Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3323 besök totalt |
Flygel Cossie GRP A rallybil, grym film på 1 timme och 8 min
en av de bästa filmerna jag sett om en gammal flygel! sjukt fina ställ och underhållande filmat. incar, utanför bilen, i kurvor ja allt! även på snö! tyvärr fattar iallafall inte jag ett dugg av vad de säger men det gör inte ett endaste dugg. http://video.google.com/videoplay?docid=-1483876743994200223&q=Sierra+RS+cosworth mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
Underhållning!
![]() ![]() Ser dock riktigt svårkörd ut. Enda snabba körstilen verkar vara riktigt bred och med "gammelturbo" var/är det nog inte världens simplaste jobb att sköta dom spakarna... ![]() ![]() Suck... synd att man är så ung att man inte fått uppleva allt sådant i rätt tid! ![]() ![]() _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Det har ju kommit upp några gånger här på rejsa att "de där driftarna" inte kör på snabbaste sättet runt banan. Borde inte samma sak gälla här? om man körde asfaltrally som man kör racing, hur skulle det påverka tiderna? Eller kör han på jätteställ bara för att man "ska" sladda i rally?
![]() _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
I tvära svängar går det fortare att sladda. Sen beror det på när man sladdar. Sladda efter en sväng kostar bara tid. Sladdar man innan svängen och tar svängen i förväg så blir rakan längre. Edit: I det här fallet kör han bara 0-bilen också så - är nog en del show ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||
Blir inte samtidigt den raka man eventuellt kommer ifrån kortare? Det är en intressant diskusison, det här. Hur ska man egentligen veta när man har uppnått bästa mellanläge? I detta fall gäller det en bra avvägning mellan jättemycket sladd och ingen sladd alls, men man kan också tänka sig att det kan gälla till exempel spårval. Man kan ju ha en intuitiv känsla för vad som är lagom, men hur vet man egentligen att man inte är helt fel ute? Hur gör ni? Testar ni de olika varianterna, säg, tio gånger var och tittar på vilken som ger bästa genomsnittstid? Gör ni matematiska beräkningar? (Det tror jag väl knappast - det skulle nog vara ännu mycket svårare att få rätt.) _________________ Fredrik Peterson |
||||
Samma fysik gäller för gruskörning som för racing, se till att fixa högsta möjliga hastighet ut ur kurvan eftersom du sen accelererar från den hastigheten på hela kommande rakan (dvs 5km/h extra blir 5km/h extra längs hela rakan). Om du bromsar 50m tidigare så påverkar det endast 50m av rakan (dvs riktigt fördelaktigt om det gör att utgången blir snabbare). "Slow in - Fast out" som vanligt mao. Är du dessutom greppbegränsad så gäller det ju att få nosen i rätt riktning så tidigt som möjligt eftersom du då kan få ner kraften i backen tidigare. Klockan är ju ditt rättesnöre, så det är bara att träna, träna, träna... Det kan underlätta att glo på varvräknaren vid en kontrollpunkt eller märka att man måste växla tidigare än vanligt. |
||||
Helt rätt, men det beror såklart på som nämndes ovan hur det ser ut innan kurvan. Kanske är det bara en kort raka eller en sväng strax innan, då är det utgången som är viktig. Mellanläget är såklart svårt att veta, och du har väldigt kort tid på dig att besluta dig för hur du ska göra. Därför kör många antingen eller. Tex kör man samma slinga med olika körstil - sen kollar man mot klockan. Det är bara klockan som kan avgöra vad som går fortare. Samtidigt håller man koll på pulsen. Man försöker som regel ligga på ca 80% av sin nivå (var 80% är nånstans kan man med fördel använda pulsmätning till också, jag har då en puls på 86 ![]() Kör man samma slinga 10 ggr och har haft jämn puls hela tiden så har man kört i samma tempo då är det ändringen på bilen/körstilen som avgör var klockan stannar. Sätt en kompis brevid och någon utanför. Så kör ni slingan, din kompis skriver upp tid och puls utan att visa dig och han skriver ner om du trodde det gick fortare eller saktare, meckarna ändrar vad de ska ändra lufttryck tex, sen iväg igen. Kör 10 ggr sen sätter man sig ner och sammanställer. Anledningen till att man inte själv ska se några siffror är att man vääääldigt lätt lurar sig själv. Det är inte alltid man har rätt - och klockan ljuger aldrig ![]() Lite klurigt innan man lärt sig det men mycket användbart. Funkar väl lika bra på en bana som på en skogsslinga. _________________ Daniel Steiner |
||||
![]() Pulsmätning var ju en tanke... (ännu en parameter att logga ![]() |
||||
Detta är mina personliga åsikter och erfarenheter. Jag blev aldrig världsmästare....
![]() Det ska ju kännas att det driver åt det håll man vill åt även om det sladdar. Det är ingen idé att varken toksladda eller tokspinna utan man ska känna att det drar. Vitsen är ju att när motorvarvet ökar så ska farten också göra det, inte bara göra så att bilen ställer sig på tvären. När det gäller åkning i skogen så är det ju inte "driftkörning" som gäller, dvs att man sparkar på kopplingen(sk Dakotaryck ![]() Sierran i den här filmen verkar enligt mig ha en på tok för hård bakvagn och en ägare/förare som älskar att sladda och inte är så intreserad av att göra några bra sträcktider ![]() ![]() _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
Ser som sagt ut att de där gubbarna är ute för att leka mer än för att vinna.
Sierra Cosworth med bakhjulsdrift är en rysligt kul bil, och rysligt hysterisk, i synnerhet om man stressar den med en påse smågrejer och lite laddtryck. Massa hk är inga problem alls, det finns sjöar att ösa ur, men bromsar och väghållning är i en helt annan klass, kan man säga... ![]() _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||||
Väcka liv i en gammal tråd är ju alltid poppis...
![]() ![]() Denna filmen är ju kanon, har sett den några gånger nu till och med. ![]() ![]() Åter till den första filmen där, vem är det som kör egentligen? Är inte så säker på franska så att jag kan tolka texten som står brevid bilden, men det står nånting 'Junto Con Ragnotti' och 'Christian Rigollet' antar att det är kartläsare och förare. Varför jag undrar är ju för att det finns andra Ragnottisar som också rattar rallybilar i det landet på ett minst sagt publikfriande sätt. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3323 besök totalt |