Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1262 besök totalt |
I fredags var det Dax!
I fredags besökte jag Dax sport cars norr om London. Jag var där för att beställa mitt super seven kit. Efter en lång och givande pratstund med en av deras ingenjörer blev jag erbjuden en åktur i en av deras bilar. En Rush Hayabusa turbo. På gatan med full tank väger bilen 500kg och vid 1,5 bar laddtryck lämnar snurran 350hk. 0-100kmh tar 3,5s och 0-160 går på 7,8s. Jag förstod att denna åktur skulle bli något utöver det vanliga :woot: Vi rullade ut i trafiken i jakt på lite bilfria vägar. Trafiken är ganska tät i början så tempot är lågt. Gary som kör berättar att diffbromsen är trasig och att han vridit ner laddtrycket till max 1 bar. Det är ingen mening att ladda med på gatdäck. Rätt var det är så övergår vägen i två filer. Det smäller två gånger i växellådan och sen bär det iväg. Herre Jesus vad det drar i väg! Tunnelseendet kommer direkt, Gary smäller i växlarna fortare än jag hinner räkna! ![]() Hård broms, dumpventil pyyycht och in i en rondell som tas på tvären i två varv. Sen ut på vägen igen. Fullt ös upp för en backe, tunnelseende, Gary växlar pang, pang, pang, pang! ![]() Så fortsätter resan i ytterligare 20 minuter. När vi återvänder är jag alldeles matt och skakar av allt adrenalin i kroppen. Kalsongerna verkar rena men jag är inte säker. ![]() Min kompis Mark får samma behandling av Gary. Mark har åkt en del riktigt snabba bilar i sina dagar. Caterham R400, Porschar, Lotusar mm, mm, men detta är det absolut värsta han stött på. Vi är båda överens om att vi kommer aldrig kunna beskriva hur detta kändes för någon annan än varandra. ![]() Att vänta fyra månader för leverans av detta kit kommer att kännas som en evighet! Här är några bilder (fler finns på hemsidan). Notera frisyren före och efter. Före! Efter! _________________ //Mattias Gripenland |
||
![]() ![]() ![]() Värre var det för min kompis som öppnade munnen under full accerelation för att svära ![]() ![]() Hel hjälm är att rekomendera ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||
Kul!
Kan säkert bli en riktigt kul bil! Du får anmäla dig till vår Se7en Days lista så håller du reda på när du kan träffa andra Se7ens på och utanför banan. Skicka mig din mailadress om du vill vara med på listan. Det blir nånting till hösten då vi fick ställa in vårens arr på Midlanda. Ha så kul med din Dax Peter Fast man har ju inte hjälm annat än om det regnar eller om man kör på bana... ;-) _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||
VILL HA!!!
Vad kostar rullande chassi för montering av MC motor? Jag laddade hem prislistan men tyckte att den var lite rörig, bla stog det se separat prislista för dax med MCmotor. Vad kostar frakten ca? Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Wärhner- rullande chassi "square tube" kostar 5965£ + 17,5% moms.
Rullande chassi "round tube" och camber compensating front suspension kostar 7995£ + 17,5% moms. Jag har ingen aning om vad frakten kostar. Just nu är leveranstiden fyra(!) månader... LittleBlue- Jag ska definitivt anmäla mig till er lista så småningom ![]() Jag räknar inte med att ha bilen färdig till nästa sommar men man vet ju aldrig. _________________ //Mattias Gripenland |
||
Jädrar det var BILLIGT!!!! Säkert mycket roligt för pengarna!
Men om du bor i England så skall du ju vara med på se7ens.net listan. Gå in på www.se7ens.net och anmäl dig. All hjälp du kan behöva finns på listorna! (Akta dig för Cam7 den listan är lite väl "wibbly" ;-) Annars mycket bra listor. Kolla in tour7 listan också. Förra året var vi i Finlandd ungefär 40 sevens från England, Holland,m Sverige och Finland. (Kolla in t ex http://www.speedyseven.com/other%20E _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||
Billigt och billigt. Allt är ju relativt ![]() ![]() ![]() ![]() Jag är redan medlem i en av se7ens.net listorna. Där finns mycket bra info att suga åt sig ![]() Risken är dock att jag sätter nivån för hög och aldrig blir färdig med bygget. Jag ska försöka att komma ut hyggligt snabbt på vägen. Sen får finliret komma följande vintrar ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||
Jag har nämt för Calle att en small-blockare ![]() ![]() ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||
Med tanke på hur kraftig (tung) Calles ram är så behöver han en rejäl bigblock-motor för att kompensera. Rena stridsvagnen...
![]() Men karossen verkar lätt och fin. Det kan nog bli drag i den bilen också. ![]() Jag vill också ha en supersnabb bil. Kanske skulle invstera i en bridgeportad motor i alla fall. Det är snyggt när bilen skjuter eld! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
http://locostsverige.com/ Kan vara ett bra tips. Mycket bra byggtips där... forumet är väl mer för sådana som bygger egen ram och främst av locost typ men alla frågor är välkomna. |
||
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1262 besök totalt |