Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1497 besök totalt |
Dieselbilar?
Är det några här som brukar dieselbilar på bana/konbana? Har precis beställt en BMW 120d som jag tänkt ha först och främst som bruksbil men även plocka ut på en och annan banträff/konbana. Därav M-sportchassit ![]() När det gäller en hel del modeller nu så finns det ju ingen anledning att välja bensinaren före dieseln ta t.ex. 120i/120d som jämförelse 120i 150hk/200Nm förbrukning blandad körning: 0,75 liter / mil 120d 163hk/340Nm förbrukning blandad körning: 0,57 liter / mil (Lite massage och man har 205hk/420Nm) Kanske nått som är på G nu när det börjar komma riktigt trevliga oljebrännare ![]() (Fast i hjärtat så är ju helt klart en högvarvig sugis att föredra framför en lågvarvig dieseldito) |
||
Jag körde en SAAB 9-3 1.9TiD på ringen. Den gick fint men avsaknad av motorljudet fick mig att kolla på varvmätaren tämligen ofta. Dessutom får man växla hela tiden då användbara registret är typ 1700 varv brett. Summa sumarum: det går fortare än det känns, fast man vill gärna att det känns lite också.
Å andra sidan snittade bilen 6.2L/milen T/R, ringen inräknad ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Re: Dieselbilar?
En 120d om jag inte missminner mig... Rattas av en herre som normalt brukar svinga runt en vit 911 med framhjulet i luften på Lazzats arrangemang. (har glömt namnet.... *skäms*) ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Jag åker 330d E91, har provat ringen och konbana. Man måste växla tidigare än man tror annars kommer alltid växlingen mitt i en kurva. Annars är jag bara positiv till diesel på bana.
![]() |
||
Jag har kört Golf med stora dieseln på bana. Som nämnts tidigare är det ett ständigt växlande för att utnjyttja de resurser som finns maximalt, och tvålitersdieseln hade i alla fall en väldigt distinkt puckel från låga varv, sen stendöd över 3500. Halva nöjet på bana --tycker jag -- är ju att höra motorn yla, så det går man ju miste om.
|
||
Har ej kört diesel på bana men väl en Passat -06 diesel i "bantempo" på spanska bergsvägar, det största objektiva problemet var ett väl kort register vilket betyder att det blir för lågt varv in i kurvan eller för högt varv i utgången. Dessutom var det dålig harmoni mellan toppvarv och mellanregister. En bensinare är roligare på gränsen.
_________________ Avregistrerad användare |
||
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Funderar själv på en sån här som ny dragbil/bruxis, men jag har ju lite godis att plocka över från kombin och det blir nog mest banträffar under 2007 som det ser ut.
Min erfarenhet är också att växlingarna inte sker intuitivt på något sätt när man hamnar i en dieselbil, om man lyckats träna upp ett 'motoröra' så kanske det får tränas om en del? Dieselmotorerna har ju också blivit bra mkt lättare med åren och med samma hk-antal skulle jag nog hellre ta en bra dieselturbo än en bensinare som bruksbil. Men på bana.... hmmm, njae. Beror nog på effektnivån och vikten på bilen också. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Jo en 130 hade ju varit och föredra, men det här blir nog mera bruksbil än banbil
![]() Det här såg rätt kul ut dock ![]() http://www.youtube.com/watch?v=yd-qU |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1497 besök totalt |