Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8 besök senaste veckan (12266 totalt) |
En 13B från en RX-7 89-91, turbomatad wankelmotor med 201hk orginal... Perfekt om du är ute efter just 200hk eftersom du inte behöver göra nånting med motorn om den redan fungerar. Underbar karaktär och håller för hårda tag sålänge den får det den vill ha (dvs bränsle, olja, kyla, luft och gnista) ![]() Men jag är ju partisk ![]() _________________ Anton Kindblad |
||||||
Stämmer! Gillar man inte respirator så så går det även utmärkt att lösa det med en sugmotor också Fördelen gentemot turboalternativet är att de blir betydligt mera kompakta:
En 13B från 70-talet som streetportas och förses med antingen weber 48IDA, 50DCo, eller varför inte sprut. Ger jämn och fin gång och drar som bara attan från ca 3500 varv upp till 8000 eller mer. 200 hk är inte något problem alls med en sån. Alternativt väljer man en så kallad 13B 6-portsmotor från 86-88 RX-7. Med lite mild streetportning ligger man lätt över 200 hk. Kan självklart också köras med förgasare om man gillar det. Även de mindre 12A motorerna (1,2 liter istället för 1,3) går utmärkt att porta till sådär 200 hk. De brukar generellt vara billigare och lättare att få tag på. Prismässigt så kostar det faktiskt inte speciellt helrenovera en motor. Måste rotorhusen bytas eller gavlarna slipas (detta motsvarar ungefär att borra om en ottomotor) så blir det lite dyrare men ändå ganska ok. Ett nytt rotorhus kostar runt 4000:- (beroende på modell) vill jag minnas. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Mitt tips är att man kan utgå från en S4 eller S5 stomme d.v.s turbo blocket från 87-91. Sen tar man isär den streetportar, byter tätningar vid behov balanserar om man ska varav mer än 8000 rpm samt monterar ett Australiensiskt 13B IDA insug med en 51mm Weber. Ärt man lite seriös handlar man ett PrOSpark (Efitec) programerbar tändning annars duger en RX-7 fördelare från 83-85 upp till c:a 220 hk. Görs allt på rätt sätt och väljer 89-91 stommen med 9:0 cr rotorer kan man räkna med allt från 200-250 hk beroende på portning och förgasarval/sprut. Om man har en 250 hk streetportad motor kan man anta att maxeffekten ligger runt 7700-8300 rpm beroende på porttider och tändsystem. Vridmoment c:a 230-250Nm alltså en rolig stark varvvillig motor som inte behöver kosta skjortan
![]() /Lasse _________________ Lars Bergström Mazda RX-8-04 Feritta 2.5" Sport exhaust ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback Braid 8x18 med Kumho R däck Tein Street coil overs. |
||||||
Intressanta svar!
Vad får man ge för en hygglig S4:a (tex) på skroten eller var man nu hittar dem? Brukar man höja kompressionen nåt? om s4:an har turbo från början lär den väl ha rätt lågt kompressionsförhållande för en sugmotor? Finns det nån bra site där man kan läsa om hur man portar wankelmotorer? EDIT: Jag kom på att det är duktigt OT nu, ber om ursäkt till trådskaparen. _________________ William Ekström |
||||||
Vi fortsätter med OT nän kanske kan splitta tråden åt oss:
Angående portning kan du kolla här för lite info http://www.wankelregistret.se/readar Denna är inte dum heller http://www.mazdatrix.com/faq/porting Angående kompet så är det var Lasse menar med att man ska ha 9:0 rotorer. Man bör alltdå byta rotorerna om man ska göra om en turbomotor till sug. Det var därför jag föreslog 6-portsmotorn om man vill ha sugmotor, man slipper byta rotorer. Dessutom är det ofta lättare och billigare att få tag på såna maskiner. Tyvärr är det inte speciellt vanligt att hitta någon form av wankelmotorer på skroten. Inte i Sverige i alla fall. Räkna med ett pris mellan kanske 5-15000:- beroende på skick (och säljare) för en orenoverad motor. Lasse wankel, Jörgen Blennow (nickname mr wankeltrim) med flera brukar dock kunna hitta maskiner tack vare ett stort kontaktnät. Kolla på www.wankelregistret.se Men helt ärligt Lasse, uppåt 250 hk ur en streetportad 13B låter väldigt mycket. Är det verkligen rimligt? Bridgeportmaskinerna (med betydligt radikalare trimning) ligger ju från 250 hk upp mot kanske 290 hk. Ca 210 hk är väl mera rimligt ur en maskin som inte kostar en förmögenhet och som har ett bra register. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Fortsätter OT då! S4 motorn har endast 8:5 cr däremot har 6 portsmotorn i bas utförande 9:4 cr och finns även från 1989 med 9:7 cr. Som en tumregel kan man säga att varje kilo kompressionsökning ger på en 2-skivig motor c:a 12-15 hk. Det finns även möjlighet att skruva ihop en 13B med RX-8 Renesis rotorer, men det blir en hel del maskinbearbetning på rotorerna då vilket innebär kostnader! Som sagt mellan 86-95 är det bara att friskt byta rotorer mellan blocken. Angående efektuttag ur en streetportad 13B så har jag bromsat 245 hk i Per Erikssons Borlänge Stuska dyno för 4 år sedan. Detta var med Weber 51 IDA. Skulle tippa att om jag skulle bygga en dragracing streetport 13B idag skulle effekten hamna på mellan 260-270 hk.
