Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Formel för att räkna ut effekt i motorn?
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (12505 totalt)
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
LuddeR skrev:

det finns inget smidigt sätt.. alla värden får jag knappa in.. tiden måste vara i skunder.. går iofs att komma förbi..

men alla formler och allt finns inlagt, ska se om jag lyckas få till en låsning av värden, då kan man i allfall lätt byta utväxling, luftmostånd osv osv..

Jag lyckades göra ett excel dokument en gång i tiden när man la in massa formler sedan importerade man bara data från en fil. Det skulle va optimalt och inte omöjligt.

Ang tiden i sekunder. Jag satt själv och ändrade manuelt från 00:00:01 till 0,1 osv. Ända till jag kom på att det är ju exakt samma tid mellan alla värden. Så jag la bara in 0,1 i formeln och hoppade helt enkelt över hela tidskolumnen. Så det enda man behöver importera senare är ju varvtalsloggen. thumbs up Men sen kom jag inte längre.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Samuel Lindkvist skrev:
LuddeR skrev:

det finns inget smidigt sätt.. alla värden får jag knappa in.. tiden måste vara i skunder.. går iofs att komma förbi..

men alla formler och allt finns inlagt, ska se om jag lyckas få till en låsning av värden, då kan man i allfall lätt byta utväxling, luftmostånd osv osv..

Jag lyckades göra ett excel dokument en gång i tiden när man la in massa formler sedan importerade man bara data från en fil. Det skulle va optimalt och inte omöjligt.

Ang tiden i sekunder. Jag satt själv och ändrade manuelt från 00:00:01 till 0,1 osv. Ända till jag kom på att det är ju exakt samma tid mellan alla värden. Så jag la bara in 0,1 i formeln och hoppade helt enkelt över hela tidskolumnen. Så det enda man behöver importera senare är ju varvtalsloggen. thumbs up Men sen kom jag inte längre.

det är sant..

jag kan skicka över filen när jag filat lite till på den.. då kanske det är fler som är intreserade??

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

LuddeR skrev:
jag kan skicka över filen när jag filat lite till på den.. då kanske det är fler som är intreserade??

Nu börjar ju det bli intressant Man kanske måste fast en hastighets givare
i vinter

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

super7 skrev:
LuddeR skrev:

Nu börjar ju det bli intressant Man kanske måste fast en hastighets givare
i vinter

det går att använda en hastighetsgivare oxå. då får man räkna baklänges för att få fram varvtalet. vilket behövs för att räkna fram en momentkruva..

en effektkruva får man fram ändå dock utan att veta för vilka varvtal den gäller.

men som sagt det går att räkna..

vi får ta en träff i sommar och mäta och räkna lite.. jag skulle gärna villja korrigera mina mätningar mot g mätare (jag har en sådan oxå)..

dessutom samuel är det mkt vikgit att du mäte på plan mark.. annars får man göra två mätningar och slå ut dem mot varandra.

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag satt och fundderade idag när jag åkte hem från skolan om man inte skulle kunna mäta rullmotsåntd med en tippbar ramp.

så man får fram en vinkel för när bilen börjar rulla.. via enkel trigonometri kan man räkna fram hur stor kraft det är i planets riktning.

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jag läste någonstans för ett tag sedan hur man kunde räkna ut både Cd och rullmotstånd. Ska se om jag hittar det ikväll. Men har för mig att man skulle frikoppla och ta tiden ex 160-140km/h och en gång på 80-60km/h. Därifrån skulle man kunna få fram båda värderna.

Umeå
Här sen Nov 2002

LuddeR skrev:
det går att använda en hastighetsgivare oxå. då får man räkna baklänges för att få fram varvtalet. vilket behövs för att räkna fram en momentkruva..

Får redan ut varvtalet ur loggen från insprutningen

jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005

[quote="jika"]Jag gjorde körningarna på det vis att jag körde på högväxel från tomgång till maxvarv, vilket ger en långsam acceleration med många mätvärden, detta medför dock att man ska ha en lång raka utan stigning. När accelerationen var avslutat dvs toppvarv lade jag i neutral och lät bilen med hjälp av de motstånd som påverka bilen att retardera, där igenom får vi fram motståndet som bilen utsätts för vid olika hastigheter vilket gör att vi kan räkna ut vad motorn levererar under full belastning. Jag körde sedan mätningar åt andra hållet för att kompensera för eventuella skillnader på sträckan och väderförhållanden.
[quote]

Vad gäller rullmotstånd och luftmotstånd så anser jag att det rätta borde var som jag beskrev ovan. Lite utvecklat tar man och beräkna effekten som du får av accelerationsmätningarna och addera de krafter som påverkar bilen under retardation. Här måste man då jämföra samma hastighets förändring

Det verkar inte som ni håller med om detta, resultatet måste bli betydligt närmare verkligheten på detta vis. När jag gjorde mina mätningar så använde jag E4 på en sträcka som jag såg som väldigt plan men höjd loggen visade på en del variation ändå, dessutom har vi vind förhållanden och underlagsförhållanden som vi inte kan bortse från.

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hur gick det med formeln sen? Har du lust att maila dokumentet till mig så kan jag justera det sista?
samuel@essell.se

Mvh

Umeå
Här sen Nov 2002

Samuel Lindkvist skrev:
Hur gick det med formeln sen? Har du lust att maila dokumentet till mig så kan jag justera det sista?
samuel@essell.se

Mvh

Visst läggs den ut här sen...

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
super7 skrev:

Visst läggs den ut här sen...

Självklart. Men det är ju Ludde som har gjort jobbet så det avgör väl han.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag har inte hunnit knåpa nå mer tyvär.. men det kommer.. har tenta om en vecka, så ligger lite lågt..

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

jika:
Du har inga log-filer vi kan få ta del av???
Jag är nyfiken.

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Sitter och knåpar lite med excellfilen..

vet inte hur jag ska göra med rullmostånd, om man ska lägga in att det ökar på något vis, eller om jag ska överlåta det den som fipplar i excell. ??

kan man på något sätt låsa celler så att man inte av misstag råkar sabba koden??

edit: jag vet inte hur stora steg jag derivera heller. kanske ska jag överlåta detta till den som ska använda programmet.

när jag loggar volvobilar, det enda jag loggar hitintills, finns det brus i mätningen vilket gör att jag måste derivera i ganska stora steg för att jämna ut kurvan..

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Vet inte om det går att låsa cellerna. Men annars kan du göra som fuling brukar göra. färglägg med rött i dom celler man får ändra.

Jag har kört en riktigt repa nu på 3:an, så jag har en bättre logg jag kan testa.
Jag kan logga på 100hz också, kanske blir exaktare. Men man får väl då ändra lite i koden.

om du vill kan du maila filen till mig så kan jag testa.
samuel@essell.se

Fixhult
Här sen Apr 2004

Excel är ju bedrägligt enkelt...
Markera de celler som skall kunna ändras, välj format cells (eller vad det heter på nåt annat språk), fliken protection, klicka ur locked.
Gå sen till menyn Tools>Protection>Protect Sheet...
Sätt inget lösenord för enkelhetens skull.

Validations är ju ett annat skoj sätt att göra excelblad enklare att använda (eller mer enerverande beroende på vem du frågar)

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

tids intervallet för du lägga in själv, när jag loggar ser det helt anrolunda ut därför har jag inte låst tidsskalan..

jag mailar över får vi se vart vi kommer.

du får gärna maila över loggen så får jag fippla lite oxå.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Finner detta mkt intressant. thumbs up

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag pulade lite med datan du fixade. men ställer mig lite skeptisk till din logg.?? enligt detta skulle du har fullt vridmoment från 4500 till nästan 7000 varv... det är ju inte illa pinkat om det stämmer!

vore intressant att logga med annan utrusning för att se om det bli nån skillnad.

hur som helst hittade jag inga uppenbara fel i det jag gjort. har inte riktigt ro i kroppen för att sitta ner och pula just nu..

vad gäller ändring när du ändrar Cd värde så följer det helt som det ska.
titta i kolumnen "drag" och se hur den ändras. den är proportionell mot draget.

men när man sedan ska räkna fram effekt utifrån det plussas dragkraften ihop med alla andra bromsande krafter. Och vid full acceleration så blir den relativt lite i förhållande till accelrationskraften. mao allt är i sin ordning.

Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

http://upload.hacked.free-bsd.org/index.php?dir=ludde/&file=rejsa% . . . .

nån som vill ta en titt och se om det hittas några fel?:

ge inte ut denna i onödan, så ska vi se om vi kan få till en slutglitig version först.. känner mig inte vidare nöjd med denna som den är.

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Man kan ju alltid hoppas att det stämmer för isåfall har jag 223hk på hjulen vid 7300 rpm och ett väldigt brett vridmomentregister.

Ska försöka hinna med en 100hz loggning i helgen. På kvällarna är det lite väl mörkt när man slutar jobba.

Formel för att räkna ut effekt i motorn?
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (12505 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande