Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6398 besök totalt |
|
||||||||||||||||||||||||
Är det nån idé. eller ska jag lägga ner?
Jag har till 99% bestämt mig för att sälja min banåkarbil i vår. Som ersättare kommer ev. en stor tung sak som knappast vore kul att ta ut på en bana. MEN... Då är det ju som så att jag idag har en vinterbil som faktiskt är i ett välldigt bra skick. Det är en 4 dörrars Mazda 323 sedan från -85. (sluta skratta! ![]() Så till min fråga: Går det att göra min vinterbil till en duglig bankörabil med enkla medel och till en låg kostnad? Vad ska jag i så fall göra med den och i vilken ordning? håller den, jag vill ha den iaf någotsånär tillförlitlig? Eller ska jag helt enkelt lägga banåka på hyllan tills jag har råd med en rejälare banbil? Lite info om bilen: Mazda 323 -85 4dr 1,5 liters motor (72hk) 5 växlad man. 9000mil 980kg tjänstevikt. helt orginal, rostfri och 100% fungerande. Kan även nämna att jag enbart kör på bana för nöjes skull. Tänker inte tävla på något sätt utan kör bara för att det är så kul och för att bli en bättre förare. Jag har garage med gott om plats och har verktyg till dom flesta meckarsyslor. Lite plus och minus som jag ser det. + Billig stryktålig bil som det finns mängder med delar till på både biltema och meckonomen = billigt Fin bil utan rost Lätt, 980 kg redan i orginal. Lättmeckad Ingen dussinbil på bankörningen - Bilen är från -85 Motorn är på 72hk samtliga gummibustningar är från -85 ![]() Bromsarna är troligen inte användbara på bana, dessutom trumbromsar bak Fyll gärna på om ni kommer på fler + eller - och please hjälp mig i mina funderingar! Så här ser pärlan ut... vacker va? ![]() ![]() P.s. Om nån är intreserad av min nuvarande busbil, (Puman) så har ni just fått första tjing, klicka på länken "bilen" nedan, PMa vid intresse D.s. _________________ MatsWalhberg |
||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Varför inte. Visst är den kanske trött. Men är du ute efter att ha kul så kanske det räcker. Borde om inte annat gå att få till en riktigt kul konbanebil. Hårdare fjädrar/dämpare schyssta sulor och översyn(ersätta vissa delar med häftigare om så behövs) av bromsarna är väl det jag skulle göra. Sen är det väl bara att brumma
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||||||||||||||
oj en äkta "Sunshine Luxory", för så hette den. Fanns även enfärgad, vit. En sån köpte min far 1985. Troligen världens mest driftsäkra bil. Vi körde 29000 mil med den på bara några år. Det som behövde bytas var två stötdämpare samt främre belägg och skivor. Kamkedjan rasslade visserligen lite men det får väl vara ok efter så många mil.
Då har du ju eltaklucka och centrallås också. Nice! Ärligt talat så är den ganska slö men den är inte direkt tråkig att köra om den har bra däck. Lägg trimplanerna på hyllan men kolla över chassiet. Nya dämpare är nog inte fel. Klart du ska köra med den även på bana men var rädd om den. Det lär inte finnas många fler som är i så fint skick! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||||||||||||||||||
Undra om jag nånsin har sett en så gammal mazda 323 med hela skärmkanter. Dom brukar vara helt borta alternativt spacklade eller silvertejp plus målarfärg
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||||||||||||||
Kör och ha kul.
![]() Besinna bara dig vad det gäller modifieringarna. Satsa på budgetskoj. Inget motortrim. Lätt bil inte omöjligt att du klarar med någon form av originalbelägg (eller sportbelägg tex gröna saker) om du bara ser till fixa bra bromskylning. Kapade fjädrar helt ok. ![]() R-däck, Nja det var ju budgetkul. Man kan ha lika kul med gatdäck. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||||||||||||||||||
Du glömde ett +...
Du blir garanterat ensam om att ha en sådan bil på banmötena. Alltså behöver du inte ens tänka på att komma på bortförklaringar till varför det går långsammare för dig än för Jan Banan som har en likadan. ![]() och ett till: Du gör en kulturgärning om du räddar en annars ointressant bil från rostdöden genom att göra en milt modifierad banbil av den. ![]() _________________ Göran Karlsson |
||||||||||||||||||||||||
Jag hade sålt den...
![]() Skaffa ett aning bättre objekt för de 10tusen du kan få ut för den. Men den var fantastiskt fin! ![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||
Verkar vara många som inte tycker tanken är helt hopplös iallafall
![]() Jo visst är den en solskenshistoria, den har haft ett ganska lättlevt och fint liv. Den har både el sollucka och central lås, dessutom har den elektrisk stolsvärme och träpaneler (eller ja... plastträpaneler). Ingen rost i skärmarna och har aldrig haft det heller. Däremot har jag tagit bort ett roststänk på en flygel och på bakluckan. Thats it ![]() ![]() Att strunta i att göra ngt med motorn låter faktist som en bra ide, driftsäkert och billigt. Även om den inte är speciellt kul orginal. Så vad ska man välja vad gäller stötdämpare och fjädrar? Dom börjar ändå bli lite slappa så ett byte vore inte dumt. Nånting enkelt men som ändå styvar upp bilen ordentligt. Vad gäller R däck så har jag faktiskt 4 st 195/50 15" liggandes i garaget, tyvärr på fordfälgar men 4st 15" plåtfälgar i rätt dimension kan inte kosta allt för mycket på skroten. Andra tipps motages gärna! _________________ MatsWalhberg |
||||||||||||||||||||||||
Fjädar finns på feltema ca ca 200kr/st=fjädrar löst
![]() Hmm stötdämpare skulle vara kanon om det finns någon typ sport variant. Långt i från optimalt men bättre än std. Motor finns det någom motor som passar bulton med lite mer kusar??? Lite över 100 räcker gått. Släng ur ALLT onödigt så ryker säker 50-100kg ps, perfekt objekt i min smak allså ett riktigt antiobjekt typ en sån går väll inte att åka bana med ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||||||||||||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||||||||||||||
Jag är ingen Mazda-expert men lite nätslagning ger vid handen att 1985:ans motor B6 finns i en turbomodell B6T på 147 hk, som satt i första GTX-versionen. Och som på beställning har Mölndals Bildemontering en sån motor liggande.
Hmm, å andra sidan står det "1.5" i aktern på din bil vilket torde betyda E5-motorn. Och turbomodellen av E5 såldes bara i japan. Jag hittar ingen sajt som visar motorfästen för 323 -85 så jag vet inte om man kan byta till B6. ![]() Å andra sidan kan GTX- och GTR-versionerna av 323:an fungera som uppslagsverk för dämpare och dyligt. De var ju sportversioner och bör ha haft lite styvare saker. _________________ Björn Stenberg |
||||||||||||||||||||||||
Ursäkta ot: ![]() http://www.webe3.net/munken2/mazda/P http://www.webe3.net/munken2/mazda/P http://www.webe3.net/munken2/mazda/P 99% rostfri 82a med en 83as GT motor (till salu även den för övrigt). _________________ /David Johansson |
||||||||||||||||||||||||
"Andra kallar det lyx. Vi kallar det Mazda standard"
T o m slagorden var bättre förr ![]() Det fanns en 323 GT med något starkare motor av denna 323 generation. Tror t o m att den hade dubbla förgasare! ![]() Det kanske kan gå att få tag på en motor från en GT någonstans, fast den var knappast speciellt mycket starkare (kanske 5-10 hk) och sannolikheten att den motorn skulle vara i lika gott skick som denna är ganska lite. Koni har säkert dämpare till den, åtminstone av den röda modellen. Dessa duger fint för banåka. Fjädrar har du ju redan fått tips om. Kan även kommentera att klädseln på stolar och dörrsidor skiljer mot en "vanlig" 323. Flott! Min familj köpte även en likadan "lyxmodell" fast i tvådörrars utförande begagnad av en granne några år senare så min syster skulle få en bil. En röd, givetvis även den försedd med el-taklucka. 2-dörrarsmodellen hade dessutom sportratt, något sportigare stolar (kramades lite extra) och konstiga "tjocka" dörrsidor som gjorde att det var svårt att få fram bältet. Prestandan var dock indentisk och bränsleförbrukningen lika låg som på 4-dörras (dvs extremt låg). Härliga tider. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||||||||||||||||||
Hmm, budget projekt var det va?? Då kan man ju alltid renovera existerande stötdämpare själv, en beskrivning hittar du här: http://www.mazdaklubben.com/index.cfm?section=teknik&page=stotdampare_hg
Härligt projekt det här!!! Väldigt tveksam till att B6 motorerna passar rakt på då de kommer från den nyare 323an från 86-89! Dock finns det ju trevliga maskiner i den B-serien!!
![]() |
||||||||||||||||||||||||
Jag har skickat iväg några förfrågningar idag angående om greenstuffs (och även redstuff) finns till mazdan. Hörde mig också för om röda koni eller andra enklare men sportigare dämpare. Såg att bromsskivor från brembo iaf finns för blyga 266:- st. Med sånna priser så är chansen stor att det blir budgeträser av plastmazdan.
Hur svårt kan det vara att hitta en mer åtkramande stol som passar i bilen? (behöver jag nämna att det ska vara budget?) Standard stolen kommer troligen vara lika bra som en pinnstol om man kör i tvära kurvor. _________________ MatsWalhberg |
||||||||||||||||||||||||
cobra monaco , sparco sprint eller dyl. billigare stol. Sen lär du få snickra ihop egna stolsfästen. Det blir ju inte så kostsamt..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||||||||||||||
Har stött på lite patrull.
EBC har inga bromsbelägg (förutom dom som är jämförbara med standardbeläggen) till bilen. Röda konidämpare till den finns inte heller, utgått :-( Men letar vidare om det kan finnas passande dämpare och belägg av annat märke. _________________ MatsWalhberg |
||||||||||||||||||||||||
Sitter det fjäderben runt om på den? Då kan det ju gå med röda koninsatser och arbete. Det borde ju gå att skaffa dämparinsatser som passar fjädrarna ungefär iaf. Men det blir ju dämpare som kostar lika mycket som bilen är värd iofs...
och om du kan klura ut hur generella fjäderbenen är så går det nog att sno grejjer från andra bilar (Golf eller nåt). I extrema fall sno hela fjäderbenet (om infästningen på spindeln är "lättmoddad"). |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 6398 besök totalt |