Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1263 totalt) |
Elektrisk motorlyft/winsch?
Flyttar snart in i mitt garage och funderingarna går hur man ska inreda det... Skulle vilja ha en balk i taket med en liten "vagn" som går att skjuta i längsled för att kunna lyfta en motor och kunns flytta den i längsled. Har kollat lite på spel med kätting eller spak men sen såg jag denna: http://drift-underhall.se/showProduc Vad tror ni om att ha en sådan monterad på en skena i taket? Med enkel wire lyfter den 200kg och med dubbeldragen wire det dubbla. Det måste väl räcka och bli över om man inte håller på med 27 liters merlinmotorer... Eller kan men rentav spara en 500:ing och köpa "lillbrorsan" till ovanstående? http://drift-underhall.se/showProduc _________________ Jonas Edling |
||
Dom är lite ryckiga, svår att finlira en motor på plats typ.
Jag vill även ha sidojustermöjlighet på min lyftmojäng. Jag använder en gungställningsliknande anordning som står på typ kundvagnshjul och en manuell spaklyft (eller egentiligen vinsch som inte är klassad för lyft, ajabaja). Tycker det funkar bra. _________________ Pär Hylander |
||
Jag är inte så haj på sådana saker, men en sak att kolla kan kanske vara hur den klarar att "vila" på en höjd en stund? Tar ju ibland lite tid att pricka in saker och ting rätt och jag skulle inte vilja ha händer i vägen om den sänks långsamt.
Skiljer det 500 så hade jag köpt storebror. Motor (318is, liten motor) väger 102 kg utan kringutrustning och vätskor... _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Jo, det gör dom, motorn har broms vid fläkten. Antagligen är där ett bromssystem till eftersom dom är ce-märkta för lyft. _________________ Pär Hylander |
||
Fast jag upplever det inte som ett bekymmer om man drar wiren dubbel, då blir det lite mjukare lyft och sänkningar och lyften orkar då 250kg, det är en rätt rejäl motor. _________________ Jonas Edling |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1263 totalt) |