromskylningen fram fullt ut tills dess _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
|
||||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Världsklass med raggarbil på banan! Jag tycker det är stenhårt!! Kör så det ryker....mera! _________________ Gustav Hedelin |
||||||
Jaha , blev lite pillande på bilen igår...
Försökte fixa till slangarna till bromskylningen som jag inte blir riktigt nöjd med. Det är svårt att hitta en plats för dem , utan att de kläms mellan bärarmar, krängningshämmare', styrstag mm. Nåväl jag fixade till det så det funkar för nu. Upptäckte samtidigt att en av mina hemsvarvade bussningar till stötdämparen på ena sidan gett upp. Nåja de har ju hållt i två år, trodde inte de skulle hålla så länge. svarvade en ny nu ikväll och monterade dämparen. Passade på att byta olja i bilen , Ska va fräscha grejor tills på söndag Fick inte tag i nåra bättre belägg fram tills på söndag. Får köra med de gamla... Ska försöka få tag i nya Greenstuff bak imorron. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Passade på att knäppa en snabb bild på eldningscentralen
Träimitationen och den liggande hastighetsmätaren är verkligen en skön kontrast mot allt som betraktas som sportigt...Ska banne mig få sitta kvar bara för att bra och stabil räserstol , man slipper sitta och spjärna emot när det svänger. ( För er som undrar är ratten i tiltad bakåt på bilden, man behöver inte sitta och köra buss ) _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Söndagens körning på sviestad är över.
Bilen funkade över förväntan. Eftersom jag inte fick tag på bättre belägg varken fram eller bak köpte jag Roadhouse standardbelägg till audi TT och monterade bak. Har testad dessa förr på golfen och tycker att de funkade ok även för banåka! Nåväl, bromsarna, som var lite trista sist på sviestad funkade nu kanon.Vet ej om det beror på beläggen bak eller att jag fick klart ett par trattar till bromskylningen fram. Skönt att slippa "fega" vid inbromsningarna och istället koncentrera sig på spårval mm. Så jäkla skönt att allt verkar hålla!! Det största problemet än så länge är att lasta bilen på släpet! kollektorplattan på vänstra headersen är låg och fastnar i släpet, så man får hålla på och böka med plankor på ramperna och hissa släpet i framkant. jagad av en mitsu... väntar på start, tänk att man aldrig kan se normal ut på bilder asså! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Jag ska bort mina collectorfästen till förmån för rostfria bandklamrar och numera existerar inte problemet längre. Känns mycket säkrare att tex komma in på besiktning/hjulinställning och andra ställen där 3e person kör din bil. Kan nog fixa en bild efter nästa helg om det är intressant. Jag har 2st 3" liggandes om du vill testa... |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Nova -75 (dags igen..) | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 5 besök senaste veckan (84107 totalt) |