| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Besiktiga bil endast med 6 pukts bälte ?
|
2 besök senaste veckan (9828 totalt) |
|
||||
|
är det licens för rally körning som krävs eller räcker det med den vanlig som jag tagit i samband med bilsport men sådan tur kan man väl inte ha
annledningen till att jag int ehar kvar mitt 3 punkts bält är ju för att det va i vägen och bilen är komprossmis löst bygg för att gå på ban och stripp och inte allmän väg men jag vill ju kunna köra in den nya motorn jag har byggt samt min nya låda lite försiktigt samt känna så att allt fungerar men det blir väl till att hyra kullen en dag istället |
||||
|
Jag har ju besiktat ganska många bilar med bur nu och vi har alltid hittat en lösning där man kan få trepunktsbälte att funka. Visserligen ger reggningen som ombyggt/amatörbyggt fordon (som det är fråga om när jag blir inblandad) lite mer friheter när det gäller konstruktion/placering av fästpunkter.
Jag förundras bara ibland över hur många som kan lägga massor av tid och pengar på motor och väghållning men inte på att få till ett trepunktsbälte. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag lyssnar på förslag buren sitter fast i b stolpen ända stället man skullekunna sätta fast bältet är isf dörren om man nu får det visa bilar har det ju från fabrik
|
||||
|
Funderat på att sätta bältet i buren?
Jag har sett det på ett par bilar, funkade alldeles utmärkt där. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
jasså får man det ? vilka kreterier måste man upp fylla isf finns det info att tillgå ? Mvh Martin |
||||
|
En fundering som dyker upp i mitt huvud är varför det anses säkrare med ett trepunktsbälte än ett sexpunkts, borde inte polis och besiktning fatta att man har större chans att överleva en ev. smäll?
Är det att man inte kan böja sig fram till stereon o mugghållaren när man har 4-6pkts? Har man bur så taket inte trycks in borde det ju inte göra något om man har fler än tre punkter? Inom bilindustrin testar ju en del fyrpunktsbälten, vad händer med reglerna när de börjar rulla på vägarna? _________________ Daniel Axelsson |
||||
Min tolkning är att det är bättre att det sitter ett svåranvänt 3punkt på plats (och jag kör med 6punkt) än att inte ha 3punkten med öht. Men då kör jag med bultad bur som jag "bara sätter dit på banan" så vid besiktning så fungerar det faktiskt som orginal. |
||||
|
För infästning av bälte i buren gäller i princip att det ska vara vettigt utfört, om bilen reggas som ombyggt/amatörbyggt fordon. I SBFs tekniska reglemente finns ju skisser på hur bältesöglor ska monteras i bältessträvor etc. Och det är en bra guide att följa.
Ett problem med racebälten i normal trafik är att överkroppen sitter fast. Att man inte når stereon är väl ingen katastrof men det är svårare att kolla trafiken runtom sig, speciellt om bältet är så hårt spänt som det ska vara för att fungera bra. Kör man dessutom en bil som syns dåligt i trafiken (låg sportbil, Seven etc.) är det ännu viktigare att kunna hålla koll runtomkring sig. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Nu ifall det är olagligt med 4/5/6 punktsbälte kan man då plocka bort de extra
punkterna inför besiktningen så att 4/5/6 punksbältet bara blir "3 punkt"? Ifall man tar bort ena axelbältet samt det mellan benen vore väl "problemet" vara ur världen eller? _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lådbil |
||||
Det är ju som vanligt stor skillnad på vad som är korrekt och vad som slinker igenom. |
||||
Nej, trepunktsbältet är definierat som ett höftband och ett band diagonalt över överkroppen, ungefär. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Men det går väl att ordna för det, ifall man förskjuter höftdelen så att den kommer mera över på den andra sidan? Hur gör super7 åkare, jag vill minnas att jag ej sett några med 3 punkts rullbälten
_________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lådbil |
||||
Mest för att jag saknar original 3punktsbälte från -72. Jag har både 3 punkt från nån japanare samt 6 punkts men helst hade jag velat ta bort 3 punktsbältet som inte sitter bra eller funkar smidigt. _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lådbil |
||||
Vi gör som vi vill
Skämt åsido...många åker och besiktar med midjebälte sen åker fyrpunkts bältet dit. Sen går det är bygga smarta lösningar med 3 punktsbälte också
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Är det inte så också, att bälten som ska krångla sig igenom Bilprovningen, måste vara e-märkta vilket FIA-godkända bälten INTE är. Därmed har vi en entydig förklaring till kravet på dubbla bältesuppsättningar.
|
||||
Det finns E-godkända 4punktsbälten. Spännet på dem är ungefär som vanligt bälte. Men som sagt inte FIA godkända. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Det är dessa definitioner som man ska bygga om sitt fina sexpunktsbälte till att rymmas inom:
------------- Diagonalband Bältesband, som löper över ena axeln, kroppens framsida och höften på den andra sidan. Höftband Bältesband, som löper över ena höften, kroppens framsida och den andra höften. Trepunktsbälte Bilbälte med ett diagonalband och ett höftband. Trepunktsbälte är fäst vid fordonet i minst tre punkter. Höftbälte Bilbälte med ett höftband. Höftbälte är fäst vid fordonet i två punkter. Rullbälte Bilbälte med upprullningsdon Upprullningsdon Don i vilket bältesband är infäst och i vilket bandet rullas in när bilbältet inte används. Kravet på bälten i korthet: Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. ------------ Det finns mer text om infästningar osv. men det är inte riktigt relevant här. Dessutom ska bältet som någon tidigare skrev vara E-märkt, och det ska då vara E-märkt som trepunktsbälte. Är det E-märkt som något annat (fyrpunktsbälte, till exempel) är det inte godtagbart som trepunktsbälte om det "byggs om". Så fort man ändrar på något E-märkt faller ju märkningen. Ibland undrar jag hur många av alla de som säger att de vill åka med 4/5/6-punktsbälte på gatan som verkligen har provat att köra bilen i trafik med den typen av bälten... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Att köra till vardags i diverse korsningar mm skulle aldrig fungera för mig. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Besiktiga bil endast med 6 pukts bälte ?
|
2 besök senaste veckan (9828 totalt) |