Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Antal grader styrning / rattvarv på sport- eller formelbil ?
<<   1, 2, 3   >>
11187 besök totalt
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas Falk skrev:
Halvt OT (det är nog bara jag som inte hänger med). Ligger inte alla ledlager/länkhuvud i en formelbilsupphängning så att styrutslagets rotation går i lagerbanorna och fjädringsrörelsen går i "vinklingsledden" (dvs alla axlar igenom lagren är vertikala)?
Detta skulle i så fall göra att styrvinkel inte alls är begränsad (kan vara 360 grader), men in/utfjädringen är det (+-15 grader räcker långt).

Sen är det väl bara lämpligt att ha rattutslag som är +- ett halvt varv.


Dom ståtr upp och fråga mig inte varför

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Kan vi vara överens om att 25-28 grader/rattvarv verkar vara gångbart, nu då..?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
Kan vi vara överens om att 25-28 grader/rattvarv verkar vara gångbart, nu då..?


thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6144



Citat:
Kan vi vara överens om att 25-28 grader/rattvarv verkar vara gångbart, nu då..?


Vet inte vad du anser det är värt, men du har min välsignelse i alla fall.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Detta får leda till en ny "Våra race- och banåkarbilar"-tråd.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



om jag inte minns fel så vrids det 3/4 varv på ratten i Lowes på Monacko F1.
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



En standardbil har en utväxling på ~ 18:1 (20 grader/varv).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



ButterflyRacing skrev:
Niklas Falk skrev:
Ligger inte alla ledlager/länkhuvud i en formelbilsupphängning så att styrutslagets rotation går i lagerbanorna och fjädringsrörelsen går i "vinklingsledden" .


Nej. Dom är ju starkare åt andra håller. Alltså kan man välja en mycker mindre dimention. mindre vikt.
Att det sedan inte går att häva en sladd....är ju inte konstruktörens fel..


Jag kan inte minnas att jag sett ett stående länklager i en framvagn?! Missförstår vi varandra eller? Kan någon posta en bild med ett exempel.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har tyvärr ingen bild på mina Reynard F3 uprights som ligger på hyllan, men dom har liksom många andra Formelbilar stående ledlager som spindelleder.

Att det är helt förkastligt i hållbarhet är det ingen tvekan om, men dom måste veta något som jag inte vet

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 368



Tomas L skrev:

Jag kan inte minnas att jag sett ett stående länklager i en framvagn?! Missförstår vi varandra eller? Kan någon posta en bild med ett exempel.


en bild på en Reynard, ursäkta bildkvaliten (tagen för några år sedan...):

_________________

/LOLA-Christian
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Dude skrev:

Att det är helt förkastligt i hållbarhet är det ingen tvekan om, men dom måste veta något som jag inte vet


om vi pratar om samma sak....så är ett stående ledlager mycket skarkare än ett liggande. Då ett ledlager inte är avsett att ta upp så mycker axiella krafter.

Eller har jag missat vad du menar ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
Dude skrev:

Att det är helt förkastligt i hållbarhet är det ingen tvekan om, men dom måste veta något som jag inte vet


om vi pratar om samma sak....så är ett stående ledlager mycket skarkare än ett liggande. Då ett ledlager inte är avsett att ta upp så mycker axiella krafter.

Eller har jag missat vad du menar ?


om du sätter ledlagret såsom på bilden ovan (dvs stående), så får lagret ta all bromskraft axiellt thumbs down och sidokraft radiellt thumbs up .
om vi lägger det ner horisontellt, så får lagret ta båda krafterna radiellt.

Nackdelen med att ha lagret horisontellt(liggande) är att man inte kan ha stötdämparen sittandes på undre bärarmen utan måste anordna en fästpunkt på själva uprighten.
Dett är inget problem om man kör med pushrod, men kan vara svårt om man vill fästa dämparen på ett konventionellt sätt.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Dude skrev:

om du sätter ledlagret såsom på bilden ovan (dvs stående), så får lagret ta all bromskraft axiellt thumbs down och sidokraft radiellt thumbs up .
om vi lägger det ner horisontellt, så får lagret ta båda krafterna radiellt.

Nackdelen med att ha lagret horisontellt(liggande) är att man inte kan ha stötdämparen sittandes på undre bärarmen utan måste anordna en fästpunkt på själva uprighten.
Dett är inget problem om man kör med pushrod, men kan vara svårt om man vill fästa dämparen på ett konventionellt sätt.


Ja, jag håller med.
Att det sitter som det sitter på tex Reynarden....är nog för att underlätta casterjusteringar.
Att använda ledlager/länkhuvuden där fjädringskraften ligger, gillar jag inte alls. Det är något elit-teamen kan syssla med...dom byter säkert lederna ofta.
Dock kan inte bromskrafterna vara så stora, delat på två bärarmar så det spelar så stor roll.

Jag tycker att hela konstruktionen på Reynarden, ser ut att tillkommit för att precis klara det förhållanden som den är gjord för. Och det är inte något vi hembyggare ska titta för mycket på.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Broms/Acckraften är definitivt ngt att räkna med. Fuling gjorde ett överslag på Speedstern åt mig, men jag kommer inte ihåg exakt vad det var.

Det jag kan berätta är att 2st 10mm ledlager i varje bärarm inte klarade krafterna varken bak eller fram ngn längre stund.
Jag hade dom monterade inne vid chassiet och dom överlevde i ca 10tim.
Då var det dessutom inte några lågbudget varianter.

Jag satt dit bussningar igen.

Nästa steg är att bygga om till liggande lager thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Dude skrev:
Det jag kan berätta är att 2st 10mm ledlager i varje bärarm inte klarade krafterna varken bak eller fram ngn längre stund.


M10...

Det är det jag är inne på ibland.
Vi som inte bygger bilar som ska vinna ett EM eller VM i någon elitklass.....tittar för mycket på bilar som är byggda för det.

Jag är till och med tveksam till att använda M10 till styrstagen på en bil som ska användas i många år.
Hade du använt M14-16 i bärarmarna, så hade du förmodligen klarat mer än en sessong. Och viktökningen hade blivit mycket liten.
I vår värld är det viktigare att hjulen sitter fast...än at vi har sparat 0,25 kg.

Som vanligt vill jag framhålla SKF SAKB när det gäller liggande monteringar. Dom glappar aldrig....och går att tvinga till lite större vinklar, utan att man skadar hålfastheten.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Tillbaka till ursprungsfrågan en stund.

Jag har äntligen fått värdena för rattvarv/styrutslag, på EAS-prototypen.

Svaret blev 20-22 grader / ett halft rattvarv.

Med andra ord....så blir jag tvungen att köpa en växel att sätta på rattstången.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Jag har måttat lite idag.

Jag klarar att få 20-22 grader/ halvvarv.....med 55-60mm lång styrarm.

Är det någon som har provat att åka med mycket kort styrarmar ?
Det enda problemet jag kan se...är att det skulle bli mer känsligt för glappande leder ock styrväxel.

Har jag missat något.....kom igen och tyck något...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 368



ButterflyRacing skrev:
Jag har måttat lite idag.

Jag klarar att få 20-22 grader/ halvvarv.....med 55-60mm lång styrarm.

Är det någon som har provat att åka med mycket kort styrarmar ?
Det enda problemet jag kan se...är att det skulle bli mer känsligt för glappande leder ock styrväxel.

Har jag missat något.....kom igen och tyck något...


Jag kommer ihåg att Mikael Mohlins Mazda hade (i mina ögon) väldigt korta styrarmar.
Såg den på en mässa i Göteborg för några år sedan, pratade med "pappa Mohlin" om det.
Inga problem, sa han.....

Ta en titt i hans "byggbilder", eller kanske ännu hellre ta kontakt med honom?

Kort styrarm
Kort styrarm

Mohlins hemsida

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Christian Carlsson skrev:
Kort styrarm
Hmm, stående länkhuvud som nedre ledpunkt och liggande som övre och styrled. Kombinera det bästa av alla världar kanske
Av de andra byggbilderna kan man klura ut att det endast är den nedre "spindelleden" som är stående länkhuvud, alla de andra ligger ner (även inre ledpunkter).

Det är väl som sagt den nedre yttre leden som har stor lodrät belastning (dämpare/fjäder "angriper" i undre A-armen). Alla andra kan läggas ned för att få bästa möjliga kontroll över bromskrafter/känsla. Caster kan man ju styra genom at vinkla A-armarna mot varandra (men då justeras camber samtidigt så det gäller att hålla mätinstrumenten framme).

Har man bara ork att hålla koll på allt så går det nog bra. En gatbil som säljs vidare till "Moster Agda" är en annan femma.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

På Mohlins bil, så är det inte direkt korta styrarmar.
Ser ut att vara runt 100mm mellan centrum spindelleder och centrum styrled.

Jag har testat 60-70mm och det gick åt helskotta för mig

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Dude skrev:
Jag har testat 60-70mm och det gick åt helskotta för mig


Kan du utveckla lite...please

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Racetech
Antal grader styrning / rattvarv på sport- eller formelbil ?
<<   1, 2, 3   >>
11187 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande