Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Kardan - materialval?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (12299 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13226


Trådstartare
Kardan - materialval?

Eftersom min nuvarande kardan inte verkar vara något vidare (den har obalans, puckot som kortade den lyckades sätta korsinfästningarna 90° förskjutna mot varandra samt att något knutkors verkar slut för det vibrerar i hela bilen vid motorbroms precis som när ett hjul är löst) tänkte jag investera i en ny kardan under vintern.

Kardanen köps i staterna och som mycket annat där är priserna något annorlunda...
En stålkardan kostar ungefär lika mycket som att balansera min nuvarande. En alukardan kostar ungefär som att balansera två kardanaxlar här hemma och en kolfiber kostar ungefär som 5 balanseringar.
Kolfiber är väl inte särskilt aktuellt - som jag förstår det, kräver kolfiberkardaner lite ompyssling och har en ganska begränsad livslängd?
Kardaner är osexigt och skall inte behöva servas varför kolfiber alltså går fetbort!

Stål har jag idag och det fungerar alldeles utmärkt och då är frågan; vad gör en alukardan bättre än dess ståldito?
Kan inte se något annat än roterande massa som sparas och med tanke på diametern borde den massan, ur masströghetssynpunkt, vara ganska försumbar? Det borde ge betydligt större effekt att tex byta till en koppling med liten diameter eller ett alusvänghjul tex? den totala vikten kan ju inte skilja mer än typ 2 kg och de kilona är ju inte särskilt dåligt placerade (och väldigt försumbara när man pratar amerikanska bilar ). Uppför sig en alukardan bättre vid höga varvtal? Den bör klara varvtal upp till 14000 rpm vilket bör ställa rätt höga krav på materialet...

Något annat jag missat som gör att jag borde överväga aluvalet ändå? Kan ju iof lacka stålkardanen med alufärg så ser den lika cool ut...

Tips är välkomna!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19053



Aluminiumkardan? Driver du med mig? Låter som DAF eller 343.

Köp stål!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



jag har tänkt i samma banor som du.. med alu blir man ju i princip tvungen att gå upp i dia., o då ökar tröghetsmomentet så att det summa summarum blir samma tröghetsmoment... O en känsligare kardan dessutom....

Guldfärg !!

Edit: Amrikanarna gillar att tjöpa alukardaner...fast deras kunskapnivå generellt ifrågasätter jag då
Utan att ha tänkt alltför mycket då så borde en alukardan (med större dia) har ett högre kritiskt varvtal. Hur långt ifrån det kritiska varvtalet man ligger på en vanlig bil har jag dock inte den blekaste om

_________________
Mats Andersen
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13226


Trådstartare
Jo, jänkarna är glada för alukardaner. Håller med om kunskapsnivån - ett visst amerikanskt forum som jag läser lite på ibland har precis lärt sig vad ofjädrad vikt är och nu handlar varenda diskussion om ofjädrad vikt... Jobbigt när det finns 6000 användare...


De alukardanerna som jag sett är 3,5" medans min nuvarande stål är 3" så diameterökningen är inte särskilt stor, men öht är ju diametern försvinnande liten och det känns som sagt som om ett alusvänghjul hade gjort mer för masströghetsmomentet.

MaZ: eftersom du verkar se stålvalet som en självklarhet, får du gärna motivera varför alukardanen går bort.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

6000 Anders Jeppsson , huuuuuuuuuua

Flytgänsen ligger betydligt lägre på Al än stål.
Man kan tänka sig karden som en toritionsstav.
Koll hur mycket den vrider sig.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



om du är säker på att du får tag i en kardan som inte är kortad/svetsad i....så kan du köpa en Alu.
Alu kardanen är mycket lättare....och jag upplever dom som starkare. Men vet egentligen inte.

Jag skulle nog gå på en stål.....av god kvalitet.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Kanske ute och cyklar , men en alu blir stummara ( mindre vilja till att vrida sig ) så responsen borde bli bättre ??????? .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19053



Anders Jeppsson skrev:


MaZ: eftersom du verkar se stålvalet som en självklarhet, får du gärna motivera varför alukardanen går bort.


Jag ser ingen nytta med att ha den i aluminium, inte en enda positiv grej faktiskt.

sen tycker jag du skall söka här i forumet på "wöhler"

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13226


Trådstartare
MaZ skrev:
sen tycker jag du skall söka här i forumet på "wöhler"




Det blir nog stålkardan. thumbs up Eller alu och så tillverkar jag en sprängkåpa runt hela kardanen i 20mm stål av typ en lyktstolpe eller liknande...

Törs man köpa en alukylare för pengarna som blir över, eller är det också dödligt?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19053



Finns det andra alternativ än aluminiumkylare? Allvarligt alltså?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13226


Trådstartare
MaZ skrev:
Finns det andra alternativ än aluminiumkylare? Allvarligt alltså?


