Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Splitterdilemma
2809 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Splitterdilemma

Jag funderar på hur jag ska maximera funktionen på min splitter.

Som ni ser är inte fronten "rakt ner" i splittern utan går in, men det kommer bli tätt mot splittern i alla fall.
Frågan är om det gör så mycket? Spelar det igentligen någon roll om den går in eller om den går rakt ner?
Jag tycker att det inte gör det eftersom hela området kommer bli en högtryckszon oavsett om den är rakt ner eller inte.

Sedan är det kraften som splittern kommer ta upp.. hur kan man se på de aerodynamiska krafterna i säg 200 kmh?
Man kan inte säga, anser jag, att t.ex. stå på splittern skulle symbolisera hur mycket aerodynamisk nytta den kan hantera. För som standard har bilen lyftkrafter i fronten, och innan man får downforce från splittern så måste man övervinna lyftkrafterna. T.ex. Om bilen har 100 kg lyftkraft i fronten vid 200 kmh original, och du sedan monterar splitter, då har du 30 kg downforce. Det enda jag anser man kan säga om det är att splittern får en statisk last på MINST 30 kg. ungefär som att säga att man placerar 30 kilos vikter på splittern fram när den står still.
Detta pga att lyftkrafterna KAN verka under splittern och därmed trycka upp splittern medans ovansidan trycks ner, i och med detta släcka ut lyftkrafterna. MEN man vet ju inte var alla lyftkrafter kommer ifrån så därför kan den statiska kraften på splittern motsvara 30-130 kg.

Stämmer mitt resonemang? eller är jag helt ute och cyklar?

Jag är lite orolig för hur den kommer hålla pga den tål NÄSTAN att man står på den.. nästan.. (70 kg) sedan börjar den knaka lite...

Ni får gärna komentera hur ni skulle göra för att maximera dess funktion.

Här sen Nov 2002

Re: Splitterdilemma

Turbo² skrev:

Ni får gärna komentera hur ni skulle göra för att maximera dess funktion.

testa olika varianter eftersom få privatpersoner har råd med vindtunnel

triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Jag skulle försöka få fronten att gå rakt ner till splittern då detta kommer minsa trycket en hel del vilket medför lägre drag. På så vis gör du två flugor på smällen.
Ang. hållbarheten vågar jag inte uttala mig men att skapa 130kg downforce med en splitter låter väldigt optimistiskt. Jag skulle våga påstå att det stannar vid max 50kg. Åtminstone i sådana modesta farter som 200km/h.
Så gör fronten rak och ut o prova. thumbs up

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
men varför minskar draget om man gör den rak ?
är det tätt i glipan så tar inte luften vägen nånstans och är därmed ingen skillnad mot att ha en rak front.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Tänk på en sak när det gäller att testa styrken i splittern/infästningar, luften pressar på hela ytan, inga punktbelastninga mao (nu sa du iofs inte hur du "stod" på den).

Splitterna övervinner ju lyftkrafter (som jag fattat det hittils) genom att förändra förhållandet mellan luft över och under fronten. Du kommer att få ett övertryck på ovansidan vilket kommer att pressa ned den men detta tryck är inte det enda som motverkar lyftkrafterna.

om jag spånar utan detaljkunskap så skulle 1000N minskad lyftkraft kanske påverka splitterns infästning med 400N eller så.

Tryckmätningar (tryck*yta ger kraft) med slang och vattenbarometer kan ge en massa data (rör 90 grader mot färdriktningen en bit ut från backspegeln är väl lämplig referens?). En bulletcam i fronten skulle också ge en hel del (dvs se hur det flexar i fart).

om splittern flexar för mycket så kan man ju montera extraljusstag för att hålla i den.

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Tror inte det kommer göra ngn större skillnad om det går rakt ner eller som det ser ut på bilden, bara det är tätt så fylls vecket ut med en virvel som inte stör ngt. En uppskattning på max last du får på splitten är ganska enkel att göra. Ovanför splitten har du stagnationstryck vilket i 200km/h uppgår till ca 1900Pa, och så kan man anta att du har ca atmosfärstryck under splitten om den inte följs av en fungerande diffusor. Max last du överhuvudtaget kan åstadkomma på splitten blir då 1900Pa projicerat över den horisontella arean, anta 1.7*0.1 m =0.17m2 -> 0.17*1900 = 323 N (eller ca 33kg). Lasten kommer att bli lägre än detta då du inte kommer att få stagnationstrycket projicerat över hela splitten, men det ger en fingervisning om de laster du har att räkna med.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

För att visa detta gjorde jag en snabb skiss i paint på hur luften kommer flöda.. ca ca ca ca

Hoppas detta förklarar något.
Nu kommer det inte göra så himla stor skillnad pga virvlar osv.
Men alla sätt att skapa bättre förutsättningar är thumbs up

Edit: 2fast4u hann emellan

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Jobbigt att bygga den raka fronten :/

Pga stagnitationen blir det inte några virvlar.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Turbo² skrev:
Jobbigt att bygga den raka fronten :/

Fyll igen med fogskum eller liknande

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Citat:

Stagnationspunkten ligger inte inne i vecket, så slutsatsen ovan är inte korrekt. Det normala är att invändiga hörn som ditt veck fylls med en liten separationsbubbla. Finns massor av litteratur inom området att förkovra sig i om man är hugad.

Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare
nej nej, inte inne i vecket, utan vid splittern, framför fronten, menade jag med stagnationspunkten

Bromma
Här sen Feb 2003

De delar av bilen som hänger över splittern ger lyftkrafter mot dessa och måste därför dras ifrån den kraft som trycker på splittern. Vi får en kraft åt bägge håll som bara vill skapa belastning på splitterns infästning utan egenterlig nyttighet. Hur stor belastningen blir på splittern beror på hur mycket luft som går in i kylintaget, hur lätt luften kommer runt och över bilen alltså formen på fronten.
Göran Malmberg

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Citat:
De delar av bilen som hänger över splittern ger lyftkrafter mot dessa och måste därför dras ifrån den kraft som trycker på splittern. Vi får en kraft åt bägge håll som bara vill skapa belastning på splitterns infästning utan egenterlig nyttighet.

Vilket inte spelar ngn märkbar roll ur prestandasynpunkt. Fyller du igen vecket med en vertikal vägg så slipper du lyftkrafterna, men splitten blir lika mycket mindre åxå. Ur mekanisk synpunkt bör det inte heller spela ngn större roll då krafterna på splittern inte är så stora. Uppskattningen ovan visar på laster strax över 300N. Om du får lite högre "onödig" belastning pga motriktade lyftkrafter så är det en fis i rymden. Det kommer antagligen ändå inte vara aerodynamiska laster som är dimensionerande för splittern. En splitter som bara är dimensionerad att tåla de aerodynamiska lasterna kommer att vara så skör att man har sönder den i hantering, vid lindriga avåkningar etc. En struktur som bara tål 3-400N utbredd last tål nästan inga punktlaster alls.

Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Jag skulle bulta på en splitter så det ser snyggt ut. Det går inte att optimera utan vindtunnel eller en massa tester. Aerodynamik är förbaskat svårt och de som vet nåt håller tyst eller tar bra betalt för bra info. Lite om splitters kan man hitta i RCE:s Aerobyte och så har väl Katz nåt i sin bok.

http://legacy.ensight.com/nov2004/images/RcarV14N11_Aerobytes2.pdf
http://www.bentleypublishers.com/product.htm?code=gaer

Splitterdilemma
2809 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande