| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Ny ratt (RGT PRo)
|
1831 besök totalt |
|
Ny ratt (RGT PRo)
Köpte en ny ratt i dag . Har testat den i GTL & GTR2 men jag har bejymmer med att det inte går att släppa ratten... gör jag det så lägger ratten om helt o styr bilen av banan. O när man håller i ratten så får man slita som sjutton för att hålla bilen på rak kurs. Sä här är det i både GTL & GTR2.
För modligen en inställning, men vad kan det vara? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
Fortfarande lite strul med ratten, hoppas det är på samma nivå som förra problemet
.
Ibland hoppar den över en växel när man växlar upp men paddarna!? Nån gån gick det inte att växla upp alls. Ratten står något snett. Har styrt fullt åt båda hållen vid inställningen men den är fortfarande något sned .
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
Sned ratt fixas med hjälp av kalibrering, antingen i kontrolpanelen/spelenheter/egenskaper osv eller i själva spelet du kör. Att paddlarna missar en växel låter däremot inget vidare....
det, om nåt, borde inte ske på en ny ratt....
|
||
|
I o försig begagnad men sparsamt använd. Har kvitto på den så det ska inte vara nån fara.
Satt o vred på ratten i GTR2;s inställningsavd men jag blev inte klok. Kan man inte ställa vart man vill ha döläget? Hittade en inställnng för hur stort det ska vara... _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
Det har inte med dödläge och sådant att göra, utan handlar om att kalibrera bort olinjäritet och toleranser i potarna. (Analoga saker är aldrig identiska och kan dessutom förändras med tiden, så detta måste göras för varje enhet.) Detta gör man i form av en trepunktskalibrering (min/center/max) i inställningarna för "Spelenheter" eller vad det heter på svenska. Vad beträffar paddlarna så låter det inte bra. (Nästan) alla typer av switchar studsar lite, men är de som de ska vara så är det väldigt snabba förlopp, och det ska elektroniken hantera. (Enklaste lösningen är att t ex bara läsa av läget 100 ggr/sekund.) När switcharna blir slitna, eller om det är för ojämn kvalitet på dem (vissa exemplar studsar för mycket) så går studsarna igenom och skickas till datorn. I rFactor finns lite timeouts man kan ställa in för att undvika att studsar orsakar extra växlingar - alltså studseliminering i mjukvara. Tyvvär verkar det inte finnas i GTR, men jag kan ha missat något... GTR2 vet jag inget om. Inget av detta gör dock någon nytta om switcharna ibland missar helt, naturligtvis. Då är det bara att byta dem... En annan tanke: Det *kan* vara en glappkontakt någonstans (dålig kabel i ratten t ex) som orsakar problemet med paddlarna. Jag skulle dock tro att switcharna är den mest troliga orsaken. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Studs får man i de flesta rattar om man växlar försiktigt, jag upplever att problemen är större på spakar än paddlar.
Numera har jag lärt mig att vara lite mer våldsam och då funkar det klockrent. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||
Jag måtte väll vara tappad bakom en vagn... Nu har jag vridit på ratten både i olika "spel" o i inställningen för ratten... men jag blir inte kvitt snedheten. Ska det inte bara vara att vrida fullt höger o sedan fullt vänster? Går det inte på nått vis att nollställa styrutslagen? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
Fullt höger och fullt vänster ja. Plus gas o broms fullt med.
om det följde med en programvara till ratten kan du kalibrera den där, annars kalibrerar du den så som jag skrev i min första post, i spelenheter på kontrollpanelen i windows. Utöver det borde det gå att checka av inne i spelet att alla utslag från ratten och pedaler fungerar som de ska. Gör det inte det när allt är checkat så är det förmodligen fel på den på nåt vis, garanti kanske? |
||
![]() |
Racingsimulatorer
Ny ratt (RGT PRo)
|
1831 besök totalt |