Sök forumet... Det har redan avhandlats
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Det där med kardan är jag ingen höjadare på, men jag kan ju bara se till vad jag sett folk göra förut.

Finns en välkänd kille här i Göteborg som kallar sig "Limmet"... hört talas om honom? Trodde väl det.
Han är fortåkarkung på korta sträckor som 402 meter ibland ännu kortare som 201 meter.

Hans E30 är bestyckad med en s.k. herrejössesmotor och en liknande turbo.
Denna ilskna kombination utvecklar tydligen strax över 800 äckliga hästkrafter och dryga 1000Nm.

Vad denne herre gjorde för att hitta en bra och pålitlig lösning för att få bak kraften till sin bakväxel var att hitta ett stadigt alurör i rätt legering.
Efter att ha modifierat längd och toleranser för medbringarna, limmade han helt sonika fast dessa i ändarna.
Inget lager på mitten eller något sånt bjäfs.
En liten ring kanske sitter där.

Detta går faktiskt att läsa om i Turbonytt (Bilsport) för några nummer sedan.
Men om man vill veta mer är det väl lika bra att tala med Daniel själv.
Han har ju en hemsida som har med hans smeknamn att göra och slutar på se.

och om man skall kräma på ordentligt så är nog en alukardan att föredra.

Men det är ju lite pyssel, men skall man ändå pyssla kan man lika gärna göra det lätt för sig!

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13226


Trådstartare
Franzén skrev:
Gör mig förvirrad...


Det var som f-n... Limma - att man inte tänkte på det! Vi har folk på jobbet som sysslar med sådant...

Nåja, vi får väl se vad det blir, fortsätt gärna att posta åsikter. Inte för att man blev klokare av att skapa denna tråden, men det är intressant att läsa om personers erfarenheter...
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Anders Jeppsson skrev:
Franzén skrev:
Gör mig förvirrad... <--- ????


Det var som f-n... Limma - att man inte tänkte på det! Vi har folk på jobbet som sysslar med sådant...

Nåja, vi får väl se vad det blir, fortsätt gärna att posta åsikter. Inte för att man blev klokare av att skapa denna tråden, men det är intressant att läsa om personers erfarenheter...



Hmm, nu hänger jag inte med, har jag skrivit att något gör mig förvirrad?

Men lim ja, limförband kan i många fall vara både starkare och säkrare än den bästa svets.
och det eftersom du applicerar lim utmed hela fästytan och inte bara i någon skarv eller liknande.


_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5255



Franzén skrev:
Anders Jeppsson skrev:
Franzén skrev:
Gör mig förvirrad... <--- ????


Det var som f-n... Limma - att man inte tänkte på det! Vi har folk på jobbet som sysslar med sådant...

Nåja, vi får väl se vad det blir, fortsätt gärna att posta åsikter. Inte för att man blev klokare av att skapa denna tråden, men det är intressant att läsa om personers erfarenheter...



Hmm, nu hänger jag inte med, har jag skrivit att något gör mig förvirrad?

Men lim ja, limförband kan i många fall vara både starkare och säkrare än den bästa svets.
och det eftersom du applicerar lim utmed hela fästytan och inte bara i någon skarv eller liknande.



Limma eller svetsa spelar väl mindre roll om man har tid på sig. Svetsar du BÖR kardanen ligga minst 2 månader och gona till sig, kanske mindre problem i detta fall...

Har pressat ihop alu-rör med knutkors och liknande innan svetsning och ibland funderar man på om inte svetsen är onödig! Har man rätt presspassning så skär delarna mot varandra och sitter mycket bra. Skulle en limmad kardan släppa så kommer den troligen att skära innan delarna hunnit snurra ett halvt varv och sedan är det värre än svetsat

_________________
Roland Johansson
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



MaZ skrev:
Finns det andra alternativ än aluminiumkylare? Allvarligt alltså?


Ja det finns det. Jag hade en italiensk bli förrut, innan jag kom till insikt och köpte en amerikansk, och på den satt det faktiskt en kopparkylare.

Det var väl inte direkt någon hit, men du efterfrågade ju alternativ

_________________
Martin Öling
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785



för att snabbt göra slut på kylarsnacket i denna tråden så:
Den klassiska kylaren är tillverkad i mässing o har lödda gavlar
Moderna kylare är tillvekade i alu o har plastgavlar.

DEt moderna kylet kyler bättre, varför ett mosvarande mässing behöver lite större area för att ge samma kylning. Mässingskylet är relativt lätt att reparera, medans alukylet inte är det. Alukyl hade i början åtminstone, en tendens att börja läcka i gavelskarvarna..
Att det moderna kylet kyler bättre beror huvudsakligen inte på att det är i alu o det gamla är i koppar, utan att det gamla är gjort i en legering(mässing) . Legeringar har mycket lägre värmekonduktivitet än rena metaller.

