Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -65
2880 besök totalt
96special

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Kommer att ägna julsemesteret från pluggandet på bilen som syns nede i höger hörn.

Det är en mycket risig, egenmålad mattsvart 65a som var min bruksbil/vinterbil et tag.
Det har stått lagrad et år men ska nu erstatta specialen till den blir reparerad.

Förhoppningsvis blir bilen klar til isbaneåkning i slutet av januari, det vill si jag har en månad att göra i ordning bilen börjar 25 desember.

Motorn och lådan från specialen åker inn, såväl i nuläget bromsar från en v4 och nya dubbddäck på orginalfälgar.
Kommer sen att uppdatera bilen på nyåret med ny motor (9xx ccm), nya bromsar och ganska mycket busstuk.

Ingen finish prioriteras als på detta bygget eftersom nu abstinenserna efter att åka tvåtakt är över det som kan anses hälsosamt.

Dålig bild men ni ser vilket som gäller.........

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Du verkar ha förväxlat motorhuvarna. Är du kanske färgblind?

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Lennart Hall skrev:

Alla riktiga rallybilar hade svarta huvar.... Men en svart bil ska inte ha vit huv och inte svart heller........

Hjälsta
Här sen Nov 2002

96special skrev:
Lennart Hall skrev:

Alla riktiga rallybilar hade svarta huvar.... Men en svart bil ska inte ha vit huv och inte svart heller........
Så då finns det inga svarta rallybilar.
Fram med fler bilder nu!

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Bilder kommer 25 december när arbetet börjar..

Just nu finns det ingen väg att åka på för att komma dit..... (till norge)....

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Här kommer lite bilder på bilen och hur det ser ut i dagsläget,
har demonterat bilen helt och bygd en provisorisk ram som den kan rulla rundt på i garaget. Bilen kan även lyftas upp på sidan, med et enkelt handgrepp. En tom kaross väger endast 180kg + underredsmassa och glasrutor så är väl vikten uppe i 200kg. Inte så mycket för att vara en så styv konstruktion.

Planen är nu att göra i ordning bilen så mycket att jag kan transportera den från Bergen till Göteborg, så det ser ut nu blir jag nog inte klar förran till SAAB-festivalen i juni. Eftersom det var så mycket mer arbete änn jag trodde så har jag beslutat att göra bilen i akseptabelt skick vilket innebär blästring av motorrumsgolv, kupégolv och bagagerumsgolv. Alt ska sen lackas. Jag orkar inte all rost och dåliga lagningar.

Till festivalen hoppas jag också att bli klar med nya motorn, nya bromsar fram samt lite modifiering av hjulupphäng........

Titta och sukk....

Här sen Okt 2004

Trådstartare
To do listan är för lång till att jag kan posta den här,
så den kommer inte.

Jag har att göra....

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Ja som liten status på projeket så kan jag säga att bilen är nu plåtren.

Har skrapat och blästrat motorrum, kupègolv, bagagerum och hjulhus.
Renskrapat bottenplattan för all underredsmassa, återstår blästrande.
Har varit lite svårt att komma åt blästraren nu, eftersom dom hade et större jobb....

Nu när bilen är plåtren så blir det att svetsa rosten, byta båda kanaler, inre och yttre, framre del av kupegolvet mot torpedoplåten och fjäderfästen fram.

Det höras mycket ut, men bilen var inte så illa efter allt kom för dagens ljus.

Det svåraste blir nog att byta båda kanaler och golvet...

Det är inte bättre att man måste åka 80 mil enkel väg för att jobba med bilen, men sen när allt är klart med karossen så flyttar jag den till Göteborg.

Motorn är också påbörjat lite, decket är planat och portningen återstår. Har bestält kolvar och vevaxelrenovering, samt innförskaffat 1 av 3 förgasare som skall sitta utanför reedventilerna....
Som ledtråd kan jag säga att motorn blir av typ kvadratisk (samma borr som slag), då är också vevaxeln strokad.....

Tyvärr tror jag inte att motorn blir klar till SAAB-festivalen men man kan ju alltid hoppas.....

Bilder kommer vid nästa mekpass, förmodligen till nästa helg....

Här sen Okt 2004

Trådstartare
Bilen blästrad under.... svetsen gjord i ordning...

så vid nästa mekpass börjar svetsandet...

Saab 96 -65
2880 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande