Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1059 besök totalt |
däck bredd och storlek i olika klasser/serier
är det någon som vet om det finns begränsningar på bredd på R-däck/slicks, samt hjulstorlek i dom olika serierna eller vad man kallar det ![]() jag tyckte jag läste att i retroracing var det 15" och 205 brett? sen undrar jag var min hybrid till bil kan passa in? (tryck på bil länken) tänkte på Retroracing men vill gärna köra på bredare däck än 205 ![]() _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
||
Re: däck bredd och storlek i olika klasser/serier
Du kan åka Modsport, SSK Kl.3, Nordic SuperCar.... alla på slicks och motståndare med bilar på antingen 6-800Hk eller mindre bilar typ ex STCC Supertouring bilar. Sen finns det nog inte så mycket möjliga klasser i sprint tror jag med den bilen som den är om du nu inte vill åka på max 205 däck. Möjligen kan SSK kl.2 finnas som ett alternativ om den finns kvar till nästa år, men osäker på vilka begränsningar dom har på R-däcken i storlek. |
||
huuj
![]() ![]() man får väl kanske skaffa en uppsättning fälgar med 205x15 R-däck då och så får man hoppas att retroracing kommer igång med mycket tävlingar söderut ![]() _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
||
Jag tycker du ska prova SSK klass 3 B om du har 975 kg:s vikt med trimmad motor.Några hästkraftstinna monsterbilar finns inte att vara rädd för där. SSK:s reglemente ger möjlighet att delta med bilar av olika utvecklingsstadie , även med otrimmad motor , på någorlunda lika villkor utan att stoleken på plånboken är det alenarådande. Tyvärrr har startfälten varit små på senare tid men om Skoghag ledsnat på sprintklasser hoppas jag att några kommer till klassen för att åka slicks.
Hälsningar #12 Lars (inbiten entusiast 30 år i klassen) _________________ Lars Brandström |
||
Jo jag har ledsnat lite på våra egna sprintklasser, och dom två bilarna som åkt slicks regelbundet får ni gärna. Den ena är en ex Supertouring BMW och den andra en Corvette med stor V8a... men vad jag vet så är det nog Nordic SuperCar och Modsport som är alternativen och inte SSK för dom tävlande som åkt SLC Sprint. så något stort tillskott är det nog tyvärr inte. tyvärr ser jag ingen framtid för sprintåkning varken för SLC eller för SSK utan det är nog antingen klubbracing (BMW, Porsche, SPVM, Retroracing och Södra MK) eller STCC supporterklasser som gäller om man vill tävla mot fler än 8st bilar. |
||
jag har kollat på SSK hemsida och hittar inget med 3B och KL3
![]() bilen väger ca 900kg motor nu ca 160hk nästa år hoppas jag på motor effekt på 180hk så jag är inte sugen på att tävla med bilar på 500hk+ och en jätte budget (min är minimal) det ska väl vara på nästan lika vilkor om det ska vara skoj ![]() jag är ju rätt grön på det här (det märks väl) men vill gärna börja nån stans. mitt mål var ju nån form av klubbracing/retroracing men det största problemet för min del är väl min motor ![]() _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
||
Retroracing är väl ungefär just din bil.... gammal kaross med modern 2 liters motor.... fast då med max 205 däck |
||
Tråkigt att du inte hittade klass 3 men den heter numera också Yokohama Scandinavia Cup och reglementet finns under klasser ,Yokohama Scandinavia Cup scrolla lägst ner,Tekniskt reglemente .
Med otrimmad 160hk +ev. chiptrim bör din bil väga 830 kg och får du plats med 235-17 däck som stcc åker på finns ju en källa till billiga beg. Hälsningar #12 Lars _________________ Lars Brandström |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1059 besök totalt |