Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nu sitter det nya Kryokylda skivor & PFC 01 belägg på
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5152 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

om man testar med och utan behandling under likartade former och det bevisligen hjälper de flesta, så är det ju en effektiv metod. Oavsett om det beror på det som sagts eller något annat fenomen. Verkligheten har oftast rätt i förhållande till kartan. Däremot skall man nog passa sig för att ge några krystade förklaringar som uppenbart inte stämmer och som redan en halvkunnig metallurg inser är föga trovärdig.

Men det är ju i alla fall väldigt viktigt att veta varför det fungerar, om det nu gör det. För det kanske finns ännu enklare sätt att få till samma fenomen, eller kanske att förbättra den ev. effekten ytterligare.

Skall bli roligt att se hur det går.

#24, #64, #88
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hej igen..denna dag har varir både himmel & helvete det började med att vi (jag,farsan & en god vän)kom till Anderstorp i våda M3:or med nya bromsar & nytt DTM sytem (92:ans) utan kat & i rostfritt så började vi köra...efetr 5 varv vart vi invinkade 98db låter det!!! (för mycket alltså) inget mer åka här...tänkte i ca. 30 sek. beslutade vi att åka hem igen & byta tillbaka till mitt 5 mån. "gamla" sportsystem & så även för farsan & vännen..hem till fabriken & upp på liften..1 timme senare så hade vi bytt 3 sytem igen tillbaka till Anderstorp & ut & körde som ... hela eftermiddagen..ca. 70 varv blev det & då kom det possitiva..underbara bromsar hade jag hela dagen thumbs up tog lika oavsett hur jag låg på...känns kanon.Det syns inget på verken belägg eller skivor än så jag kan verkligen rekomendera detta. thumbs up

///Fredric

Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

joakim_adolfson skrev:
Måste tyvärr instämma i mumbojumbon.. Jag nämde detta för min fästmö som doktorerar i metallurgi, hon så väldigt frågande ut och undrar vad detta var för strunt. Har själv studerat ämnet professionellt och kan inte se någon vits med att kyla redan kall metall. Det blir som att frysa ner is lite mera??

Men om man fryser ner metallen medan den fortvarande är varm (inte helt kristalliserad(?))? Vad jag förstått är det så 'dom' gör. Då kan jag tro på att det kan bli nån skillnad!

Sen att både du och beepbeep refererar till 'forskare' är väl ungefär lika troligt som när Per refererar till Dr Ditten-Datten i USA ? (det gör inte era argument mer trovärdiga... eller? )

Kolla dessutom på 'Monty Hall problem' så får ni nog läsa om forskare som asgarvar och sen visas ha fel... (helt offtopic iofs)

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Kollar man på frozenrotors.com så står det ingen om ngn upphettning före nedkylning så jag tycker det verka märkligt att det skulle ske ngn varaktig förändring av kristallstrukturen när man inte tillför ngn energi.

Tills ngn kan komma upp med en rimlig förklaring klassar jag detta som snake oil, typ Slick 50 o dyl, men jag är villig att pröva en uppsättning skivor om jag får dem gratis.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
om man testar med och utan behandling under likartade former och det bevisligen hjälper de flesta, så är det ju en effektiv metod. Oavsett om det beror på det som sagts eller något annat fenomen. Verkligheten har oftast rätt i förhållande till kartan. Däremot skall man nog passa sig för att ge några krystade förklaringar som uppenbart inte stämmer och som redan en halvkunnig metallurg inser är föga trovärdig.

om man tittar på frozenrotors.com så har de ju inte ens gjort några egna tester under likartade former och de race team de refererar till är ju inte direkt några topp team.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Men visst borde det kunna ske förändringar i metallen vid nedkylningen?

Kyler man metall väldigt snabbt kan det väl t.o.m. spricka av sig självt? om man håller sig på gränsen till att det spricker bör man väl åtminstone kunna få metallen att ändra struktur ytte-pytte-lite... eller är det helt uteslutet?

Metallen återgår alltså exakt till samma tillstånd som innan menar ni?

EDIT: Hmmm.. nu läste jag på Frozen Rotors att det är kolet som 'fyller ut' porerna i skivan bättre efter nedfrysning...

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Åke Wallebom skrev:
Men visst borde det kunna ske förändringar i metallen vid nedkylningen?

Kyler man metall väldigt snabbt kan det väl t.o.m. spricka av sig självt? om man håller sig på gränsen till att det spricker bör man väl åtminstone kunna få metallen att ändra struktur ytte-pytte-lite... eller är det helt uteslutet?

Jo när du kyler det väldigt snabbt så blir det väldigt skört ett tag men de betonar ju verkligen att de kyler långsamt. De som gör mig mest skeptisk är avsaknaden av emperi. Om de verkligen var som de säger skulle de vara lätt att bevisa i emperin med tester. När de inte ens själva gör det så blir minst sagt underligt.

Åke Wallebom skrev:

Metallen återgår alltså exakt till samma tillstånd som innan menar ni?

EDIT: Hmmm.. nu läste jag på Frozen Rotors att det är kolet som 'fyller ut' porerna i skivan bättre efter nedfrysning...

Vet inte om det blir ngn varaktiga förändring bristen på empiriska bevis är ju knappast ngt som stödjer deras påstående.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Fredric ///M3E30-90 skrev:
underbara bromsar hade jag hela dagen thumbs up tog lika oavsett hur jag låg på...känns kanon.Det syns inget på verken belägg eller skivor än så jag kan verkligen rekomendera detta. thumbs up

///Fredric

Men hur var det jämfört med exakt samma förutsättningar, men med skivorna utan kryobehandling?

Vore ju kul att ta en uppsättning nya skivor och belägg på ett par-tre bilar och köra på ett par banor med och utan kryobehandling för att se om det är någon skillnad. Samma chaffis per bil och samma väderförutsättning, samt alla andra förutsättningar lika. Helst ganska konsekventa chaufförer. Är det en klar skillnad kan man ju börja fundera vad det beror på. Annars är det inte så mycket att ägna någon mer tanke åt.

#24, #64, #88
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

För att få ännu bättre jämförelse kan man ha ena framskivan original och den andra kylbehandlad på en och samma bil.
De som misstror tekniken borde inte ha något emot att prova, eller?

joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003

Hej, jag har lovat att jag skulle kolla upp detta med professionellt bransch folk( Mr Stacke ej inblandad). Dom bekräftar detta sk kryofenomen, dvs den behandling som utförs på diverse detaljer för att ge ökad livslängd. Jag har lovat Mr Stacke att återkomma med en lekmannamässig beskrivning på fenoment men har inte haft tid. Vill bara få slut på smutskastningen och lovar att ge er denna.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:
För att få ännu bättre jämförelse kan man ha ena framskivan original och den andra kylbehandlad på en och samma bil.

Jag provar gärna både men en och två skivor fram.
Jag har god kontroll på hur länge skivorna räcker i vanliga fall och kör uteslutande på samma bana.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Micke Holmström skrev:

Varför skulle det ge ett bättre svar?
Kör man på bana svänger man i regel mer åt ena hållet och bromsar man under sväng så kan framskivorna belastas olika, plus att det inte är helt säkert att de olika sidorna t.ex. kyls lika om bilen av någon anledning inte är helt symmetrisk. Kanske inte heller har exakt lika framvagnsinställningar på de två sidorna, etc.. Låser man t.ex. innerhjulet så ger ju inte det något större slitage på skivorna eller beläggen.

#24, #64, #88
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Lutar åt att nån kommer få det tråkiga jobbet att leta upp en raksträcka och köra fram och tillbaka och bromsa lite ;-) ... För att båda sidor ska få lika mkt kraft på sig

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Micke Holmström skrev:

Då får man kanske köra lika många varv i de två olika riktningarna. (Inte ens då blir det jämt men lite bättre blir det säkert)

Mvh /Micke

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
Micke Holmström skrev:

Då får man kanske köra lika många varv i de två olika riktningarna. (Inte ens då blir det jämt men lite bättre blir det säkert)

Mvh /Micke

På ringen är det rätt stor skillnad på hur man bromsar beroende på åt vilket håll man kör!

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Är det vanligt att ha väldigt olika slitage på skivorna. Mina R-däck slits ganska ojämnt mellan höger och vänster sida för att jag mest kör på korta, svenska banor som går i högervarv.
På skivorna har jag däremot inte märkt någon skillnad i slitage.
I de andra fall jag sett ojämnt slitage har det uteslutande varit beroende på kärvande bromsok.

Lite OT kanske men man måste ju försvara sig

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Peeter skrev:
BTG skrev:
Micke Holmström skrev:

Mvh /Micke

På ringen är det rätt stor skillnad på hur man bromsar beroende på åt vilket håll man kör!

Speciellt om de andra kör åt andra hållet...

#24, #64, #88
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Skillnaderna på skivorna är säkert mikroskopiska men om vi nu ändå är inne och klyver hår så...

Mvh / Micke

Täby
Här sen Feb 2003

Saken är ju den att man inte säkert vet. Vid empiriska tester skall man hålla allt så lika som möjligt, utom det man vill undersöka. Annars inför man en massa tveksamheter som man har svårt att vara säker på. Nu går ju inte det jämt, men då får man även vara medveten om att det kan finnas andra orsaker än de man tror.

#24, #64, #88
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jag ska förklara lite enkelt var kryo/djupkylning har för funktioner. Det handlar om att få bort restausteniten i materialt utan att minska hårdeheten i det. Restausteniten gör att tex. att en bromskiva slår sej vid värmeutveckling. Detta är ingen ny process inom Värmebeahandling utan har funnits länge men förbättrats genom åren & används flitigt av verktygsfirmor som har höga krav på formstabilitet. Mer info finns tex att läsa i Uddeholms materialblad på respektive material.

Mvh Fredric

Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har extremt lika slitage på vänster och höger sida, både på belägg o skivor. Har provat flera ggr

Så om det är skillnad på behandlad eller obehandlad skiva ska det absolut räcka med denna test för att visa om det ger skillnad. Om förbättringen är mindre än felmarginalen på olika slitage pga sida så är ju förbättringen helt försumbar....

/Magnus

PS: ta det nu lugnt o sansat

Nu sitter det nya Kryokylda skivor & PFC 01 belägg på
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5152 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande