| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Designa bränselssystem (historic racer)
|
9251 besök totalt |
|
Börjar går lite frammåt med mitt nya bygge av 2-taktsracer, för historic racing, efter 1 års byggstillestånd pga ständiga bristvaran tid. Blivit dags att bestämma sig för hur bränsle systemet ska designas, en massa frågor dyker då upp i huvudet. Vi börjar med tanken, Den kommer att vara antingen en moddad orginaltank (i plåt, eller en aluminiumtank med orginalet som förebild.) Givetvis skumfylld enligt FIA App-K krav. Övriga modifieringar jag funderar på är: Skvalpskott då jag märkt sugproblem tidigare i främst långa snabba kurvor. Tänker mig två plåtar isvetsade i tanken som delar av den i tre "celler" varav de två yttre något mindre en den centrala "cellen". För att få den västskerörlighet som ändå behövs med lite bränsle i tanken, är jag inne på att låta plåten lämna en fri spalt på ca 2 cm nederst mot tankens botten. Räcker detta eller bör plåten ha några ytterlgiare hål längre upp för att inte riskera att bränslet "inte hinner med i svängarna?" Hur mycket påverkar tankskum bränslets "rörlighet"? Funderar också på att ha två pick-upledningar i tanken, en i vänster cell, en i högra. Bör dessa löpa samman i en grov ledning fram till motorn, eller är det fördel med två, matatade av varsin pump? (bilen har enkelförgasare) Bränselpumpar Kommer att använda Facet "sivler top" med kapacitet 150 l/tim (två taktsmotorn suger i sig minst dubbelt så mycket som en motsv 4-taktare, min bil dar f.ö. 4,5 liter/mil på banan. Vart ska jag placera pumparna för att utnyttja ders kapacitet bäst? Framme vid motorn, eller bak vid tanken? M.a.o. är det bäst om dom suger eller trycker? På vilken höjd bör de sitta i förhållande till tank och/eller förgasare? Bränsleledningar? Avser använda metallomspunnen slang hela vägen för att slippa onödiga skarvar , hur grov bör den vara för maximalt flöde och utnyttjande av pumpkapacitet? och som sagt en eller rvå? Catch-tank Avser att ha en catch tank placerad lågt i motorummet, hur stor bör en sådan vara 1-2 liter? Hur bör jag placera inlopps, resp utloppsrören? Bör jag ha returledning? var placerar jag uttaget för den i så fall? Bästa dragningen av returledning i övrigt? Bränsleregulator Ska jag sjävklart ha blir en av Filterkings ställbara. rätt placering är närmast förgasaren? På samma höjd som förgasaren? Bränslefilter har orsakat mig flera motorras, så just nu kör jag utan! Problemet är att de filter som finns i papper eller finmaskigt nät (som i Bendixpumpen) täpps succesivt igen av den klibbiga två-takts racingoljan. Andra tips på filterlösning som funkar med relativt fet oljeinblanding? (behövs troligen med nytt bränslesystem då partiklar från bl.a. tankskummet säkert splear mig spratt annars) Mer jag bör tänka på vid designande av bränslesystemet? Förgasarelösningen har jag bra koll på + att reglementet är ganska strikt på den punkten. Vad säger era erfarenheter på detta område, alla tips och synpunkter mottages med stor tacksamhet! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
Bränslepumpar nära tanken, så lågt som möjligt.
Har du två pumpar är det ju bra om de suger från varsin sida av tanken, så har du bränsle oavsett du svänger höger eller vänster. Men det förutsätter ju att du har separata ledningar före pumparna, altså ingen gemensam sugledning och pumparna fram. Skall du ha catchtank så har du retur från den till tanken, och en separat pump som suger från catchtanken, och matar förgasaren. Är det retur från förgasdaren, eller från BTR'n? Är du orolig för bränslefilter så kan du kanske ha filter innan catchtanken, och se till att ha nivåvakt i catchtanken som varnar innan du tappar soppa till tryckpumpen. Ett alternativ kan vara att ha en filterhållare av samma typ man har när man flyttar ut oljefilter från motorn, och ha samma typ av filter som oljefilter. de finns olika fina, bränslefilter till dieselbilar till oljefilter, ett "öppet"/oljefilter borde vara bättre än inget filter alls. |
||||||||
|
|
||||||||
|
Med en rätt utformad catchtank ska man inte behöva trixa med en massa skott i tanken. Måste man det har man gjort fel säger jag.
Har du en catchtank på 1 liter borde du komma ett varv i snitt på svenska banor innan den är tom...vilket den inte blir då den matas kontinuerligt. Dock kommer ju denna installation kräva minst 2 pumpar, en som matar till catchtanken och en som matar därifrån till motorn. Får man ha det så enligt FIA? Minns inte om det är mekanisk pump på 2t som kunde användas till att mata knasarn från catchen? EDIT: Dock som Magnus säger, matar du med 2 pumpar bakifrån tanken på höger respektive vänster sida är du ju garderad ordentligt. |
||||||||
|
En fundering jag har, är vart tar skummet/luften vägen om man matar med två pumpar och inte har catchtank eller retur.
om ena pumpen matar fram luft/skum och andra bränsle. har man retur från flotörhuset borde skummet/luften försvinna den vägen, men vad händer annars? Är flotörhuset ventilerat ut i luftrenaren borde det gå den vägen, men vad händer.... |
||||||||
|
Tack för intressanta tankar o ideer!
om jag sätter 2 pumpar vid tanken som suger från varsitt hörn av tanken och låter ledningarna gå ihop en relativt grov dito fram till en catch-tanken? (har också funderat på vad som händer med skum/luft med två separata ledningar) bränsle in i catch-tanken i botten, samma med bränsle ut till regulator/förgasare. Retur högst upp på catchen och tillbaka till tanken ,är det rätt tänkt? Det är ingen retur från förgasare eller regulator i dag. Den lösning jag inspirerats lite av hade inte separat pump från catch-tanken, men det kanske man bör ha? Andreas; 2-taktarn har elpump (monterad där fram) som standard. Är det någon vits med backventiler på till eller returlednignarna? Skott i tankarna kanske kan skippas, men jag måste ändå in itanken för skumfyllning och montering av nipplar för de dubbla pick up lednigarna, så några enkla svalpskott blir iofs inget direkt merjobb. Förbrukning på ett varv på Mantorp lågna suger bilen i sig nästan 1,5 liter. Kanske jag rent av bör ha en 2 litets catch? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
Hoppas du anser att bruka originalpumpen från catchen isf...annars måste catchen sitta ofanför förgasaren om du ska leva på självtrycket...vilket låter som en sådär rejsmässig lösning. För originalpumpen räcker till att mata förgasaren med den soppa den vill ha?
Storleken på catchtankar brukar vara reglerad och inte sällan till just 1 l. Om dina fina dubbelpumpar i skuffen hyffsat kontinuerligt matar catchen med soppa kommer den aldrig bli tom även om den är på 1 l. Backventiler vet jag inte om det är ett måste. Sabbar väl inget men ger dom ngt verkligen? Kanske vettiga att ha på de ledningar som går från tankpumparna innan de går ihopa till en ledning så soppan inte får för sig att ta fel väg om en pump slutar funka eller på annat vis ställer till med att hålla lägre tryck den vägen än vad du har i catchtanken. Då tar ju soppan fel väg och åker "hem" igen. Kanske mer hypotetiskt att det kan ske...men nu är det nämnt iaf.
När får man provköra?
|
||||||||
Tror det får bli en Bendix till där framme (måste bli bra mägndrabatt ) orginalet är borta sedan bilen inköptes. Satt en gammal Solid stade på den då.
Ska kolla om reglerna säger något om max antal pumpar (2 vet jag är ok) om inte är catchtank med en punmp därfram och en pump vid tanken där bak att fördra Eller ska man slopa catchtank och köra som jag gör idag direkt till regulatorn? Provkörnign utlovas frikostigt vid utprovning av krängare och studsdämpare
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
Catchtanken är given.
Pump från den till knasaren likaså. Sen om du bara får ha en pump bak vid tanken anser jag inte att det är ngt problem. Så en lösning finns garanterat. <--- AL övar.
|
||||||||
|
I catchtanken har du ett utlopp till tryckpumpen centralt i botten.
Inlopp från pumparna och eventuell retur från motorn sätter du högt, i kanten så att soppaqn sprutar längs med veggen, och bildar en virvel, retur till tanken sätter du mitt i toppen. Då får du skumm och luft längst upp och bensin längst ner. virvelbildningen hjälper till att transportera luft och skumm till mitten av locket. |
||||||||
Smart! så får den bli med catchen. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
Re: Designa bränselssystem (historic racer)
Varför inte filtrera soppan innan du häller i den? / P _________________ /Pär Nyman |
||||||||
|
Det är inte soppan i sig som är problemet. Det är utfällningar och partiklar som finns eller bildas i systemet som är problemet. Helst då från säkerhetsskummet i tanken, som i ofs är helt ofarligt i sig, men som sätter igen munstycken, pumpar och filter etc, så att flöde och tillgänglgit tryck minskar. Lurigt då detta kommer krypande succesivt. Min motor mår dessutom bäst av att smörjas genom bränslet, så det blir dubbelt illa så att säga. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
Tror han menade att du skulle skippa soppafiltret
|
||||||||
|
och då sätter particklar från blandannat säkerhetsskummet i tanken igen munstycken och pumpar. Vilket leder till att motorn går magert, när en vass tvåtaktare går magert brukar kolvarna smälta.... |
||||||||
|
Tvåtsaktsgudens eget Tjernobyl tenderar att ibland bli väl dyr i drift. Iaf numera när jag åker med smidda Venoliakolvar, stället för begagnade standardkolvar.
Det är just detta som gör att jag gärna lägger lite extra tankemöda på att få till ett bra bränselsystem. Fundering: Någon som vet hur "trögdrivna" är bendixbränslepumparna är? Min "hängslen och livremstanke" innebär ju 3 pumpar. Funderar på om det blir märkbar effektförlust om den gamla likströmmaren ska driva tre pumpar. (i så fall lär jag backa tillbaka med bara en pump vid tanken och en vid catchen. för det känns som den lösningen med catch är viktigast för kontinuerlig bränselförsörjning.) edot: ordblandning... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
|
om du på en hoj utan skum ruskar hojen lite i sidled hör du kluckande. Gör du samma med en skumfylld (givetvis korrekt mängd skum) hoj hörs ingenting. Öppnar du locket och gör denna manöver för att se hur mycket du har i tanken ser du ingenting... (utom skum). Så det håller fast bränslet ganska bra. Värt att tänka på är att du behöver tanka 0,5l till en liter mer än du tidigare gjort, tar en stund innan allt bränsle släpper från skummet. Har man tömt tanken och väntar en halvtimme kan man sedan tömma en halvliter till. Det går att få soppatorsk på just det också, har provat. Ett tips är att du har ett 'nivårör' med graderad sticka lättåtkomlig. Nytt tankskum som läggs i tank verkar inte fälla, men tar du ut det och monterar tillbaka det fäller det hur mycket som helst. Kör med 'genomskinligt' standard ok filter, de har stor filteryta och jag har inga som helst problem med att de sätts igen av olja. Kör då antingen med valvoline eller 747. Sätt det väl synligt, och/eller byt det varje tävling eller varannnan. Då det kostar 20kr eller någonting sådant är det en p**s i racebudgeten. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Racetank till SAAB 96 Monte Carlo
Håller precis på att bygga mig ett bränslesystem till min historiska racer.
- Specialbyggd alutank ca 30 liter (lite kortare än originalet för säkerhetens skull) - Fuel Safe Tank mätare - Facet Red Top pump - Filter King regulator - Litet Bosch bränslefilter Har även en catch tank men det verkar vara lite komplicerat att få till det med dubbla pumpar mm. Någon som har en bild på en installation? |
||||||||
|
verkligen snyggt bygge Jörgen!
Tanken, är det samma typ som den som Fredrik Tornerhjelm låtit bygga till sin 93:a? Catchtanken, kommer den från samma leverantör, eller är det en standard från någon av de brittiska leverantörerna? Ska leta på om jag har någon bild på en installation med dubbla pumpar. Är ganska säker på att jag har det från någon Sport/MC med dubbla pumpar vid tanken och utan catchtank. Frågan är bara vart (inte digitalt iaf) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9251 besök totalt |