| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Orginal pads är ju ok+tidsnack,inget för icke tidintresserad
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7711 totalt) |
Inget knas med bakbromsarna på besiktningen, men tailbraking har det inte blivit mycket av
Detta skedde ej på bana utan på allmän väg med långa rakor och skarpa kurvor, det är inte alltid de största problemen uppstår på bana. Vid bankörning är det en massa långa kurvor under vilka man varken bromsar eller bygger fart. Nu fungerar orginal skivorna mkt bra! _________________ Avregistrerad användare |
||||||||
Det elaka i kråksången är att man inte upptäcker detta förrän man har 200+ på mätaren och ska få 1650kg att bromsa ner till tex 70km/h. I början går det bra, sen upptäcker man att det inte bromsar fullt så mycket, då trycker man hårdare, det bromsar inte mer snarare tvärtom, det är då man börjar känna paniken komma krypande... Har endast upplevt detta på slutet av dom långa raksträckorna, inför de övriga svängar så känns bromsarna helt ok. Jo ska uppgradera till större bromsar till nästa säsong. Vill bara nyansera debatten lite visst kan man få orginal grejor att fungera, tvivlar inte en sekund på det, men det kan lika gärna gå illa, så var lite försiktiga med bromsar, det är inte så dyrt om man jämför med en avåkning med skador... _________________ Rehan Mirza |
||||||||
Kom just hem från Gelleråsen i dag igen
Herre jösses va kul med slicks Som sagt de jag körde var Pirelli D4 de har legat i garaget ett par år men funkade väldigt bra. De är 245 breda alla 4a, således sätter jag dom emot de r-däck jag körde i fredags(265) är r-däcken ca 2 cm bredare. Även gummiytan i backen på r-däcken är bredare.
Inte är det så svårt att få temp i slicksen som man hört heller, som med r-däck ungefär tycker jag det tar ungefär samma tid. ca ett halvt varv eller nåt i min bil med min körning så greppar det rejält redan där tycker jag o det blir ju inte sämre. Körde ett par Pirelli D6 (lite mjukare) för nåt år sen på challenge, de var ca en evighet gammla, stommarna sprack efter lite körning samt de var ju omöjliga att få temp i, mycket oxå beroende på banan där och att man endast får köra ett var i taget, nåväl idag fick man ju känna hur det ska vara. Driftboxen gick så klart hela dagen lång. I början körde jag första tiden med slicksen och orginala BMW pads. Direkt jag gick ut började jag med tider med slicksen på 1.14.5 efter ett fåtal första varv. Så jag förstod snabbt att jag lätt efter lite mer körning skulle åka fortare än i måndags då jag körde r-däck som snabbast på 1.14.0. Snabbast jag körde för dagen blev med dessa slicks 1.13.3 ensam i bilen, då med de bättre padsen på, carbothech xp8. Med gatpadsen och slicksen blev bästa tid 1.13.6 oxå utan passagerar vikt som ofta visar sig ge ca 1 sek långsammare tider. Det funkar faktiskt att köra orginala gatpads t o m med slicks, dock när de tuffare xp8 padsen åkte på så får man en helt annan känsla och förtroende för hårdare bilkörning(säkrare) jag skulle även säga att det är bättre att köra dessa tuffare pads. Det mäktes tydligt idag då jag körde både orginal samt xp8 padsen med slicksen. Likväl går det att köra säkert samt med hygglig fart även med orginala padsen men utan att tveka så föredrar jag andra racigare pads, särskilt med slicks. Självklart fick Thed B trycka runt bilen med mig i, bästa blev då 1.13.7. Just innan hade jag kört runt Thed B i min bil på 1.14.3. Lite senare körde jag runt Per i min bil på 1.13.8 och kände mig ganska nöjd med det. Låg stadigt på slutet med Per i bilen på 1.13.8-1.13.9. Visa partier var ju riktigt kul då jag inte använde bromsen alls då jag åkte slicksen, de hängde liksom i så bra runt en del böjar att det inte behövdes. Riktigt lärorik samt kul avslutning på året, nu är man ju sugen på att slita ut allt i bilen o in med bur. De som säger att slicks är så oförutsägbara när de släpper skulle jag aldrig hålla med. Det är ju precis som med gatdäck, r-däck enda skillnaden torde vara att när de släpper med slicks går det lite fortare än när de släpper med r-däck. Detsamma gäller ju r-däck vs gatdäck, enda skillnaden är ju att de går lite fortare innan r-däcken tappar fäste. Man vill ju knappt köra r-däck igen efter denna dag på slicks
Slutligen om någon vill köpa mina allt för tunga Breyton fälgar säljer jag dom gärna! Alla 4 väger med däck 100kg att jämföras med alla 4 CSL fälgar som med däck väger ca 86kg. ca 15kg totalt mer än mina org CSL fälgar/däck är inget jag vill åka med nästa år, men kanske har någon en BMW där de gör sig bättre än på en CSL, en 5serie kanske?. Lägger även ut dom på säljes i forumet om någon är intresserad. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
En sak är värd att oxå nämna, det finns inga bromsar i världen som rår på fysikens lag fullt ut skulle jag tro, detsamma med ESP. Bromsar man för sent oavsett bromsar så är det oftast för sent. Man måste ju alltid anpassa sig till vad man har. Finns ju ett par banor man kan testa detta, ex Gelleråsen. Någonstan ligger gränsen för vad dina bromsar klarar i slutet på långa rakan och att du ska lyckas att ta högern längst ner på rakan. Även med 12 kolvs ok samt jätte skivor finns en gräns vad de klarar, man kan ju alltid flytta gränserna längre med bättre bromsar, men slutligen tar fysikens lag över oavsett vilka bromsar du har. Flyttar man denna gräns för långt här klarar man inte att ta högern och man får ta escape route rakt fram. Detta sker även med 12 kolvs ok om man flyttar gränsen för långt, man måste ju i alla givna lägen anpassa sig till vad man kör(vilka bromsar man har o s v) Hade jag kört din bil hade jag lika lite som när jag körde min på slicks med orginal pads försökt att ta ut sista metern längst ner på rakan innan jag bromsar, de är inte så sunt att göra det alltid, inte heller hade jag gjort det med din bil och dess bromsar(vikt) I övrigt gällande din bil är det ju verkligen inget fel att köra med säg svarta pagid, har kört dom på en RS6 avant en hel del på bana funkar super för tunga bilar _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Kul reportage!
Däremot tror jag - i likhet med andra skribenter - att M3:ans/CSL:ens belägg & skivor är klart bättre dimensionerade för banåka än många andra gatbilars. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
|
Min bil väger strax under 1000 kg och original är den vikten kanske upp emot 1250 kg, vilket är en ganska väsentlig skillnad. Självklart är det så att originalbeläggen skiljer sig från märke och märke, om jag tar min äckliga Citroen Xantia Break TCT och kör bana med den så kommer bromsarna att fada redan efter 4 kurvor dvs de håller inte alls för den typen av körning. När det gäller E30 spekulerar jag inte utan det är krassa fakta eftersom jag har kört ett antal banträffar i fullt racetempo med vanliga ATE belägg utan att jag har fått några som helst problem. Jag har också kört med "dyra gatan" belägg som slits med dubbel hastighet och jag känner inte ngt större förtroende för dem än för de billiga. Men som sagt det skiljer sig från bil till bil och framförallt så hänger det säkert mkt ihop med vikten också.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Håller med om M3ans prestanda gällande bromsar. Dock är det väldigt vanligt att man hör från M3/CSL åkare att man minsan inte kan åka med orginal ok samt skivor ens. Orginal pads menar de är helt omöjligt att klara av banåkning med säger de!!. Det är en väldigt massa CSL åkare i england som bara måste ha APs racing ok samt skivor på bilen för att kunna åka bana, även här hemma. De lite komiska i samanhanget är att det är ofta man ser dessa jätte prylar till bromsar på M3/CSL trots det är det sällan eller aldrig man ser de åka 1.14 på åsen med r-däck. Utan snarare 1.18 då kan man ju fråga sig nyttan med dessa bromsar. Jag är fullt medveten om att man kan uppgradera bromsarna av flera olika skäl, ett är att det är snyggt. Men man behöver knappast uppgradera bromsarna till M3/CSL p g a orginal grejer är dåliga, tro det eller ej men detta hör jag varje dag att orginal M3 /CSL singel kolvs ok är skit dåliga o s v. Jag menar inte att det inte finns bättre grejer, men det behövs knappast för den vanliga banåkningen, iställer för att gnälla på orginal grejerna kan man ibland vara självkritiskt och kanske från gång till annan ifrågasätter sin egen körstil(bromsning) Detta jag skriver är