Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (38147 totalt) |
En ordentlig avtvättning och stålborstning ska räcka för ett bra resultat. Ibland vill bara inte rosten släppa av sig själv, så då får man gå på lite hårdare. Mvh Jonathan |
||||
Jösses ![]() Så bra resultat fick inte jag.....undrar vad du gjorde som inte jag gjort...!? ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Fick du inte bort allt så körde du inte tillräckligt länge. Jag använde i detta fallet en 6A batteriladdare så jag fick köra över 24 timmar. _________________ Jesper Wall BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil) BMW E39 540iAT BMW E85 Z4 Svenska E12/E28 Registret http://www.e28.se |
||||
Måste bara få fråga om jag fattat detta rätt eller
![]() om jag nu lägger en länkarm på en plåt/offeranod som är kopplad till + och sen kopplar - till länkarmen, blir det inte kortis i batteriladdaren då ![]() _________________ Hasse Högström __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ |
||||
du ska lägga plåten Runt länkarmen, får inte vidröra varandra |
||||
Intressant tråd.
Har själv testat en del olika metoder att avlägsna rost på bromsok och andra utsatta detaljer. Fosforsyra från Socialen, (Biltema) höghastighets stålborsttrissa mm mm. Det enda som verkligen givit ett långvarigt och fräscht resultat har varit blästring tills det är absolut helt fritt från rost. Inom 20 minuter bör du ha lagt på en betande ytbehandling för att det inte skall få fäste igen. Syre är så aggresivt mot oskyddad stålyta. Kan rekommendera Hagmans CA-Primer eller EB-Primer, same shit. Det är en epoxybaserad grundprimer som är kanon att slipa på och som dessutom fäster helt sjukt bra på aluminium och rostfritt, det är få primers som gör det och som håller i längden. Som exempel kan jag berätta att jag våren 2004 rev ner mina bromsok på min BMW E36 och befriade dessa från allt vad rost hette. Tänkte ju först mosa på vad fasen som helst, men så sa min garagekompis att jag skulle testa epoxyprimer och sedan kleta på det jag hade tänkt. Idag är de fortfarande superfina och topplacken blev silvermetallic fälgfärg som fortfarande är kalasfin. Blästra, epoxyprimer, topplack. Inga fler rostiga bromsok, fjäderben, framvagnsbalkar, motorblock, diffklumpar eller vad ni nu väljer att gå loss på. ![]() _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
||||
ok då är jag med ![]() _________________ Hasse Högström __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ |
||||
jag har bara en steglös laddare på 60A funkar det med? vad är det för soda lr räcker det med bakpulver, och kan man ta vilken plåt som helst.. måste prova detta i veckan
|
||||
Provade lite i helgen. Rostfriplåt, kaustiksoda & batteri laddare 6volt. Försökte även att köra på 12v men då gick säkringen.
Så här blev resultatet efter ca 30 timmar. De sista timmarna gjorde nog mindre skilnad. Ta upp och stålborsta ett par gånger också ![]() ![]() _________________ Jan Hjärtström |
||||
Det funkar säkert med en 60A laddare, du kan väl börja lågt, jag brukar ligga runnt 4-5A på min batteriladdare, men det är säkert bara att den inte kan gi mer..... Jag har använd bakpulver, en sån dosa till 10kr på Ica i en 10L hink med vatten. Ju längre du har mellan delarne ju mer ström behövs, så caA borde räcka till en meter eller så ![]() Du kan/bör inte använda rostfri plåt till det, då det bildas lite otäcka och giftiga gaser av det, men vanlig "icke rostfri" (rostig ![]() _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||||
|
||||
så--> börjat lite lätt nu med en rostig träbult som låg o skräpade och en liten plåtbit. bakpulver o laddare.. sänkte ner att i ca 0.5 l vatten o en matsked bakis, puttrade snällt o låg på 0.5A, lite mesigt sp jag hälde i ca 3 matskedar till och då steg det till ca 3A/12v, och rätt mycket bubblor, stannade där med tanke på den lilla bult jag ska rosta av. får se hur det blir.
|
||||
mitt resultat efter 24 timmar 300 liter vatten 1½ dl caustic soda och en pinsvets
före ![]() medans det pågår ![]() efter ![]() ![]() ![]() tack för tippsen _________________ Jhon Geuken Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar) Projektbilen http://gallery.voodoo-people.com/album390 |
||||
Gräver upp en gammal tråd.
När fått bort rosten, borde man inte kunna vända på polariteten tillsammans med zink anoder (som då blir katoder...) och lägga på ett lager zink på sina järn prylar? Elförzinkning alltså, funkar kanske inte så... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
||||
Det fungerar bra! Gäller dock att man fått bort precis all rost och att delarna är ruskigt rena. Typ rengjorda med någon form av syra. _________________ Jesper Wall BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil) BMW E39 540iAT BMW E85 Z4 Svenska E12/E28 Registret http://www.e28.se |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 13 besök senaste veckan (38147 totalt) |