Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
bilder: skräckexempel på burbygge kanske ?
<<   1, 2, 3, 4   >>
17398 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Du får väl göra studiebesök i Vålberg.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fulingbusen
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 472



Ja, det är klart. Där har de väl lite erfarenhet

_________________
Joakim Karlsson
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
fulingbusen skrev:
Ja, det är klart. Där har de väl lite erfarenhet



Lånar en bild från Patricks tråd...


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



eeh? Vad är det där? Ännu ett skräckexempel?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6729



Ser ju ut som om bilen ovan saknar vanlig huvudbåge helt och hållet...?!?
Eller hur är det med den där?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Figgz skrev:
Ser ju ut som om bilen ovan saknar vanlig huvudbåge helt och hållet...?!?
Eller hur är det med den där?


Ja, troligen.
Samma sak kan ses på div andra touringcars byggda av fabriker/seriösa burbyggare med rätt typ av certifikat att få göra så.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6729



Andreas Lidström skrev:
Figgz skrev:
Ser ju ut som om bilen ovan saknar vanlig huvudbåge helt och hållet...?!?
Eller hur är det med den där?


Ja, troligen.
Samma sak kan ses på div andra touringcars byggda av fabriker/seriösa burbyggare med rätt typ av certifikat att få göra så.


Är det någon form av lösning med att få hjälmkrossarstaget mer som en del av huvudbågen då om man tänker på att "huvudbågen" i profil ser ut som ett Y?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
j-fransson
Arvika
Här sen Okt 2005
Inlägg: 95



om man vill se riktigt äckliga burar ska man gå på folkrace. där kan man se fruktansvärda burar ibland.

_________________
Johan Fransson
http://www.franssonsracing.zoomin.se
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Figgz skrev:
Ser ju ut som om bilen ovan saknar vanlig huvudbåge helt och hållet...?!?
Eller hur är det med den där?


Man kan nog betrakta ett av rören där som huvudbåge. Det som är lite bockad bakåt.

_________________
William Ekström
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



läste ett reportage om KBT där han höll på med en mitsu evo 9 där hade han satt i en knäckt huvudbåge fördelen var att man kan sitta längre bak + att det gick o ha reservhjulet där baksätet hade varit och få ut hjulet genom bakdörren
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



Lite skillnad mot min bur
Får hoppas den funkar om det skulle gå över min förmåga nån dag.



_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Bassesaab
Örsjö
Här sen Jul 2005
Inlägg: 8



j-fransson skrev:
om man vill se riktigt äckliga burar ska man gå på folkrace. där kan man se fruktansvärda burar ibland.


Jotack.. utav oss som håller på med Folkrace (varför man nu håller på med det, har ifrågasatt det till mej själv flertalet ggr.. ) så finns det ju vi som bara skakar på huvudet åt flertalet av bilarna.. Rören brukar visserligen vara rätt placerade, och helt ok utformningar vad gäller bockningar osv.
Men sen är ju det största problemet Svetsningarna.. I vissa bilar tror jag det skulle gå bättre att tejpa ihop buren..
Senaste nybygget jag granskade närmre på en tävling, där hade dom Slipat ner svetsarna med vinkelslip, och skickligt nog slipat i rören också.. de 2-2,5mm som godstjockleken består av, var nog snarare 1-1,5mm på sina ställen.

För att inte tala om div. skräckexempel man hört talas om, utdömda burar (pga att dom blir veckade eller får slag i rören) där man bara har fyllt i med svets, och slipat så det ser OK ut. Att dom ens vågar sätta sig i bilarna då förstår jag inte, med tanke på skicket som oftast är på bilarna.

Mycket trevligare att kolla in byggena på denna sidan istället, till största del riktigt friska, och många helt rostfria bilar som är seriöst byggda

_________________
Sebastian Berglund
Citera
j-fransson
Arvika
Här sen Okt 2005
Inlägg: 95



Jag undrar mä ofta varför ja håller på med folkrace men ja skulle säkert inte orka med att sluta med det helt
men när jag blir stor och rik och busat av mig i grushålor så blir det såna byggen som de är på detta forum

_________________
Johan Fransson
http://www.franssonsracing.zoomin.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



MaZ skrev:
eeh? Vad är det där? Ännu ett skräckexempel?


Har du något imot den..??
Det är det snyggaste jag sett på länge

KristianAE86 skrev:

Lånar en bild från Patricks tråd...


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Richard Gustavsson skrev:
Lite skillnad mot min bur
Får hoppas den funkar om det skulle gå över min förmåga nån dag.



I den här skulle jag vilja se lite mer rör.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



ButterflyRacing skrev:
MaZ skrev:
eeh? Vad är det där? Ännu ett skräckexempel?


Har du något imot den..??
Det är det snyggaste jag sett på länge



Huvudbåge?

A stolparnas knäck sitter inte i mötespunkten för de andra rören i området, sidosträvorna (i dörrhålet) sitter bara ihop med förstärkningsplåtarna och de undre möter inte "huvudbågen" i samma punkt som de som går bakåt eller diagonalen.
Sen har den ju mycket annat snyggt men vissa saker ser ju helt sjukt ut.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
MaZ skrev:


Huvudbåge?

A stolparnas knäck sitter inte i mötespunkten för de andra rören i området, sidosträvorna (i dörrhålet) sitter bara ihop med förstärkningsplåtarna och de undre möter inte "huvudbågen" i samma punkt som de som går bakåt eller diagonalen.
Sen har den ju mycket annat snyggt men vissa saker ser ju helt sjukt ut.




Som jag fattat det är detta en WRC-specsád bur, byggd i England

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



Jo, trodde det var ett hemmabygge först och tänkte på SBFs regler...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Eftersom det finns så oändligt många olika varianter på att bygga en bur, så får vi väl hoppas på att förhandsbesiktningen höjer ett rättande finger.

Annars håller vi tummarna på att bilarna håller sig på alla fyra.


_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 277



buren från imprezan ser rätt lik ut dem som KBT bygger, bild här:

var artikeln om KBT och "Poppo" i bilsportbörsen nyligen, nr8 2006, och där stod det att dem testar hållbarheten på burdesignen i datorerna för att se hur dem olika delarna belastas. intressant repotage helt klart var det!

tycker det är lite svårt att se exaxt på imprezan hur rören går i mitten av bilen men i övrigt tycker jag den ser riktigt bra ut

/otto

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Den du visar har ju inte ens en huvudbåge

& som du säger - de är väldigt lika thumbs up

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Bilder o videos
bilder: skräckexempel på burbygge kanske ?
<<   1, 2, 3, 4   >>
17398 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande