| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga plenum, vad blir bäst, av alla nödlösningar :(
|
15832 besök totalt |
Man kan använda böjda runners. Man behöver inte heller använda första returpulsen även om det ger störst effekt, använder man ex. andra returpulsen så blir rören kortare. Exempelvis Audis IMSA bilar körde med böjda inloppsrör
|
||
|
Alla biltillverkare använder böjda runners, det funkar alldeles utmärkt.
En fullradioböj har knappast något tryckfall att prata om, däremot får du mer luft i ytterkuvo så att säga än i innerkurva. Luften slungas utåt. Skulle ev kunna påverka spridarbild om man är långsökt men mjae... nej. försumbart
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Man räknar ju längden på "röret" från ventiltallriken så i topplocket har man ju redan en böj så en till kan inte gör mycket till eller från. Finns ju ormbon till insug från alla möjliga biltillverkare, inte många (ens någon?) som har helt raka insugskanaler.
Längden får man räkna mitt i radien, simulera gärna längden lite med t.ex. Lotus. Formlerna för att beräkna insugslängderna stämmer ju bara på en höft. Programmet finns att ladda ner från http://www.lesoft.co.uk/ . Programmet är lätt att förstå sig på men inte närapå lika invecklat och variabelrikt som gt-power men gratis är gott
Så du slänger bara in en av dina cylindrar och sen leker du med lite olika längd på runners, eller så räknar man med Smith & Morrison's formel eller med Heywoods som väl är mera använd. Tror dock inte att de stämmer så bra? Mvh Kenneth _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||
|
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||
|
Fick precis en idé som kanske kan fungera på nåt plan (har inte kollat alls hur dum den är eller om den står beskriven fyra poster högre upp, idéer är flyktiga saker).
om man redan har trattar monterade och vill ta reda på vilket varvtal de fungerar vid, går det att använda en svepgenrator och leta efter resonansfrekvensen? om det hade gått så hade det varit enkelt att justera längderna så att alla fyra fick samma resonansfrekvens samt att hitta rätt i varvtalsområdet. Kanske vissla med tryckluft i trattöppningen och lyssna av tonen? |
||
En svepgenerator kanske är fel ord men jag tänkte på en frekvensgenerator som kan mata en liten högtalare (det går ju lika bra med manuell justering som automatiska svep). Vid resonans så ökar amplituden rejält (skillnaden hörs eller känns om det är låg frekvens). Resonans i orgelpipa eller liknande kan säkert användas som teoriunderlag. oavsett teorin bakom effektiviseringen med vissa längder så skulle resonanstonen kunna hjälpa till att få alla fyra lika långa (inte det enklaste kan jag tänka mig). |
||
|
Nu rullar beräkningarna men det är ju stora beslut om man ska sätta sågen i det jag byggt hittills. Med raka runners funkar 350 mm längd bättre än valda 400 mm. Sen vore det bättre om jag kan köra med 350 mm runners, för då kan jag stänga huven!!
Problemet med modellen med böjda rör är att den klipper beräkningarna vid 5000 rpm, medan jag med raka runners kan räkna upp till 7000 rpm. Insuget kanske bara funkar upp till 5000 rpm......
||
|
Tetsar att räkna på 3 insug:
Ett med 300 mm krök *blå* Ett med 350 mm krök *rosa* Ett med 400 mm krök *gul*
300 mm är ju bra på topp men inte mellanregister 350 mm är ju inte bra på toppvarv men på mellanregister 400 mm ger ju dålig toppeffekt ...vad tusan väljer man!!?
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga plenum, vad blir bäst, av alla nödlösningar :(
|
15832 besök totalt |