Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Teknisk fråga BMW M20-motor
2754 besök totalt
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2034


Trådstartare
Teknisk fråga BMW M20-motor

Har justerat ventilspelet på 325:an.

Spelet skall vara 0,25 mm kall. Enligt verkstadshandbok
skall bladmåttet gå att föra med "visst motstånd" mellan
ventil och lyftare, dvs inte sitta fast.

Detta är ju ingen exakt vetenskap, så det har jag väl lyckats
med olika bra på olika ventiler.

Problemet som jag blivit omtalad är att motorn kan få orolig tomgång
vid för tight spel.
Självklart har bilen nu orolig tomgång efter justering

Min fråga till AL eller våra andra M10 och M20-experter:
Hur stor är risken för avbränning av ventilskaften i detta läge?

Skall ju bränna runt på Sviestad imorgon, så vill helst inte ta
onödiga chanser.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Har du testat fråga på bmwpower.nu?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: Teknisk fråga BMW M20-motor

Christian Jansson skrev:

Min fråga till AL eller våra andra M10 och M20-experter:
Hur stor är risken för avbränning av ventilskaften i detta läge?

Skall ju bränna runt på Sviestad imorgon, så vill helst inte ta
onödiga chanser.


*rodnar stort*

Expert var väl att ta i.

Däremot har far min byggt en och annan kul M10 på det glada 70-talet.
Han brukade sätta insug 0,05 tight och avgas enligt anvisning. Det är på avgas du har störst "brännrisk".

Men som du säger, det handlar om övning och kännsla för hur tight som är rätt. Inte lätt att ta via nätet... Själv är jag på en lärokurva i ämnet och man får väl säga att det går bättre och bättre ju fler försök man gör.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2034


Trådstartare
Har nu justerat om samtliga ventiler

Samtliga nu möjliga att få dit bladmåttet så att det går att
skjuta fram och tillbaka, fast med motstånd. Kanske var några
ventiler som hade väl tight.

Skruvar ihop, provstartar, låter motorn bli varm.
Bättre men fortfarande lite störning på den jämna gången.
Inte tillräckligt för att det skall synas på varvräknaren, men det
känns och hörs.

Aargh! Lite ojämn tomgång kan jag gärna leva med, men inte
ventilhaveri!

Kollade innan på BMWPower.nu, där stog det enbart det jag redan
visste, så det blev man inte klokare av.
Får väl låta motorn kallna och justera om avgassidan igen

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Ursäkta en dum saaboist men kan inte felet vara typ tjuvluft vid orolig tomgång????
Sen har jag lite har inte jag en anning om det är sprut eller fugge/fuggar på en M10 e M20, ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte har en susing om vad en M10 snurra är för något.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



M10= 4 cyl med 2 ventiler/cyl
M20= dito fast 6 cylindrar

gamla konstruktioner men ack så bra

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Christian Jansson skrev:


Kollade innan på BMWPower.nu, där stog det enbart det jag redan
visste, så det blev man inte klokare av.


Inläggen där är väl inte alltid vad man önskar även om man kan hitta guldkorn ibland
Lycka till med justerandet så att man får se dig imorn på sviestad

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2034


Trådstartare
Nu har jag dubbelkollat avgassidan.

Spelet är ta mej f***n rätt!

Nu får det vara så här, bära eller brista....

Självklart kan mina numer gamla slangar vara orsak,
men då borde jag ju haft problem före det att ventilkåpan
lyftes.

Troligtvis är det på insugssidan som det fortfarande
är lite tight.

Håll tummarna!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Det kan inte vara ventilkåpspackningen som är lite taskig då? För om det läcker lite där så kan man väl få orolig tomgång?
Skruvar du tex av oljepåfyllningslocket så suger ju motorn lite tjuvluft där => taskig tomgång...

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Allmänt banåkaforum
Teknisk fråga BMW M20-motor
2754 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande