| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Orginal pads är ju ok+tidsnack,inget för icke tidintresserad
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7711 totalt) |
|
Har alltid känt att en CSL bör ju klara sig med orginal pads. Jag menar Sport auto kör ju bilarna som de är, orginal och de funkar ju. Även andra sportigare bilar torde ha ok pads för sportigare körning. Efter att ha kört hela fredagen på gelleråsen med orginalpads har det visat sig att de funkar väldigt bra(samma orginal pad som till M3). Visst det var ingen högsommarvärme men ändock. Nåväl man ser ju trots detta ändå många fördelar med att köra raceigare pads samt de finns väl ingen som använder bromsarna likadant så man bör ju matcha pads mot det egna körsättet då funkar det ju alltid bäst. Känslan är dock annorlunda och initialt kan man tycka att pedalen är lite svampigare mot när man kör hårdare pads såklart men man vänjer sig fort vid den känslan. Bromsverkan var väldigt god hela dagen, det blev mycket körning då det var open pitlane samt få bilar på banan samt många varv efter varandra. En annan sak som slog mig var att jag i början av körningen med dessa orginal pads kände ett mindre förtoende, till viss del kommer detta av all skrämselpropaganda man läser om på forum, men även av att pedaltrycket känns annorlunda mot om man kör hårdare pads. Fort försvann dock denna förtroende kris, efter ett tag visade det sig att det bromsar fint, men ändå bromsade jag nog lite tidigt i slutet på långa rakan bara p g a vetskapen att man liksom hade gatpads på, hjärnspöken är ibland lite svåra att tampas med. Körde med min Racelogic driftbox under hela dagen och farten var hygligt god med 1.14.0 som bästa tid. Hur jag än försökte kom jag inte under denna tid denna gång. Edward svängde runt en GT2 på 1.11.8 Jag låg mestadels på tider runt 1.14.3-1.14.7. När RG eller Edward S satt med i bilen när jag körde låg jag på ca 1.15.1 - 1.15.3. Så nog gör det en del att vara två i bilen. Men visst även ensam i bilen gick det ju ibland på 1.15 Slutsatsen är att de funkar ju med orginala pads, kan nämna att RG körde min bil fortare än jag runt åsen fortfarande med fullgod bromsverkan i orginalpadsen
Ska nu göra en overlap på RGs varv som gick på 1.13.6 med mig som passagerare i bilen och lite trafik på banan. Detta mot mitt 1.14.0 varv då jag var ensam i bilen samt fritt på banan. Ska bli kul att se våra spår mot varandra samt hur vi jämförelsevis använder bilen runt banan. Hur vi jämförelsevis använder bromsar, vilka skillnader i farter vi har runt o s v. Klart intressanta tips och råd RG samt Edward berättar om ( till de som tar till sig detta på fel sätt......jo jag vet oxå att RG skulle köra min bil fortare om han oxå var ensam i bilen samt fritt på banan samt om han fick köra den hela dagen lång som jag fick så var det sagt!)
I övrigt verkar det gå hyggligt bra med små singel ok samt orginal pads, tycker en som är lite trött på att höra att man minnsan bör ha 58 kolvsok samt 19" stora bromsskivor på bilen för att det ska hålla, eller för att man ska kunna ha med sig fart på banan.
Slutligen vill jag åter prata mig varm för racelogic driftbox, hur kan man inte äga en om man gillar bankörning. Återkopplingen per varv är _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
Jag kan intyga tiden på 1.14.0
.
Tack än en gång för åkturen Gaute, tyckte nästan att det var synd att det inte regnade en skvätt på slutet av dagen.
På återseende!
_________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||||||
|
ja det där med orginal belägg är en rolig sak. må rätt många bilar så fungerar det faktiskt alldeles förträffligt, de flesta hondor verkar vara så (även på de 7 st jag har ägt och här är det senaste exemplet:
på en focus gen 1 (den enda "moderna" forden jag har erfarenhet av att äga) behöver man inte byta till annat är ford org belägg och skivor. tänk er detta över 70 varv totalt (av mig och min sambo) på r-däck dessutom! längsta stinten va 15 varv minus uppvärmingsvarvet. äns inte minsta lilla antydan till fading! det enda som va bytt va bromsvätska mot en ny standard dot 5.x.