i grund och botten en liten vänlig känga till alla( och de är många) som menar att en M3 eller CSL behöver 8 kolvs ok samt jätte skivor för att hålla samt ha fart på banan, detta vet jag är väldigt fel. Gällande slicksen så hade jag säkert kunnat klämma till med några tiondelar till, mina erfarenheter från slicks körning är dock väldigt begränsad, men klart är att med slicks på så änvänder jag bromsarna ännu minder på varvet på åsen än när jag har r-däck. Nästa gång går det säkert lite fortare som det oftast gör. Men trots allt körde jag med r-däck (265) 1.14.0 och slicks (245) 1.13.3 så det är ju en bit snabbare på denna bana. Personligen har jag alltid gillat learning by doing. Man har ju nu lärt sig att aldrig uttala bombsäkert, som man så ofta hör.....ja slicks så kör man ca 3-4 sekunder snabbare på denna bana mot r-däck o s v. Allt är ju beroenda av så mycket(person, körstil, o s v.) Denna skillnad i tid var vad jag denna gång kunnde uppbringa. En annan person kanske kan få till större skillnader eller mindre. Samt att jag säkerligen nästa gång kanske kan uttnytja slickens mer. Det är lätt att man bromsar för mycket med slicks, initialt bromsade jag på samma punkter som med r-däck Ser fram emot att köra mer slicks, har t o m hört att med slicks kan man inte köra orginala CSL chassin det går ju alldeles utmärkt.
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Kylningen av bromsarna är väl en väsentlig faktor att ta hänsyn till. Jag tillhör kategorin som påstår att M3 bromsarna är katastrofalt dåliga i förhållande till bilens prestanda. På min förra 330xi med kompressor körde jag med helt orgina bromsar (pads, olja, allt) och det gick bra i många år trots att det är sämre delar på den än m3 bromsarna.
På min m3 så fick jag härdsmälta på orginalbeläggen Vi bytte i alla fall till fyrkolvsok och bättre skivor än original (bättre kvalitet behöver inte innebära större diameter) med racepads och då fungerar det bra. Att original inte räckte till berodde ju endast pga av att kylningen inte räcker till, bromsverkan kall är det ju inget fel på. Så frågan är om CSL har bättre kylning av sina bromsar än våran vanliga M3? Jag var ju på samma träff som dig Göte i fredags och då testkörde ju även Rickard min bil (som då hade original Porsche belägg monterat, alltså inte racebelägg) och Rickard bromsade på sig två gånger och fick använda gamla trösen kurvan. Han klagade bittert på att det var dåliga bromsar. Med ditt resonemang så skulle inte han kunna köra bil isådana fall
om det är mina fälgar som gör att jag får sämre kylning eller om du har andra kylkanaler på CSL vet jag inte men någon skillnad är det uppenbarligen. Själv ska jag försöka att få till bättre kylning till mina bromsar inför nästa säsong. [url]De lite komiska i samanhanget är att det är ofta man ser dessa jätte prylar till bromsar på M3/CSL trots det är det sällan eller aldrig man ser de åka 1.14 på åsen med r-däck. Utan snarare 1.18 då kan man ju fråga sig nyttan med dessa bromsar[/url] [/url] Självklart handlar det mycket om körteknik och att du kan köra bra råder inget tvivel om, jag är själv imponerad. Men att jämföra en kanske helt original M3 mot din csl med extrema hjulvinklar känns väl lite orättvist. Du sa ju själv att man fick mer än 100kg lättare bil när man valde en csl mot en vanlig m3 för 250 000:- till. Rickard körde din csl på 1.13.6 på åsen i fredags och min m3 på 1.16.0 så en viss skillnad är det på bilarna trots allt. Sen har vi däckvalet att ta hänsyn till också Phu många parametrar blir det
Men jag förstår vad du vill ha sagt och håller till viss del med. Att man klarar sig bättre med sämre bromsar ju bättre teknik man har
Driftboxen kan jag varmt rekommendera som jag köpte på rekommendation av Göte, riktigt rolig och lättanvänd manick man kan få ut mycket rolig information ur. Edit stavning _________________ /Petter Ledin |
||||||||
|
Att man som jag kanske tar fel väg då jag bytte bromsarna istället för att setill så dom får bättre kylning först kan väl ses som ett nöbörjarmisstag. Det ända jag gjort är ju att skjutit upp problemet genom att skaffa saker som tål mycket mer värme än att se till att få kylning till redan befintliga bromsar.
