Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Loggning, olika alternativ för hobbyrejsaren?
1, 2   >>
4847 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Någon som har erfarenhet av Race Technologies AX22 (kanske jämfört med Racelogics Driftbox)?
http://www.race-technology.com/content.php?pcat=2&cat=78
http://www.driftbox.com/drift.html

Att programvarorna är lättanvända och att det verkligen funkar plug and play är ju viktigt, så att man lätt kan flytta mellan olika bilar. Den måste fungera bra i slalombanor för att vara intressant.

Bägge kostar ju en rejäl slant. De kanske är overkill för hobbyåkaren...

Vilken logger är mest bang for the buck om man som hobbyamatör enkelt vill kunna kika på och jämföra sina slalomrepor och vingliga varv på banträffarna?

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Ladda ner mjukvarorna och jämför. Det gr nog att hitta exempelfiler till båda.
Vet inte om drifboxen har sensorinput (AX22an har iaf rpm input)

Behöver du inte livedisplay så kostar ju DL1 lika mycket och den är inte direkt begränsad (saknar display en har en hel drös med inputs).

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Mitt svar är DL1.

Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005

Var hittar man info om DL1?

Nevermind hittade :P

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005

DriftBox = output, ingen input. Frågar du snällt kanske vi kan ordna så du får prova några dagar.

Sthlm
Här sen Maj 2005

Var rekas det att man köpen en sån här?
Vad rekas?
Vem vågar tala om vad som är mest "bang 4 the buck" och hur högt borde man lägga ribban för att inte sakna trevliga funktioner
Många dumma frågor, men jag är lite bakis idag, va ett sant nöjje att sitta på höger sida och bli sladdad till jobbet från Vallentuna thumbs up

Nu vill jag nyktra till och få på mina vinterhjul, som väntar på omläggning (fredag då blir det åka).
Sen ska det åkas på tvären hela dagen
Får ta ut en dag semester på fredag!

/Tommie

Fixhult
Här sen Apr 2004

Vill du ha en grunka som bara behöver ström och sugkoppsmontering för att kunna ge dig allt den kan (live sektortider, analys i efterhand mm) då är Driftboxen den som är mest för pengarna.

Känner du att du vill ha in mera i dina analyser (varvtal, växel, varje hjuls rotation, hjulupphängningarnas rörelse, trottelns läge, mm mm) så är DL1an+sensorer bättre. Vill du ha live feedback med DL1an måste du köpa en av displayerna (DASH1 elelr DASH2, och de kostar "lite" extra).

Sen har ju Driftboxen 10Hz GPS och DL1 5Hz. Om det märks nån skillnad vet jag inte eftersom båda använder GPS+Accelerometrar för att skapa sig en bild av var den är och vart den pekar.
edit: Hur var det med detta för driftboxen förresten, var det inte satellitproblem med Driftboxen på Knutans raka?

Nöjjer du dig med live feedback (dvs ingen efteranalys) och inte behöver sektortider så räcker en vanlig laptimer långt.

Tommie
Sthlm
Här sen Maj 2005

Tacka för ett svar som är motiverat!
Nu kan jag bestämma mig i ångorna här borta.

Stockholm
Här sen Jul 2005

Jag tycker Niklas sammanfattade läget bra! DriftBox GPS-motor arbetar i 10Hz vilket alltså är 10 gånger i sekunden, dvs en tiondel.

Den klarar av att hantera signaler från 8 satelliter. Minneskortet är av SD-typ, alltså enkelt att läsa in i datorn. Den är grymt enkel att använda och man är igång på 10-15 minuter, sen kan man analysera sin körning i evighet på datorn. Jag skulle säga att den räcker för 99% av alla hobbyförare och för 61% av alla racerförare.

Gotland
Här sen Nov 2004

En liten undran.
DriftBox har väll ingen referens vid sidan av banan eller men det har väll DL1:an?

om man ska analysera sin körning så ska man klart använda någon form av fast referens.
Gps:en må ha utvecklatts mycket de senaste åren men med en normal avvikelse på minst +/- 10m (för en bra mottagare) bara från förmiddag till eftermiddag så kör man ju inte på samma bana längre!
Vet inte hur bra Driftboxen är men för dom pengarna så tror jag nog inte att det sitter världen bästa mottagare i den.

Sen är ju frågan vart man själv vill dra gränsen, för hobby bruk så duger säker DriftBoxen aldeles utmärkt. thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Hotte skrev:
En liten undran.
DriftBox har väll ingen referens vid sidan av banan eller men det har väll DL1:an?
Ingen av dem kör med extern fixpunkt. DL1an ger 3m noggrannhet och eftersom den använder sina accelerometrar för att hela tiden kontrollera rörelser så gör det ett helt ok jobb. Vid tester så går det att se kontanta skillander på en halvmeters spårval (dvs ytterspår visas som ytterspår varv efter varv).

Driftboxens GPS är rätt nogrann den med av det jag sett. 10 mätningar i sekunden gör att det går att extrapolera en del och få upp precisionen.
DL2 finns ju (20Hz GPS) för den som vill mäta noggrannare

Edit: DL1 har ju iofs input för beaconmottagare (dvs laptimer) så det kanske kan ses som extern referens för att kunna få hundradelsmätning (kanske tom tusendel)) på varvtider.

jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005

Instämmer, men en diff på +/- 10 meter är det ingen som talar om. GPS-motorn i DriftBoxen är identisk med den som sitter i Racelogics V-Box (100tkr), det är mao ingen massproducerad navi-mottagare som de slängt in utan en egenutvecklad historia. Noggranheten ligger på 1-3 meter. Det bästa är nog att prova själv alt fråga någon som kört mycket med respektive burk. Jag har inte kunnat hitta ett mer prisvärt system men den passar naturligtvis inte alla.

Hotte skrev:
En liten undran.

om man ska analysera sin körning så ska man klart använda någon form av fast referens.
Gps:en må ha utvecklatts mycket de senaste åren men med en normal avvikelse på minst +/- 10m (för en bra mottagare) bara från förmiddag till eftermiddag så kör man ju inte på samma bana längre!
Vet inte hur bra Driftboxen är men för dom pengarna så tror jag nog inte att det sitter världen bästa mottagare i den.

Sen är ju frågan vart man själv vill dra gränsen, för hobby bruk så duger säker DriftBoxen aldeles utmärkt. thumbs up

Gotland
Här sen Nov 2004

Skulle vara kul att testa dom på en "klokt" inmätt bana och sedan transformera den till till WGS84 som jag anntar att både DL1:an och driftboxen använder. thumbs up

När vi pratar 3m noggranhet hela dagen utan exter referens så blir jag lite lätt negativ.

Upp till bevis!

Fixhult
Här sen Apr 2004

Hotte skrev:
När vi pratar 3m noggranhet hela dagen utan exter referens så blir jag lite lätt negativ.

Upp till bevis!
Är det viktigt att asfalten plottas på exakt rätt long/lat eller är det den relativa noggrannheten som är viktigast?
Det jag vet är att ett flertal varv plottas på samma linje (den Sturupoverlay jag la upp för länge sen är ett tydligt exempel). Hade GPSnoggrannheten varit dålig så det stört så hade linjerna för efterföljande varv spretat en hel del (det hade tex inte gått att se skillnad på inner och ytterspår).
Detta är alltså spårvalritning från DL1data:

Det behöver ju inte vara Lantmäterikvalité på mätningarna, bara de är konsekventa varv efter varv.

Hotte
Gotland
Här sen Nov 2004

Är inte så kännslig för rätt long/lat men det kan vara bra om man vill jämföra med hur man körde förra året. Under hur många timmar loggade du? La du kartan efter din logg eller koordinat satte du ritningen?

PS. Inget är ju perfekt, LM sätter ju ut gränrören till +/- 2,5cm från referensen. Hur bra referensen är tar man alldig upp, vilket i många fall är den svagaste punkten. Ska vi sen prata felmarginal vad gäller kartinmätning så har vi rätt många parametrar att ta hänsyn till vilket vi nog inte ska gå in på.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Hotte skrev:
Är inte så kännslig för rätt long/lat men det kan vara bra om man vill jämföra med hur man körde förra året. Under hur många timmar loggade du? La du kartan efter din logg eller koordinat satte du ritningen?
Det är loggat ett 20minuterspass ungefär. Loggen är skämdumpad ur analysprogget och "overlayad" på kartan med Photoshop. Ingen exakt vetenskap mao men tillräckligt för att ge information.

Loggen behövde inte vridas alls om jag minns rätt så GPSen verkar iaf haft koll på väderstrecken.

För LM är ju det viktigaste att de använder samma referens när de mäter ut gränser. Det vore ju dråpligt om de gav olika positioner för samma gränsstolpe till två markägare

Hotte
Gotland
Här sen Nov 2004

[/quote] Loggen behövde inte vridas alls om jag minns rätt så GPSen verkar iaf haft koll på väderstrecken.

För LM är ju det viktigaste att de använder samma referens när de mäter ut gränser. Det vore ju dråpligt om de gav olika positioner för samma gränsstolpe till två markägare [/quote]

Väderstrecken brukar aldrig vara något problem med GPS.

Vad gäller Samma gränsstolpe så händer det att man utgår från grannens stolpe som referens.
Skulle man däremot använda en annan referens än den första så är det inte säkert att man hamnar på samma ställe.

I en perfekt väld funkar allt, men bara där. Om vi nu bara avgränsar oss till en kommun så skiljer det från en tätort till det andra, och nu pratar vi meter. Hela Sverige är ett stort lapptäcke där LM försökt göra det bästa under över 100 år. Blandat med gamla och nya mätmetoder, mätpunkter, referenssystem och GPS-utrustning.
Vissa Kommuner har fått lagt om sina referenssystem så att de fått ett enhetligt vilket är mycket bra för framtida förrättningar och kartor men alla gamla förrättningar/kartor är kvar och de kommer inte att mätas om så länge det inte behövs.

För att knyta ihop den här tråden och för att komma tillbaka till början så, dålig eller gammal karta så blir det lätt fel när vi tar värden via GPS som är nutid.
GPS är bra men inte exakt. Den är mycket lätt att störa, ex. hus, träd, kullar ,berg, radiosignaler(vissa mottagare), atmosfären, fel UTC tid på satelliten och framför allt brist på satelliter. Behövs minst 6.st för att få en skaplig precision under en hel dag. Är ju inte samma satteliter som mottagaren får sin information i från(snabba små saker det där).

Vill inte gå djupare nu, känns redan som om jag tagit ett steg för långt.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Kul med lite matnyttigt snack. thumbs up

Jag vill ju kunna analysera inte bara hobbybanåka utan även slalomkörningar.
Hur funger analys med DriftBoxen och tillhörande pgm i praktiken för slalombruk?
Jag har ännu inte försökt förstå fullt ut hur analysprogrammet fungerar.
För min del vore det kul att kunna jämföra mina olika repor i slalombanan för att se vad det är som ger tidsskillnader. Var man kan tjäna tid genom att optimera sin körning, bromsa vs. inte bromsa, vända tight mot att ta ett vidare spår etc.
Finns det möjlighet att ladda ner data för slalomrepor så att man kan kika lite på hur det funkar?

Rice and shine
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

jbergin skrev:
Jag tycker Niklas sammanfattade läget bra! DriftBox GPS-motor arbetar i 10Hz vilket alltså är 10 gånger i sekunden, dvs en tiondel.

Den klarar av att hantera signaler från 8 satelliter. Minneskortet är av SD-typ, alltså enkelt att läsa in i datorn. Den är grymt enkel att använda och man är igång på 10-15 minuter, sen kan man analysera sin körning i evighet på datorn. Jag skulle säga att den räcker för 99% av alla hobbyförare och för 61% av alla racerförare.

Kan detta vara mitt varv från Mantorp, tycker mig känna igen det Johan.

Nu är ju jag inget annat en just en hobbyförare men driftboxen passar mig väldigt bra tycker jag.
Klart är att jag personligen utvecklats till en snabbare förare sedan jag fick köpt min driftbox. Jag har även gjort overlaps mot proffsen då de kört min bil samt jag kört på samma bana o s v för att jämföra mig med de bästa, riktigt kul, även proffsen blev inspirerade av driftboxen när de körde min bil runt banor och tyckte de var kul som jag tolkade det.
Den är lätt att använda och visar som nämnts varvtider varje varv i displayen samt bestlap o s v. Klart är att det finns mycket att välja på men givet har driftboxen gett mig mycket på de tre senaste bankörningarna jag kört med den. Samt driftboxen har ju även testkörts mot v-boxen för 100,000kr och driftboxen ger exakt samma tider o s v enligt EVo som gjorde ett test om jag minns rätt.

Nåväl jag kan bara rekomendera driftboxen eftersom jag inte testat något annat, förutom mobilen då thumbs down.
Visst har jag kört SLC någon gång och fått en print på alla varv efter dagens slut o s v samt låntat SLC s transponder i egen bil under bankörning och efter dagen fått en print på alla tider.

Men återkopplingen per varv som man får i driftboxen är kul och givande tycker jag thumbs up
Samt köra 0-100 samt 0-200 tider o s v samt driftangels med driftboxen är ju oxå kul tycker jag.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Lars Falk skrev:
Kul med lite matnyttigt snack. thumbs up

Jag vill ju kunna analysera inte bara hobbybanåka utan även slalomkörningar.
Hur funger analys med DriftBoxen och tillhörande pgm i praktiken för slalombruk?
Jag har ännu inte försökt förstå fullt ut hur analysprogrammet fungerar.
För min del vore det kul att kunna jämföra mina olika repor i slalombanan för att se vad det är som ger tidsskillnader. Var man kan tjäna tid genom att optimera sin körning, bromsa vs. inte bromsa, vända tight mot att ta ett vidare spår etc.
Finns det möjlighet att ladda ner data för slalomrepor så att man kan kika lite på hur det funkar?
om du bara vill ha sektortider så fungerar det nog ok (om analysprogget kan skilja på riktning när du passerar samma punkt åt andra hållet).
om du vill kunna se om du gått tight eller löst mot en kona så tror jag inte precisionen är tillräcklig, iaf inte för en sevenåkare som ju ser centimetrarna med blotta ögat.
En liten svart bok med noteringar kostar inte många kronor och kan ge ännu mer nöje i efterhand (men jag har ingen logg, det är jag för lat för )

Det är som för många andra system, det spelar ingen roll hur bra data grunkan kan prestera om du inte kan analysera den på ett vettigt sätt. Analysmjukvaran för DL1 och Driftboxen är betydligt viktigare än noggrannheten i dess mätningar.

Hotte
Gotland
Här sen Nov 2004

Både DL1 och Driftboxen är klart underbara hjälpmedel för en billig kronor.... thumbs up

Båda duger helt klart till vad de är till för, finns det några andra altenativ som kan vara lämpliga för oss hobby åkare?

1, 2   >>
4847 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande