Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2 >> 4005 besök totalt |
Thed Björk kör DTM
Enligt denna artikel: http://www.dtm.de/newsausgabe.php?id Kiesa har tydligen brutit nåt ben när han körde motocross om jag kan min tyska. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
_________________ Johan Meissner |
||
Från AUDISport.nu
Audis STCC-mästare Thed Björk kör DTM på Le Mans Regerande STCC-mästaren Thed Björk blir den andra svensken i tyska DTM-mästerskapet. Audi-stjärnan kommer att ersätta dansken Nicolas Kiesa under helgens DTM-tävling på Le Mans i Futurecom TME-stallet. - Det här är en fantastisk möjlighet för mig att visa vad jag kan. Jag har längtat hela mitt liv efter att få köra DTM och nu ska jag ge allt, säger en överlycklig Thed Björk. Det första träningspasset gick riktigt bra för Björk. Han var tredje snabbaste man framför namn som Häkkinen och Alesi. Björks tid, 1:32.852, var bara 0.2 sekunder långsammare än märkeskollegan Tom Kristensen som var snabbast. 2004 års DTM-mästare Mattias Ekström var fyra precis bakom Björk och är glad över att få ytterligare en svensk i mästerskapet. - Jag tycker synd om Kiesa, men jag är givetvis glad för Thed. Det är inte lätt att ta sig in i DTM och här får han en bra chans. Han bevisade ju att han kan köra i STCC och jag hoppas att det går bra för honom här, sa Ekström. Kiesa bröt benet i en motocross-olycka för några veckor sedan och tillåts inte köra helgens tävling efter en medicinsk undersökning. Chansen fanns då för Kristoffersson Motorsport att placera Thed Björk i bilen. - Vi är självklart oerhört nöjda med att få ytterligare en svensk i DTM från Kristoffersson Motorsport. Vi har arbetat ett tag nu med att ge Björk chansen att gå vidare i karriären. Men att det skulle ske så snabbt och redan i år var inte något vi räknade med. De långvariga och ovärderliga kontakterna vi har med Audi-fabriken i Tyskland har hjälpt oss en hel del, menar KMS stallchef Tommy Kristoffersson. Futurecom TME-stallet är ett privatstall med mycket små resurser. Bilen de använder sig av är en Audi A4 DTM från 2004. Den har inte de senaste delarna i sig men kompenseras av reglerna med lägre vikt. Björk kommer att köra tillsammans med Vanina Ickx, dotter till legenden Jacky Ickx. Vanina är den första kvinnan i DTM sedan 1995 och har kämpat hårt under årets säsong. Bästa resultatet hittills är en 13:e plats vilket visar tydligt hur hård konkurrensen är i DTM, speciellt för ett privatstall. - Det kommer att bli riktigt tufft för Thed. Men rent resultatmässigt har vi inga större förhoppningar utan ser detta som ett gyllene tillfälle för Thed att skaffa sig erfarenhet. Han har aldrig tidigare kört en DTM-bil utan får sätta sig i den och blåsa rakt ut. Nu gäller det att plocka med sig de positiva sakerna av allt som händer i helgen, säger Kristoffersson och tillägger: - Det är riktigt skoj att vi kan placera ytterligare en förare på den internationella racingscenen. Ekström, Ekblom och Colciago har visat vägen innan och jag tror absolut att Björk kan göra ett minst lika bra jobb. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
japp!!
thed ska kjöra kompissens bil för at han har brutt benet i et motorcross krasch! ![]() mann skal hålla sig till 4-hjulingar!! ![]() _________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||
Från www.autosport.com
"In other news, Thed Bjork continues to impress in his role as the replacement for the injured Nicolas Kiesa (who broke his leg in a motocross shunt) in a 2004-spec TME Audi A4. The Swedish Touring Car champion was 14th fastest on Saturday morning, continuing his record of topping the unofficial '2004 class' in every session this weekend." _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Från Audisport.nu
![]() DTM Le Mans: Thed Björk 16:e i kvalet Thed Björk imponerar stort i sin debut i DTM, Europas tuffaste racingserie. I sin första körning någonsin i DTM-Audin var Björk trea på fredagens testkörning på Le Mans-banan oinför DTM-tävlingen på söndag. I kvalet blev han 16:e man och Mattias Ekström tia. På lördagförmiddagens testkörning halkade han ner till 14:e tid medan Audis andre svensk, Mattias Ekström, bara var några hundradelar efter snabbaste Jamie Green. Men under lördagens kvalificering till tävlingen hade varken Audis andre svensk, Mattias Ekström, som kör i Audis fabriksteam eller Thed Björk, som hastigt fått ersätta skadade italienaren Kiesa i privat-Auditeamet Futurecom TME: - Det var ju inte direkt någon toppendag för min del men det är imorgon det gäller och då ges ingen pardon, säger Ekström efter kvalet. - Thed och jag får ge järnet imorgon och visa vad svenskt stål är gjort utav, säger Ekström. Thed Björk sög i sig allt han kunde av erfarenhet och kunskap i depån för att kunna åstadkomma en bra DTM-debut. - Jag har haft så roligt och det är så häftigt att