_________________ /Petter Ledin |
||||||||
|
Alltid kul med en lite mer nyanserad bild. Den normala åsikten här är att det räcker med andra belägg och förbättrad bromskylning, oavsett om man har 238mm solida skivor och 500+hk.
Slutsatsen man kan dra är att det går utmärkt att åka orginalbelägg om man har tillräckligt stora skivor. Samt att det funkar bra med enkolvsok. Tror att det är det faktumet många blundar för. Att det faktiskt är skivan som tar upp värmen ifrån inbromsningen och ska kyla bort denna. CSL har 345 x 28 mm skivor vilket kan sägas vara ganska stort på en bil som väger 1520kg och har 360hk. om man på en 80-tals småbil på lite drygt 900kg monterar 280*24 mm skivor tyder allt på att man kan åka med orginalbelägg ifrån bilen som har dessa skivor ifrån fabrik. Dvs en 1400-1500kg familjebil. Sen är det säkert skillnad på orginalbelägg och orginalbelägg... Är väl rimligt att anta att personen som bestämde beläggen till CSL:en hade i åtanke att den nog skulle få smaka lita bana. Så är det knappast med många standardbilar. Vad är det som skiljer på CSL:en mot m3:an. M3E46 har ju fått mycket skit för sina bromsar. CSL har 345*28 skivor M3 har 325*28 Antar att det är samma ok. Skiljer beläggen? Har CSL någon form av bromskylning? Bortplockade bromssköldar? CSL är ungefär 100kg lättare och har 17hk mer. Det finns förklaringar till det mesta. Så konstigt är det inte. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
|
"Slutligen vill jag åter prata mig varm för racelogic driftbox, hur kan man inte äga en om man gillar bankörning. Återkopplingen per varv är man verkligen förstår vart man tappar i tid från ett varv till ett annat under körningen, och vad som verkligen gör att man tappar i tid eller inte blir lättare att förstå."
Berätta mer... _________________ Niclas Thorvaldsson |
||||||||
Härligt att det fungerar för någon på E30 för jag "eldade" upp BMW original-beläggen efter 5 varv på Sviestad när jag började tävla -98. Min bil är dock lite tyngre, min bromsteknik har förbättrats sedan dess och det har givetvis en stor betydelse. Har idag fortfarande samma frambelägg som det slutligen blev under 99-års säsong så att "dyra gatan" belägg skulle slitas dubbelt så fort köper jag inte alls. Däremot anser jag att anpassade belägg för användningsområdet samt bromsvätska är ett "kit" som alla borde testa innan de ger sig in på "flerkolvsok" och "herrejösses-skivor" (förutsatt att man inte klarar sig med originalprylarna). Samtidigt blir det mer pengar över till andra roliga investeringar som kan behövas
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||||
|
Hej Petter! Jag tror du missupfattat mig, jag hade inte dig i tanken då jag skrev mitt inlägg. Min bil är inte alls 100kg lättare mot en vanlig M3. På mitt regbevis står 1520kg tjänstevikt, jag gissar att det på ditt står 1570 kg tjänstevikt?. Plusa på mina fälgar som väger 15kg mer totalt än CSL orginal så väger den ju lite till. Ett fåtal CSL levererades utan klima, cd, pdc detta väger faktiskt lite mer än man kan tro har jag hört sägas. De allra flesta CSLer väger 1520 kg tjänstevikt som min skulle jag tro. De utan allt detta torde gissningsvis väga ca 40kg mindre?(kliman är de som väger mest)
