Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1154 besök totalt |
Flera synkade videokameror - hur?
Någonting jag önskat mig länge är utrustning för filmning i bil. Det jag söker är en billig lösning (jag ställer inga höga krav på bildkvalitet) för filmning i bil, med två synkade kameror. T ex en som filmar banan och en som filmar föraren och där jag sedan kan klippa ihop materialet till en sammanhängande videosnutt med klippfritt ljud etc. Men hur får jag två videokameror att samarbeta? Eller finns det andra, bättre lösningar? |
Det finns ju käcka boxar som man kan koppla in flera videokällar till, det har varit uppe tidigare och dom är fruktansvärt dyra. Men har du två videokameror handlar det ju egentligen bara om att synka dom två. Det enklaste borda vara att sätta båda kamerorna på REC en liten stund innnan körning. Sen kan man precis som vid filminspelningar gör nåt sorts klaffljud eller räkna ner från 3 kanske. Drar du in båda filerna i tex Adobe Premiere så kan du lätt hitta ditt synkljud och klippa till så filmerna blir synkade. Sen är det ju bara att klippa, Premiere stöder bild-i-bild mm.
_________________ :: Mikael Lindqvist |
Filma med flera olika DV kameror och synka dom med ett skarpt ljud (handklapp funkar), enkelt att matcha i Premiere sen.
![]() Problemet är väl snarare att kameror brukar gå lite olika fort och säkert som amen i kyrkan kommer dom tappa synk, speciellt om man använder sig av digitala bildstabiliseringsfunktioner. Men det är säkert "enkelt" att trixa med när man väl har synkat dom i början av inspelningen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
Nu var det enormt länge sen jag pillade med DV (tänk första releaserna av iMovie) men finns det inte en tidskod i DV som skall kunna användas till detta?
Annars tar man ljudet från ena videospåret och bara skiftar bild (synka bilden manuellt genom klocka samt ev nåt som rör sig i bägge bilderna (armen som växlar eller nåt)). om båda kamerorna är innifrån bilen är det ju trivialt men att få till bra tidsynkning från ett 10tal bilkameror på olika bilar tillsammans med 4-5 runt banan är lite knepigare (men det är ju knappast ett hobbyproblem, realtidsmixning borde vara det lättaste då (om man kan få feeds från bilkamerorna)). |
Tidskod i DV? Var kommer den ifrån? Inbyggd klocka i kameran? Gäller att den är synkad med den andra kameran då antar jag.
Jag har Klippt ihop en film med material från två kameror, det värsta är inte att synka, det värsta är att välja från vilken kamera man skall visa bilden, det är oftast tuffa grejer som händer på flera ställen samtidigt. Sen är det ett jäkla jobb och rotande att klippa från flera källor, men resultatet blir fantastiskt bra oftast. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
Det finns en tidskod på DV-band ja, det svåra är att få till initial synkning men om man har någonting man kan synka med (t.ex. handklapp) så går det lätt att få det synkat i efterhand.
Det vi gjorde i redigeringen var att vi la upp materialet från båda kamerorna på tidslinjen, sen tog vi bort ljudspåret från den ena kameran och använde då bara det ena (== inga problem med ljudsynkning). Sen hade vi två videospår där materialet låg synkat och klart på varsitt spår, med "A-reel" som det så fint heter som syntes primärt. Vi gjorde ju inget fancy med picture-in-picture eller så, utan det var raka klipp mellan vinklarna, så när vi ville byta från huvudspåret till sekundärspåret så tog vi fram vår digitala sax och klippte bort den biten ur huvudspåret. Resultatet var att sekundärspåret visades istället, helt utan synkningsproblem. Det bör gå att göra liknande i Adobe Premiere. Picture-in-picture borde gå att lösa på liknande sätt med lämplig effekt/funktion. _________________ Tomas Landin |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1154 besök totalt |