tror inte många bromsade senare än jag, men det berodde säkert på avsaknaden av effekt på rakan
en sak är iallafall säkert; jag och lizzie är grymt possetivt förvånade fom. dag ett vi har haft focusen vad gäller hur sjukt bra den bromsar! jag har kört väldigt många bilar som jag kan gämföra med och focusen ligger klart i toppskiktet på org bromsar i den storleksklassen på skivor (fjutt fjutt), belägg och vikt. mvh C ps: en filmare fick faktiskt med en av inbromsningarna, finns på denna rullen någonstanns på slutet. https://lagring.storegate.se/user/sh _________________ Christian Lange 458 |
||||||
|
Jag kommer nästa år bygga bra bromskylning och återgå till ATE beläggen från mekonomen som kostar 350 kr istället för 1700 - 1900 kr per axel. Jag gillar känslan i ATE beläggen men vet att merparten tycker att jag är fel ute. Desto större anledning att göra tvärt om
ATE beläggen fader lite grann efter hård körning men aldrig så mkt så att det känns osäkert. Jag kan med ATE belägget bromsa hårt utan att hjulen låser sig medan man behöver mkt mer känsla med racebeläggen, vilket inte passar mig då jag inte har den känslan i benen utan gillar att trycka till ordentligt. Många har i BMW cup åkt år efter år med originalbelägg så att köra med belägg för 3000 - 4000 kr per säsong är inte nödvändigt.
Därför tycker jag att den här diskussionen är intressant _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Ja, trist att vi inte fick oss en skur
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
Jag känner att jag måste balansera tråden litegrann: om vi bortser från Porsche 911, så har samtliga bilar jag kört på bana med originalbelägg; fått obrukbara bromsar efter mindre än fem varv.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
John ev kanske de var samma sak med mina orginal pads som du nämner. Kanske är det en svag tendens till fade, eller kanske är det bara padsen som är mjukare? I vart fall håller jag med om att det är inget man behöver oroa sig för. Men kanske upplevs det som ett orosmoment om man vanligtvis är van vid pads som tål mer temp, detta var första gången jag körde orginal pads med r-däck och som sagt i början var man lite orolig. Men det funkar ju mycket bra, men känns bara lite annorlunda i pedalen vid broms tycker jag. Men det bromsar mycket bra, tycker i vart fall jag.
Enligt plan ska jag till Åsen nu på måndag med allas vår ev nya DTM förare Thed B(lycka till idag Thed ). Tänkte då testa ett par år gammla dunlop D4 slicks,(om däck firman är sugen på att arbeta i dag söndag dels för att se vad det kan göra med tiden men oxå hur bromsarna orginal skulle funka?
||||||
|
Det är en viss skillnad mellan orginal bromsar och orginal bromsar, på min Maserati (med bmw M3 e36 belägg orginal) finner jag inga större problem, lika så på de flesta nya bilar jag kört bortsett från Chrysler 300c Hemi och Saab 9-3 aero).
Min Porsche 924 -80 och Saab 900 aero -84 sållar verkligen agnarna från vetet när det gäller belägg, båda är helt orginal med solida skivor och bromssköldar . På båda två har jag råkat ut för "total fading" dvs kraftigt nedsatt bromseffekt och stora rökmoln bakom bilen, vid dessa tillfällen körde jag på mekonomens
"orginal" belägg, fading problemen minskade mycket kraftigt när jag bytte till EBC yellowstuff, nu kan skivorna bli näst intill röda och det är bromsvätskan som sätter stopp. Sportbelägg gör underverk på vissa bilar, på andra inte. Jag instämmer i att många verkar överdriva "bromsproblemen" vid bankörning med modernare bilar, äldre bilar verkar däremot ofta behöva all hjälp de kan få. Min erfarenhet säger att det ofta inte behövs grövre ok och skivor utan problemen brukar gå att lösa med bättre belägg, bromsvätska och kylning. Solida skivor är dock helt hopplösa
Rent ekonomiskt tror jag att det länar sig att köra på billiga belägg och byta oftare. Bra tråd! _________________ Avregistrerad användare |
||||||
Hur många av alla dessa andra bilar var sportbilar, eller vanliga bilar.? Det skulle oxå vara intressant i samanhanget att få några tider i sammanhanget för att bilda sig en uppfatning om den bromsningen du nämner är till fördel gällande farten runt banan eller inte i de fallen du nämner. Många gånger går det ju inte fortare runt en bana bara för att man bromsar mycket. Nu säger jag inte att du bromsar för mycket, det enda jag vet är att jag gör det och att det är ganska vanligt att vi hobby förare har en tedens till att bromsa kanske lite mer än man bör. Det är ju just därför jag kör annan bromsolja samt pads som ska klara den extra stress jag som hobby förare ger padsen. Säkerligen kommer jag fortsättningsvis oxå köra pads som klarar mer temp, just som en säkerhets grej. Men jag reflektera oxå väldigt mycket över hur just jag använder min bil och dess bromsar. Det var intressant att se att orginal pads funkade så pass bra för mig och det var oxå den känsla jag hade att de skulle göra. I övrigt behövs knappt tråden balanseras skulle jag tro , vi vet ju som oftast att det är så som du säger, det är ju därför det hela är så intressant. Men som oxå syns i tråden har fler kört orginal med ok resultat.
Men som jag tycker och oxå nämnts ovan, den enskilda individen måste ju alltid matcha sina pads efter hur han kör(använder bromsarna) och inte efter hur någon annan gör det. Det skiljer ju väldig hur man bromsar och kör bil. Något man blir varse om man läser tex driftboxens grafer på hur mycket g man får vid broms samt vart man börjar bromsa på banan o s v samantaget vilken hastighet i kurvan, men även slutligen på varvet. Jag är långt ifrån expert på ämnet, men ska få hjälp av proffsen att utvärdera loggen i min bil då RG samt jag körde, för att se hur olika vi använder bilen. RG använder ju bilen uppenbarlige mer till sin fördel än jag eftersom han åker fortare, även gissningsvis använder han just bromsningen mer till sin fördel(han bromsar mindre ). Samantaget gör han ju många saker bättre och mer konsekvent, de är väl därför han är racerförare En intressant sak RG sade när vi körde runt under dagen var att han trodde det finns en sak som gör att jag kan vinna tid runt banan. Nämligen mitt initiala bromstyck samt vart jag bestämmer mig för att börja bromsa skiljer kanske inte mycket från RG. Men jag skulle kunna släppa av bromsen tidigar än jag gör så jag kommer ännu fortare in i kurvan än jag gör. Som jag alltid förespråkat, vi hobby förare tenderar att bromsa just lite mycket! Generellt som jag upplever det kör jag oftast fortare än många just in i kurvan, men uppenbarligen bör jag trailbreaka min bil ännu mer än jag till vardags gör tycker RG, här trodde han jag kunde hämta lite tid. Särskillt i en del bankade kurvor kan man med fördel komma in mycket fortare än man tror och således inte bromsa ner farten för mycket innan, utan mer använda framhjulen när man svänger in som den lilla extra broms samt vrida runt bilen genom trailbrake. Jag tränade detta en del och det var som en dröm när jag fick till det. Riktigt kul _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
|
På min 944 Turbo funkar också original Textarbeläggen men inte lika bra som Carbopaden som sitter på nu.
originalen blir lite sämre efter ett 20 min pass (säkert delvis beroende på min icke-optimala bromsteknik) jmf med dom rejsigare. Det stora problemet är dock slitaget som gör att det knappast är mer ekonomiskt att köra originalbelägg. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||
|
det beror precis som det sägs i tråden väldigt mycket på "hur" man bromsar. min sambo fick lära om sig totalt hur hon skulle bromsa för att det skulle låta bli att överhättas. hon hade färskt körkort sedan 4 månader vid första bankörningen. efter en halv dag av bromsdam och varma bromsar så skedde detta: det tog kanske 15 varv av diskution och "inte än! inte än! inte än! NUU!" innan det satt som det skulle.
men nu jäklar bromsar hon oftast hårdare och senare än jag vid flera kurvor
innan dess så va det överhättade bromsar efter bara 5 varv, efter så fanns äns inte fading på den starckars honda civicen efter en stint på 12 varv. så det har mycket med det att göra, ja. man ska vara sparsam emd pedalen i mitten och man ska inte "älska och smeka" den om det inte behövs pga banans karaktär vid inbromsningen. som jag fick höra på finnlandsbåten i går; pang på den bara! full kraft! (det va inte bromsar som diskuterades )
vad gäller "äldre bilar" och belägg + skivor så håller jag med. det är mycket oftare så att man måste göra något åt det på dem än på bilar som är ca >99. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||
|
Nu är väl CSL:en lite speciell då den levereras med R-däck från fabrik.
På min bil (928-90) så har jag väldiga problem med bromsarna. På slutet av rakorna känner man hur pedalen går i botten, detta är inte kul! Detta har inte så mycket med körstil att göra då problemet enbart uppenbarar sig på slutet av långa rakan (Gelleråsen och Mantorp). Sist slet jag ner ett par nya raceklotsar till till järnet, så det är inte speciellt bra ekonomi att köra det annat än det bästa för min del. Framför allt så är det ganska trist att inte kunna köra max pga att bromsarna ger upp, det kan förstöra det mesta utav dagen, så varför chansa? _________________ Rehan Mirza |
||||||
|
Det finns fler än extremsportbilar som klarar sig på orginal skivor och belägg
Min 03 Miata klarade sig med en omgång belägg fram på en säsong med ett tiotal banträffar och endast en gång kände jag av fadning (in i Mjölbykurvan), men endast ett varv med lägre tempo så var de tillbaka igen. Att jag kör med Pagis gula på räsern nu är mest för att jag gillar bettet samt att skivorna är lite mindre än på 03an. Att priset på komplett uppsättning skivor och belägg är angenämt lågt skadar ju inte heller (förutom att reglementet förhindrar utsvävningar )
Men jag kan lova att det inte är bromsbeläggen som gör att tiderna är drygt 2sek lägre runt Kinnekulle
|
||||||
|
Personligen så har jag tankarna på dagens sportbilar(prestandabilar) då jag tänker mig att det funkar hyggligt med orginal pads. Jag menar det har ju hänt en del gällande utvecklingen sedan 1990 säkert.
