Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2482 besök totalt |
Formel för uträkning av laddtryck?
Försökte söka, men sökmotorn var så seg och har ännu inte kommit med något resultat... Finns det något approximativt samband mellan vartalet en turbo snurrar med och laddtrycket den ger? Typ p=K*n, där K är en konstant som kanske bl.a. beror på turbons geometri. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Jo... Fast jag tänker skriva ett datorprogram där man med ett reglage kan öka gaspådraget och kunna se hur mycket turbon laddar, därför behöver jag ett ungefärligt samband mellan laddtryck och varvtal... _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Förstår inte hur varvtalet -> laddtryck skulle hjälpa dig, du kan ju ändå inte räkna fram varvtalet från gaspådraget på ett enkelt och pålitligt sätt. Ska du ha fram en funktion för laddtryck från varvtal måste du utgå från kompressordiagrammet för din specifika turbo, det är ju ganska stor skillnad mellan olika aggregat. Sedan kanske du kan ta fram en approximativ funktion för laddtrycket, dock får den nog formen laddtryck = f(luftflöde,kompressorvarvtal, tryck, temp) och i sin tur är luftflöde = f(motorvarvtal,VE,spjällvinkel). Sedan är ju inte sambandet för att räkna fram kompressorvarvtalet (eller egentligen turbinnvarvtalet) ett dugg enklare, här har vi grenrörsdesign och dessutom några faktorer som påverkar avgastempen som gör det svårt att förutse t.ex AFR och tändläge. Verkar i mina ögon som mycket jobb med ett osäkert resultat. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
med tanke på att man igenkligen inte har nån konstant i en turbo då energin som den kräver inte är linjär vis ett konstant ladtryck med olika flöden och verkningsgraden är beroende på avgastempen och hur bra flödet är och kollar man på hur mycke avgasmängderna ändras beroende på ladtryck in i motorn och hur de ändras med vilken typ av bränsle och hur fet blandning det är och lägger man också till insugsluftens temp och luftfuktighet och att luftflödet minskar igenom ICn då den kyler luften (almäna gaslagen) och koplar man på vattensprut i kylaren så ökar man avgasvoymerna och håller ner avgastempen så man är mer skonsam mot turbon men då mycke av energin som driver turbon är avgivande av värme och det minskar men flödet ökar desto mer
jag är inte nån expert på turbos men kan tilräkligt mycke för att vara säker på att det är för många parametrar som spelar in för att kunna göra en almän formel som gäller alla turbos och bara rätt samansätning av kompressorhus. turbinblad och avgashur i alla des konstalationer är inget att leka med så min fråga är vad ska du har denna info till och vad ska du använda turbon till för bil och ska den vara körbar eller är det maxefekt som är det viktiga ? _________________ // Mikeal Rylen |
||||
Jag antog att det skulle vara för många parametrar, jag är väl lite rudis på det här med turbo...
Jag antar att min tanke inte är färdigutvecklad, men här är en förklaring till vad jag tänkte använda en sådan formel till. Jag har ett litet privat projekt (vill inte säga för mycket, lite hemligt, men vi kan säga att det handlar om alternativ drivning av turbon), där jag som förstudie eller förberedelse tänker skriva ett datorprogram där man via ett/flera reglage kan ändra motorns varvtal och/eller gasspjällets läge för att kunna se hur mycket turbon laddar och vilket varvtal den har beroende på motorns varvtal och tidsderivatan av gasspjällets läge. Man kan kalla programmet en simulation av vad jag sedan skall bygga/tillverka i verkligheten. Visserligen är det inte så viktigt att få det exakta förhållandet just för detta datorprogram, man kan ju alltid anta ett linjärt beroende, för i verkligheten ger det ju sig iaf. Engentligen var det ladddtrycket i förhållande till turbons varvtal som jag skulle vilja ha en appriximativ formel för. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Laddtryck = k*varvtal
där K är 2.8/190 000 förslagsvis. Vet inte vad du ska göra med det iofs, är helt meningslös info men iaf ![]() Men vad är problemet ? Är väll bara dunka in kompressormappen i "datorprogrammet" så är du i hamn. Kan ju ansätta lite ungefärliga tryckfall och volymetrisk verkningsgrad för att få ut ett hyffsat massflöde så kan du ju direkt se hur mycket effekt som krävs för att driva kompressorn. Och vilket varvtal du måste driva den med. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
De simuleringsprogram som finns på marknaden kan hantera detta, dock måste man skapa en modell för hela motorn och data från både turbin och kompressormappar måste inkluderas.
Något direkt samband mellan kompressorvarvtal och laddtryck finns inte, däremot kan man ju genom Eulers turbomaskinekvation relatera entalpiökningen kompressorn bidrar med till dess bladhastighet. För en kompressor med radiala blad kan efter vissa förenklingar (antar bland annat inga ledskenor hos inloppet): dh = W_dot/m_dot = U2^2 dh = specifik entalpiändring W_dot = effekt m_dot = massflöde U2 = bladhastighet exducer Då de flesta kompressorhjul har bakåtsvepta blad så blir det lite klurigare dh = U2^2 ( 1 - Cr2/U2 cot b ) b = bladvinkel (radiella blad = 90 grader) Cr2 = radiell komponent av gashastigheten ut ur impellern För att ta reda på Cr2 så måste man känna till kompressorns reaktionsgrad. I princip så innebär en högre bakåtsvep att man blir tvungen att använda högre bladhastighet för att nå en given specifik entalpiändring. Sedan gäller förstås dh = CpT_in / nc ( pr^((γ - 1) / γ) - 1 ) Cp = specifik värme T_in = inloppstemperatur γ = förhållande för specifik värme nc = verkningsgrad kompressor pr = tryckförhållande, alltså P_ut / P_in |
||||
Prova sök kring de mekaniskt drivna centrifugalkompressorer som finns att köpa så kanske du hittar något matnyttigt.
http://www.procharger.com/systems.shtml http://www.powerdyne.com/ http://www.paxtonauto.com/superchargers.html http://www.vortechsuperchargers.com/products/ Jag antar att det är något liknande du har i tankarna. Du bör nog sikta på att använda en "lågvarvig" kompressordel, ska du försöka växla upp en drivning till väldigt höga varvtal är det nog lätt att du får problem. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
2482 besök totalt |