| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mr för torsionsstavar?
|
2283 besök totalt |
|
Mr för torsionsstavar?
Hej! Enkel frågeställning: Hur räknar man om från fjäderkonstant till egenfrekvens i det fall man har torsionsstavar som är direkt fästa i nedre länkarmens inre led? (I mitt fall en Alfa GTV med torsionsfjädrar fram.) Någon formelexpert? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Formeln man använder ser ut så här:
dF/dx = G x pi x d^4 / (32 x l x r^2) Där: dF/dx = Hjulkonstant (fjäderkonstant vid hjulet) G = Skjuvmodul, Ca 81.5 GPa för stål = 81500 N/mm² pi = 3.1416 d = diameter torsionsstav l = längd torsionsstav r = hävarmens längd (svingarmen/bärarmen) Alla enheter i N och mm så ramlar hjulkonstanten ut i N/mm. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Så långt så bra, men... Räkna på staven solo är ju inga problem och det vet jag att Magnus rett ut oxå. Men om man nu ska ha över hela patrasket i egenfrekvens så ska ju MR kvadreras som vi vet...vart får man in detta...för inte är det väl r^2 som du har med där...
Jag vill ha ett MR att hänga upp mig på...så jag känenr mig hemma! >
|
||||
|
Men R är ju bärarms längden, det man behöver lägga på är den lilla skilnden skrubben gör så man får ju hjulkontstanten.
Iof så med mssor med skrubb blir det lite fel. Ca 0-50mm skrubb kan man fullstänigt ski.... i det. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ja, jag fattade detta vad R var...och skiter i skrubben bara för att den spelar ingen roll just nu för min skalle.
Frågan var om R kunde likställas med MR eller hur det funkade? |
||||
|
R är väl egentligen den horisontella projektionen av hävarmen, det är inte helt sant heller om inte hjulet rör sig vertikalt i betraktelseögonblicket, men borde duga som approximation.
om man räknat ut hjulkonstanten på detta sätt, är inte MR=1 då? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Ja det var det jag funderade på...
Har man vanliga fjädrar är ju sorten N/mm och omräkningen mellan mm rörelse i fjäder mot mm rörelse på hjul är ju en sak...men nu är det ju grader vridning som ska om till mm rörelse...väl...och då känns det inte som om man bara kan kvadrera lite och komma hem. Ursäkta mitt flummig inlägg... Förstydligande. Vi har fätt en hjulkonstant, N/mm. Denna ska sedan multipliceras med MR^2 osv osv för att komma till egenfrekvensen. Men vad är nu MR på en sådanhär tingest? |
||||
|
citat från en fuling utlägging i en krängar tråd.
Man räknar en krängare på samma sätt som en toretionsstav. alfa=Mv*L/G/Iv alfa=vridings vinkel Mv=momnetet L=längden på staven G=matrialets tjuvmodul Iv=det polära yttöghetsmomentet Iv för en rund stång Iv=d^4*pi/32 Nu är ju alfa ingen bra mått på krängaren styvhet, så Mv=F*R där R är hävarmen på krängarn. alfa=arcsin(f/R) där f är hur många mm yttre punkten på hävarmen är flyttad. Nu till det fina om vi har små alfa så är nästan arcsin(f/R)=f/r, felet man får är försummbart. alfa=f/R f/R=F*R*L/(G*Iv) ---> f=F*R^2*L/(G*Iv) om vi nu flyttar runt så vi får F/f så har vi en fjäderkonatnt i N/mm för krängarn. f=F*R^2*L/(G*Iv) ---> F/f=G*Iv/(R^2*L) --> F/f=G*d^4*pi/(R^2*L*32) Simslabim vi har krängarens fjäder konstat EDIT Var tvunge att ändra lite i texten, fattade inte själv vad jag skrivit
_________________ Johan Sjölinder |
||||
|
MR måste väl vara 1 eftersom fjäderns (torsionsstavens) rörelse inte har någon utväxling mellan punkten där kraften verkar och fjädern är ditsatt.
Hur ska man vara tydlig... Bärarmens vertikala rörelse blir direkt en vridning av staven (med i tidigare inlägg nämnda reservation för små vridningar). R^2 kommer inte från något MR utan genom härledningen av formeln för stavens fjäderkonstant. Svårt att skriva det här så att det blir vettigt att läsa sorry! _________________ Rickard Madsen |
||||
|
rgm:
I det närmaste korrekt men ökar du spårvidden genom spacer kommer MR sjunka. ca ca ca ca ca med en spårviddsöking på 4% så sjunker MR^2 med -2% (4% --> ger ca +50-60mm spårviddsöking) Lite föränklat är MR beroende på skrubbradien också. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
|
||||
Hmm du har säkert rätt men jag fattar inte helt ändå
Kraften verkar genom däckets kontaktyta men marken -> R är längre än bärarmen. R är alltså egentligen (vinkelräta) avståndet från däckets kontaktyta till stavens infästning? Skrubbradien påverkar R -> längre hävarm -> Annan hjulkonstant? Sedan varför MR inte är 1 hänger jag inte med på, du ligger nog på en annan nivå än mig
Kan du förklara eller visa hur du får fram MR? (klistrat in gammal bild från en annan tråd som visar skrubbradie, A-armar här men iaf)
_________________ Rickard Madsen |
||||
Nej, R är bärarms längd. Allså fråm innre infäsing till cc kulbult.
Allt sämmer i tråden för utom att typ fjädern sitter längst ut på bärarmen och är 90grader mot bärarmen. Allså R är bäramslängden. se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Vart det mer begripligt???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
"My brain hurts! operate"
Jag får återkomma! Hur lång betänketid får jag? _________________ Rickard Madsen |
||||
1 2 3, nu är den nu är den SLUT Nää då så elak är jag inte
om det gäller fjäderkonstanet för torritionsstavar försätt i denna tråd. om det gäller MR på verkan va skrubben/monementanpunkten så forsätt i den länkade tråden. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hallå, där... Min fråga var från början hur man räknade ut egenfrekvens för A-arm med torsionsstav? Fjäderkonstanten var redan klar, denna tråd är fortsättningen till hur man får fram egenfrekvensen för samma system. Det var sen som AL påpekade att MR var viktigt för egenfrekvensen och den frågan är inte heller besvarad ännu.
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Mangan:
Svaret står i min länkade tråd, om man orkar läsa förståss
Man dehöver rita upp hela fram/bakvagnsgeometrin, men tumme pekfinger räkna med MR^2=0,94-0,97 Sen själva egenfrikvens beräkingen, presis som vanligt. f=(k*1000*MR^2/mf)^0,5/2/pi [Hz] k=fjäderkonstent vi fick i N/mm mf=fjädrad vikt _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det gör jag men jag förstår ändå inte.
Lite praktisk räkneövning: F/f = 60 N/mm och MR = 0,94 ger då ca 2,22 Hz Skippar jag att ta med MR så fick jag resultatet till 2.29 Hz Känns som MR spelar mindre roll just i detta fallet?
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Japp, men det gäller bara att ha koll på när MR måste med och inte. och felet med och utan MR ligger inom räknefelstoleranserna också. Som jag försäks säga förut så med liten skrubb så kan man ski.... i att rita upp hela geometrin och bara titta på var fjädern sitter och dess luting. Men nu halkade jag från torritionsstavs tugget
_________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Mr för torsionsstavar?
|
2283 besök totalt |