Gula pagid rs29 kostar till min bil runt om ca 5500kr. För de pengarna får jag ca två uppsättningar orginal runt om samt att slitaget på skivan inte är att tala om med orginal pads. Nåväl skivor orginal till min bil kostar inte mycket ca 3700kr för två framskivor, inte heller tuffare pads sliter på skivan så det stör tycker jag. Nåväl detta var endast ett test, jag kommer med all sanolikhet även i framtiden köra mer värmetåliga pads som jag alltid gjort. Jag är bara idag en erfarenhet rikare efter detta test.
||||||
||||||
Resten av bilarna, skulle vi kunna sammanfatta med; modifierade familjebilar.
Gelleråsen: 1.17.41 Kinnekulle: 1.02.47 Mantorp: 1.33.88 _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
hm, låt mig misstänka att baktrummorna inte var korrekt justerade. Jag har faktiskt kört med standardbeläggen på sviestad. Det funkade faktiskt helt ok. Lite mjukt när man hade kommit igång, men aldrig nån fade. Nu har jag andra, amerikanska sportbelägg och har provat att köra upp till 1 timmes körpass utan att det fadar. Så det krävs inte mycket för att bromsarna ska hålla. Men det är väl värre på gammla större bilar.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Har kört med orginalskivor och Biltema belägg på Renault 5:an utan problem. Detta på Kinnekulle med r-däck.
Men när motoreffekten har stigit ifrån orginal så får jag problem. Beläggen överhettar och slits ner snabbt. Nu skiftar jag skivor ifrån 238*21 till 280*24 samt byter ok ifrån orgial enkolvsok till Porsche 996 Carrera 2 fyrkolvsok. Borde gå aldeles utmärkt att köra med Porsches orginalbelägg. Då slipper man problemen med belägg som kostar massor och ger kass bromsverkan när de är kalla. Karnske hade funkat med race belägg och orginalskivor men det känns lite oekonomiskt att köpa dyra belägg och sen karnske det inte funkar likväl. Är inte så dyrt att byta ok och göra adapters. Byta skivor hade jag tänkt att göra likväl. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Tror säkert att många bilars orginal broms setup fungerar bra/ok till bankörning (dock ej tävling) men det finns ju alltid delar som fungerar bättre, vilket oftast leder till bättre varvtider om det är det man är ute efter.
Sedan är det ju ett faktum att rejs bromsar är framtagna för att fungera under extrema förhållande med bibehållen säkerhet (hållfasthet av materialet), vilket jag knappast tror att Biltema, Micro, Mekonomen etc. delarna är framtagna/testade för. Det hör ju även till saken att många utav leverantörerna till åvanstående företag även levererar till bilproducenterna som orginal delar, det som skiljer är oftast bara kartongen. Fritt val men jag prutar inte på säkerheten och det vore ju inte så kul att komma farande i slutet av Anderstop rakan med bromsar som inte fungerar tillfredställande! Ciao, J. _________________ Johannes Ericson ///M, Type R & R/T Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them! |
||||||
Håller fullständigt med, har man gjort det en gång så gör man inte det igen. _________________ Rehan Mirza |
||||||
Har iofs aldrig hänt mig men jag utgår från att jag då redan har upptäckt det tidigare, dvs ett antal kurvor redan innan. Alternativet att byta till större bromsar som ngn nämnde för att man då med lätt bil kan åka med standardbelägg är en finfin idé. Till E30 är det dock lite begränsat God och tänkvärd tanke dock. Jag är intet motståndare till racebelägg alls men med mina okänsliga fötter så tenderar hjulen att låsa sig direkt och då gillar jag ATE beläggen bättre då jag kan trycka till lite utan att det låser sig men bromsar fortfarande ordentligt, dvs ingen tendens till att jag bara skall åka rakt fram innan böjen. Som duktig förare med lite känsla så är säkert racebelägget bättre men min lilla erfarenhet från banåkning så brukar jag ändå bromsa senare än många med high tech belägg. Det sitter så att säga i huvudet och inte alltid i beläggen. Sensomaralen kanske är att jag har lite mindre i huvudet
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7711 totalt) |