| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Aluminium Bells till bromsskivor?
|
9165 besök totalt |
Hur varma blir de? 7075 tappar en hel del i hållfasthet då temperaturerna bär iväg. |
||||||
|
jonas
vi gjorde bells till lillrobbans cosworth i vanlig 4212, funkade jättebra. tror att folk hänger upp sej lite mkt på teknisk mumbo jumbo _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||||||
Det du kallar tekniskt mumbo jumbo kallar vi andra kunskap och fysiska lagar...
Pruta eller chansa på bromsdelar skulle inte jag vilja. Sen att 4212 kan funka säger jag inget om då jag inte känner till materialets egenskaper. Som sagt, fråga först är väl inte fel...så slipper man kanske otrevliga följder. |
||||||
|
|
||||||
|
De bells vi gjort i 7075-alu sitter mestadels på rallycrossbilar, och där tar ju inte bromsarna så mycket stryk som i banåka. Men... vi har gjort till bana också. Dom sitter b.l.a på våran gamla bil (Volvo V40) ihop med Performance Friction-prylar från Stacke. Har gått väldigt hårt, varmt och länge... så jag tror att 7075-alu funkar utmärkt till detta ändamål.
/Martin |
||||||
Vad använder ni för skivor till gubb-audin? _________________ Jonas Edling |
||||||
|
vad jag menar är att många skriver "du måste andvända 7075" utan att egentligen veta vad den legeringen har för egenskaper. det stod i bilsport så det måste ju vara bäst.
jag har jobbat dagligen med bearbetning av alu i 7 år så jag har lite hum om hur materialet beter sej. _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||||||
Då är vi överens!
|
||||||
gubbaudin har ju inte bromskrav på samma sätt som era runt runt bilar har
det sitter audi 280mm skivor som knips av ett par org ok från 2,8 q -00 ..(gissa vilka ) men det skall jagas vikt i vinter,så det blir nog lättvikt skrot från wilwood....får man ju ha på rattlåsbilar
robban e ju så förtjust i bilsport arr så han vägrar låta mej slita bort plåthuven å allt sånt där skit.
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||||||
Beror mycket på temperaturerna. 7075 börjar tappa styrka kring 80 grader, när sedan temperaturen når 250 grader har man bara kvar en mycket liten del av den styrka materialet hade vid rumstemperatur. Utan att känna till vilka temperaturer som kan uppstå så tror jag det skulle vara lämpligt att kika på aluminiumlegeringar som AA 2618 eller AA 2219. Dessa brukar användas i bland annat kolvar till motorer pga dess temperaturbeständighet. |
||||||
|
Som man ser på bilderna på mina bromsskivor så ligger inte beläggen emot hela vägen ut på skivan, därav de vanligt sk sorgkanterna. Finns det någon anledning till att skivan går längre ut än belägget? Vad försämrar man om man svarvar/fräser bort några mm i ytterkant av skivan?
_________________ Jonas Edling |
||||||
Nä, detförståss, men åker man med enkolvs gjutgjärnsleksaksok så kanske byte till riktiga bromsok prioriteras högre än att ha fluffiga aluminiumtorn på bromsskivorna
|
||||||
Visst är det så, fast kostnaden borde vara ca 1/10 om amn kan göra prylarna själv. _________________ Jonas Edling |
||||||
|
Eftersom jag försöker vara en dutti pojke o söka lite så fortsätter jag lite på jonas tråd.
Har efter en del funderande kommit fram till skivorna på s2an blivit ca 500 grader varma med effekten som den hade när den rullade senast
oroar mig en smula över vad som händer med fett osv i hjullager när det går så varmt. Kör ju original A8 skivor nu på 323x30 mm. Dessa väger ju tyvärr bly som de flesta original skivor. Min fundering är då att gå över till en flytande skiva och då ha alu bells till dessa. Borde inte medge följande fördelar. Mindre värme i navet som kan påverka hjullager, drivknutar osv. Mindre roterande massa. Troligtvis bättre kvalite på skiva än original skivor. Vore ju trevligt o ha alla de fördelarna i en och samma lösning så att säga. Ps. Jo jag inser att jag behöver kylning till skivorna också Ds.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
|
Helt rätt i din funderingar!! Extrema bilar med mkt effekt och framförallt hög vikt måste ha en 2-delad skiva med hög termisk kapacitet. Satsa på en PFC 356x32mm med ett 4- eller eventuellt 6-kolvsok och rätt typ av belägg.
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||
|
Någon som har erfarenhet av Wilwoods bells?
http://www.wilwood.com/Products/003- Finns ett par artikelnummer som inte är borrad bultcirkel samt centumhål på.. Kostar inte så mycket heller. _________________ Mitsubishi Evo TME RS Opel Ascona 400 MVH Emil Olsson |
||||||
|
oooh! Intressant tråd! Nu har den ju avvikit lite från ursprungsämnet och jag lägger in en liten avstickare till som ändå nuddar på ämnet och det som diskuterats. Om en skiva närmar sig 500 grader, som i Gurras (Emp... Kallas du Gurra? =)) fall... Hur varmt är då oket? och hur mycket av den värmen i oket letar sig vidare till "ok-upphängningen". Vart jag vill komma är att jag funderar lite på vad folk brukar tillverka sina bromsoksadaptrar i för material. Antar att de måste tåla värme och en jäkla massa kraft.
Hade varit kul att se en termobild på allt bromsrelaterat när det är varmt. För att se hur långt ut värmen letar sig. _________________ /NEO aka Henrik Cednert :: Audi S2 Coupé 1994 :: Proud member of Team Irry -+ www.irry.com +- |
||||||
|
Vi har bonnaluminium i våra bells på racerbilen
Har ingen aning om kvalitén eller materialspec, men det har funkat under 5säsonger i SLC med AP 330x36 skivor. Dessutom är dom fast monterade och inte flytande. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Kör med m3 e46 skivor och bmw 850 ok på min m3 e30. Oken passar i orginal okhållare och skivan spacade jag ut 13mm har funkat kanon i två år och kan lova att det stannar ;-)
Köpte en spacer på 20mm med fälg styrning på och svarnade bort 8mm så att skivan centreras på den och även fälgen.
_________________ Emil Blomdahl BMW M3 E30 -88 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Aluminium Bells till bromsskivor?
|
9165 besök totalt |