Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Driftkostnad GT3 mk1/2 mot M3 CSL
3657 besök totalt
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719


Trådstartare
Driftkostnad GT3 mk1/2 mot M3 CSL

Vad kostar det att ha ett ekipage av den ena eller andra sorten per sommar?
Några banmöten i sverige. 1 resa till ringen och 5000 km landsvägskörning.
Försäkring, värdeminskning, underhåll mm.

/ janne

_________________


Jan Nagy
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Nu har jag inga faktiska siffror, men om jag inte minns helt fel är ett bromsbyte till en CSL ungefär halva pengen. (du märker att jag garderar mig med många om och kanske)

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Härligt Janne!
Jag har förstås ingen aning men eftersom jag skulle kunna donera valfri, relativt viktig, kroppsdel för att få tag på en 996 GT3 CS MkII (eller RS för den delen) så hejar jag på.

En notering ang. Porscharna, 996 GT3 tycks ha dalat en del (dalar fortfarande?) iom att nya GT3 kom. Mao är kanske värdeminskningen stor just nu men lugnar ner sig inom 1-2 år?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Nu är väl försäkring kanske en liten del i det hela men "låna" ett par regnummer och ring runt till försäkringsbolagen. Porschen har bättre förutsättningar för att kunna entusiastförsäkras till bra vilkor via PCS.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
M M
SWE
Här sen Jul 2005
Inlägg: 62



Värdeminskning - Svårt att avgöra
Försäkring - Beror på dig.
Bromsar - Skivor, skaffa heluppsättning från Porsche Motorsport, lite billigare
Belägg - Beror på valet. Det kan varierar rätt kraftigt.
Däck - Sist jag kollade, R-däck Michelin 14'000kr om jag minns rätt (235/295)
Service - Kolla på http://www.k3-autocenter.se/servicepriser.asp?c=996
om du inte gör den själv förstås
Extra Fälgar - 20'000kr ?!

Sen är det nog lite en fråga hur du kör. Man kan lätt åka på växellåda, diff, koppling t.ex. Sen finns det lite andra roliga atteraljer om man hånglar med Fröken Armco.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Varför inte fråga någon som har båda två? Du vet vem.

Hälsningar
Anders

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719


Trådstartare
Tack för svaren.

Hjärtat säger GT3,Hjärnan CSL, iaf. för mig. Är lite orolig för att en CSL inte pallar. Jo jag vet att det
finns folk som kör sina bilar både mycket o hårt. Men min vanliga M3a förbrukade två
diffar med 3000 mils intervall. Den sista kostade 25.000. Visserligen så gick det på
försäkringen men det verkar vara en svag länk.

Kanske är det så att man ska ha lite tur och få tag på en "bra bil" oavsett om det är en
Porsche eller BMW. Rent generellt så är säkert en csl billigare att hålla igång.

Ni får se det här som ett litet kommatillbakainlägg. Har inte varit så frekvent här sista tiden.
Men nu börjar det smidas lite planer inför kommande säsong.

_________________


Jan Nagy
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Micke Holmström skrev:
Nu är väl försäkring kanske en liten del i det hela...


Det är det väl knappast med dessa bilar?
En E46 M3 kostar sisådär 25000:-/år för mig att försäkra och då har jag kört prickfritt i 13 år och parkerar i flerbilsgarage.
Men jag skulle också tro att en Porsche är billigare då ägarna förmodligen är "mer försiktiga". Kan man verkligen entusiastförsäkra en så pass ny bil, förresten?
// Andreas

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



AndreasVHaninge skrev:
Kan man verkligen entusiastförsäkra en så pass ny bil, förresten?
Det är klubbförsäkringar oftast och de avtalen skiljer sig lite i avgifter från de listade entusiastförsäkringarna (men klart billigare än alla andra alternativ).
Men 1000 mil per år ger inte många Ringenbesök (om det inte är enda användningen).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



AndreasVHaninge skrev:
Micke Holmström skrev:
Nu är väl försäkring kanske en liten del i det hela...


Det är det väl knappast med dessa bilar?
En E46 M3 kostar sisådär 25000:-/år för mig att försäkra och då har jag kört prickfritt i 13 år och parkerar i flerbilsgarage.
Men jag skulle också tro att en Porsche är billigare då ägarna förmodligen är "mer försiktiga". Kan man verkligen entusiastförsäkra en så pass ny bil, förresten?
// Andreas


Jag uttryckte mig slarvigt. Det verkar, efter att jag kollat på PCSs hemsida, som om det inte går att entusiatförsäkra en Porsche som är nyare än 20 år. I det läget tror jag försäkringsskillnaderna är ganska små mellan bilarna jämfört med vad kapitalkostnaden kan vara.
Frågan är ju iofs av ett visst ointresse då just försäkringen är lätt att kolla upp.

Kul att du är tillbaka igen Janne!

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Följ ditt hjärta och köp den senaste GT3:n

_________________
Rachid Rachid
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Jag vet inte hur M3:an är klassad, kanske vet inte förs.bolagen att CSL är en speciell bil..? Vet dom det och att det framgår att den har bla ett kolfibertak så lär den kosta en del. Jag betalar/betalade 11000 för min Mk1 i förs. Då är jag 36 med massor av skadefria år och bor på ett försäkringsmässigt bra ställe.
Generellt bör det inte skilja så mycket i försäkring utan dom torde vara ganske lika.
På underhåll så är inte GT3:an billig. Men servicekostnaden är väl något högre än på M3:an.
Ganska lika bilar både i kostnad och hur snabba dom är.
Jag har kört min Mk 1 i tre år, och haft förmånen att testa CSL under sommaren en del, det jag tycker skiljer på bilarna är mera känslan. Får för mig att man åker bättre/bekvämare i M3 till och från banan, att man sitter högre och att det är mer som att köra en "vanlig" bil. Det är fint chassi men man kan inte göra så mycket. GT3:an är mera sportbil med framförallt rejsigare attityd (clubsport).
Gällande sången i maskinen så är dock M3:an en ständig vinnare.

Bara ett ynka bidrag från mig.

_________________
Stefan Larsson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Hej Janne - välkommen tillbaka!

Jag tillför ingenting till tråden, förutom ett litet tips så här i vinterrusket:
http://www.pcsracing.nu/debatt/detaljer.asp?KatID=1&ID=3637&sida=1

Hardcore.... thumbs up

_________________
--
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719


Trådstartare
FredrikÅ skrev:
Hej Janne - välkommen tillbaka!

Jag tillför ingenting till tråden, förutom ett litet tips så här i vinterrusket:
http://www.pcsracing.nu/debatt/detaljer.asp?KatID=1&ID=3637&sida=1

Hardcore.... thumbs up


Man blir sugen men jag tycker att en standard cs är hardcore.
Jag vill kunna köra bilen lite till vardags.

/ janne

_________________


Jan Nagy
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 418



om Du ska köra bilen till vardags så är GT3an oavsett utförande helt fel. Då tror jag att CSLen lämpar sig bättre.

Ciao,

J.

_________________
Johannes Ericson
///M, Type R & R/T
Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them!
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Skitkul att du är "tillbaka" Janne! oavsett vad det blir för kärra ser jag fram emot att ses i Eifelbergen nästa år!

(PS. Nu är jag ju inte helt märkesoberoende, men en Porsche ger dig ju tillgång till en massa bankörning i Sverige och PCS har ju en bra försäkring genom Salus Ansvar. Har BMW samma fördelar på dessa punkter?)

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Köra till vardags - då går GT3 CS bort. Antingen hardcore eller softcore

_________________
Stefan Larsson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Morty skrev:
Nu är jag ju inte helt märkesoberoende, men en Porsche ger dig ju tillgång till en massa bankörning i Sverige och PCS har ju en bra försäkring genom Salus Ansvar. Har BMW samma fördelar på dessa punkter?


Japp:

http://www.bmwcs.com/formaner.html#Forsakring
http://www.bmwsc.com/

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
Driftkostnad GT3 mk1/2 mot M3 CSL
3657 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande