Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 24728 besök totalt |
SLC startar ny Endurance serie
![]() SLC startar en helt ny enklare och billigare endurance-serie som komplement till SLC stora mästerskaps-serie. Den nya klassen kommer baseras på befintliga reglementen som redan nu finns i enklare serier såsom Östgöta-seriens kl.5 där bilarna måste begränsas till sugmotorer på strax över 2 liter och däcken till vanliga gatdäck. Kostnadsbilden kommer ligga på samma kostnader som t.ex Östgöta serien och tävlingarna kommer köras i 4timmars format där hela tävlingen inkl besiktning klaras av på en lördag. För mer info kontakta SLC på mail fredrik@slc.se eller tel 0708 800 695 |
||||||
Låter mycket intressant då vi är ett par kompisar som funderar på och börja köra lite långlopp!! Reglement och liknande vore önskvärt och hitta, samt tänkta kostnader för start och liknande!!
![]() ![]() |
||||||
tänkt startavgift är 3000 max ..... dvs samma som östgöta och 9-timmars i stort sett... stora skillnaden kommer bli att det blir fler och bättre banor och med SLC's hela service med arrangemanget på köpet. Själva tekniska reglementet är under bearbetning men befintliga reglementen från mindre serier i sverige kommer det baseras på........ så eran bmw kommer funka bra. |
||||||
titta på MSLS kl.5 , Östgötaserien och 9-timmars och HT2 (förrutom bensinbegränsningen) så nånstans där mitt-emellan kommer tekniska reglerna ligga..... när det gäller däck så tänker jag mig att det blir fritt fabrikat men endast gatdäck med ett minimum Treadwear på 200...... för att få ner däckskostnaden. |
||||||
och i praktiken betyder detta däck så som??? |
||||||
9-timmars serien har haft den regeln hela året....... tipsade du dom? |
||||||
bra gatdäck som håller och finns att köpa varsomhelst till billiga priser..... |
||||||
Svårt att hitta TW-uppgifter hos de vanliga däckhandlarna på nätet, frågan är om ens lokala däckfolket har listor över TW? eller måste man stå och lusläsa på däcken som finns i verkstaden?
Kan TW variera mellan dimentionerna också? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Vilka banor gäller det och hur många tävlingstillfällen/säsong handlar det om? Jag har gått i tankarna att få igång en bil+team för 9-timmars men om det blir fler tävlingstillfällen i SLC-L så är det ju genast mer intressant
![]() _________________ Tomas Landin |
||||||
banorna som är aktuella är Mantorp, Anderstorp, Knutstorp och Karlskoga, dvs dom bästa banorna vi har i sverige när det gäller utrymme, faciliteter och minst risk för bilskador. Det är planerat 5 tävlingar med 4h med start sista april och slut i början av oktober och vi tittar på möjligheten att man även ska kunna köra som en egen klass i 12h finalen som slc kör på mantorp om intresse finns för en sådan tävling med (men förmodligen då inte i 4h serien utan som separat tävling) |
||||||
Vanliga normala högprestandadäck (och som exkluderar avarter som B-S Re040/S-03 och likn) Ungefär 1% av lågprofildäcken i premiumklassen kommer under detta Tw. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
jag provade att googla på treadwear rating 200 och fick upp ett antal... t.ex Bridgestone och Dunlop däck... vet faktiskt inte om TW varierar mellan dimensioner..... men det är väl möjligt..... hursomhelst när jag hjälpt 9-timmars med tidtagning så har jag inte hört något team som klagat på svårigheter att hitta däck. |
||||||
Deras hemliga däcktekniker gjorde det ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
oftast är Tw ingjutet i däcksidan (tillsammans med traction och temp). Dom allra flesta tillverkare har dessa uppgifter att lämna ut (ifall att det mot förmodan inte står på däcket) Det är den tävlandes skyldighet att bevisa att däcket har godkänt Tw. Det skiljer för det mesta på Tw endast i stl (tum) och ej bland bredderna(inom rimliga gränser). Dock kan det finnas olika hastighetskoder på samma dim och då skiljer oftast Tw. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Är S03 en avart? Vet bara att de är snabbaste gatdäck...men så mkt mer är dom väl inte?
![]() Vilket TW har S03 då? (Egentligen ointressant då S03 inte finns mera men...) |
||||||
Det fattade jag...var nog ute efter mer specifika info som exempel på däck som används med framgång. |
||||||
Av erfarenhet vet jag att olika tillverkare har lite olika syn på TW, eller det är olika snabbt slitage på två olika tillverkare med samma TW.
Men TW200 filtrerar ju bort de däck som marknadsförs som gränsdäck (men de sopiga Bridgestone ER30 som min Miata levererades med orginal har bara TW140, det borde finnas bra många fler som ligger under). Det blir som vanligt ett antal däck som anses fungera bra och sen kör man på dem så länge som de finns kvar på marknaden (lite enhetsdäcksstuket). Ju fler saker man behöver optimera desto billigare blir det. Edit: Falken Azenis RT-615 TW200 Hankook Ventus RS Z212 TW200 BFG G-Force T/A KD TW200 Kumho Ecsta MX TW220 |
||||||
Det är meningen iaf. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 24728 besök totalt |