köra de här bilarna. Jag är så jäkla nöjd! Men det hade varit ännu roligare om man kunde varit med i toppen på kvalet, men det var inget jag räknade med eftersom jag är rookie här, skrattar Thed. - Nu kommer jag ladda inför morgonens race och jag tänker inte vika en tum i racet utan det är max attack som gäller för att markera revir, sa Björk bestämt. Kvalresultat 1. Bruno Spengler 1:30.486 2. Tom Kristensen, Audi A4, 0.032 3. Mika Häkkinen 0.367 4. Jamie Green 0.576 5. Christian Abt, Audi A4 0.603 6. Alexandros Margaritis 0.838 7. Pierre Kaffer, Audi A4, 0.890 8. Martin Tomczyk, Audi A4, 0.997 9. Bernd Schneider 0.182 10. Mattias Ekström, Audi A4, 0.421 11. Heinz-Harald Frentzen, Audi A4, 0.757 12. Frank Stippler, Audi A4, 0.894 13. Timo Scheider, Audi A4, 0.899 14. Daniel la Rosa 1.014 15. Stefan Mücke 1.083 16. Thed Björk, Audi A4 1.520 17. Jean Alesi 1.560 18. Susie Stoddart, 1.825 19. Mathias Lauda, 1.950 20. Vanina Ickx, Audi A4 2.326 _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
Nu vet jag! ![]() DTM Le Mans: Thed Björk bäste Audi-svensk, Ekström i startkrasch. Premiären i en DTM-bil blev lyckad för Thed Björk. Efter att ha kvalat på 16:e plats tog han sig i mål som 14:e förare efter en mycket bra körning på den klassiska banan i Le Mans. Mindre lyckosam var Mattias Ekström som var tvungen att bryta redan i de första kurvorna efter att ha varit inblandad i en kollision. - När man kvalar dåligt kan man hamna i blåsväder och det gjorde jag. Det är nog det kortaste och hårdaste racet jag kört i karriären, säger Ekström. Nyblivne STCC-mästaren Thed Björk fick däremot en bättre start i racet och kunde genomföra hela loppet utan att krascha, men det var nära en gång då Mercedesföraren Stefan Mücke touchade Theds bil och han snurrade. Men han kom tillbaks och höll ett bra tempo ända över mållinjen. Svenske Audi-föraren och STCC-mästaren 2006 gjorde ett riktigt bra framträdande denna första gång i DTM med sin 14:e plats. I en Audi A4 DTM-bil från 2004, som inte är jämbördig de nyare 2006:orna, visade han att han var värdig att förtjäna denna chans. - Det var riktigt kul att åka här nere, jag njöt av varje varv som jag körde. Nervositeten släppte ganska fort och eftersom jag inte var inblandad i startkraschen kunde jag köra på ganska smärtfritt, om man bortser från att Mücke körde på mig, säger Björk. DTM-säsongen 2006 avgjordes här i Frankrike genom att Tom Kristen blev trea i loppet och inte fick de nödvändiga poängen som behövdes för att hålla liv i det annars så spännande mästerskapet. Bernd Schneider lyckades placera sig på en femteplats och kunde därmed säkra titeln för femte gången i karriären. Men det blir ingen lugn körning i finalen på Hockenheim eftersom den åtråvärda andraplatsen står på spel. Audis Tom Kristensen och Mercedes Bruno Spengler får göra upp om den och det skiljer bara tre poäng, till Spenglers fördel. Ekström har en chans att knipa femteplatsen i mästerskapet och kommer att kämpa för att ta den, och samtidigt kunna hjälpa Tom Kristensen i hans kamp om andraplatsen. Le Mans Resultat 1. Bruno Spengler, M-B 2. Mika Häkkinen, M-B 3. Tom Kristensen, Audi A4 4. Martin Tomczyk, Audi A4 5. Bernd Schneider, M-B 6. Jamie Green, M-B 7. Alexandros Margaritis 8. Timo Scheider, Audi A4 9. Christian Abt, Audi A4 10. Heinz-Harald Frentzen, Audi A4 11. Jean Alesi , M-B 12. Pierre Kaffer, Audi A4 13. Susie Stoddart, M-B 14. Thed Björk, Audi A4 15. Stefan Mücke, M-B,1 lap 16. Vanina Ickx, Audi A4. 2 laps 17. Daniel la Rosa, M-B, 32 laps Mattias Ekström, Audi A4, 39 laps Frank Stippler, Audi A4, 39 laps Mathias Lauda 39 laps Mästerskapsställning efter Le Mans 1 Bernd Schneider 66 p DTM-Mästare 2006 2 Bruno Spengler 53 p 3 Tom Kristensen 50 p 4 Martin Tomczyk 38 p 5 Mika Häkkinen 25 p 6 Heinz-Harald Frentzen 24 p 7 Jamie Green 23 p 8 Mattias Ekström 21 p 9 Jean Alesi 14 p 10 Alexandros Margaritis 11 p _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||
ja han va faktiskt rätt bra i loppet! höll två topp förare bakom sig i över 6 varv trotts att de körde 2006 bilar.
![]() frågan är nu om han kommer få möjlighet till en permanent körning? kommentatorena på svt va inte övertygade om detta då det visst skulle vara skitsvårt att komma in i DTM. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Talade med Thed idag på Gelleråsen då han och Mikael Eklund hade en motordag och han var minst sagt i extas
![]() |
||
Citat från Thed själv på hans hemsida www.thedbjork.com
"I helgen avgörs DTM finalen på Hockenheim, jag ska åka ner men jag vet inte om det blir körning ännu, vi får se i helgen. / Thed" _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
Enligt www.dtm.de kör Thed Björk även på Hockenheim.
_________________ Jimmy Magnusson |
||
Det var exakt tidsangivelse ![]() |
||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2 >> 4005 besök totalt |