Jag är i grunden av den inställningen att en orginal CSL är en bättre banbil än M3, har man kört de båda bilarna så har man trots allt ett hum om att de 250 000kr mer i ny pris för CSL inte alls var så omotiverat som många hävdat. Det enda jag är ödmjuk inför är det faktum att jag har en enorm respekt för BMWs ingenjörer samt all erfarenhet och kunnande de fått med sig genom åren på ringen samt andra banor och inte minst från motorsportsatsningar. De var en av de första som varit på plats där på ringen vid utvecklandet av bilar, nu är alla där! Man måste vara ödmjuk inför detta, kanske är det väl svårt att göra det bättre själv genom att ändra på en massa i en redan kompetent orginal bil som M3 är där allt är noga utprovat tillsammans under tusentals varv på bana samt i simulerade tester. Visst en BMW M3 är inte byggd för att endast köra bana lika lite är CSL byggd för endast bana, inte heller en golf GTI, trots detta funkar de alla hyggligt bra på bana ändå. Jag har all respekt för dig Petter och vi tycker lika i mycket och det var riktigt kul att köra ihop med er RG körde din bil som du byggt den, inte som BMW byggt den om jag så ödmjukt jag bara kan säga det, kan det ha nåt med det hela att göra? Med all säkerhet har dina däck som hade sett bättre dagar oxå en del att säga skulle jag tro. Det enda jag vet är att jag kört orginal M3 or på ringen och här hemma utan några problem alls. Har svårt att tänka mig att RG skulle ha problem om någon gav honom en helt orginal M3a runt åsen. Det är samma orginal pads till CSL som till M3, dock får padsen sanolikt det lite tuffare i M3 för att skivan där är lite mindre, så det är ju kanske viktigare i M3 att ha bättre pads än orginal p g a detta. Vi för inte glömma bort att även en orginal M3 på gatdäck har presterat på lilla hockenheim med sport autos test. Så om man kör r-däck och har en körstil som kräver tuffar pads, visst. Men vi får ju inte heller glömma att genom att köra slicks på min tunga bil så kanske effekten av energi ändå är ganska stor, trots att jag tycker mig bromsa mindre, men jäklar vad det bromsar i slutet av långa rakan med slicksen, trots detta inga tendenser till fade med orginal pads. (visst det var ju ingen högsommar värme, men ändå) Visst kan en extremt duktig förare hitta tiondelar med riktigt bra bromsar, för det har jag aldrig sagt att det inte finns på marknaden, bara det att det kanske inte är så lätt för oss hobby förare att uttnytja dessa jätte hejdare till vår fördel alltid, tvärt om det är tillräckligt svårt för oss hobbyförare att inte bromsa för mycket på varvet, faktum är att det kanske blir ännu lättare att gennerera ännu mer bromseffekt än vad som är optimalt runt en bana om man har jätte hejdare runt om? Som Thed björk en gång sade, bromsa är ett nederlag, man ska ju som alla vet inte bromsa sig runt en bana(talar mer allmänt här och riktar mig inte till nån särskild) Skivorna på CSL är ju 2cm större i diameter vilket gör att de leder bort värmen bättre, tar hand om energin bättre än M3 orginal, i övrigt samma ok och skivor. Jag har inga externa kylkanaler som leder in kylning till min bils bromsar. Det finns inte på CSL orginal och det är heller inget jag någonsin kännt att jag har behov av, jag kör väl för sakta kanske eftersom jag uppenbarligen aldrig har bromsproblem
Sedan är det ju så att i en CSL kan man prestera högre g än i M3 detta gör ju att man kan uttnyttja greppet mer och bromsa mindre som det känns, i vart fall tycker jag mig köra så, med slicksen bromsade jag inte alls på vissa partier på åsen, där jag med r-däck bromsade. Ähh gick det där att förstå, så körde jag ivartfall runt. Hoppas vi ses mer Petter på träffar
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
|
Det är allt för många faktorer inom broms ingenjörskap som spelar in så det går inte att generalisera på det sätt som många utav er gör.
För att nämna ett par faktorer; material och storlek av belägg, material och storlek (diameter och tjocklek = skivans totala gods) i skivan, typ av ok, kylning, bilens vikt, grepp i däck, bilens chassi, förarens bromsteknik, bromsvätska, broms slanagar, bilens aerodynamik, broms blans etc. etc. etc. Per S, Du om någon vet så rätta mig om jag har fel! Ciao, J. _________________ Johannes Ericson ///M, Type R & R/T Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them! |
||||||||
|
På M3an sitter det en plastlucka i innerskärmen som man kan ta bort för ökad kylning av bromsarna. Dock vet jag ej om det finns på CSL:en. CSL:en borde ju egentligen ha sämre kylning iom att fronten saknar kylkanaler på sidorna, som M3an har.. Då kan man ju fråga sig funktionen av detta?
Tycker det är en intressant diskussion det här, vi kör med originalbelägg och so far har det funkat hur bra som helst. Det enda man man notera är att beläggen skriker när de börjar bli lite varma. Kanske att det blir att testa andra belägg när det är dags att köpa nya, trodde att det skulle vara dags för längesen.. Men de vägrar ta slut
Göte, vad kör du för hjulvinklar på CSL:en? Lägg gärna upp en tråd på bilen!
_________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||||
Hej Nej jag tog det inte som att du skrivit till mig även om det kanske lät så på mitt inlägg Tycker det är skoj att åka med dig med då du är en glad prick med mycket funderingar
Att våran bil med kompressor gör bilen mycket roligare än en orginal kan jag till 100% intyga, att dom uppgraderade bromsarna gör bilen roligare och bättre kan jag defenitivt säga till 100%, även om bmw:s ingengörer är kompetenta så finns det faktiskt andra som har god kompetens och specialiserar sig på nisch prylar likt bromsar. Att Performens friction skivorna vi har på bilen (som jag inte tror är större än orginal) är bättre än m3 orginalskivor känner jag mig tämligen säker på. Chassit vi har på nu är ju helt knasigt inställt då bilen skiljer hur mycket som helst i höjd bak och fram samt att all olja läckte ut ur vänster bakre dämparen så det ska jag villigt erkänna att det inte alls är bra just nu. Dock körde jag med det chasit nu på 1.17.5 och innan med helt orginal chassi (inga ändrade hjulviklar eller något) också på 1.17 tider. Detta visar såklart att det nya chassit inte förbättrat tiden alls utan ligger på samma tid trots en massa pengar, men å andra sidan körde jag samma tider med det fast det var helt kasst justerat Förhoppningsvis kommer det att bli bättre när chassit är rätt justerat men det kan jag inte säga något om först jag fått ordning på delarna och provkört det till våren.
Jag hade samma chassi på min 330xi innan och då förbättrades tiderna avsevärt. På 330 körde jag dessutom med orginal hjulvinklar både före och efter chassibytet Värt att tillägga är att mina bättre bromsar gör inte att jag kan köra snabbare varvtider men jag kan köra mycket längre stint än innan då orginal mattades ut aldeles för tidigt. Om det sen är att jag bromsar fel eller inte kan ju såklart diskuteras men det har ju hjälpt mig och då är jag nöjd
Ser fram mot nästa sommar att träffa dig med på träffar och diskutera driftbox och annat skoj
Då kommer jag även köra på likadana däck som dig så då blir det lite gämnare att jämföra. Hoppas vi kan få möjligheten att Rickard kör våra bilar samma dag nästa sommar då vi har differens tider med han som förare nu. Då kan vi ju få ett svar på om chassit blivit bättre eller inte. _________________ /Petter Ledin |
||||||||
Jag har i alla fall tagit bort dom plastluckorna i innerskärmen. _________________ /Petter Ledin |
||||||||
|
Många bäckar små, 20mm större skivor blir minst 10% mer yta som krafterna kan tas upp av (snabbt överslag). Till detta tillkommer "hävstångs" effekten av att bromsarna delvis tar längre ut mot fälgen.
Det är dessutom förhållandevis liten skillnad i temperatur mellan fading och inte. Utan att veta har jag svårt att tänka mig att M3 CSL inte har bättre belägg än vanliga M3. Precis som Göte ofta påpekar har dock körstilen, en mycket stor påverkan. Jag och Cédic har tex helt olika upplevelser av hur "orginal" belägg fungerar på våra nästan dentiska Porschar. _________________ Avregistrerad användare |
||||||||
Är dessa tider från de övriga bilarna du körde och fick obrukbara bromsar på efter fem varv då som jag förstår det. Vilka bilar gäller det? _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Som nämnt finns den luckan även på CSL, inget jag har använt mig av dock. De använder bara samma innerskärm, de är väl därför luckan finns även på CSL. Jag har mer camber fram/bak än orginal. Om jag minns rätt får man ut max i fram ca -1.7-2.0 grader orginal, bak minns jag inte hur det var orginal. Jag kör med turner camberplator fram samt turner camberstag i bak. Detta ger mig möjligheten att ställa på mer camber än orginal. Anledningen till att jag ville ha denna möjlighet var enkel, det tryck jag sätter på min bil med den orginala max inställningen gav ett allt för stort däcksslitage p g a pressen jag lade på bilen fick däcken att genast slita ut yttersidorna till cord blixtsnabbt. Genom mer camber är mitt däckslitage inte lika jäkligt utan nu mer jämnt över ytan, åker nu med mer gummi i backen. Ställde i maj in -3.5 grader fram samt -2.5 grader bak, just nu vet jag inte hur mycket av den inställningen som finns kvar då jag är på väldigt mycket curbs. Nåväl det har visat sig att -3.5 fram t o m kanske är för lite camber för min körstil. I fredags körde jag hela vänster yttersida nära nog blank på åsen därav körde jag slicksen på fredag. Så nästa år kommer jag åka med ca -4 grader fram, bak tror jag mig hittat ganske rätt camber till mitt sätt att använda bilen på banan och det tryck min körning sätter på bilen, slitaget verkar jämnt och fint över ytan. I övrigt är ju camber väldigt individuelt skulle jag säga. Beror ju väldigt mycket på vilket tryck man utsätter bilen för skulle jag tro, det är ju som med bromspads det finns mycket att välja på, men det bästa är att hitta nåt som passar den egna körstilen. Trots min camber i fram tycker jag inte ha nåt slitage på inner att tala om, sliter inget där till trots all gatkörning jag gjort i år då bilen mer rullar på inner då jag ej uttsätter den för tryck på gatan. I övrigt kör jag sedan 3 träffar tillbaka med fälgar som väger 15 kg mer än mina orginal 19" fälgar, dessa tyngre fälgar är 18" 10"breda med lika breda däck runt om 265. Nackdelen här är väl att jag släpar på ca 3.75 kg extra vikt just ute vid varje hjulaxel vilket knappast får ses som optimalt. 15 kg i passagerarstolen är ju inget, men vid hjulaxlarna torde det slita mer på bromsar, hjulupphängning o s v samt vikten känns mer i bilen, särskilt över ojämnheter, curbs och tajtare banor. Finns ju en given anledning till varför CSL flägarna väger som dom gör, de är väl utprovat och anpassat till bilen. Betänk även att nya GT3 RS är som hel bil endast är 20kg lättare än 997 GT3. Så att ha 15kg extra på en bil som CSL runt hjulaxlarna, not in my life next year Fördelen är mer gummi fram kan tänkas samt möjligheten att skifta hjul runt bilen hur man vill för att ytteligare minimera däcksslitage(lägger tillräckligt med pengar på däck så tanken är att få dom att gå lite till) Har jag kvar bilen så köper jag mycket hellre 4st orginal CSL bakfälgar och kör vidare på samma sätt, då torde det vara optimalt för bilen gällande fälgarnas vikt. Den lite bredare bak fälgen till CSL väger inte alls så mycket mer än CSL fram fälg. I övrigt har jag utöver detta endast andra pads Peans carbotech XP8 ex som jag kör nu, vilka funkar jätte bra. Så i de stora hela en orginal bil andra pads, bromsolja, bromsslangar, mer camber, tyngre fälgar, mer gummi i fram de senast banträffarna. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Orginal pads är ju ok+tidsnack,inget för icke tidintresserad
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7711 totalt) |