_________________
Mats Andersen
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3583



Rolle Scirocco skrev:
...Svetsar du BÖR kardanen ligga minst 2 månader och gona till sig...


Öh? Är det bara för att spänningar i materialet ska släppa? Har lite svårt att tänka mig att bilfabrikanterna låter kardanerna ligga i 2 månader efter svetsning, men så kanske det är?
Anledningen till min förvåning är ju såklart att jag blev lite nervös över min "custom" kardan till Rekorden.
Den har iofs suttit monterad på bilen i över 2 månader efter svetsning utan att ha snurrat nånting, så det kanske inte var så farligt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Anders Karlsson skrev:
Rolle Scirocco skrev:
...Svetsar du BÖR kardanen ligga minst 2 månader och gona till sig...


Öh? Är det bara för att spänningar i materialet ska släppa? Har lite svårt att tänka mig att bilfabrikanterna låter kardanerna ligga i 2 månader efter svetsning, men så kanske det är?
Anledningen till min förvåning är ju såklart att jag blev lite nervös över min "custom" kardan till Rekorden.
Den har iofs suttit monterad på bilen i över 2 månader efter svetsning utan att ha snurrat nånting, så det kanske inte var så farligt.



Bilfabrikanterna?
Det är väl endast högst hemliga prylar som dom tillverkar själva these days.

Hälften av världens mest vanliga fordon får sina pedalställ från en firma i Dalstorp.
De flesta plastkåpor eller andra plastfnuttar som finns på en bil tillverkas högst troligt i Smålandstrakten.
Kardanaxlarna till väldigt många bilmärken tillverkas troligen av en och samma firma i något lönsamt land som har nischat sig på just det.
De kan ha tusentals kardanaxlar buffrade som ni säger måste "ligga till sig" eller körs i långsamt svalnande värmeugn.
Bara att titta på SKF, de har tonvis med lager liggandes på hyllan som inte skall levereras förrän om ett par veckor, och det har säkert sina orsaker i tillverkningsprocessen.

Antar att axeln skall ligga obelastad ett tag för att spänningar skall släppa i godset.
Säkert likadant med drivaxlar som har härdats och anlöpts i olika steg för att uppnå den där torsionseffekten.

Eller är jag helt ute och vinglar dyngrak på cykel?

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



MaZ skrev:
Anders Jeppsson skrev:


MaZ: eftersom du verkar se stålvalet som en självklarhet, får du gärna motivera varför alukardanen går bort.


Jag ser ingen nytta med att ha den i aluminium, inte en enda positiv grej faktiskt.

sen tycker jag du skall söka här i forumet på "wöhler"


Kan inte heller komma på något positivt med att göra kardanaxeln av aluminium, samma sak gäller förövrigt svänghjulet. Vid massproduktion kan dock aluminium vara billigare än att använda högvärdigt stål, kompositer eller titan.

Det finns bra stål som har en lika hög eller högre specifik styrka som en bra aluminiumlegering. När det gäller specifika styvheten så går det i princip jämt ut oavsett vilken metall man än väljer (undantagen är metaller som beryllium och litium, inte material som man använder i en kardanaxel direkt).
Stål har dessutom jämfört med aluminium väldigt fördelaktiga egenskaper när det gäller utmattning.

Har man råd med det bästa, ja då skulle jag satsa på "maraging steel", kolfiber eller titan. För de flesta applikationer så bör dock ett enklare legerat stål fungera bra.

Kardanaxlar till massproducerade fordon tillverkas av företag som Bailey Morris och Visteon.
http://www.baileymorris.co.uk/
http://www.visteon.com/products/chassis.shtml
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5255



Anders Karlsson skrev:
Rolle Scirocco skrev:
...Svetsar du BÖR kardanen ligga minst 2 månader och gona till sig...


Öh? Är det bara för att spänningar i materialet ska släppa? Har lite svårt att tänka mig att bilfabrikanterna låter kardanerna ligga i 2 månader efter svetsning, men så kanske det är?
Anledningen till min förvåning är ju såklart att jag blev lite nervös över min "custom" kardan till Rekorden.
Den har iofs suttit monterad på bilen i över 2 månader efter svetsning utan att ha snurrat nånting, så det kanske inte var så farligt.


Det var när vi pratar alukardan den ska ligga 2 månader efter svetsning. Inte för att spänningar ska släppa utan för att alut är tokmjukt direkt efter svetsning och hårdnar efter några veckor.

De som inte tror eller vill se hur mjukt är välkomna och få en enkel demo... Men räkna med att ni kommer bli illamående om ni har aludelar som bärande delar.

_________________
Roland Johansson
Citera
Racetech
Kardan - materialval?
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (12299 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande