Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 11187 besök totalt |
Dom ståtr upp och fråga mig inte varför ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Vet inte vad du anser det är värt, men du har min välsignelse i alla fall. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() ![]() Jag kan inte minnas att jag sett ett stående länklager i en framvagn?! Missförstår vi varandra eller? Kan någon posta en bild med ett exempel. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Jag har tyvärr ingen bild på mina Reynard F3 uprights som ligger på hyllan, men dom har liksom många andra Formelbilar stående ledlager som spindelleder.
Att det är helt förkastligt i hållbarhet är det ingen tvekan om, men dom måste veta något som jag inte vet ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
en bild på en Reynard, ursäkta bildkvaliten (tagen för några år sedan...): ![]() _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
om vi pratar om samma sak....så är ett stående ledlager mycket skarkare än ett liggande. Då ett ledlager inte är avsett att ta upp så mycker axiella krafter. Eller har jag missat vad du menar ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
om du sätter ledlagret såsom på bilden ovan (dvs stående), så får lagret ta all bromskraft axiellt ![]() ![]() om vi lägger det ner horisontellt, så får lagret ta båda krafterna radiellt. Nackdelen med att ha lagret horisontellt(liggande) är att man inte kan ha stötdämparen sittandes på undre bärarmen utan måste anordna en fästpunkt på själva uprighten. Dett är inget problem om man kör med pushrod, men kan vara svårt om man vill fästa dämparen på ett konventionellt sätt. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Ja, jag håller med. Att det sitter som det sitter på tex Reynarden....är nog för att underlätta casterjusteringar. Att använda ledlager/länkhuvuden där fjädringskraften ligger, gillar jag inte alls. Det är något elit-teamen kan syssla med...dom byter säkert lederna ofta. Dock kan inte bromskrafterna vara så stora, delat på två bärarmar så det spelar så stor roll. Jag tycker att hela konstruktionen på Reynarden, ser ut att tillkommit för att precis klara det förhållanden som den är gjord för. Och det är inte något vi hembyggare ska titta för mycket på. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Broms/Acckraften är definitivt ngt att räkna med. Fuling gjorde ett överslag på Speedstern åt mig, men jag kommer inte ihåg exakt vad det var.
Det jag kan berätta är att 2st 10mm ledlager i varje bärarm inte klarade krafterna varken bak eller fram ngn längre stund. Jag hade dom monterade inne vid chassiet och dom överlevde i ca 10tim. Då var det dessutom inte några lågbudget varianter. Jag satt dit bussningar igen. Nästa steg är att bygga om till liggande lager ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
M10... ![]() Det är det jag är inne på ibland. Vi som inte bygger bilar som ska vinna ett EM eller VM i någon elitklass.....tittar för mycket på bilar som är byggda för det. Jag är till och med tveksam till att använda M10 till styrstagen på en bil som ska användas i många år. Hade du använt M14-16 i bärarmarna, så hade du förmodligen klarat mer än en sessong. Och viktökningen hade blivit mycket liten. I vår värld är det viktigare att hjulen sitter fast...än at vi har sparat 0,25 kg. Som vanligt vill jag framhålla SKF SAKB när det gäller liggande monteringar. Dom glappar aldrig....och går att tvinga till lite större vinklar, utan att man skadar hålfastheten. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tillbaka till ursprungsfrågan en stund.
Jag har äntligen fått värdena för rattvarv/styrutslag, på EAS-prototypen. Svaret blev 20-22 grader / ett halft rattvarv. Med andra ord....så blir jag tvungen att köpa en växel att sätta på rattstången. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag har måttat lite idag.
Jag klarar att få 20-22 grader/ halvvarv.....med 55-60mm lång styrarm. Är det någon som har provat att åka med mycket kort styrarmar ? Det enda problemet jag kan se...är att det skulle bli mer känsligt för glappande leder ock styrväxel. Har jag missat något.....kom igen och tyck något... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag kommer ihåg att Mikael Mohlins Mazda hade (i mina ögon) väldigt korta styrarmar. Såg den på en mässa i Göteborg för några år sedan, pratade med "pappa Mohlin" om det. Inga problem, sa han..... Ta en titt i hans "byggbilder", eller kanske ännu hellre ta kontakt med honom? Kort styrarm Kort styrarm Mohlins hemsida _________________ ![]() /LOLA-Christian |
||||
![]() Av de andra byggbilderna kan man klura ut att det endast är den nedre "spindelleden" som är stående länkhuvud, alla de andra ligger ner (även inre ledpunkter). Det är väl som sagt den nedre yttre leden som har stor lodrät belastning (dämpare/fjäder "angriper" i undre A-armen). Alla andra kan läggas ned för att få bästa möjliga kontroll över bromskrafter/känsla. Caster kan man ju styra genom at vinkla A-armarna mot varandra (men då justeras camber samtidigt så det gäller att hålla mätinstrumenten framme). Har man bara ork att hålla koll på allt så går det nog bra. En gatbil som säljs vidare till "Moster Agda" är en annan femma. |
||||
På Mohlins bil, så är det inte direkt korta styrarmar.
Ser ut att vara runt 100mm mellan centrum spindelleder och centrum styrled. Jag har testat 60-70mm och det gick åt helskotta för mig ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Kan du utveckla lite...please _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 11187 besök totalt |