Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (2708 totalt) |
Rolig sommar bil Bmw Z1 eller Renault sport spider.
Hej jag bara undrar vad folk på Rejsa tycker om dessa 2 ovanliga och roliga bilar. Jag vet att det är 2 väldigt olika bilar men om det finns folk här som ägt äger eller har kört dessa bilar så hadde det varit roligt att gemföra dom lite. Det jobbiga med spidern är ju att man inget tak har + att det inte finns lås på dörrarna. Men all info från erfarna är varmt välkommet så man kan fortsätta drömma lite. Mvh Marco. _________________ Marco Sciacca Tunström. Toyota Supra Mk5 B58 |
||||
Har ingen personlig erfarenhet av någon av bilarna, men har alltid älskat Z1 som va låååångt före sin tid när den kom.
Dock ganska opraktisk när man ska ta sig i & ur den (å då är jag ändå van vid väldigt låga lotusar), men det kan man ju leva med på en hobby bil. Renaulten ser ju grym ut, väldigt rejsig !! Men jag snackade med ägaren till en sån i sommras & han sa " den är mkt roligare att titta på än att åka " hurvida det stämmer vet jag inte men det va åsikten från en som äger en. Ska du köpa en av ovanstående & rejsa med ? I sånnafall känns renaulten som ett mer lämpligt val. ![]() _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
Har också fått rapporter av Spiderägare att den inte är nån höjdare att "leva med".
Aerodynamiken runt vindrutan ger inte en vanlig virvel bakom huvét utan alla flugor mm riktas in rakt i ansiktet istället. Den var ju designad med vindavvisaren först, rutan var en efterkontruktion för att kunna sälja den för gatbruk. Regnskyddet som finns kallas visst "kondom" och fungerar tydligen halvbra upp till 40 knyck. Men som clubräser så är den ju helrätt (men då ska vindrutan bort). |
||||
|
||||
Hej.
Ja det var ju en del som gillar Spidern, även jag. Men jag tror nog att Z1 är bättre att leva med i Sverige med tanke på regn osv. Skulle jag nu kanske köpa en av dessa bilar i framtiden så tror jag att det blir Z1 då man kan använda den lite mer än Spidern. Z1 kan man väl ta en tur med ner till ringen ca 90 mil från Helsingborg och bilen kan man låsa och parkera. Spidern är nog roligare och snyggare men det är svårt om man kör till ringen exempelvis, inga lås inget tak m.m. svårt val. Ingen som vet något bra eller dåligt om Z1 väghållning, rolig att köra ??? Kvalitet finns det roliga uppgraderingar så man kan förbättra bilen ???. Tack för alla svar ![]() Mvh Marco _________________ Marco Sciacca Tunström. Toyota Supra Mk5 B58 |
||||
Du har aldrig kört motorcykel hör jag?
![]() |
||||
Hoj.
Jo hoj har jag kört mycket. Körde europa runt 2 månader sommaren 2000 1500 mil på gsxr 750 2000. och det är nog det roligaste jag någonsin gjort. Älskar hoj. Men det stora problemet är att om man kör runt i europa, jag är mycket i Italien så kan man liksom inte bara ställa spidern på gatan över natten, helt öppen bil vad gör man då ??? Mvh Marco. _________________ Marco Sciacca Tunström. Toyota Supra Mk5 B58 |
||||
Jo.
Jag var faktiskt på väg att köpa en Speedster Turbo. Varför det inte blev vet jag faktiskt inte ????????????????????? Kanske borde kolla dom igen, Jag har aldrig kört en sådan så berätta allt och lite till. Bra och dåligt och hur kul dom är. Dom är ju riktigt fina med. Mvh Marco. _________________ Marco Sciacca Tunström. Toyota Supra Mk5 B58 |
||||
Det är ju nya bilar med standardmotorer och Lotus chassiteknik. Krocksäkra och driftsäkra.
Inte blåsigt alls i kupén, om man inte hissar ner sidorutorna. Börjar det att regna, så tar man fram ett litet tygtak som finns bakom sätena och monterar på 20 sekunder. Sen kör man VÄLDIGT lugnt.... de är nämligen lätta att spinna av vägen med i blött väglag. De flesta Speedsterförare har upplevt denna resa! ![]() Motorerna är vridstarka svennemotorer med en viss brist på temperament, men med bra körbarhet. Att köra 20 000- 30 0000 mil utan problem är säkert möjligt. Att åka på långresa med 0,8 l/mil är oxå möjligt. _________________ Torbjörn Fagerberg ![]() A master of going faster! |
||||
Missminer jag mig eller har inte Z1 M20B25 motorn? Den är ingen jättehöjdare i vilket fall som
![]() Skulle man ha Z1 skulle det nog vara denna ![]() |
||||
Utom bakaxeln. |
||||
Re: Jo.
Jag hade också hellre valt en Opel Speedster än Renault eller Z1. (Har i och för sig bara testat en Elise, men det är ju i princip samma bil.) ![]() _________________ -- |
||||
Så var det ja... Bakaxeln väl var i stor sett det enda som specialdesignades för den bilen (förutom karossen förståss...)? Någon multilänk-historia som kallades Z-axel om jag inte minns fel. _________________ Anders Dauner |
||||
...som senare kom i en modifierad version på E36... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (2708 totalt) |