/Lasse _________________ Lars Bergström Mazda RX-8-04 Feritta 2.5" Sport exhaust ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback Braid 8x18 med Kumho R däck Tein Street coil overs. |
||||||
Kan vi inte splitta ut Wankel-delen till en ny tråd.
Det är ett intresant ämne....och här lär man ju inte hitta det igen. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Är det inte mer realistiskt att säga att med förgasare så ligger effekten på en streetportad motor runt 225-235 hk och en bridgeportad ligger runt 260-270 hk samt att en peripheral portad ligger runt 290-300 hk. om man åker med programerbart sprut/tändning så går det klämma ur mer effekt men det handlar inte om några astronomiska siffror. _________________ Jörgen Blennow 0708-145580 |
||||||
_________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||||
"Motorn går som allra bäst ifrån runt 8000 rpm och uppåt". ![]() Hur mycket kan man varva innan det kommer bitar farandes? ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Hur ser de olika wankelmotorerna ut inuti? T.ex. portars placering och form? Vilka rekommenderas till vad?
Nyfiken är man. Får nog ta och skaffa en 2 gen Rx-7 nån gång. ![]() _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||||
Med lättaste standard rotor som väger ca 325 gram mer så bör man inte varva mer än 8500 varv. Med samma rotor som är race preppad så ligger maxvarvet på 9400-9500 rpm. Många har fått för sig att man kan varva en wankel hur mycket som helst men det är fel. Den är varvvillig och kanske tål att göra det ett antal gånger men konstant högt varv knäcker garanterat lager eller stationär drev med ras som följd. Vad som händer om man varvar för mycket är att veven flexar pga rotorns vikt och iom detta så kantrar rotorn. När rotorn kantrar så får man extremt högt tryck på stationär dreven och detta medför att dom spricker och ett motorras är att vänta. När rotorn kantrar så får man även ett högre slitage på både rotorlagerna gavlarna och rotorernas sidor. När rotorlagerna fått sig en omgång så blir spelet i lagerna fel och detta kan resultera i att rotorn flaxar på veven samt att den även kan slå emot rotorhuset på höga varv. _________________ Jörgen Blennow 0708-145580 |
||||||
http://static.howstuffworks.com/flash/rotary-engine-animation.swf
Här syns det tydligt att excenteraxeln går tre varv på ett rotorvarv. Skulle tro att det är axelvarv som avses, annars skulle det ju innebära 33000 varv/minut in i växellådan. ![]() ![]() Eller har jag missat nån form av utväxling mellan rotor och axel? ![]() _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||||
Näe, det stämmer bra det. _________________ Sebastian Gottfridsson ![]() Mazda Rx-7 -94 |
||||||
I helgen 16-17/12 ska jag bromsa vår PP trimmade sug motor på bensin och metanol. På bensin blir det en Gene Berg 54 mm IDA förgasare och på metanol Ron's mekaniska bränsle insprutning som jobbar mellan 6-10 bars bränsletryck. Vi har tidigare bromsat 316 hk@9200 rpm med en Weber 51mm IDA. Nu hoppas vi på 325 hk på bensin samt 350 hk på metanol! Motorn kommer att sitta i en Mazda RX-4-74 för dragracing.
/Lasse _________________ Lars Bergström Mazda RX-8-04 Feritta 2.5" Sport exhaust ACT-Prolite svänghjul Unichip piggyback Braid 8x18 med Kumho R däck Tein Street coil overs. |
||||||
Jag skickade ett mail till Magnus T. Om detta för säg 3-4 veckor sedan men har inte fått ngt svar. Nu har min dator fått Trojansk häst & Infostealer så jag kan inte använda den f.n. Jag tycker ochså att man borde kunna ha en" Wankeltråd"ar" på detta forum. ![]() _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 8 besök senaste veckan (12266 totalt) |