Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (35259 totalt)
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Ser ju ok ut, men det kommer inte att göra någon större skilnad, då din bil har en riktig framvagn med dubbla A-armar så har du inte behov av att staga "fjäderbenen".

På en Bil med McPhersson så förendras ju camber om fästena flexar, och därför vill man staga på dem.

steffe85 skrev:
byggde stag mellan stötdämar tornen idag. Va tros om detta?






MVH/Stefan

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
nja de kanske inte har så stor funktion. Men regg gubben ville att jag skulle bygga de där så de va väll bara att börja snickra:)

_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Hallå. nu är bygget på gång igen efter ganska långt tid. Så jag blev sugen på att visa några bilder.

Fick den från lack i torsdags eftermiddag helt ren och med "fel" framvagn och bakaxel.


Först finaste dekalen:)


Fronten


Motor



MVH/Stefan

_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
ojojoj känns som de va länge sen man skrev nått här=)

Kan säga att bilen är reggad med C20LET motor nu. Den ända som är reggad i sverige?? nån som vet nån mera?

Nya H-profils stakar ligger hemma som ska i en ny motor, nytt tråg håller på att byggas. Ett cosworth sprut är inhandlat. Kommer troligtvis att mappas på E85 när den tiden är inne.

Nya packningar och kolvringar ska köpas. Plus lite annat smått.


Då kommer de nå bilder då.

Stakarna


Cosworth sprutet


Växelspak jag svarvade förut, Ska bygga nå nytt över tunneln där senare.


Diverse prylar


Saker som ska poleras, turbon kommer sitta i en cosworth


Nån som har bra tips på hur man får till den "ovala" formen på insuget på nya rör? Vill bygga
nytt insug.




Bilder på tråget kommer när det är klart eller senare, de ligger på pappas jobb just nu


MVH/Stefan

_________________
Stefan Söderström
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Härligt o se att du ångar på

Hann du åka nått med bilen den här säsongen eller??

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
ja lite åka blev det. Men inte så mycket. hoppas få ihop nya motorn, så jag kan ta ut den tidigt nästa år.

Hur går det för dig då?


MVH/Stefan

_________________
Stefan Söderström
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Har haft ett j***a bekymmer med att motorn slog ifrån pga för högt laddtryck, vet inte enledningen till varför det blev så, har försökt med alla medel o få ner det men det vill inte lyckas.

Blev till slut så att jag stoppade i ett EDS-chip i boxen och då börja det bli roligt ... Tyvärr hann säsongen ta slut innan det blev något seriöst åka av

Måste nog ta o uppdatera min tråd snart

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
OK, hade problem jag också, men de visa sig att de va en tryckslang som va kass. Bra att du fick ordning på de iallafall, då blir de åka av nästa år så=)

_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Nu är packningar och kolvringar inhandlade.

Ny växellåds tunnel byggd och lite svetsad, ska svetsas helt i helgen va de tänkt.
Motorn är urlyft.
Ska rensas helt på saker under så jag kan måla nya tunneln, och eftersom jag ska måla där e de ju lika bra att skrapa under bilen och måla hela underredet eller hur? =)

Sen ska blocket honas, ventiler slipas in. Har börjat med nytt insug lite så de bli nog ett nytt sånt me=)

Lägger upp lite bilder senare för er som vill se.


MVH/Stefan

_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Lite bilder om nån vill se.

Nya packningar och kolvringar


Början på nytt insug


Ur kapad tunnel


Nya tunneln







och bonusbild. Jag va bara tvungen att ställa upp en bänk i lilla rummet så jag fick ett skruvstäd=) och så kom två plancher upp också.


Sen en liten bild på vart bilen har byggts. Ja den har byggts i en lada oavsett väder. Finns ju kläder att använda om de e kallt.



MVH/Stefan

_________________
Stefan Söderström
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Trevligt o se att orken inte sinar hos dig...

Men varför ny kardantunnel?? Bytt växellåda eller??

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Nu har orken kommit:) har inte funnits på länge Nya växellåds tunneln blev för att de tog i lådan på nåra ställen förut. Så då kapa jag ur och byggde större runt hela på engång ifall man får för sig att byta låda nångång då e tunneln tillräcklig förhoppningsvis:)


Sävström. Vad hade du för låda? Vad för svänghjul och koppling och allt de?

Jag hade i sommras nå hopplock från XE maskinen jag köpte till gamla asconan, men den orkar inte hålla i ricktigt. Han sa att ingående axel i R25 lådan inte nådde fram till lamellen om man hade calibra grejer. Men jag satte dit de igår och tyckte de va skitsnack, däremot så kopplar han inte ur men de e ju bara att bygga om. Så kör man med calibra grejerna borde man ju få en koppling som orkar hålla i lite?


MVH/Stefan

_________________
Stefan Söderström
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Jag kör med en 5-växlad getrag 230 från en Rekord 1.8 -85. (lät inte roligt i den i slutet av sommarn )

Kör då med Calibra turbons svänghjul och kopplingspaket, passar rakt av allting, hade inga problem med att det inte frikoppla.

Dock har jag köpt mig en getrag 265 nu och en moddad kopplingskåpa för c20let --> getrag 265.

Där vet jag inte riktigt än vad det blir för kopplingspaket

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
okej, tackar för de svaren. Jag kör vidare på R25 lådan tills de rasar då får de bli nya tag:)

Ska kolla hur jag gör med kopplingen. Men de ska vara lätt fixat tror jag:)

_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
en liten bild på insuget som börjar ta form.


_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
nu är bilen undanställd. Rasade bakaxeln när jag skulle köra ut den till garaget.

Här är nya växellådan jag ska ha. Bmw 525 tdi ZF


Så blir det lite mera nya grejjer, bakaxel, kort styrväxel, och lite annat

_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
oj oj oj, här var det länge sedan man var Växellådan som synes på bild ovanför har suttit i ett tag.
Bilen har rasat några gånger, Och byggts ihop igen. Sen har man ledsnat och sålt massa saker. För att sedan få tillbaka suget igen

Nu står den i garage igen med trasig topp packning.

Sitter även ett vems sprut i den.
10 bultad cheva axel med kolfiber lamell diff.
Den har besiktigats ett par gånger efter sist.
Den har legat på annons också

Men nu är nog suget att ha den kvar. Vill dock göra om massa på den.

Bland annat bygga ny framvagn. (förfinad original konstruktion) Alltså dubbla a armar. fast rör konstruktion. Dock är man kass på att räkna sånt så skulle behöva hjälp med det.
Vill även byta ut den stora jänke axeln. Helst till dubbla a armar. Annars Mcpherson. Men samma där. Måste ha hjälp att räkna på en bakvagn med dubbla armar.
Skulle gärna flytta bak motorn och lite annat också Vi får se vart det slutar

Har inte läst igenom hela tråden om vad jag gjort eller ej. Men det sitter ju även bur i den nu.


_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare

_________________
Stefan Söderström
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Den e fet!

Smöra ordentligt för fuling så kanske han orkar hjälpa dig, räkna med att mäta mycket

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Tack Brukar titta på din med. Dock dålig på att skriva i alla trådar Men den är grym.
Jag har funderat på att meila eller skriva till fuling och höra om han har lust att hjälpa till.
Om han inte hinner in hit före
Sen läste jag en tråd om just bak axel. Då blev man ju helt kluven igen Men jag vill ha delad. Och helst dubbla a armar i bak. Dels ska det ju vara bra. Sen är det ju coolt Men man ska ju klara av att bygga det också

_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Även all el i bilen är om dragen och lite ner bantad.

Här är en bild på diffen som sitter i.


Och givetvis så sitter bakrute dekalen kvar så länge den kan

_________________
Stefan Söderström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (35259 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande