Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (13196 totalt) |
Vad säger ni om spacers utan centreringsring?
Tjenixen! På min automatkryssare/banbil så vill jag spacera ut hjulen ca 12mm runtom. Vad är eran spontana reaktion om jag säger att jag tänker använda spacers utan centeringsringar? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Det är stort buu att inte ha styrning å fälgarna mot navet. Kommer bli extremt svårt att få balans i hjulen om de enbart ska centreras med bultarna samt så är risken stor att de kan röra sig mot navet.
Varför inte ha spacers med navstyrning? _________________ Jonas Edling |
||
Sök
![]() Det finns massor av trådar om detta och summan blir alltid. NEJ! Det är ett måste med styrning. ![]() Man skulle kanske kunna köpa universal för priset skull.. Sedan svetsa tillräckligt i navhålet för att kunna svara fram styrning mot både nav och fälg kanske? (en snabb tanke som dök upp i mitt huuvd bara) _________________ /Anton Lillsund |
||
För en gångs skull så får man snabba svar
![]() Ni behöver inte vara oroliga, jag har kontaktat www.manton.se för seriös tillverkning. Nej men tanken slog mig eftersom jag har åkt med spacers utan centreringsring förut samt att polaren som har ett par fälgar med för stort centrum hål i kör helt utan centreringsrignar och detta har funkat fint hittills. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Peugeot har ingen centrering på fälgarna i orig utförande.. vad jag vet så sitter fälgarna kvar på peugeoter
![]() _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Re:
Jag har också åkt utan centrering, och fälgarna sitter kvar, så det håller jag med om. Det är två saker här, 1 att åka utan centrering, 2 att åka utan centrering med spacer. 2, är ett sämre alternativ där jag haft sämre erfarenheter av ickecentrerade fälgar, felproblemesfaktorn förvärras. Det beror självfallet på hur bultningen av spacern konstruerats samt dess tjocklek. Jag har även råkat ut för att glömma att dra åt fälgbultar (gud förbjude) varvid ickecentrering förvärrat läget, utan att gå in på HUR det förvärrades. Sammantaget, det går att åka utan centrering men jag ser inga skäl till att göra det ställt emot att lägga dit lite mer svarvning. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Men om man får däcket centrerat, om det sker genom ren tur lr per automatik så borde det efter det steget inte finnas något riskabelt med det?
Eftersom det är friktionen mellan anläggninsytorna som håller fälgen på plats. Säg att fälgen i något moment av hög påfrestning skulle röra sig, då dras ju hela förbandet åt av sig självt. Somsagt så ska har jag beställt spacers av riktig kvalisort, men jag tänker ändå testa att köra på biltemavarianten utan centring, bara för att se hur det funkar. I Fjol så åkte jag ca 800mil med spacers bak utan några som helst vibrationer eller symptom. MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Re:
Har i nödfall kört på gatan utan centrering och det tog inte lång tid förrän någon skarv eller brunnslock hade fått till obalans i hjulen. Stanna, hissa upp och lossa hjulbultar samt dra fast de igen. Gick utan kännbar obalans igen och nästan omgående obalans igen. _________________ Roland Johansson |
||
Mina bansulor sitter på peugot plåtisar, dom har lite större hål än vad det egentligen ska vara. Brukar alltid vara noga med att efterdra dom hjulen. Och inget har trillat av än. Dock är det lite klurigt att få dom på plats ibland.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Plågade en Volvo 360 hela förra vintern med för stort navhål på fälgarna. Jag märkte inte av någon obalans eller liknande och muttrarna satt minst lika hårt som jag dragit åt dem sen.
![]() ![]() _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
Re:
inte riktigt.. man ska veta hur ett skruvförband fungerar. det är frinktionen mellan fälgen och skivan som ser till att fälgen sitter kvar. inte bultarna mot hålen. så ditt påstående är inte speciellt korrekt. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Jag säger inte att det är bra, men jag har körde flera säsonger asfaltrally med spacers utan styrning utan missöden, och jag var inte ensam. Dom var 15mm. Det var mest av praktiska skäl, lite besvärligt när man byter mellan olika fälgar. Givetvis är det bättre att ha spacers med styrning.
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Re:
Som jag redan nämnt, jag har kört utan styrningar och även med spacers utan styrningar även om de inte var mer än 10 mm tjocka. Jag har även råkat ut för lösa fälgbultar både med styrning spacers och med styrning. Även noterat skillnaderna mellad dessa missöden med och utan styrning. Ska se om jag kan hitta lite bilder från en som trodde han skulle få ut ett "missöde" med fälgbultar utan styrning på försäkringen, vilket inte gick. Försäkrings icke utfall berodde alltså inte på att styrningen inte fanns utan att själva åtdragningen ansågs försumlig. Jag är dock gansaka övertygad att en ordenterlig styrning skulle ha minskat på skadorna. Jag ser inga skäl till att inte ordna med korrekt fastsättning av fälgar även om det under kontrollerade former fungerar. Det är i vart fall mitt råd, i synnerhet med ombultade tjocka spacers. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Finns det inte styrningar som är i plast ? Dom kan ju inte ta upp någon nämnvärd kraft..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
plastdelen är oftast den som minskar diametern med någon mm i hålet på fälgen för att de ska "passa" fler bilar och fortfarande ha bra och tight passform.
eftersom de fyller upp istortsätt den volmen av luft som skulle annars finnas mellan navstyrningen på skivan och hålet på fälgen så kan de inte ta vägen någonstanns och då kan de inte heller deformeras. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 3 besök senaste veckan (13196 totalt) |