Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6921 totalt) |
Toyota Aygo som banbil?
Finns det någon som kommit på dummheten att framföra en Aygo på bana ännu? Har själv provkört den bilen några gånger och börjar bli lite biten, den är juh rolig att ratta. Den väger knappt nånting, dock är den juh lite undermotoriserad, men å andra sidan är juh en VW Lupo det också... |
||||
Re: Toyota Aygo som banbil?
Har ju haft en Citroen C1 som pacecar hela året för SLC , och som jag förstått det så är Peugout, Cittran och Toyotan samma bil egentligen fast med lite andra karossdelar...... och jag har kört den på iaf mitt absoluta max när man försökt hänga på tex Nordic Supercar V8 amerikanska bilarna på första varvet så man iaf inte blir varvad ![]() och bilen är lätthanterlig och funkar att köra utan problem riktigt busigt med att kasta in den i kurvorna och bromsa riktigt sent osv....... men motor näe det har den inte....... toppa väl ungefär 140 på mantorps långa raka..... OM man fick en riktigt bra utgång ur chikanen....... Så slutklämmen är väl att om man kan acceptera att det går LÅÅÅÅNGSAMT på rakan så kan man ha riktigt kul i kurvorna...... |
||||
Re: Toyota Aygo som banbil?
|
||||
Är det inte dom som inte är till salu, utan bara kan införskaffas via hyresavtal? Tänkte just hur man skulle lösa försäkringsbiten om det skulle barka åt skogen
![]() Skulle man skrote en sån och försäkringen inte täcker kan det ju bli snack om att man: 1. Man får lämna tillbaka bilen till Toyota och betala skadorna kontant? 2. Man får x antal dagar/veckor/månader på sig att betala ett fullvärde på bilen? Å andra sidan är det ju inte förenat med personlig konkurs om man skulle bli ersättningsskyldig, men ganska surt... _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Pugg 107 och Cittra C1 är i grund och botten exakt samma bil, men dessa går att köpa på sedvanligt sätt (Cittran är billigast). På så vis behöver man ju inte oroa sig för det som Tobbe... nämner.
_________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
Jag är faktiskt jäkligt sugen på en Cittra C1, tycker den verkar skittuff.
Fast en VTS-modell hade ju inte skadat... 120 ponnies från C2 i den o sen hade vi haft skoj!! ![]() ![]() |
||||
Re: Toyota Aygo som banbil?
Jag har våldfört mig på samma bil i sommar... Håller med Fredrik om att den är "busrolig" på bana. Bjuder på trehjulsåka lite här o var och talar ganska tydligt om när man ligger för nära gränsen. Motorn är klen och tråkig men är, som alla trepipor, begåvad med ett skönt ljud! Skulle jag lägga dom pengarna på en banbil skulle jag köpa något annat (beg). Skulle jag köpa en snål och billig stadsbil som dessutom skulle få gå lite konbana och ev. en eller två banträffar så kanske... _________________ /Kristian Elisson |
||||
Min roligaste upplevelse med C1:an i sommar var på Sturup under formationsvarvet. Laddade vad som gick i backen upp efter Dammkurvan. Lätt förvånad blev jag när jag i backspegeln såg den 993:a som hade pole (gissa vilken) snurra efter hårnålen och sånär dra rakt in i räcket.
![]() En lätt märklig känsla att få en Porsche att snurra i sin iver att hänga på en Citroen C1! _________________ Lars Wiezell RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing |
||||
![]() Kan tänka mig att ställa upp som safetycarförare om det skulle behövas hjälp Fredrik Skoghag ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
Ang Porschen...
![]() ![]() Gruppköp C1? ![]() Tio stycken? Kanske kan få "rejsvarianten" utan ac o fönsterhissar för ett bra pris? ![]() |
||||
Hyrrejs (hyrkart men större)? ![]() |
||||
Enligt Toyotas hemsida kostar en Aygo 90000:- kontant.
Snart borde man kunna köpa en begagnad för 50000:-. Det är ju inte så hemskt mycket pengar om man skulle krascha den på ett banmöte och försäkringsbolaget inte vill betala... _________________ Johan Rådlund |
||||
Jag körde en Aygo som hyrbil på Irländska smala kust och bergsvägar i somras och den var grymt underhållande på de vägarna. Utväxlingen var ganska seg, troligtvis för att få ner varvet på motorvägen, men det var bara att köra tvåan och trean när man ville busa så gick det bra.
Jag skulle gärna ha en sån! även om ingångspriset är högt för vad man får så är nog driftskostnaderna mycket låga. 0,45l/mil drog den under den veckan vi hade den. Skulle nog personligen välja Toyotan även om inköpet är dyrare då andrahandsvärdet nog också är högre med Toyotamärket i fronten. _________________ /Tom Bengter Porsche 981 M3LR |
||||
För att inte tala om transporterna. Vill man inte slita på r-däcken så kan man ju ta den så cykelstället...
![]() |
||||
|
||||
satt o läste broschyren: Alla bilar har samma förbrukning oavsett vikt o utrustning... ? meh okay?
Bakvagn: Bakaxel med deformerbar travers. Vad betyder det? ![]() |
||||
Skulle inte rekomendera min värsta fiende att köpa en Citroen C1...
C2 däremot är en riktigt bra bil... Säger jag som Citroen återförsäljare ska jag påpeka! /J _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Varför? Motivera!! ![]() |
||||
För att när man slökör i 110 på motorvägen så känner man sig som man pressar bilen till max på en racerbana ![]() ![]() dvs den är helt ok att köra inne i sthlm/paris/london i mellan 30-50 men så fort man kommer ut på 90 sträckor och däröver så bör man ha en masochistisk läggning för att stå ut..... så jag håller med C2 är en helt annan och en bättre bil egentligen..... |
||||
Aygo mfl skulle ju passa som en entypsvaraint på nåt vis. När TopGear spelade fotboll med dem så verkade det ju lite roligt skoj som idé. Det går ju att köra bana/rejsa med vad som helst egenterligen, men det bli i dessa fall lite roligare med entyp och mindre banor. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (6921 totalt) |