Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hyra biltransportsläp i Göteborg.
<<   1, 2
9363 besök totalt
CWaltgard
Goteborg
Här sen Jan 2003

När jag skulle hyra släp för någon vecka sedan så ville dom inte hyra ut biltransportsläp på Statoil i Åby om jag inte hade BE kort. Tydligen så har det varit någon kontroll i Göteborg nyligen.
Är det många ställen som inte hyr ut om man inte kan uppvisa BE kort nuförtiden eller?

Göteborg
Här sen Nov 2002

CWaltgard skrev:
När jag skulle hyra släp för någon vecka sedan så ville dom inte hyra ut biltransportsläp på Statoil i Åby om jag inte hade BE kort. Tydligen så har det varit någon kontroll i Göteborg nyligen.
Är det många ställen som inte hyr ut om man inte kan uppvisa BE kort nuförtiden eller?

Den har dom kört med i flera år.

BMW 330i -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

CWaltgard skrev:
Behovet av E-kort beror ju som bekant på hur mycket din bil får dra med bara B-kort så jag utgår från att du menar att de kollade det först. Att kräva E-kort bara för att du ska få hyra släp låter konstigt annars...
Fast det är ju helt riktigt av dem att kolla att man själv och bilen har behörighet tycker jag. Speciellt de som har relativt tunga släp (typ 1600 kg eller mer).

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Just den macken har specialicerat sig på att inte hyra ut bilsläp, dom har två där det ena lastar så lite att man aldrig kan dra en hel bil och det andra lastar så mycket att man måste ha dubbel BE behörighet ungefär.

Tror det hela grundar sig i att dom är heligt trötta på att laga släp efter att folk har vinschat upp skrot på det och överlastat/haft sönder vinschar osv.

BMW 330i -05
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Jag har bokat hos Holmqvist Komfortvagnar nu. Hela helgen från fredag eftermiddag till måndag morgon kostar 750 kr för ett 1300 kg släp. Visst, det är mera tid än vad jag egenligen behöver men då behöver jag inte stressa med att hämta och lämna utan kan ta det lugnt. Priset känns ganska överkomligt...
Kan t o m välja om jag ska köra lördag eller söndag. Gott!

Får väl återkomma med en reccention om det önskas.

Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006

Tänk vad bra om det var krav på E kort när folk ska köra med släp, då hade vi sluppit mycket elände på vägarna. Och för dom som inte orkar ta sitt E kort så får dom väl låta bli att köra då.
Själv hade jag en biltransportkärra som jag kunde dra med B kort. Men så köpte jag en Transit och vips var det bara att ta E kort, och det gick på en månad.
Nu har jag ett större släp som är så tungt att ingen kan låna det för det väger 2,6 ton, och Transiten med släp får dom inte låna om dom inte har E kort, och det orkar ju ingen ta så jag har hittillls sluppit att låna ut mina surt förvärvade leksaker.

Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Ha ha, jag har lite samma taktik Costin. Jag byggde en kåpa till min biltransport där bara "låga" bilar går in, plus att jag reggade ner den till 1300 totalvikt. På så sätt slipper man låna ut den. Det är tyvärr den grymma sanningen, folk är makalösa på att ha sönder grejorna om man lånar ut den. Trasiga stödhjul, lampor, vajer mm, man tröttnar. Det är ju skillnad, är övertygad om att den genomsnittliga Rejsianen är händigare än gemene man.

Citera
Allmänt banåkaforum
Hyra biltransportsläp i Göteborg.
<<   1, 2
9363 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande